Kur'an-ı kerim okumak ve dinlemek

Son güncelleme: 10.12.2008 13:12
  • Kur'an-ı kerim okumak ve dinlemek

    Sual: Kuranı Türkçe tercümesinden okumak uygun mu?
    CEVAP
    Hayır, değildir. Diyanetin hazırladığı Kur'an-ı kerim mealinin önsözünde diyor ki:
    (Kur'an-ı kerim, yalnız Türkçeye değil, hiçbir dile hakkıyla çevrilemez. Eski tefsirlerin ışığı altında verilen manalara da tercüme değil, meal demek uygundur. Kur'anın yalnız manasını ifade eden sözleri, Kur'an hükmünde tutmak, namazda okumak caiz olmaz. Hiçbir tercüme, aslının yerini tutamaz.)

    Büyük İslam âlimi İbni Hacer-i Mekki hazretleri buyurdu ki:
    (Kur'an-ı kerimi Arapçadan başka harf ile yazmak ve Kur'an-ı kerim yerine tercümesini okumak haramdır. Kur'an-ı kerimi tercüme etmek başka, yapılan tercümeyi Kur'an yerine koymak başkadır. Arapçadan başka harf ile yazmak ve böyle yazılmış olanı okumak haramdır. Kur'anı Arapça harflerle, okunduğu gibi yazmak bile haramdır.) [Fetava-i fıkhıyye s.37]

    Sual: Sitede deniyor ki: (Kur'anı Arapça harflerle, okunduğu gibi yazmak suretiyle değiştirmek bile haramdır.) Buna göre, Latin harfleriyle okunduğu gibi yazmak nasıl caiz olur? Sitede İslam harfleriyle yazıldığı gibi Latin harfleriyle de sureler yazılmıştır. Bu caiz midir? Suudilerin hacılara dağıttığı Mushafta okunuşuna yani tecvit kaidesine göre yazılmıştır. Bu caiz oluyor mu?
    CEVAP
    Kuranı okunduğu gibi yazmak başka, bilmeyen birisine öğretmek niyetiyle okunuş şekliyle yazmak başkadır. Sitede ayrıca sesli olarak da veriliyor ki, yanlış okunmasın diye.

    Suudilerin dağıttığı Mushafta, okunuşuna göre yazılmışsa, yani bazı harfler eksik veya fazla ise caiz olmaz.

    Latin harfleriyle yazmak haramdır. Ama zaruret olunca, Mushafı değil, bazı sure ve âyetleri Latin harfleriyle yazmak caiz olur. Mushafı Latin harfleriyle yazmak için bir zaruret, bir ihtiyaç mevzubahis olamaz. Ama İslam harflerini bilmeyen, namazda okuyacağı, sure ve duaları Latin harfleriyle yazıp öğrenebilir. Sonra bilen birisine dinlettirir, doğru denirse okumaya devam eder.

    Sual: (Kur'an okuyan bir çok kimse var ki, Kuran-ı kerim onlara lanet eder) hadis-i şerifini âlimler nasıl açıklamıştır?
    CEVAP
    Muhyiddin-i Arabi hazretleri (Müsamere) adındaki kitabında buyuruyor ki:
    Hazret-i Ebu Hüreyrenin haber verdiği hadis-i şerifte, (Bir zaman gelir ki, müslümanlar birbirlerinden ayrılır, parçalanırlar. İslamiyeti bırakıp, kendi düşüncelerine, görüşlerine uyarlar. Kuran-ı kerimi mizmarlardan, yani çalgılardan, şarkı gibi okurlar. Allah için değil, keyf için okurlar. Böyle okuyanlara ve dinleyenlere hiç sevap verilmez. Allahü teâlâ bunlara lanet eder. Azap verir!) buyuruldu. Başka bir hadis-i şerifte, (Kuran-ı kerimi Arap şivesi ile, onların sesi ile okuyun! Fasıklar, şarkıcılar gibi okumayın!) buyuruldu.

    Başka bir hadis-i şerifte, (Kuran-ı kerim, okuyanlarına, ya şefaat edecek veya düşman olacaktır) buyuruldu. (Müslim)

    Demek ki, Kuran-ı kerim, Allah rızası için, dinimizin bildirdiği şekilde okuyana şefaat edecek, şarkıcılar gibi okuyana düşman olacak, ona lanet edecektir. (Şira)

    Sual: Başı ve kolları açık, Kuran-ı kerim okumak caiz midir?
    CEVAP
    Erkeğin başı ve kolları açık okuması tenzihen; kadının ise, tahrimen mekruhtur. Erkeğin şortla okuması da böyle tahrimen mekruhtur.

