Ney Dersleri 7

Yedinci dersimizde sizlere orta perdeler ile ilgili etüdlerimizi sunuyorum:

Buna şimdilik Re Notası çalışması diyelim ve şöyle çalmaya çalışalım:



Sadece bir kez değil de uzun uzun bu notaları çalmamız bize çok yardımcı olacaktır.Ağır tempo,hızlı,daha hızlı hatta çok hızlı şekilde çalalım ve sesleri artık notalara bakmadan çalacak seviyede olalım.
Mi Notası çalışması:




Fa Notası çalışması:




Sol Notası çalışması:




La Notası Çalışması:




Bu derste sizi fazla sıkmadan Es (Sus) işaretine değineceğim.
Es (Sus) işareti: İnsan ya da çalgı sesine kısa ya da uzun bir süre ara verilmesi işaretidir.
Es İşaretleri ve Değerleri:
Birlik Sus: Portenin 4. çizginin altındaki işarettir ve değeri dört vuruş kadardır.




İkilik Sus: Portenin 3. çizgisine konulan işarettir ve 2/4 lük nota kadar değeri vardır.




1 Dörtlük Sus: Bu işaret de görüldüğü gibi 2. çizgi ile 4. çizgi arasına yazılmış işarettir. Değeri bir dörtlük nota kadardır.




1 Sekizlik Sus: Değeri 1 sekizlik olan bu es işaretini ölçüye tamamlamak için 8 adet gösterdim.




Onaltılık (1/16) Sus: Değer çengellerindeki uç portenin 3. aralığına , 2. si de 2. aralığa yazılır ve kuyruk portenin 1. çizgisine kadar uzatılır. Değeri 16 lık nota kadardır.




Otuzikilik (1/32) Sus: Değer çengellerindeki uç,portenin 3. aralığına,2. si 2. aralığa yazılır ve kuyruk 1. çizgiye kadar uzatılır. Değeri 1/ 32 lik nota kadardır. Türk Müziğinde genelde 64 lük nota değeri neredeyse hiç kullanılmamıştır ;o yüzden ayrıca sitemizde belirtmeye gerek duymuyorum.





Ney Dersleri 8

Bir enstrümanda en önemli unsur dolgun ve güçlü sestir.Bu yüzden düz ses üflemeyi çok önemsiyoruz.
Tiz sesler:




Evet şimdi de bu notaları biraz açalım ve üst perdeler diye ifade ettiğim bu seslere bakalım:
Porte üstü Si:



Porte Üstü Do:



Porte Üstü #Do:




Porte Üstü Re:Aşiran Perdemiz kapalı Aslında tüm perdelerin (Aşiran Perdesi Hariç)açık olması gerekir fakat biz notaları daha kolay çalmak için iki elimizin orta parmaklarını gördüğünüz gibi kapalı çalacağız.Bu sesi olumsuz etkilemez ve daha kolay çalmamızı sağlar.



Bu sesler frekans olarak yüksektir ve Neyden diğer alt perdelere göre daha kolay çıkan seslerdir. Bu sesleri uzun uzun üflemek yerine ben size yine de alt sesleri uzun uzun üflemenizi öneriyorum. Ancak tabi ki bu tiz perdelerin isimlerini, yerlerini ve hangi pozisyonlara denk geldiklerini kesinlikle ezberlemeliyiz.
Önemli; Neyde çoğu enstrümanda olduğu gibi bir pozisyondan birkaç farklı ses çıkar. Bunun anlamı şudur:
Sol perdesinden çıkan sesler: Sol, Re, Sol (porte üstü) Alttaki Resim




La perdesinden çıkan sesler: La, Mi, La (porte üstü) Alttaki Resim




Si bemol perdesinden çıkan sesler: bSi, Fa, bSi (porte üstü) Alttaki Resim




Do perdesinden çıkan sesler: Do, Sol, Do (porte üstü) Alttaki Resim




#Do perdesinden çıkan sesler: #Do, #Sol, #Do (porte üstü) Alttaki Resim




Re perdesinden çıkan sesler: Re, La ve Re (Her ikisi de porte üstü) Alttaki Resim



Bu farklı sesleri daha önce belirttiğim gibi daha sert üfleyerek çıkartıyoruz.




Dersler Neyzen Zeki Sözen'e Ait..

Etiketler:
Beğeniler: 1
Favoriler: 0
İzlenmeler: 2519
favori
like
share
kabus37 Tarih: 21.04.2010 19:24
ellerinize sağlık bunlar çoq süpher olmuş