Isidore Marie Auguste François Xavier Comte, kısaca Auguste Comte (17 Şubat 1798 - 5 Eylül 1857), Fransız sosyolog, matematikçi ve filozoftur. Sosyolojinin babası olarak tanımlanabilir.



Fransa'nın Montpellier kentinde doğdu. Katolik bir aileden gelen Comte, ailenin üç çocuğundan biriydi. Babası vergi dairesinde memur, annesi ise ev hanımıydı.

Auguste Comte, sosyoloji ismini öne süren ilk sosyologtur. "Sosyoloji neden diğer bilim dalları gibi bir dal olmasın" tezini savunarak sosyolojinin temelini o zamanlarda attı. Ayrıca felsefede pozitif düşünce üzerine de çalışıyordu. Daha sonraları fizik, gökbilim ve kimya ile de uğraştı. Ayrıca Comte yaşadığı çağda altı bilimden sözetmiştir: Fizik, Matematik, Kimya, Biyoloji, Sosyoloji ve Astronomi'dir. Sosyolojiyi bunların üstünde görmüştür.


Sosyolog yönüyle Auguste Comte

Fransız Devriminden hemen sonra doğduğu için -Sosyoloji alanındaki- çalışmaları Fransız Devrimine ve Aydınlanma Düşüncesine bir tepki niteliğinde insanlık dinini kurmayı deneyen,pozivitizmin sahte peygamberi comte.fransız filozofudur.veznedar bir babanın ve dindar bir annenin oğlu diye bilinir.dokuz yaşında doğduğu şehrin kolejine girer ve keskin zekası sayesinde parlak bir talebe olur.ondört yaşında iken birtakım nedenlerden dolayı ailesinden ayrılır ve katı bir cumhuriyetçi olur.ayrıca disiplin ve otoriteden nefret eder.henüz 16 yaşındayken pariste politeknik okulunun giriş sınavlarını kazanır.matamatikte çok iyi olmasına borçludur bunu.bu okulda çeşitli fikir adamlarının kitaplarıyla ilgilenir.ailesi istememesine rağmen parise dönüp biyolojiyle ilgilenir.saint simon la tanışıp yedi yıl arkadaşlık ve çıraklık eder.fakat hocasının itahat ettirmek isteği,comte`ninse disiplinsiz ve kendi büyüklüğüne fazlasıyla inanmış olması ikilinin yollarını ayırır.comte zayıf ve bedbaht biriydi diye söylenir.bir sokak kadınıyla evlenmesi ve onu boşuboşuna yola getirmeye çalışması devamlı geçimsizlik ve kavgaya neden olur aralarında.comte geçimini sağlamak için`pozitif felsefe dersleri`vermeye başlar.ona göre gerçeğin ölçüsü,metafizikten mahrum oluşuydu.yani tecrübe ile ıspat olunmayan hiçbirşeye inanılmamalıydı.yıllarca karısıyla gelgitli bir hayat yaşaması ve aşırı derecede okuması dolayısıyla gelgitler yaşamaya başladı.yedi ay akıl hastahanesinde tedavi gören comte karısının isteğiyle çıkarıldı.ama kendine gelmesi bir yıl sürdü ve tekrar ders vermeye başladı.ama karısı beş yıl sonra kendisini terketti ama yıllarca mektuplaştılar.1945 yılında kocası müebbet hapse mahkum olmuş bir kadına aşık olurartık zenginlerden aldığı yardımlarla yaşar ve çevresindeki insanlara karşı çok kırıcı bir hal takınır.o zamanın kanunlarına göre boşanmak mümkün olmadığı için evlenemez fakat bu kadına deli gibi aşık olur.bir yılda 180 nin üzerinde mektup yazar bu kadına fakat kadın bir yıl sonra veremden ölür.artık büsbütün bu platonik duyguya kaptırır kendini.1849-1850 yıllarında comte`de belli başlı fikirler dallanıp budaklanır ve bazı garip teşebbüslere girşir.pozitif bir din kurar.insanlık dini.hatta rus çarına ve osmanlı sadrazamına mektup yazarak onları bu dine davet eder.comte artık peygamberdir ve dininin esaslarını belirler.hatta şeytan yerine napolyona lanet etmeye vaaz eder.ernest renan comte`den söz ederken`200 yıldan beri birçok bilim adamının kendisi kadar görüp anladıkları gerçekleri kötü bir fransızcayla anlattığı için comte`a büyük adam denilmesi beni kızdırıyor`der.zihin çöküntüsü ve his dalgalanmaları yoğunlaşır ,kurduğu pozitf sisteme tamamıyla ters bir hareketle mistik ve metavizik olduğu kadar da garip bir din kuran comte5eylül1857 günü,insanlığın sembolü ve temsilcisi sayıp`ulu varlık`adını verdiği veremden ölen sevgilisinin masasının önündeki son merasimini yaparken ölür.r. Sosyolojiyi Sosyal Statik ve Sosyal Dinamik olmak üzere ikiye ayırır. Sosyal Statik; bir toplumdaki düzeni ve durağanlığı incelediği için bir düzen kuramıdır. Sosyal Dinamik ise, değişme ile ilgili olduğu için bir ilerleme kuramıdır. Comte evrimcidir. Tarihi bir ilerleme süreci olarak görür yani iyimserdir. Comte' un üç hal ya da üç durum yasası vardır. Bunlar:

a) Teolojik ya da hayali hal,
b) Metafizik ya da soyut hal,
c) Pozitivistya da bilimsel haldir.
Comte'e göre aile, din, devlet toplumun temel müesseseleridir. İnsan düşüncesinin hareket noktasında din bulunmaktadır. Comte fetişizmden politeizme oradan da monoteizme geçiş olduğunu savunmuş, müsbet bilim olması gereken pozitivist devrede insanlığın pozitivist bir dine sahip olması gerektiğine dikkat çekmiş dininde bu devrede insanlığa veya topluma tapma şeklinde olması gerektiğini savunmuştur.

Etiketler:
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 436
favori
like
share