Tuzla'daki işçiler Formula 1 pistini Tony Schumacher için yaptıklarını sanıyor

Ekmek parası için genelde doğu illerimizden İstanbula gelen işçiler, inşaatında çalıştıkları F1 Pistinde F.Bahçenin ve Alman Milli Takımının eski kalecisi Tony Schumacherin araba süreceğini zannediyor. İşçilerin çoğunun da ehliyeti yok.

0 Eylül 2003, Türkiye için önemli bir tarihti. Çünkü, o güne kadar Tuzla Tepeören'de yapılması planlanan Formula 1 Pisti için çeşitli spekülasyonlar yapılıyordu. Pistin inşa edileceği araziyle ilgili problemler vardı ve bu problemlerin giderilmesi için aylarca, hatta yıllarca mahkeme kararlarını beklemek gerekecekti. Bu da avucumuzun içindeki Formula 1 organizasyonunun başka ülkelere uçması anlamına geliyordu.

Sözünü ettiğimiz tarihte, pistle ilgili tüm kararları alarak problemleri ortadan kaldıran Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Tuzla Tepeören'deydi. Etrafında da aralarında F1'in ticari haklarını elinde bulunduran Bernie Ecclestone'un da bulunduğu heyecanlı bir topluluk... Formula 1'in ülke ekonomisine, imajına ve tanıtımına çok büyük katkılarda bulunacağını bilen herkes, temelin bir an evvel atılmasını ve Türkiye Grand Prixi'nin 2005 takviminde yer almasını istiyordu. Nitekim, pistin temeline ilk harcı atan Erdoğan oldu ve çalışmalara hemen başlandı.

Başbakan Erdoğan, o gün özetle şunları söylemişti: "Bu organizasyonu bir hayal olmaktan çıkararak hayata geçirme gayretini gösteren herkese teşekkür ediyorum. Türk Tanıtım Fonu'ndan 27 milyon dolar kaynak ayırdığımız Formula 1'den ciddi bir gelir bekliyoruz. Bu büyük gösterinin bir ülkenin ekonomisine, imajına, turistik ve kültürel cazibesine yapacağı katkıyı düşünün. İş burada bitmiyor. Bundan sonra da yapılacak işler var. İnşallah, Mart 2005'ten önce bu projenin hayata geçmesini bekliyorum. Bu bir tarihtir. Benim bir alışkanlığım var. İlan edilen tarihten hep önce gerçekleşmesini isterim. Pistimiz inşallah 2005teki yarışla ülkemize ve tüm dünyaya açılacaktır. F1 yarışlarını televizyondan izliyordum. Artık burada izleyeceğim.

Erdoğanın temel atmasından bu yana bir yıldan fazla zaman geçti. Tuzladaki pist çalışmalarının önemli bir bölümü tamamlanırken, Türkiye Grand Prixi de 2005 takvimindeki yerini aldı. 21 Ağustos 2005te yapılacak yarış için geri sayım devam ederken biz de Sporvizyon olarak İstanbul Gençlik Spor İl Müdürü Tamer Taşpınar ile birlikte pisti ziyaret ettik, çalışmaları yerinde gördük. Başbakan Erdoğanın da dediği gibi Formula 1, Türkiye ekonomisine canlılık getirmeye temel atma töreniyle birlikte başladı. Pistin yapımında özellikle doğu illerimizden gelen bine yakın işçi çalışıyor. Bu sayı, yaz aylarında 1500 civarındaydı. 2 milyon 215 bin metre karelik bir alanda vardiyalı olmak üzere günde 21 saat çalışan inşaat işcileri, başta Van, Mardin, Erzurum, Sivas, Tunceli, Adana, Gaziantep ve Siirt olmak üzere doğu illerinden gelmişti.

