Fotoğrafçılık

Son güncelleme: 26.11.2023 21:47
  • Her fotoğraf makinesi temel olarak ışık geçirmez bir kutudur. Bir fotoğraf makinesinin ön kısmında, resmi çekilen konudan yansıyan ışığın içeri girmesine olanak sağlayan ve genellikle açıklığı değişebilir bir diyaframı olan objektif; arkasında ise, görüntünün kalıcı bir kaydını yapabilen, ışığa duyarlı bir film vardır.

    En basitinden en gelişmişine dek bütün fotoğraf makinelerinin dört temel ortak parçası vardır: objektif, diyafram, obtüratör ve vizör.

    Konudan gelen ışık önce objektifte toplanır ve odaklanır. Sonra, diyaframdan, yani objektifin içindeki bir diskin ortasından geçerek obtüratöre ulaşır. Fotoğraf makinelerinin çoğunda obtüratör filmin tam önüne yerleştirilmiştir. Obtüratör fotoğraf çekerken belli bir süre açık kalarak objektiften gelen ışığın film üzerine düşmesini sağlar. Vizör makineyi konuya odaklamaya yönelik bir düzenektir.

    Fotoğraf makinesi çeşitleri

    * Kompakt
    * 35mm SLR (Single Lens Reflex)
    * Anında Görüntü Veren (Polaroid)
    * Roll Film Kullanan SLR Makinalar
    * 120 TLR (Twin Lens Reflex) Makinalar
    * Plan (Sheet) Film Kullanan Makinalar
    * Sayısal (Digital) Fotoğraf Makinaları

    Fotoğraf makinesi seçimi

    Kompakt ve SLR arasında bir seçim yapmadan önce çekeceğiniz resim türüne karar vermeniz iyi olur. Eğer yalnız genel amaçlı çekim yapacaksanız (manzara, aile fotoğrafları gibi) en iyi seçim bir kompakt makine olacaktır.

    Ancak çok özel bir görüntü yakalamak için (yakın plan, uzaktaki bir nesne gibi) çeşitli objektif ve aksesuar kullanılacaksa SLR'ler daha doğru seçimdir. SLR'nin başka üstünlüğü de görüntüyü çerçevelemekteki hassaslığıdır - vizördeki görüntü, objektifin gördüğünün aynısıdır. Kompakt makinelerde paralaks hatası vardır.



    "Doğru pozlandırma"

    Pozlandırmayı üç etken belirler: filmin ışığı olan duyarlılığı ya da "hızı" (Uluslararası Standartlar Organizasyonu [ISO] tarafından verilen sayılarla belirlenir) objektif diyaframının açıklığı (f sayısı ile ayarlıdır); ve obtüratörün açık kalma süresi ya da "enstantane" (saniyenin kesirleri olarak ölçülür: 1/1000 sn vb.). Doğru pozlandırmanın elde edilmesi, özellikler fotoğrafçılığa yeni başlayanlar için oldukça zordur. Bu konuda, zaman zaman deneyimli profesyoneller bile hata yapabilir. Öte yandan günümüzün yarı ya da tam otomatik pozlandırma programlı fotoğraf makineleri diyafram ve enstantaneyi otomatik olarak ayarlar ve genellikle iyi verirler. Buna karşın belirli bir konuyu çekerken etkin bir görüntü elde edebilmek için tek bir enstantane ve diyafram açıklığı birleşimine bağlı kalmak gerekmez. Bu yüzden fotoğraf makinesi seçerken, pozlandırması elle (manuel olarak) ayaralanabilen, hiç değilse bir diyafram ya da enstantane öncelikli pozlandırma programı olan bir makine tercih edilmelidir.

    Doğru poz değerini sizin hesaplamanız gerekir. Çünkü çekeceğiniz fotografın duygusunu hangi poz değerlerinin daha iyi vereceğini sizden daha iyi kimse bilemez. Çektiğiniz fotografın en önemli bölümü görülmesini istediğinizden daha açık görünüyorsa fazla pozlandırdınız daha koyu görünüyorsa az pozlandırdınız demektir.
    f 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22
    enstantane 1/1000 1/500 1/250 1/125 1/60 1/30 1/15 1/8

    Yukarıdaki tablodaki f ve enstantane değerlerinden eşit miktarda ışık geçer. Yani f:5.6 1/125 değerlerinde geçen ışık miktarı f:8 1/60, f:11 1/30 veya f:16 1/15 değerlerinde geçen ışık miktarları aynıdır.