    Sual: Vasıta sürerken direksiyon başında ezberden Kuran okumak caiz mi?
    CEVAP
    Çok iyi olur.

    Sual: İdrarlı yatalak hastanın yanında Yasin-i şerif okumak caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kur'an okumasını bilmiyorum. Bir hocaya Yasin okutup teybe aldım. Bu teybi babamın kabrine götürüp açıyorum. Teypten okunan Yasini babama dinletmekle, kendim okumam arasında fark var mı?
    CEVAP
    Çok fark vardır. Teypten okunan Kuran-ı kerimin, Yasin-i şerifin ölüye faydası olmaz. (M.Erbea)

    Sual: Namaz kılınan bir evde hiç Kur'an okunmasa, yani Kur'an okumayı bilen hiç kimse olmasa günah olur mu?
    CEVAP
    Bir evde namaz kılan varsa, o evde Kuran-ı kerim okunuyor demektir. Ezbere okununca da Kuran-ı kerim okunmuş olur. Bir evde ezbere de Kuran-ı kerim okunmuyorsa, o ev kabir gibidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Evlerinizde Kuran okumayı artırın! Kur'an okunmayan evin hayrı azalır, şerri çoğalır, o ev halkına darlık gelir.) [Dare kutni]

    Sual: Muayyen özrü zuhur eden kadın, evde kocasının, oğlunun veya kızının okuduğu Kuran-ı kerimi, mukabeleyi dinleyebilir mi?
    CEVAP
    Kuran-ı kerime dokunmamak şartı ile mukabele dinlemekte mahzur yoktur. Ancak özürlü kadın, mukabele dinlemek için camiye gidemez. Camiye girmesi haram olur. Hatta camiye abdestsiz de girilmez. (Mevkufat)

    (Evde mukabele okumanın sevabı olmaz) diyenler, dinimize iftira ediyorlar. Kadınların camiye gitmeyip, evde, kadın bir hocanın okuyacağı mukabeleyi dinlemeleri çok sevap olur.

    Sual: Başı açık Kuran okuyabilir miyim?
    CEVAP
    Kadının başı açık Kur'an okuması mekruhtur.

    Sual: Evde hanım, geniş erkek pijaması giyili olduğu halde Kuran-ı kerimi okuyabilir mi?
    CEVAP
    Okuyabilir.

    Sual: Kuran-ı kerim, iş yapanların yanında okunur mu?
    CEVAP
    Açıktan okunmaz. Onlar duymayacak kadar yavaşça okunur.

    Sual: Camide Kur'an okunurken isteyen çıkıp gidebilir mi?
    CEVAP
    Çıkıp gidebilir, orada duruyorsa dinlemesi gerekir.

    Sual: Teypten, banttan, radyodan okunan Kuran-ı kerimi dinlemek, tekrar etmek günah mıdır? Yoksa iş yaparken mi dinlemek uygun değildir?
    CEVAP
    İş yaparken dinlemek uygun olmaz. İş yapmazken dinlenir, tekrar etmekte de mahzur yoktur, öğrenmek için de dinlemekte mahzur yoktur.

    Sual: CD'den Kur'an dinlemek caiz mi? Dinlemekle hatim olur mu?
    CEVAP
    Öğrenmek niyetiyle dinlenir. Dinlemekle hatim olmaz.

    Sual: (Tefekkürsüz Kur'an okumakta hayır yoktur) sözü âyet midir, kudsi hadis midir?
    CEVAP
    Âyet de hadis de değildir.

    Sual: Kuran-ı kerim okurken, bağdaş kurup okumak edebe aykırı mıdır?
    CEVAP
    Evet aykırıdır. Fakat yorulunca bağdaş kurmakta mahzur yoktur.

    Sual: Kasetten Yasin-i şerif takip edilir mi?
    CEVAP
    Öğrenmek için dinlenir. İbadet için olmaz.

    Sual: Cenaze kaldırılmadan önce yanında Kuran okunur mu?
    CEVAP
    Cenazenin karşısında okunur.