Birçoğunun ehliyeti bile yok

Yoğun çalışma arasında soluklanırlarken kendileriyle Formula 1 hakkında konuştuk. İşçilerin çoğu, burada ne olacağını tam olarak bilmiyor. Sadece arabaların yarışacağını duymuşlar o kadar. Bir de Schumacher ismini... Tabii ki efsane Alman pilot Michael Schumacher değil bu bildikleri. Pistin Alman Milli Takımının ve F.Bahçenin eski ünlü kalecisi Tony Schumacher için yapıldığını ve tamamlanınca efsane kalecinin burada araba süreceğini zannediyorlar. Kimse de onlara Tony Schumacher ile Michael Schumacherin farklı kişiler olduğunu, hatta Michaelin kendisi gibi pilot olan Ralf adında bir kardeşinin bulunduğunu söylememiş. İşçiler, mühendislerin kendilerine söz verdiklerini, Tony Schumacherin yarışını kendi yaptıkları tribünlerden izleyeceklerini dile getiriyorlar. Ailelerini geçindirmek için ekmek parası kazanmanın mutluluğu gözlerinden okunan işçiler, son zamanlarda medyanın piste olan ilgisine de çok seviniyorlar. Yaptıkları pistin ve tribünlerin basında yer alması onları oldukça heyecanlandırıyor.

5.378 metre uzunluğundaki pistte geceli gündüzlü çalışan işçilere Burada arabayla hız yapmak ister miydiniz? diye soruyoruz. Erzurumlu olduğunu söyleyen bir işçi, Arabayla hızlı gitmeyi çok isterdim; ama ehliyetim yok. Araba kullanmasını da bilmiyorum. şeklinde konuşuyor. Vanlı olan bir başka işçi, Erzurumluya şöyle diyor: Burada araba sürmek için ehliyete mehliyete gerek yoktur. Pist geniştir. Karşıdan da araba gelmiyor. Ne var öyle araba sürmekte.

Vanlı olan burada araba kullanmanın kolay olduğunu söylese de Tuzla Pistinin inşaatında çalışan bine yakın işçinin birçoğunda ehliyet yok. Hatta birçoğu hayatında direksiyon başına bile geçmemiş. Biz orada bulunduğumuz süre içerisinde konuşma fırsatı bulduğumuz işçilere Tamer Taşpınar ile birlikte Ferrari pilotunun Fenerbahçenin eski kalecisi Tony Schumacher olmadığını anlatmaya çalıştık. Birçoğu gerçeği öğrenince şaşırdı, bazıları da gülmekten kendini alamadı. Aslında Michael Schumacheri tanımayanlar bu işçilerle sınırlı değil. Fakat 21 Ağustosa az kaldı. O zaman Türkiyede Michael Schumacheri ve Formula 1 yarışlarını bilmeyen neredeyse kalmayacak.

TUZLA PİSTİNDEN NOTLAR

Start ve finish düzlüğü 655 metre.

Yarış saat yönünün tersinde yaplacak.

6 sağ ve 7 sol olmak üzere 13 viraj bulunuyor.

155 bin seyirci tribünlerden yarışı izleyecek.

Maksimum hız 320 km.

Pistin etrafı, kazaların hafifletilmesi için 124 bin lastik tekerlekle çevrelenecek.

Pistin toplam uzunluu 5.378 metre.

60 iş makinesi, 80 kamyon ve 850 işçi çalışıyor.

Bilet fiyatları, gelir seviyesi Türkiyeye en yakın ülke olan Macaristana göre belirlenecek.

Bilet fiyatları, muhtemelen 50 Euro ile 350 Euro arasında değişecek.

Türkiye Motor Sporları Federasyonu Başkanı Mümtaz Tahincioğlu, 21 Ağustostaki yarışı 130 bin ile 150 bin arasında kişinin izleyeceğini söylüyor.

Pist tamamlandığında Dünya Motosiklet Şampiyonasının bir ayağı da muhtemelen Türkiyede gerçekleştirilecek.

Pist, sezon içindeki çeşitli test sürüşlerinden de ülkemize para kazandıracak.

Etiketler:
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 1025
favori
like
share