Cinsel eğitim evde yani doğal bir ortamda başlar. Her çocuk cinselliği ile doğar; cinsel kimliğini ise anne ve babası tarafından kazanır. Cinsel dürtü yeme, içme gibi bir dürtüdür. Diğer ihtiyaçlar gibi bu ihtiyacın da karşılanması gerekmektedir.
Cinselliğin öne çıktığı yaşlara bakacak olursak; 1 yaşında beslenmeyle ortaya çıkan hoş duygular ön planda iken, 2-3 yaşlarında cinsel bölge gündeme gelir; çünkü tuvalet eğitimi başlamıştır. 3 yaşındaki çocuk iki ayrı cinsin varlığını bilir, araştırır. 4 yaşındaki çocuk merak duymaya başlar. 5 yaşındaki çocukta cinsel ağırlıklı oyunlar gözlenir; kişilik ve cinsel kimlik gelişmeye başlar. Cinsellik ilkokul için örtülü dönemdir. 5. Sınıfta kızlar ön ergenlik dönemine girebilirler. Ön ergenlik çağında gerçek cinsellik doğmaktadır. Yeniden yapılanma gözlenen bu dönemde varolacak değişimler kız çocuğa anlatılmalıdır.
İşte bu dönemlerde, çocuklarda doyurulmayan merak ortaya çıkar. Her şeyi öğrenmek isterler ve merak ettikleri şeyi öğrenmeden başka bir konuya geçmek istemezler. Bu dönemde anne-baba artık cinselliği örtülü bir kavram olmaktan çıkarmalı, çocuğun merakını gidermeye çalışmalıdır.
Çocuğun sorduğu sorulara anne-baba doğal yanıtlar verebilmeli, çocuğa sevgi ile yaklaşmalıdır; çünkü hiçbir kitap anne-baba gibi duygu yüklü değildir. Önemli olan çocuğa yanıt vermek değil, her şeyin sorulabildiği anne-baba olabilmektir. Hangi yaş çocuğuna ne kadar bilgi verilmesi gerektiğinin belirli bir formülü yoktur.
Çocuğun ne kadar öğrenmek istediğini ancak siz anne-babalar tespit edebilirsiniz. Anne, baba ve çocuk arasındaki güveni, birlikteliği sağlamak için bu bilgiler çocuğa mutlaka anne-baba tarafından verilmelidir. Çocuk cevabı yalnız sözel değil, fiziksel olarak da alır.
Anne-babanın çocuğa cevap verirken ruhsal ve fiziksel hali çok önemlidir. Önemli olan anne-babanın cinsellik konusunda rahat olmaları ve kendi değerlerini çocuklarına yansıtmalarıdır. Çocuklara yol göstermek, deneyimleri paylaşmak için konuşmak gerekmektedir.
Çocuklar belli bir yaşta karşı cinsin yapısını merak ederler. Bu durum onlara, erkeklerin kadınlardan, kadınların da erkeklerden farklı cinsel özellikleri olduğu örnek verilerek anlatılabilir. Çocuğun bu bilgileri doğrudan siz anne-babalardan alması çok önemlidir. Aksi takdirde arkadaşlarından veya çevreden yanlış bilgiler alabilir. Örneğin filmleri onunla beraber izleyip sizin için yanlış olan değerleri ona gösteriniz, onun kafasındaki soru işaretlerini silebilirsiniz.
Çocukta herhangi bir davranışın yerleşmesi isteniyorsa, o davranış anne-baba tarafından fark edilmelidir. İstenen davranış ortaya çıktığında, çocuğa fiziksel ve sözel olumlu tepkiler verilmelidir. Çocuk bir yanlış yapmış olabilir; bu durumda çocukta utangaçlık gözlenir. Anne-baba eğitim yapmak istediğinde, sorun olduğu zaman değil, sorunsuz zamanı seçmelidir.
Erkek çocuğa karşı, ön ergenlik çağında cinsiyetine uygun davranmak gerekir. ? Kız gibi erkek? yerine ?Erkek gibi erkek? diye hitap etmek daha doğrudur. Kızlara da ?erkek gibi kız? gibi bir yaklaşım da bulunulmamalıdır. Erkek ve kız çocuğunun cinsiyetine göre gönderme yapılmalıdır. Bu geçiş döneminde o, ne çocuk, ne de gençtir. Anne-baba olarak onun kendisini sevmesini, kendisiyle barışık olmasını sağlamak büyük önem taşımaktadır. Ayrı cinsiyetlerde kardeşlerin olduğu evlerde, kardeşlerin odalarının en kısa zaman içinde ayrılması gerekir. Odalarının ayrılması, aynı zamanda bireyselliği getirir. Bu da çocuğun gelişiminde önemli bir faktör oluşturur. Aynı şekilde, çocukların belirli bir yaştan sonra anne-babaları ile yatmaları sakıncalıdır.
Pedagog Sibel SALUR