    Hasta yanında Yasin suresini okumak mühim sünnettir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Yanında Yasin-i şerif okunan hasta, suya doymuş olarak vefat eder ve doymuş olarak kabre girer.) Yani, can vermenin hasıl edeceği susuzluğu duymaz. Yasin-i şerifte, kıyamette olan şeyler, dünyanın geçici olduğu, Cennet nimetleri ve Cehennemdeki azaplar bildirildiğinden, hasta yanında okununca, iman ile gitmeye sebep olan şeyleri işitmiş olur. (Rad) suresini okumak, ruhun çıkmasını kolaylaştırır. İnsan ölünce, Hanefide necs olur. Kuran-ı kerim, yanında değil, karşısında ve sessiz okunabilir. Diğer üç mezhebe göre necs olmaz.

    Sual: Kabristanda Kur'an okumak caiz midir?
    CEVAP
    Evet, sünnettir. (Halebi-yi kebir)

    Sual: Yasin'de Selamün.... diye başlayan âyeti üç kere okumak mı lazım?
    CEVAP
    Öyle bir şey yok, okunması da günah olmaz. Okumak lazım diyerek okumak bid'at olur.

    Sual: Sure ve âyet okurken euzü besmele okunur mu?
    CEVAP
    Sure okurken, euzü ve besmele okunur. Âyet-i kerime okurken, âlimlerin çoğuna göre, yalnız euzü okunur, besmele okunmaz. Mesela Âyet-el kürsi, Amenerresulü, Hüvallahüllezi gibi âyetleri okurken besmele çekmek gerekmez. Sadece euzü okunur. Besmele de çekilirse mahzuru olmaz.

    Euzü Besmele
    Sual: Amenerresulü, Ayet-el kürsi gibi âyetleri okumaya başlarken, Euzü Besmele okumanın hükmü nedir?
    CEVAP
    Âyet-i kerime okumaya başlarken, Euzü okumak vacibdir. Besmele çekmek gerekmez. Bazı âlimler, Besmele de çekilebilir dediler.

    Sure okumaya başlarken Euzüden sonra Besmele okumak sünnettir. Okumaya devam ederken, yeni sure gelince, Besmele okumak yine sünnettir. Euzü çekilmez.

    Fatiha okurken Besmele
    Sual: Fatiha okumaya başlarken Besmele çekmenin hükmü nedir?
    CEVAP
    Fatiha okumaya başlarken, Besmele okumak vacib, namaz içinde, Fatihadan önce Besmele okumak da, sünnettir. Şafii mezhebinde ise, her zaman fatiha okurken besmele çekmek farzdır.

    Sual: Otobüste, dolmuşta müzik çalınırken, sessizce Kuranı yüzüne bakarak okumak günah mı?
    CEVAP
    Günah olmaz, sevap olur. Müziği işitmez olur. Ancak fasıklar yanında okuyup fitneye, alaya sebep olmamalıdır. Belediye otobüslerinde bazen görüyoruz, kötü kimselerin alaylı bakışlarına, hatta sataşmalarına sebep oluyorlar. Böyle alaya sebep olmak günahtır.

    Sual: (Tefekkürsüz Kur'an okumakta hayır yoktur) sözü uygun mu?
    CEVAP
    Tefekkürsüz Kuran sözü herkes için değildir. Arapçayı ve diğer İslami ilimleri bilen için doğrudur. Fakat Arapça bilmeyene Kuran okuman faydasızdır demektir ki çok yanlış olur. Çünkü Allahü teâlâ, (Anlamadan da Kuran okuyan benim rızama kavuşur) buyuruyor.

    Sual: Kuran-ı kerim okurken, Tam İlmihaldeki ibni Kemal hazretlerinin duraklarını öğrendim. Buradaki med, sekte ne demektir?
    CEVAP
    Med uzatılacak demektir. Sekte durmak demektir, bir miktar durulur.

    Sual: Kuran-ı kerim okunduktan sonra veya duanın akabinde el fatiha deniliyor. Burada okunan nedir?
    CEVAP
    Fatiha okunur. Fakat okumak şart değildir, okunursa iyi olur. Hatta salevat-ı şerife getirip okumak daha iyidir.