    Pozlandırmada önemli olan hangi değerleri seçeceğimiz. Yukarıdaki tabloda düşük enstantane ve f değerlerini (f:22 1/18) seçersek. Bize alan derinliği fazla olan bir görüntü sunacaktır. Ama 1/8 lik poz süresi makinayı oynatmadan tutmamız gerektiğini söyleyecektir. Bu durumda elle yapılacak çekimlerde görüntünün bozulmasına neden olacaktır. Yine yukarıdaki tabloda f:2 1/1000 değerlerinde yapacağımız çekimde diyafram açıklığı en büyük değerde olmasına karşın 1/1000 lik poz süresi film düzlemine düşecek ışık miktarının yeterli olmadığı durumu yaratacak bu da konumuzun görüntüsünün fotografta belli belirsiz çıkmasına neden olacaktır. Çekeceğimiz konu ne kadar hareketli ise o derece yüksek enstantane değerleri kullanarak hareketi dondurabiliriz.

    Bazı fotoğraf makinelerinin kademesiz enstantane ayarları verdır; yani, belirtilen sayıların arasında da enstantane ayarı yapmak mümkündür.

    Evde kuracağınız bir fotoğraf stüdyosu, aydınlatma tekniklerinin ince noktalarını keşfetmek için en iyi yerdir. Boş bir yatak odası, garaj ya da tavan arasına sahip olacak kadar şanslıysanız hemen işe koyulabilirsiniz. Eğer her an kullanabileceğiniz boş bir makanınız yoksa, evdeki odalardan birini zaman zaman bir stüdyo olarak da kullanabilirsiniz.

    Fotoğraf stüdyosu yapmak için gereken odanın büyüklüğü, ne çekmek istediğinize bağlıdır. Örneğin, esas ilgi alanınız doğada bulunan küçük nesneler veya natürmortsa, 9-10 metrekarelik bir oda yeterlidir. Öte yandan, tam boy portreler çekecekseniz ihtiyacınız olan yer daha büyük olacaktır. Belki 18-20 metrekare.

    Farklı türden çekimler yapılan bir stüdyo belli bir esneklik gerektirecektir. Bu yüzden böyle bir stüdyonun biçimi ince uzun değil, kareye yakın olmalıdır. Rahat bir dikdörtgen ya da kare biçimi stüdyo içinde çalışırken ışıklarınızı sadece konunun önüne ve arkasına değil, yanlarına da yerleştirebilirsiniz.

    2.75m veya daha yüksek bir tavan, esnekliği artırması açısından tercih edilir. Yüksek tavan, ışıkların ya da reflektörlerin konunun oldukça yukarısına konabilmesine ve uzun fon dekorları kullanabilmesine imkan verir.

    Normal olarak flaş ya da lamba gibi yapay ışık kullanacaksınız. Buna rağmen, eğer evdeki stüdyonuzda güneş ışığının girdiği büyük bir pencere varsa, böyle güzel bir olanağı da kullanmanız gerekir. Gün ışığı filmi ve flaş, pencereden gelen ışıkla birlikte kullanılabilir, çünkü hepsinin renk ısısı aynıdır. Yine de, yapay ışığın tek başına kullanılması gerekli olan durumlarda pancur ya da ışık geçirmeyen perdeler şarttır.

    Duvarların ve tavanın rengi özellikle önemlidir. Beyaz tonlu yüzeyler ışığı en çok yansıtan yüzeylerdir. Bu nedenle, genel aydınlatma açısından en iyi seçimdirler. Dahası, istenmeyen renk sıçramalarından korkmadan, ışığı beyaz duvarlar ve tavandan konunuzun üstüne yansıtma özgürlüğünüz olacaktır. Açık renk de olsa duvarlarda sakın parlak boya kullanmayın; böyle boyalı yüzeyler, ışık vurunca istenmeyen parlak noktalar oluşturur.

    Göz önüne almanız gereken diğer önemli hususlar: titreşimleri üç - ayak üstüne konmuş makineye iletmeyen, iyi ve sağlam bir döşeme; yeteri kadar raf ve depo alanı; modeller için iyi aydınlatılmış bir makyaj köşesi ve ışık üniteleri için çok sayıda elektrik prizi. Başka bir seçenek de çok prizli bir uzatma kablosu alıp, ışıkların fişlerini buraya takmaktır.