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 5930
favori
like
share
BLUEROJ Tarih: 14.10.2008 01:56

Çocuk ve Cinsellik



Çocuklar genelde 2 yaşına geldiklerinde kız - erkek arasındaki farkı anlamaya başlar. 3 yaşına ulaştıklarında cinsel kimliklerinin farkına net olarak varırlar. Kardeş, arkadaş ya da büyüklerinde kendinden farklı cinsel oluşumları merakla izler, gözler. Bu yaşlarda karşı cinse duyulan ilgi nedeni ile evcilik, doktorculuk oyunları başlar.
Bazı anne - babalar, kendilerine yöneltilen cinsellik içeren sorularla şaşkına döner, 3 yaşındaki çocuğun bu soruları sorması için çok erken olduğu düşüncesi ya da ne - nasıl yanıt vereceğini bilmediği için çoğu kez yanıtlamaktan kaçınırlar.
Ancak çocukların soru sormaya başladıkları, öğrenmek istedikleri andan itibaren cinsel eğitim asla erken değildir.
Her yaş döneminde uygun yanıtlarla merakının giderilmesi, ayrıntıya girmeye gerek olmadığının bilinmesi gerekir.
Örneğin bu yaşlarda kız çocukları çoğu kez �benim neden pipim yok� sorusu ile kuşkularını dile getirirler. Burada kız - erkek farkı çok basit olarak aktarılmalıdır. �Ben nasıl geldim?� sorusu �leylek getirdi� ile açıklanamayacak bir sorudur. Çevrede gebe bir tanıdık varsa örneklenebilir, ya da basit bir renkli çocuk kitabı ile gebeliğin oluşmasından başlanır. Birbirlerini seven insanların tohumlarından minik bebeğin oluştuğu, anne karnına yerleşerek büyüdüğü, zamanı gelince bacak arasından ya da karından alındığı anlatılır. Eğer çocuk anlatılanlara ilgi göstermez ise dinlenmesi için zorlanmaz. Bilmek istediği noktada kesilir. Her şeyi sorabilme rahatlığı verilir. Ancak sorular çok abartılı olursa bunu daha sonraki bir zamanda tekrar konuşmak üzere ilgi bir başka yöne kaydırılabilir. Çoğu kez anlatılacak çok öz açıklamalar çocuğa yeterli gelecektir.
Çocuklar 5 - 6 yaşlarına geldiklerinde kendi bedenlerini tanır, cinsiyetlerinin değişmeyeceğini öğrenirler. Ancak sünnet olgusu bu yaşlarda erkekliğin kaybedileceği gibi bir kuşku yaratabilir. Bu nedenle 3 yaş öncesi ya da 7 yaş sonrası sünnet uygun olabilir. Uzmanı tarafından yeni doğan ya da bebeklikte yapılan sünnet en uygunu olabilir.
En geç 7 - 8 yaşlarında vücutlarındaki erotik bölgeleri, haz veren noktaları keşfederler. Mastürbasyon (kendi kendine doyum) kız ve erkek çocuklar için sık karşılaşılan bir doyum olabilir. Paniğe kapılmaksızın, önce olağan olduğunu, sakıncası olmadığını kabul etmek, eğer çok sık yinelenen bir tablo ise eleştiri ve aşağılamadan kaçınarak, öfke nöbetine girmeksizin çocuğunuzun ilgisini bir başka yöne kaydırmak uygun olur.
Yine bu yaşlarda çocuklar çıplaklıktan utanmaya başlarlar. Anne - babalarının bile kendilerini çıplak ya da giyinirken görmelerini istemeyebilirler. Anne - babanın bunu anlayışla karşılaması sonucu çocuklar kendi vücutlarına saygı duymayı öğrenirler.