    Sual: Bazen mescitte Kuran okuyorum. O sırada dışarıdan biri gelip selamün aleyküm diyor. Kuranı okurken bölmek istemiyorum, içimden alsam selamı olur mu?
    CEVAP
    Kuran okuyana selam verilmez. Almak zorunda değilsiniz.

    Sual: Evimizde Kuran var ama okuyan yok. Sıkıntılarımızın bir sebebi de bu olabilir mi?
    CEVAP
    Her gün az da olsa, Kuran-ı kerim okuyan biri olmalıdır! Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Kur'an okunmayan evin, hayrı azalır, şerri çoğalır, ev halkına darlık gelir.) [Dare Kutni]

    Sual: Kuran-ı kerimi okurken, sandalyede veya divanda oturarak okumak (ayakları aşağı sallayarak) edebe mugayir midir?
    CEVAP
    Edebe mugayir değildir, okunabilir.

    Sual: Kuran okurken, dünya kelamı konuşup sonra okumaya başlarken Euzü çekmeden, sadece (Esteîzü billah) demek yeterli midir?
    CEVAP
    Evet, yeterli olur.

    Sual: Biri (Benim Mushafımı kimse okumasın) dese, onun Mushafından Kur'an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Kur'an kursunda herkes yüksek sesle okusa caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Banttan dinlemekle hatim olur mu?
    CEVAP
    Olmaz.

    Sual: Mukabeleyi dinlemekle hatim sevabı olur mu?
    CEVAP
    Dinlemekle olmaz. Dinleme sevabına kavuşulur.

    Sual: Latin harfleriyle karışık elif ba ile Kur'an öğrenmek caiz mi?
    CEVAP
    Karışık olmayan ile hocadan öğrenmelidir!

    Sual: Gizli okurken de meddi lazım dört elif miktarı çekilir mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Elifba okurken kaf koyun başlı, elif direk gibi demek caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kuran-ı kerim okuyanı güzel okuduğu için alkışlamak caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir ve iyidir.

    Sual: Göz ile Kur'an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Göz ile okunmaz. Bakma sevabına kavuşulur.

    Sual: Lafzatullah yerleri, kırmızı olan Mushafları okumak caiz mi?
    CEVAP
    Evet caizdir.

    Sual: Küçük mescitte rahlede Kur'an okuyan oluyor. Yanından geçince, rahle belden aşağı kalıyor. Günah olur mu?
    CEVAP
    Arada mesafe olunca veya gelip geçince günah olmaz.

    Sual: Tecvide uygun okumak için Mushafa işaret koymak caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kuleuzüleri çocuğa üflerken kendime de üflesem olur mu?
    CEVAP
    Ayrı ayrı okumak efdaldir.

    Sual: Sure-i Muhammedi okuyup bitirdikten sonra mı, Muhammed ismi geçince mi salevat getirmek lazımdır?
    CEVAP
    Bitirdikten sonra.

    Sual: Âyet-el-kürsiye Allahüla demek caiz mi?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Kur'anın latin harfli yazılışını abdestsiz okumak caiz mi?
    CEVAP
    Abdestli okumak da caiz değildir.

    Sual: Sure-i Yusuftaki Teveffeni dua için Teveffena okunur mu?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Komşunun okuduğu Kuran-ı kerimi, bizim evden rahatça işitiyoruz. Helaya gitmemiz caiz mi?
    CEVAP
    Evet. Günahı yüksek sesle okuyanadır.

    Sual: Kur'an okunurken, farz-ı kifaye diye konuşuluyor. Caiz mi?
    CEVAP
    Günaha giriyorlar.

    Sual: Haşr suresinin sonu nereden başlar?
    CEVAP
    Hüvallahüllezi'den başlar. Lev enzelnadan veya La yesteviden okumak daha iyidir.