    Depo: Küçük aksesuar, dekorlar vb. için düşündüğünüzden daha fazla yere ihtiyacınız olur. Bu nedenle, mümkün olduğu kadar çok raf ve dolap yapın.

    Makyaj köşesi: Bu bir ev stüdyosu için şart değildir; ama; eğer modellerle çalışmak istiyorsanız, böyle bir köşe oldukça yararlı olacaktır.

    Fotofludlar: İki ya da üç fotoflud çok genel aydınlatma imkanı verir. Fotofludlar ışığın yayılmasını sağlar

    Reflektörler: Bunlar basit beyaz kartonlar ya da daha parlak ve keskin bir ışık elde etmek için mutfak folyosuyla kaplanmış tahtalar olabilir.

    Fon perdeleri: Çeşitli renklerde fon kağıtları ve perdeleri bulundurun.

    Kapakçıklar: Çeşitli büyüklük ve biçimlerdeki kapakçıklar farklı etkiler üretmek için stüdyo ışıklarına takılabilir.

    Stüdyo flaşı: Amatör stüdyo flaşları daha ucuzdur. Elektrikle çalışırlar. Ayrıca istendiğinde kullanılabilecek özel güç üniteleri de vardır. Sıradan bir flaşla aynı renk ısısına sahiptirler.

    Masa: Sağlam yapılmış bir masa küçük nesneleri koymak için gereklidir.

    Mat - beyaz duvarlar ve tavan: Işığı yansıtan bir yüzey olarak kullanıldığı zaman bu tür yüzeyler renk parlaması ya da renk sıçraması yapmaz

    Döşeme: Sert, kaymayan bir döşeme, makinenin oturduğu sehpa ve yerde duran ışıklarınız için sağlam bir taban oluşturur.

    Pencere: Stüdyonuzda doğal gün ışığı girmesine imkan verir. Ama, sadece yapay ışık isteniyorsa pancurlar ya storlarla kapatılabilir.

    Prizli uzatma kabloları: Ana prize takılır; bütün ışık ihtiayçlarınız için yeterli priz vardır.

#24.09.2008 08:35 0 0 0
  • Amatör Fotoğrafçılık
    "Profesyonel fotoğrafçı önce çeker, sonra düşünür. Amatör fotoğrafçı ise önce
    düşünür sonra çeker; ama pozu kaçırmıştır." (Bir sinema filminden) Amatör fotoğrafçı genellikle çekimlerinden para kazanmayı hedeflemeyen fotoğrafçıdır. Onun içinde alet ve ekipmanlara fazla yatırım yapmaz. Hatta gelir düzeyi yüksek değilse film ve diğer malzemelerde de tasarrufa gider. Onun içindir ki amatör fotoğrafçı bu poz iyi çıkar mı? Çeksem mi, şöyle mi çeksem, duraksamalarında poz değişmiştir ve pozu kaçırmıştır.
    Aslında amatör fotoğrafçı, salt keyif için fotoğraf çeken kişidir. Basit ya da daha
    komplike bir makine kullanabilir. Çektiği fotoğraflar bir deniz, bir aile büyüğü veya bir özel gün olabilir. Amatör taraf asla teknik ve ekipmanlar vb. kaygı taşımadan sadece fotoğrafa duyduğu sevgiden hareketle çekim yapar. Amatör fotoğrafçıyı harekete geçiren, zamanda bir an yakalayıp sonsuza dek birilerinin görebileceği bir görüntü olarak tutabilmek duygusudur. Bir amatör için para hiçbir zaman birinci neden değildir.

    Dijtal fotoğraf makinesi özellikle amatör fotoğrafçılık dünyasında ciddi bir değişimi beraberinde getirmiştir. Amatör fotoğrafçılığı iki sınıfta değerlendirebiliriz.

    Aile içi ve çevresi çekimler (Anlık)
    Gündelik ve özel gün fotoğrafları, önemli aile olaylarını belgelemek vazgeçilmez bir tutkudur. Karşılaşılan olayları fotoğrafa kaydetmek zevklidir. Anlık olayların
    fotoğrafını çekme fırsatlarını kaçırmamak için, makinenin her zaman elinizin altında olması gerekir. İyi fotoğraf çekmenin bazı ip uçlarını şöyle sıralamak
    mümkündür.

    noimage

    • Manzarada var olan ışık neyse, onu kullanmaya çalışın. İç mekanda,
    gerektiğinde flaş kullanın. Dış mekanda ise gölgede veya keskin gölgelere
    engel olmak için parlak güneş ışığında, dolgu flaşı özelliğini
    kullanabilirsiniz.

