Halk arasında kısaca hazır mama denilen gıda maddeleri bu bölümde anlatılacaktır. Hazır mamaların süte benzer yapıdakilerine formül süt denilmektedir. Bunlar inek sütü modifiye (=değiştirilmek) edilmek yoluyla elde edilirler. İnek sütü bir şekilde anne sütüne benzetilmeye çalışılmaktadır. Eksik olan maddeler eklenmekte, fazla olanlar azaltılmaktadır. Teknolojinin bugün vardığı noktada anne sütüne olabildiğince yakın mamalar üretilmektedir. Fakat üretilen mama bir gün anne sütüne tam anlamı ile eşdeğer yapılsa bile anne sıcaklığını ve yakınlığını içermesi mümkün olmayacaktır. Beslenme yönünden belki eşit olabilir ama hiçbir besin maddesi anne memesinden emilerek alınmadığı sürece anne sütünün yerini tutamayacaktır. Formül süte başlarken gerekli olduğuna doğru karar verilmelidir. Yersiz şüphe ve gerekçelerle mamaya başlamak yanlış olur. Bu kararı doktorun vermesi gerekir. Bu konu anne sütü ile beslenmenin içeriğinde anlatılmıştır.

Bebeğin formül sütle beslenmesinin gerekli olduğu kararını daima doktorun vermesi gerektiği gibi hangi çeşidinin, ne miktarda verileceğine de yine doktor karar vermelidir.

Yakın zamana kadar bu formül sütler ve mamalar sadece eczanelerde satılmaktaydı. Artık çocuk bezi, diş macunu gibi eczane dışındaki yerlerde de satılmaya başlanmıştır. Bu uygulama şimdilik tartışmalıdır. Benim görüşüme göre eski hali de tartışmalı idi.

Ülkemizde yaşanan gerçekler ile aslında nasıl olması gerektiği konuları zaten hep farklı olmuştur. Normal olarak formül sütler de ilaçlar gibi doktorun önerisi ile kullanılmalıdır. Fakat ne yazık ki ülkemizde her türlü mama, ilaç doktorlar yanında herkesin önerileri ile kullanılmaktadır. Çoğunlukla da diğer insanların tavsiyeleri doktorun fikirlerinden öne geçmektedir. Bu yeni uygulamayı protesto eden bir çok eczanenin mama satmayı bırakması üzerine durum karışık bir hale gelmiştir. Bir çok aile eskiden eczanede çalışanlara danışmakta ve onların önerileri ile bir ürünü kullanmaya başlamaktaydı. Bu durum da tartışmaya açıktır.

Eczane de bulunan kişi bir eczacılık eğitimi almış olabileceği gibi orada çalışan birisi de olabilir. Eczacı bile olsa bebek beslenmesini, hangi bebeğe ne verileceğinin eğitimini almış değildir ki. Bu konudaki tüm bilgisi varsa kendi deneyimleri ve pazarlama elemanlarının anlattıklarıdır. Bizlerin yaşadığı bir çok gözlemimizde eczanelerin önerilerinde hangi ürünün satışı eczane için daha olumlu olacaksa o ürün öncelikli olmaktadır. Şimdi ise eş, dost komşu önerileri ile market raflarında bulunan ürünlerden birileri alınıyor. Çok yanlış durumlar yaşanıyor.

Bir tecrübeli aile komşusuna örneğin Milupa mama öneriyor,- bu bir marka olup, bu marka altında onlarca çeşit mama vardır- diğeri de üzerinde bu ismi gördüğü rasgele bir ürünü alıp başlıyor. 2 aylık belki de ek besine gereksinimi olmayan bir bebeğe 6 aydan büyük bebekler için üretilen bir formül verilebiliyor. Benim bireysel gözlemlerime göre en büyük marketlerde bile istenilen her çeşit ürün bulunmuyor. Mama üreticileri ile görüşmelerimde ise onlar da büyük marketlerin az satılan ürünleri değil bulundurmalarını, satılan ürünleri bile raflarına ancak bazı özel anlaşma şartlarının karşılanmasından sonra koyduklarını ifade etmekteler.

Bebek beslenme ürünlerinin ticari bir meta haline gelmesi bir çok ticari olayları da beraberinde getirmektedir. 300 gramlık bir toz mamanın Aralık 2002 tarihinde 15-17 milyon civarında bir bedelle satılıyor olması bir çok sıkıntının temelini oluşturmaktadır. Bir bebek bu kadar mamayı yaklaşık 3 günde tüketir.

Mama üreticiden tüketiciye ulaşana dek bir çok aracıdan geçer. Her basamakta üstüne maliyet ve vergiler eklenir. Basamaklarda yer alan herkes para kazanmayı da doğal olarak amaçlar. Tüm bunların sonucunda da bebeğini beslemeye çalışan aile tüm bunları öder. Bu bedelin yüksekliği karşısında aileler daha ucuza bebeğini beslemenin yollarını aramaya başlarlar. Bütün bu sorunların çözümü aslında çok basittir.

Doğa kendi çözümünü bulmuş ve anne sütü mucizesini yaratmıştır. Dilerim ki tüm anneler bebeklerini kendi sütleri ile beslesinler. Bizler de formül sütler ile uğraşmayalım.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 456
favori
like
share