    Sual: Kur'an okumasını bilmeyen, sayfasını açıp baksa, sevap olur mu?
    CEVAP
    Kur'an okumasını bilmeyenin de, bereket için evde Mushaf bulundurması çok iyidir. Açıp sayfasına bakmak sevaptır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Beş şey ibadettir: Az yemek, camide oturmak, Kâbeye, Mushafa ve âlimin yüzüne bakmak.) [Deylemi]

    Kur'an-ı kerimi öğrenmek zor değildir. Öğrenip okumak çok sevaptır. Hadis-i şerifte, (Ümmetimin yaptığı ibadetlerin en kıymetlisi, Kur'an-ı kerimi, Mushafa bakarak okumaktır) buyuruldu. (Şira)

    Sual: Almanyadaki camimizin imamı, her akşam Yasin okuyordu. O gidince, yerine gelen imam, (Yasin okumak bid'at) diyerek okumuyor. Yasin okumak bid'at mi?
    CEVAP
    Bid'at değildir. İmam, tembelliğinden okumamış olabilir. Her zaman Kur'an-ı kerim ve Yasin-i şerif okumak sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Geceleyin Yasin okuyan, affedilmiş olarak sabaha çıkar.) [Buhari]
    (Her gece Yasin okumaya devam eden şehid olarak ölür.) [Taberani]

    Yasin-i şerif okumak bu kadar faziletli olmasına rağmen, okuma mecburiyeti yoktur. İmam okumuyorsa, oku diye onu sıkıştırmak doğru olmaz.

    Sual: Hadis-i şerifte, (Sabah-akşam, Haşr suresinin son üç âyetini okuyan şehid olarak ölür) buyurulduğu için, sabah-akşam Haşr suresinin sonunu okuyorum. Camide kıldığım zaman imam okuyor, biz dinliyoruz. Ben okumasam, yine aynı sevaba kavuşur, şehid olarak ölür müyüm?
    CEVAP
    Kur'an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek farzdır. Dinleyen, okuyandan daha fazla sevap aldığı için, ayrıca okuması gerekmez. Her gece Amenerresulüyü okuyan da, imamdan dinlemişse, onun da okuması gerekmez. (Şira)

    Sual: Her gece Tebareke suresi ile, Amenerresulü okuyorum. Tebareke'yi ve Amenerresulü'yü yatsı namazında zammı sure olarak okuyan, aynı fazilete kavuşur mu?
    CEVAP
    Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
    (Namazda okunan Kur'an-ı kerim, namaz dışında okunan Kur'an-ı kerimden daha sevaptır.) [Cami'ussagir şerhi]

    Zammı sure olarak okununca, aynı sevaba fazlasıyla kavuşulduğuna göre, namazda okumak daha sevaptır.

    Sual: Kuleuzüleri okuduktan sonra avuca üfleyip elleri vücuda sürmenin faydası var mı?
    CEVAP
    Resulullah efendimiz, bazı âyetleri okur mübarek avuçlarına üfler ve avuçları ile mübarek vücutlarını mesh ederlerdi. Birçok hastalık için iyidir

    Sual: İki kişinin sesli olarak, bir odada hatim okumaları caiz mi?
    CEVAP
    Şaşırtmak ihtimali olduğu için mekruh olur.

    Sual: Hatmi dinleyen, yavaşça kendi de okursa, hatim olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Her sayfa 2 kere okunup Kur'an hatmedilse, 2 hatim mi olur?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Hatimde bazıları İnşirah suresinden itibaren, bazıları da Duha suresinden itibaren Besmeleden önce Allahü ekber diyerek tekbir okuyorlar. Bunlar caiz mi, bid'at mi?
    CEVAP
    Caizdir, bid'at değildir. Hatta tekbir ile birlikte tehlil ve tahmid, yani Allahü ekber, La ilahe illallah vel hamdülillah demek de caizdir. (Sarih-in Nas)

    Sual: Ramazan ayında kendi ölülerimizin ruhuna hatim indirmeye başladım. Sonra da başka insanlar geldi aklıma ve Ramazanda tanıdıklarımızdan da ölen oldu. Okumaya başlarken onlara niyet etmemiştim. Şimdi başka mevtaları da hatmime ekleyebilir miyim?
    CEVAP
    Evet onlara da hatta Âdem aleyhisselamdan bugüne kadar gelen her müslümana hediye edebilirsiniz ve her birine bölünmeden aynısı gider.

    Sual: Biri (Okuduğun hatm-i tehlili ölmüş anama bağışla) dedi. Bağışladım. İki ay sonra başkasına da bağışlasam caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet. Bütün müslümanlara da bağışlamak iyidir.

    Sual: Kur'anı hangi süre içinde hatmetmek lazım? Namaz kaza borçları olan için bu değişir mi?
    CEVAP
    Üç günden aşağı olmaz. Haftada bir olur, ayda bir olur, senede bir olur. Duruma göre olur. Kazası olan önce kazalarını ödemeye çalışmalıdır.