    • Sade, fakat uygun bir arka plan kullanmak önemlidir. Ancak, fotoğrafı
    çekme fırsatını kaçırma riski varsa kusursuz arka planı arayarak vakit
    kaybetmemek gerekir.

    • Olup biteni açıkça görebilecek kadar yakının, eğlenceyi engellemeyecek
    kadar uzak durun.

    • Hareketli anlar varsa, bol fotoğraf çekin. Arada iyilerini seçme şansınız
    artar.

    • Fotoğraf makinesinin bakış açısını seçerken, insanların hareketlerine uyum
    sağlayın. Gerektiğinde makinenizi yan çevirip, açısını değiştirin. "An"ı yakalamak, tüm tavsiyelerden daha önemlidir.

    İnsanların, diğer kişilerin fotoğraflarını çekmelerinin en yaygın nedeni, doğumlar, doğum günleri, mezuniyet törenleri, düğünler ve yıldönümleri, tatiller gibi önemli anların saklanmasını sağlamaktır. Her yıl, çocuklarınızın tek tek veya tüm ailenin bir arada fotoğrafını çekerek, ailenizin tarihini belgelemek mümkün. Çekim yaparken şu önerileri dikkate almak faydalı olabilir.

    Çocuk fotoğraflarında

    o Çocuğun boyu ölçülürken
    o Çocuk, okulun ilk gününde Aile fotoğraflarında
    o Aile, topluca evin önünde duruyor.
    o O yılki seyahatin ilk durağına varıldığında

    Yıllar içinde tutarlılık sağlamak için, her yıl aynı yeri aynı makine yüksekliğinde
    çekmekte yarar vardır.

    • Fotoğrafını çektiğiniz kişilere, yüzlerinin görünmesini sağlayacak kadar
    yaklaşın.

    • Sabırlı olmak gerekir ve fotoğraflanacak kişinin rahatlamasına yardım
    edilmeli. Daha güzel ve doğal fotoğraflar elde etmek mümkün.

    • Çekime çıkmadan önce, fotoğraf makinenizin çalışıp çalışmadığı kontrol
    edilmeli. Taze pil takıp; ayrıca, bir takım yedek pil bulundurulmalı. Yedek
    film bulundurunuz (ya da dijital fotoğraf makinenizde yedek bellek kartı).
    Çekim anı geldiğinde makineniz, filmi takılmış ve çekime hazır olmalı.

    •İstediğiniz ışığı elde etmek için günün hangi saatinin uygun olduğuna önceden karar
    vermelisiniz. Yanan mum ışığını çekebilmek için flaşınızı kapatmalısınız.

    Fotoğrafın bulanık olmaması için makinenizi bir zemine, masa üzerine koyarak ya da bir kapı çerçevesine dayayarak hareketsiz kalmasını sağlayın, ya da üçayak kullanın.

    • İç veya dış mekanlarda, kapalı havalarda pencereden sızan ışık gibi, yumuşak ve dağılmış ışık kullanmak iyidir. Keskin ve ayrıntıları göstermeyen gölgeleri kontrol edebilirseniz.

    • Kişinin tamamını gösterin. Böylece, çevreyi de fotoğrafa katmış
    olursunuz. Yerleşik zoom'lu objektifiniz varsa çevreyi fotoğrafa daha fazla
    katmak için geniş açı ayarını kullanın.

    • Makinenizi yüksek, düşük açıda veya göz hizasında tutarak fotoğrafınızı
    çekin.

    Birçok insan, amatör bir şekilde bebeğinin gelişimini adım adım takip eder. İlk
    gülümsemesini, ilk banyosunu, ilk dişini, ilk adımını fotoğraflar. Bebekler inanılmayacak kadar çabuk değişir; geçmişe karışıp gitmeden bebeğinin her anını yakalamaya çalışır. Bebeğinin yaşamından bir günü fotoğraflar. Sabah uyandığında gerinmesinden, akşam uyku vakti esnemesine kadar, çocuğunun tam bir gününü izler. Sonraki yıllarda keyifle anacakları bir dizi fotoğrafları olur.

