atatürk hava limani,atatürk havaalani,atatürk havaalani tarihcesi,atatürk havaalani hakkinda




Tarihçesi

İstanbul’da ilk hava meydanı, askeri amaçla 1912 yılında, Yeşilköy’de açıldı. 1944 yılında Chicago’da imzalanan Uluslararası Sivil Havacılık Anlaşmasından sonra, İstanbul/Yeşilköy’de uluslararası bir hava limanı yapılmasına karar verildi. Bu hava limanının yapımı için 1947 yılında, Westinghouse Electric International Company ve The IG White Engineering Corporation ile sözleşme imzalandı. 1949’da başlanan inşaat, 1953’te tamamlandı ve 01 Ağustos 1953 yılında Yeşilköy Hava Limanı adı ile hizmete açıldı.

Liman, o günün teknolojisiyle uluslararası standartlarda 06/24 pistine, taksiyollarına, 10 bin m2’lik modern yolcu terminaline, bakım hangarlarına, radyo alıcı-verici cihazlarına ve yedek enerji santraline sahipti.

Hava ulaşımının gelişmesi üzerine, 06/24 pisti yetersiz kalınca yeni bir pist yapılmasına karar verildi. 1968 yılında yapımına başlanan 45 m. genişliğinde ve 3 bin m. boyundaki 18/36 pistinin inşaatı, 1972 yılında tamamlandı.

1971 yılında Yeşilköy Hava Limanı için bir master plan uygulamaya konuldu. Plan, 06/24 ve 18/36 pistlerinden başka, her biri yıllık 5 milyon yolcu kapasiteli 4 terminal binası ve mütemmimlerinden oluşuyordu. Mimar Hayati TABANLIOĞLU tarafından hazırlanan proje, THY Hangar Tesisleri, Kargo Tesisleri, Hava Trafik Kontrol Kulesi ve Teknik Blok, Aydınlatma Sistemi, Elektrik Dağıtım Sistemi, eski 06/24 pistinin yeniden yapımı, akaryakıt ikmal tesisleri ile diğer tesisleri kapsamaktadır. Söz konusu projenin içinde yer alan Dış Hatlar Terminali 29 Ekim 1983’de işletmeye açıldı. 1985 yılında, kavuştuğu modern görünümü ile Atatürk Hava Limanı adını aldı.

Gelişen hava kargo taşımacılığı nedeniyle 1993 yılında Kargo Terminali Tesisleri hizmete verilmiştir. Sovyetler Birliği’nin dağılmasıyla ortaya çıkan bavul ticareti ve artan charter yolcu trafiğine hizmet amacıyla 7 Aralık 1995 yılında C Terminali işletmeye açılmıştır. C Terminali, 16 Ocak 2000 tarihinde yolcu hizmetine kapatılmış, 2002 yılında ise özel şirketlerin kargo operasyonları için kullanılmaya başlanmıştır.

Artan yolcu trafiği nedeniyle, Yap-İşlet-Devret modeliyle yeni bir dış hatlar terminali yapımına karar verilmiş, proje yarışmasıyla proje belirlenmiş daha sonra ise Yap-İşlet-Devret modeliyle yapım ihalesi gerçekleştirilmiştir. Yeni terminal, 10.01.2000 tarihinde işletmeye açılmıştır. Yeni terminalin yolcu kapasitesi 20 milyon yolcu/yıl’dır.


Genel Bilgiler

Atatürk Hava Limanı, İç ve Dış Hat tarifeli-tarifesiz seferleri ile uluslararası charter seferlerine açık, 24 saat hizmet veren, sivil amaçlı bir limandır. Şehir merkezinin batısında ve merkeze 24 km. mesafededir. Toplam 9.470.554 m2’lik arazi üzerinde kurulu bulunan Atatürk Hava Limanı tesislerini kamu kullanımı açısından alt başlıklarda incelemek gerekirse;



Terminal Özellikleri:
Toplam Alan: 701.786 m²


Dış Hatlar Terminali

Terminal Alanı: 268.000 m²
Otopark Alanı: 180,000 m²
Duty Free Alanı: 5,336,25 m²
Yiyecek-İçecek Alanı: 10.370 m²
Otopark Kapasitesi: 7.076 araç
Check-in Kontuarı: 224 adet
Pasaport Gişesi (Gidiş Katı): 48 Adet
Pasaport Gişesi (Geliş Katı): 42 Adet
Köprü: 23 Adet
Busgate: 12 Adet
PCA Sistemi: 23 Adet
400 Hz. Elektrik Sistemi: 23 Adet
Asansör: 56 Adet
Yürüyen Merdiven: 26 Adet
Yürüyen Bant: 35 Adet
Bagaj Karuseli: 11 Adet
X-ray: 65 Adet
Metal Kapı Dedektörü: 63 Adet
Yangın Dedektörü: 8.101 Adet
Yangın Butonu: 550 Adet


İç hatlar Terminali

Terminal Alanı: 62.500 m²
Check-in Kontuar: 96 Adet
Bilet Satış Kontuarı: 28 Adet
Bagaj Konveyörü: 4 Adet (Gidiş Katı)
Bagaj Konveyörü: 7 Adet (Geliş Katı)
Yolcu Köprüsü: 9 Adet
PCA Sistemi: 9 Adet
400 Hz.Elektrik Sistemi: 1 Adet
Asansör: 17 Adet
Busgate: 8 Adet
Yürüyen Merdiven: 11 Adet
X-ray: 20 Adet
Metal Kapı Dedektörü: 20 Adet
Yangın Dedektörü: 1.518 Adet
Yangın Butonu: 129 Adet


Genel Havacılık Terminali

Genel Havacılık Binası: 2.429 m²

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 3155
favori
like
share