    Sual: Hatm-i şerif bitince Kuran-ı kerimin sonundaki duayı hemen okuyup yeni bir hatme başlansa, sonrada camide topluca hatim duasına iştirak ettirilse uygun olur mu?
    CEVAP
    Hatim duası sonra da okunur. Hatim biter bitmez, hemen yeni bir hatme başlamak iyidir.

    Sual: Toplu olarak hatim duası caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir. Dua için toplanmak mekruhtur.

    Sual: Kuran-ı kerimi hatmeden kimse, bilmeden bazı yerlerde mana değişecek şekilde yanlışlık yapmışsa, hatim sevabı alır mı?
    CEVAP
    Alamaz. Doğru okuduğu yerlerin sevabını alır.

    Sual: Hatim okununca ruhlarına hediye edilen kişilerin hepsine hatim sevabı hasıl oluyor. Buna göre tahsisin fazileti ne oluyor?
    CEVAP
    Peygamber efendimizin ruhuna göndermek duanın kabulü için şarttır. İsmen tahsis edilince, falanca tarafından gönderilmiştir diye mevtaya bildirilir. O da gönderene teveccüh eder. Gaflette değil ise ruhundan o anda istifade eder. Feyz alır. Diğerlerine sevap umumi olarak dağıtılır. Kimin gönderdiği bildirilmez.

    Sual: Ölen hocam, eshab-ı kiramın bazılarına dil uzatırdı. Okuduğum Kur'anın sevabını bağışlamam caiz mi?
    CEVAP
    Hayır. Kur'an-ı kerimde hepsinin Cennetlik olduğu bildiriliyor. Cennetlik kimseye sövülmez. Sövene de Kuran okunmaz.

    Sual: Kuran-ı kerim hatim ettikten sonra nasıl bir dua yapılır?
    CEVAP
    Farklı bir dua yok. Ne dua biliniyorsa o okunur. Mushafların sonunda bulunan dua da okunabilir.

    Sual: Kuran-ı kerimi üç günden önce hatmetmek caiz olmadığına göre, imam-ı azamın bir namazda hatmetmesinin sebebi nedir?
    CEVAP
    Caiz olmaz fetvası bizim gibi avam içindir.

    Sual: Kuran okurken, bütün gayretlerime rağmen, kelimeleri tam telaffuz edemiyorum. Kuran okumam sahih oluyor mu? Okumaya devam etmem mi, yoksa bırakmam mı gerekir?
    CEVAP
    Cenab-ı Hak, hiç kimseye, gücünün üstünde bir şey yapmayı emretmez. Herkese yapabildiğinden sorar. Okuyabildiğiniz kadar devam etmeli. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
    (Kuran için vekil edilen bir melek, Arap olmadığı için, doğru okuyamayan kimsenin, hatasını düzeltir ve doğru olarak yükseltir.) [Şirazi]

    Yatakta Kuran okumak
    Sual: Yatakta, Kur'an okurken, ayakları uzatmak caiz midir?
    CEVAP
    Yorgan altında ve bacaklar bitişik, saygılı bir vaziyette, ezberden okumak caizdir. Ayakları toplayarak okumak, daha uygun olur.

    Sual: Kur'an okurken parmağı tükürükle ıslayıp açmak caiz midir?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Bilgisayardan Kuran-ı kerim okurken abdestli olmak gerekir mi?
    CEVAP
    Âyetlere hiç dokunulmadıkça, nereden olursa olsun, Kuran-ı kerim okurken, abdestli olmak gerekmez. Fakat abdestli okumak iyi olur.

    Sual: Kuran okurken kaldığımız sayfaya takvim yaprağı koyabilir miyiz?
    CEVAP
    Yazısız sade kağıt koymalı.