    Duyguları yakalayın

    Unutulmaz fotoğraflar yaratan gülümsemeleri, göz yaşlarını, sürprizleri ve
    kucaklaşmaları yakalayın. Fotoğraf makineniz her an elinizin altında bulunsun; böylece anlık ifadeleri yakalayabilirsiniz.Bir sırıtma, bir esneme, bir ağlama yalnızca güzel gülücükleri değil, tüm duyguları yakalayın. Bebekler rahat ve özgürdür. Fotoğraflarınızda bunu yansıtın.

    Yaklaşın

    Vizörünüzü çekeceğiniz objeyle doldurun; çok daha etkileyici fotoğraflar yaratın. Önemli olanı vurgulayıp kalanı dışlamak için yaklaşın ya da fotoğraf makinenizin zoom'unu kullanın. Fotoğraf makinenizin en yakın odak mesafesini öğrenmek için kullanım kılavuzuna bakın.
    Vizörünüzü çekeceğiniz objeyle doldurun; çok daha etkileyici fotoğraflar yaratın. Önemli olanı vurgulayıp, kalanı dışlamak için yaklaşın ya da fotoğraf
    makinenizin zoom'unu kullanın. Fotoğraf makinenizin en yakın odak mesafesini
    öğrenmek için kullanım kılavuzuna bakın.

    Farklı açılar deneyin

    Fotoğraf çekmeye bebeğinizin göz seviyesinden başlayın. Bebeğin birisinin omzunda düzgün durmasını sağlayın. Birkaç afacanı koltuğa sıralaya da bilirsiniz. Ardından, farklı bir şey deneyin - örneğin (sağlam!) bir sandalye üzerine çıkın ve yatağındaki bebeğin fotoğrafını çekin.

    Fotoğrafları göz seviyesinden çekin

    Gerçek yaşamda olduğu gibi, fotoğraf çekerken kişinin gözünün içine bakmak arada bir bağ oluşturur.Bu durumda, yere oturup çocuğunuzun perspektifindenbirkaç fotoğraf çekmeyi deneyin. Bu yolla ifadeler daha
    doğal, flaşla çektiğiniz fotoğrafların ışık dağılımı baştan aşağı daha dengeli ve arka plan da muhtemelen daha güzel görünecektir. Bu teknik ev hayvanlarında da işe yarar

    Habersiz fotoğraflar çekin

    Fotoğrafını çektiğiniz kişiye objektife bakmasını söyleme dürtünüze yenik düşmeyin. Çeşitlilik önemlidir. Onların çalışırken, oynarken, bir yere yaslanmış sohbet ederken ya da dinlenirken habersiz fotoğraflarını çekin.

    Fotoğrafa diğer insanları da katın.

    Bebekle birlikte diğer insanları çekin; abla kardeşini beslerken, büyükbaba torunuyla dans ederken. İki bebeği birbiriyle tanıştırın; o an aralarında oluşan bağı gözlerinde yakalayın.Bazı fotoğraflara çocuğunuzun arkadaşlarını katmayı unutmayın. Gelecek yıllarda bu fotoğraflar onlara mutlu zamanları ve güçlü bağları hatırlatacaktır.

    "Bak! Bu fotoğraf
    Funda kendi saçını kesmeye kalkıştığında çekildi!" "Sahi Ahmet şimdi ne yapıyor?" "Kim
    bilir neye gülüyorduk."

    Odağı kilitleyin

    Çoğu otomatik odaklı fotoğraf makinesi vizörün ortasındaki nesneye
    odaklanacağından, birçok kişinin olduğu fotoğraflar bulanık çıkabilir. İki kişinin fotoğrafını çekerken tam bir düş kırıklı yaşayabilirsiniz. Arkadaki ağaç tam ortada olacağından çektiğiniz insanlar bulanık çıkabilir.

