21 Kasım 1898 yılında Lessines’de dünyaya geldi.

Gerçeküstücülük akımının en önemli temsilcilerinden sayılır. Düş ürünü temaları işlediği resimleri, komedi, korku, tuhaflık ya da ilginçlik kavramlarının bir karışımıdır. Sanatsal resimlerinin yanında yaşamının bir döneminde reklam çizimleri de yapmıştır.

1915’de kolejden Brüksel Güzel Sanatlar Akademisi’ndeki kurslara devam etmek için ayrıldı.

1920 yılında on üç yaşında tanıdığı Georgette Berger ile karşılaştı ve askerliğini yaptıktan sonra evlendi. Bir süre duvar kağıdı fabrikasında çalıştı, çizimler yapıp motifler üretti.

Bu tarihlerde Belçikalı sürrealistlerden Goemans, Lecomte, Mesens ve Nouge ile tanışma fırsatını yakaladı. 1921’de Servranckx’la birlikte soyuk resme girdi.

1925 yılında ilk sürrealist çalışması Kayıp Joker'i yaptı. Ayrıca bu yıllarda Mesens ile birlikte ancak bir sayı yayınlanan “Oesophage1” adlı dergiyi çıkardı.

1927’de Brüksel’deki Centaure Galerisi'nde yapıtları sergilenmeye başlandı. Bu sanat galerisinin desteğini alarak bütün zamanını resme ayırdı.

Bu yıllarda Münzevi Yolcunun Düşünceleri, Büyük Yolculuklar , Saldırı Tehdidi ve Popüler Panorama adlı yapıtlarıyla gerçek üstücülüğü benimsedi.

Magritte, Perreux sur_Marne’a yerleşti ve yeni bir döneme girdi. Tehdit Eden Zaman(1928), Sürekli Devinim(1930)ve İnsanlık Durumu(1934) bu dönemin önemli resimleriydi.

1936 yılında Magritte’nin ünü New York’ta Julian Levy’de Mesens’in Londra Galerisi’nde düzenlendiği sergiyle Mans Denizi’ni geçti.

I.Dünya Savaşı yıllarında sürrealistlerin tümü Amerika’ya gittiği halde Magritte Belçika’da kaldı. 1940-1946 yılları arasında Renoir dönemini yaşadı.

Belçika komünist partisiyle uyuşması ve devrimci sürrealist eylemlerine katılması savaştan sonra Breton’la birleşmesini önledi.

Magritte 1952-1957 yılları arasında kendi dergisi olan Carte d’apres Nature’ü ve 1961-1964 yılları arasında da Rnetorıque dergisini yayınladı.

1953 yılında Londra, New York, Paris ve Roma’da sergiler açtı. Bu sergilerden sonra ünü alabildiğine arttı.

1956’da Belçika için Guggenheim Ödülünü kazandı. Bu başarının ardından daha sık sergiler açmaya başladı, Pop Art’ın genç ressamları tarafından büyük usta olarak kabul edildi.

Charleroi’daki Güzel Sanatlar Sarayı’nda Büyülü Ülke adını verdiği büyük bir duvar resmi yaptı.

Magritte, 15 Ağustos 1967 yılında Brüksel’de hayatını kaybetti. Gerçeküstü resmin en önemli temsilcilerinden olan sanatçı, ölümünden kısa bir süre önce birkaç heykel deseni çizdi. Bunlar bronza dökülerek 1968 yılında Paris’te sergilendi.

Magritte resim konusunda kusursuz bir uzmandı. Çalışmalarını çoğunlukla bilinen şeylere yeni manalara kazandırmaya ve sıradan nesneleri alışılmadık bir içerikle göstermeye dayandırdı. İmgelerin İhaneti ([COLOR="darkred"]La trahison des Images) isimli çalışması, objelerin göründüklerinin dışındaki anlatımsal kullanımına örnek oluşturdu. Bu resimde tütün dükkanı reklamının modeli gibi görünen bir pipo çizen Magritte, söz konusu piponun hemen altına "Bu bir pipo değildir" ([COLOR="darkred"]Ceci n'est pas une pipe) yazdı. Bu cümle ilk başta bir çelişki gibi görünse de esasında doğrudur; resim bir pipo değil, piponun bir görüntüsüdür. ([COLOR="darkred"]Fransız filozof ve eleştirmen Michel Foucault, kitabı Bu bir pipo değildir'de bu resmi ve onun yarattığı paradoksu anlatır.)

Sanatçı aynı yaklaşımı bir elma resminde de kullandı. Meyveyi son derece gerçekçi çizdikten sonra onun bir elma olduğunu reddetti. "Bu bir ... değildir" çalışmalarında Magritte'in göstermeye çalıştığı gerçekçi sanata ne kadar yaklaşılırsa yaklaşılsın, öğenin kendisine yaklaşılamayacağıdır - Biz, bir pipo resmiyle tütün içemeyiz.

Magritte'in sanatı, Joan Miró gibi çalışmalarında daha otomatik bir tarz belirlemiş sanatçılarla karşılaştırıldığında, gerçeküstücülüğün anlatımsal tarafında kalır. Gerçekdışı öğelere ek olarak, çalışmaları çoğu zaman nükteli ve eğlendiricidir. Ressam ayrıca bazı meşhur resimlerin gerçeküstü versiyonlarını da çizmiştir.

[COLOR="darkred"]Sanatçı eserlerini şöyle anlattı:
[COLOR="darkred"]"Benim resimlerim hiçbir şey anlatmayan görsel imgelerdir. Akla gizemi getirirler. Doğrusunu isterseniz, benim resimlerimi gören biri kendi kendine şu basit soruyu sorar: 'Bunun manası ne?' O resmin bir manası yoktur. Çünkü zaten gizem de aslında hiçbir şeydir, bilinmeyendir.[COLOR="darkred"]"

Sanatçının bugün 110. doğumgünü.

Önemli Yapıtları:
Münzevi Yolcunun Düşünceleri,
Kayıp Jokey,
Saldırı Tehdidi,
Popüler Panorama,
Şifacı, Kutup Işını,
Vesta’ya Sunulanlar,
Sürekli Devinim,
İnsanlık Durumu,
Tecavüz,
Yatak Odasında Felsefe,
Mükemmel Gemi,
Büyük Aile,
Büyülü Ülke,
Pencere ve Kuka,
Seçilmiş İlişkiler,
Erkeğin Oğlu,
Kurtarıcı,
Aşk Şarkısı,
Ruh Özgürlüğü,
Alexander’ın İşçileri.

[COLOR="darkred"]Magritte'in Çalışmalarından İlham Alan Bazı Ressamlar :
John Baldessari, Sherrie Levine, Ed Ruscha, Andy Warhol, Jasper Johns, Vija Celmins, Marcel Broodthaers ve Martin Kippenberger

Etiketler:
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 1188
favori
like
share