    Sual: Bir hadiste şöyle deniyor:
    (Bir zaman gelecek, Kur'an çalgı aletlerinden okunacak.) [Tergib-üs-salat]
    Burada, çalgı aletinden kasıt nedir? Radyo ve TVden Kuran dinlemek caiz değil mi?
    CEVAP
    Ses çıkaran her türlü alete mizmar [çalgı aleti] denir. (Müncid)

    Hoparlör de mizmardır. Radyo, TV ve bilgisayardan, öğrenmek niyetiyle Kuran-ı kerim dinlenebilir. İbadet niyetiyle dinlemek caiz olmaz. Elmalı tefsirinde deniyor ki:

    Hoparlörden çıkan sese kıraat değil, çınlamak, zırlamak denir. Buradan secde âyeti işitilse, tilavet secdesi yapmak gerekmez. (c.3 s.2361)

    Fakat bu ses, Kuran-ı kerimin aslı değil ise de, benzeridir. Buna da saygısızlık etmemelidir. Kapatılmıyorsa, saygı ile dinlemeli, başka bir iş ile meşgul olmamalıdır.

    Sual: Bir kimse, Kuranı baştan itibaren okusa, İhlâs suresine kadar gelse, son iki sureyi de bir başkasına okutsa, Kuranı hatmetmiş olur mu?
    CEVAP
    Kur'an-ı kerimi Fatihadan başlayıp Fil veya İhlâs suresine kadar okuyup, sonra birkaç sureyi başkasına emredip okutsa, o da birinciye vekil olarak kalan sureleri okusa, hatmedilmiş olmaz. Hiçbiri hatim sevabına kavuşamaz. (Behcet-ül-fetava)

    Sual: Mukabele olarak Kuranı baştan sona dinlesek, hatmetmiş olur muyuz?
    CEVAP
    Kuran-ı kerimi dinlemek, okumaktan daha çok sevabdır. Okumak sünnet, dinlemek farzdır. Fakat dinlemekle hatim olmaz. Mukabele dinlemek çok sevab olmasına rağmen, TVden, radyodan veya kasetten dinlemenin hiç sevabı olmaz.
    Yalnız öğrenmek niyetiyle dinlenebilir.

    Sual: Kuran-ı kerim okumaya yeni başladım. Hangi Mushafı rahat okuyabilirim?
    CEVAP
    Ahmet Tevfik Tekbaş hattı Mushaflar kolay okunmaktadır. Hayrat vakfınınki de buna yakın sayılır. Bir de yeni çıkmış İpek yayınlarından yarı bilgisayar hatlı bir Mushaf var. Bunun görünüşü hat olarak göze hoş görünmüyorsa da, okunuşu çok kolaydır. Yeni başlayan herkes rahat okuyabilir. Bu Mushafın harfleri ve harekeleri daha büyük, durak ve kasırları dikkat çekici bir şekilde kırmızıdır. Harfler üst üste değil, yan yana dizilidir. Sayfaları tam dolu olup, kenarlarındaki boşluk azdır. Mushafın rahle boyu, yazıları emsallerinden bir boy büyüktür. Bu Mushaf, İhlâs Marmara Evleri 2. kısımda İhlâs Vakfı temsilciliği kitabevinden de temin edilebilir.

    Sual: Arapça kursuna gidiyorum. Arapça kitaplarda, cümlelerin veya kelimelerin yanlarına yahut altlarına Latin harfleriyle anlamlarını yazmak caiz olur mu?
    CEVAP
    İslam harfleriyle diğer harfleri karışık yazmamalı. Oraya, numara veya başka bir işaret koyup, anlamlarını başka bir sayfaya yazmalı.

    Sual: Camide Kuran okunurken, kıbleye mi, yoksa Kuran okunan tarafa mı dönerek oturmak uygun olur?
    CEVAP
    İkisi de olur. Kuran-ı kerim okunan tarafa dönmek efdaldir.

    Sual: Kaplıcanın su dolu küvetinde, dizle göbek arası örtülü iken, tesbih çekmek ve ezberden Kuran okumak caiz midir?
    CEVAP: Erkeğin, o şekilde tesbih çekmesi caiz, Kuran-ı kerim okuması, tenzihen, kadının, o vaziyette Kuran okuması tahrimen mekruh olur.

    Sual: Al-i İmran 144, Ahzab 40, Muhammed 2 ve Fetih 29 olmak üzere, bu dört surede Peygamber efendimizin ism-i şerifleri geçiyor. Kuran okuyan kimse, bu âyetleri okurken, Peygamber efendimize salevat getirmesi gerekir mi?
    CEVAP
    Okurken getirmesi gerekmez. Okuması bitince söylemesi, iyi olur. (Redd-ül-muhtar)
#10.12.2008 13:12 0 0 0