    Sade bir arka plan kullanın

    Tıka basa doldurulmamış bir arka plan dikkati fotoğrafı çekilen obje üzerinde toplar ve daha güzel sonuç verir. Fotoğrafını çektiğiniz objeyi sade ve dikkat çekmeyen bir arka plan üzerine yerleştirin. Bazen kendinizi (ve fotoğraf makinenizi) hafif sağa sola hareket ettirerek görüntüdeki gereksiz fazlalıklardan kurtulabilirsiniz.

    noimage

    Doğal ışık kullanın

    Bulutlu, kapalı günlerin insan fotoğrafı için en iyi ışığı sağladığını öğrenmek size
    şaşırtıcı gelebilir. Parlak güneş gözlerin kısılmasına yol açar ve yüzde keskin gölgeler oluşturur. Kapalı günlerde ışık yumuşaktır ve yüzleri daha çekici gösterir. Kapalı mekanlarda, flaşı kapatıp pencereden gelen ışığı kullanarak fotoğrafını çektiğiniz objeye yumuşak, neredeyse ışıldayan bir görünüm kazandırabilirsiniz. Fotoğrafını çektiğiniz kişiye doğrudan objektife değil omzunuza bakmasını söyleyin.

    Kırmızı gözü engelleyin

    Kırmızı göz, flaş, gözün arka kısmına vurup makinenin lensine geri yansıdığında
    oluşur. Odadaki tüm ışıkları yakmak da yardımcı olabilir. Makinenizin "kırmızı göz azaltma" fonksiyonu varsa bunu kullanın. Dijital fotoğraf makinelerinin tipik flaş mesafesi 1.8 - 3 metre arasında, video kameralarının ise 4.5 metreye kadardır. Flaş mesafesinin dışında kalan nesneler ya çok karanlık ya da çok aydınlık çıkar. Makinenizin kullanım kılavuzunu inceleyin ve fotoğrafını çekeceğiniz nesnenin flaş mesafesinde olduğundan emin olun.

    Sanatsal ve hobi çekimleri

    Fotoğraf dernekleri; çok sayıda amatör fotoğrafçının, fotoğrafı ya da daha doğrusu, fotoğraf ile ilgili ön bilgileri öğrendiği yerlerdir kuşkusuz. Fotoğrafla beraber nelerin fotoğrafının çekileceğini / çekilemeyeceğini de öğrenirler. Öğrenirler derken, yani başkaları en çok ne fotoğrafı çekiyor ise onlar da o
    konulara yönelir. Usta olarak gördükleri kişiler nelerin fotoğrafını çekiyor ise, gösteri ve sergilerde en çok ne tür fotoğraflar görüyorlarsa, yarışmalarda en çok hangi tür fotoğraflar pirim yapıyor ise o tarz fotoğraflar çekilmeye çalışılır.
    Böylece, fotoğrafa yeni başlayanlarda, hiç konu sıkıntısı çekmeden kendilerinden önceki fotoğrafçıların çektiği, benzer konulara yönelir.

    Zamanla iyi fotoğraf nedir?, Nasıl olur? gibi sorgulamalar yapıp belirli bir birikime ve düzeye erişince kendine ait konuları olur ve sitilini de geliştirir.
    Amatör ile profesyonel fotoğrafçı arasındaki fark, para kazanma kaygısı dışında birde fotoğrafın kendi içindeki kuralları ve estetik değerlerinin vurgulanması kaygısı vardır. Profesyonel fotoğrafçı ne çekmesi gerektiği konusunda nettir ve onu yakalamayı hedefler. Amatör fotoğrafçının böylesi kaygıları yoktur, sadece güzel bir poz yakaladığında sevinir ve mutlu olur.
#03.01.2009 16:50 0 0 0
  • Bende de bu hastalık Var :)
#05.01.2009 09:07 0 0 0
  • Karde$imde ayni $ekildee:D

    ben ise tam tersii tesekkürler...
#06.01.2009 19:29 0 0 0
  • fotoğraf hobisi - fotoğraf çekimleri
    Daha iyi bir fotoğrafçı olmak mı istiyorsunuz? Size tüm gereken yalnızca biraz bilgi ve deneyim. Bazı önemli fotoğraf çekimi ipuçları için okumaya devam edin. Ardından, makinenizi alıp harika fotoğraflar çekmeye başlayın.


    1 - Fotoğrafını çektiğiniz kişinin gözünün içine bakın

    Gerçek yaşamda olduğu gibi, fotoğraf çekerken kişinin gözünün içine bakmak arada bir bağ oluşturur. Birinin fotoğrafını çekerken, o manyetik bakışların, büyüleyici gülümsemenin gücünü ortaya çıkarabilmek için makineyi kişinin göz seviyesinde tutun. Çocuklar söz konusuysa, bu onların boyuna inmeniz gerekiyor demektir. Çektiğiniz kişinin her zaman makineye bakması gerekmez. Tek başına göz seviyesi açısı sizi resmin içine çeken kişisel ve davetkar bir duygu yaratır.

    2 - Sade bir arka plan kullanın

    Sade bir arka plan fotoğrafını çektiğiniz objenin daha iyi görüntülenmesini sağlar. Makinenizin vizöründen bakarken çektiğiniz objenin çevresini inceleyin. En sevdiğiniz yeğeninizin kafasından çıkan antenler, kulaklarından sarkan arabalar olmaması için özen gösterin.

    3 - Dış mekanda flaş kullanın

    Parlak gün ışığı yüzde istenmeyen derin gölgeler oluşturabilir. Yüzü aydınlatmak için flaş kullanarak gölgeleri yok edin. Güneşli havalarda insan resmi çekerken flaşınızı açmayı unutmayın. Dolgu flaşı (fill-flash) modunu ya da tam flaş (full-flash) modunu seçebilirsiniz. Fotoğrafını çektiğiniz kişi en fazla 1,5 metre uzaklıktaysa dolgu flaşı, daha uzaktaysa tam flaş modu gerekebilir. Dijital bir fotoğraf makinesiyle sonuçları incelemek için fotoğraf görüntüleme panelini (LCD ekran) kullanın.

    Bulutlu günlerde varsa sürekli flaş modunu seçin. Flaş insanların yüzünü aydınlatır ve yüz hatlarının öne çıkmasını sağlar. Bulutlu günlerin hafif ışığı bazen hoş sonuçlar verebildiğinden, flaşsız olarak da fotoğraf çekmeyi deneyin.

    4 - Daha yakına gidin

    Fotoğrafını çektiğiniz nesne arabadan daha küçük bir objeyse, deklanşöre basmadan bir, iki adım yaklaşıp zoom kullanın. Amacınız fotoğraf karesini fotoğrafını çektiğiniz objeyle doldurmak olmalıdır. Yakın çekimle, kalkmış bir kaş ya da serpiştirilmiş çiller gibi anlam katacak ifadeler yakalayabilirsiniz.

    Ancak fazla yakına giderseniz fotoğrafınız bulanıklaşır. Çoğu fotoğraf makinesinin en yakın odak mesafesi yaklaşık 90 cm ya da makinenizden bir adım uzaklıktadır. Fotoğraf makinenizin en yakın odak mesafesinden (emin olmak için makinenizin kullanım kılavuzuna bakın) daha yakına giderseniz fotoğraf bulanık çıkar.

    5 - Fotoğrafını çektiğiniz objeyi tam ortalamayın

    Sahnenin tam ortası, gösteri yapan kişi için bulunmaz bir yerdir. Ancak, fotoğraf karenizin tam ortası için aynı şeyi söylemek doğru değil. Çektiğiniz nesneyi fotoğraf karesinin tam ortasından hafif yana kaydırarak, fotoğrafınıza hayat verin. Vizörünüzde karelerden oluşan bir oyun tahtası olduğunu varsayın. Şimdi fotoğrafını çektiğiniz nesneyi tahtadaki karelerden birine yerleştirin.

    Otomatik odaklı bir fotoğraf makineniz varsa, bu tür makinelerin çoğu vizörün ortasında bulunan nesneye odaklanacağından, odağı kilitlemeniz gerekir.

    6 - Odağı kilitleyin

    Çektiğiniz obje, fotoğrafın tam ortasında değilse net bir fotoğraf elde edebilmek için odağı kilitlemeniz gerekir. Otomatik odaklı fotoğraf makinelerinin çoğu fotoğrafın merkezinde ne varsa ona odaklanır. Ancak fotoğraf kalitesini artırmak için çoğu zaman çektiğiniz nesneyi tam ortadan hafif yana kaydırmanız gerekir. Bulanık bir fotoğraf çekmek istemiyorsanız, önce çektiğiniz nesne tam ortadayken odağı kilitlemeli, ardından da nesne ortadan yana kayacak şekilde kompozisyonu değiştirmelisiniz.

    Odağı genellikle üç adımda kilitleyebilirsiniz. Önce, nesneyi tam ortaya yerleştirin ve deklanşörü yarım basılı halde tutun. İkinci olarak, deklanşör hala yarım basılı halde makinenizi oynatarak nesneyi ortadan yana kaydırın. Üçüncü ve son olarak, fotoğrafı çekmek için deklanşöre tam olarak basın

    7 - Flaşınızın etki mesafesini öğrenin

    Flaş kullanılırken yapılan en yaygın hata flaşın etki mesafesi dışındaki nesneleri çekmektir. Bu neden yanlış? Flaş etki mesafesinin uzağından çekilen fotoğraflar karanlık olacağı için bu yanlıştır. Birçok fotoğraf makinesinde maksimum flaş etki mesafesi 4,5 metreden (yaklaşık 5 adım) daha kısadır.

    Sizin makinenizin flaş etki mesafesi nedir? Makinenizin kullanım kılavuzuna bakın. Bulamadınız mı? O zaman işi şansa bırakmayın. Çekeceğiniz nesneden 3 metreden daha fazla uzaklaşmayın. Film kullananlar Kodak Ultra film kullanarak flaş etki mesafesini artırabilir.


    8 - Işığa dikkat edin

    Fotoğrafını çektiğiniz nesneden sonra fotoğrafın en önemli öğesi ışıktır. Işık çektiğiniz fotoğraftaki her şeyin görünümünü etkiler. Anneannenizi çekerken, yandan vuran parlak gün ışığı kırışıklıkları belirginleştirir. Oysa bulutlu bir günün loş ışığı aynı kırışıklıkları gizler.

    Çektiğiniz nesne üzerine fazla ışık düşmesini istemiyor musunuz? O halde ya kendiniz yer değiştirin ya da çektiğiniz nesnenin yerini değiştirin. Manzara fotoğrafı çekerken, ışığın kavuniçine çaldığı ve tüm arazi boyunca uzanıp gittiği sabahın erken ya da akşamın geç saatlerini deneyin.


    9 - Birkaç dikey resim çekin

    Fotoğraf makineniz dikey duramıyor mu? Dikey fotoğraf çekmek için yana doğru hiç yatırmadıysanız elbette duramaz. Dikey bir fotoğrafta her tür nesne daha iyi görünür. Sarp kayalar üzerindeki bir fenerden Eiffel Kulesine, bebek havuzunda zıplayıp duran 4 yaşındaki yeğeninize kadar her şey. O halde bundan sonraki denemenizde fotoğraf makinenizi yana yatırıp dikey bir iki resim çekmeye özen gösterin.

    10 - Yönetmen gibi düşünün

    Fotoğraf çekerken denetim sizde olsun; fotoğrafların kalitesinin ne kadar arttığını siz de görün. Yalnızca bir fotoğrafçı gibi değil bir film yönetmeni gibi hareket edin. Film yönetmeni her şeyi kontrolünde tutan kişidir. Yer seçimini yönetmen yapar: "Herkes arka bahçeye çıksın." Aksesuarları yönetmen seçer: "Kızlar, pembe gözlüklerinizi takın." İnsanları yönetmen organize eder: "Şimdi biraz daha yaklaş ve kameraya doğru eğil."

    Fotoğraf çekerken çoğu zaman bu kadar müdahaleci olmanız gerekmez. Fotoğraf çekerken denetimi alın ve kendi fotoğraf ödüllerinizi kazanın.
#01.05.2009 00:46 0 0 0
  • Konular Birleştirildi..
#01.05.2009 13:55 0 0 0
  • Fotoğrafçılık, ışığın yardımıyla objelerin, manzaraların veya kişilerin görüntülerini yakalamak, saklamak ve bunları başkalarıyla paylaşmak amacıyla fotoğraf makineleri ve diğer fotoğraf ekipmanları kullanarak görüntülerin oluşturulması sürecidir. Fotoğrafçılık, sanatsal ifade şekli olarak da kullanılabilir ve estetik değeri olan görüntülerin oluşturulması için çeşitli tekniklerin ve kompozisyon kurallarının kullanılmasını gerektirir. Fotoğrafçılık, dünyayı farklı bir perspektiften görmemizi sağlar ve anıları, duyguları ve güzellikleri dışa vurmanın bir yoludur. Fotoğrafçılık konulu soru ve cevaplar için : https://cevaplar.com.tr/fotografcilik
#26.11.2023 21:47 0 0 0