RENKLİ FİLMLER İÇİN KULLANILAN FİLTRELER:

Renkli filmler için kullanılan filtreleri 5 ana başlık altında toplayabiliriz. Sırasıyla;

a) KORUYUCU FİLTRE: Fotoğraf makınamız ister konvansiyonel olsun (film kullanan) , ister sayısal olsun, ucundaki objektifin her türlü darbeden, su damlacıklarından, buhardan ve tozdan korunması gerekmektedir. Objektiflerin ön ve arkalarında bulunan lensler coated dıı (ince bir film tabakası ile kaplanmıştır) Bu nedenle gerek ön gerekse arka kısımlarındaki lenslerin her nasıl silinirse silinsin sonuçta objektife zararı vardır. Arka kısmı makınanın içinde olduğu için güvendedir ama, objektiflerimizi ön kısmı her zaman, toza, buhara, yağmura, parmak izine ve her türlü darbeye açık olduğunu unutmamalıyız. Bu nedenle yeni bir makına ve/veya objektif satın aldığımızda ilk satın almamız gereken filtre (muhakkak satın almamız gereken) Koruyucu filtredir. Koruyucu filtre olarak siyah beyaz negatif film çekenler genelde UV FİLTRE, renkli dia, negatif veya sayısal çekenler ise SKYLIGHT 1 A filtre tercih etmektedirler..

b) POLARİZE FİLTRE: Gerek siyah beyaz negatif çekelim, gerek renkli negatif veya dia pozitif veya renkli sayısal çekelim, ikinci en önemli filtre grubu ise Polarize filtrelerdir.. Eğer makınamız manuel fokus (eski mekanık modellerden) ise Lineer Polarıze, eğer yeni elektronık makınalardan ise (Autofokus özelliği olanlardan) Circular polarize kullanmalıyız. Peki polarıze filtrer ne yapar..Kısaca bunun üzerinde duralım:

Işık bir titreşim içinde düz olarak ilerler. Işık cam, ve su gibi bir yüzeyle karşılaştığında bu yüzeyler ışığın titreşimini engeller ve ışık titreşmesini kaybederek yansır. Buna fotoğrafçılıkta polarize olayı denir. Örneğin bir vitrin camı önünden geçerken, belli bir açıdan baktığınızda vitrin camında yansımalar görürsünüz. Görüşümüzün açısını biraz değiştirdiğimizde bu yansımalar kaybolur. Yansımalar sadece belli bir açıdan baktığımızda görülür, çünkü yansımanın ortaya çıkması , ışık kaynağı ile bakan göz arasındaki açıyla ilgilidir. Yansımanın görüldüğü açıdan fotoğraf çekildiğinde , yansımayı yok etmek (veya istenirse etkısını artırmak için) POLARİZE FİLTRELER kullanılır. Polarize filtreler bu yansımaları azaltıp (isternirse artırırlar da) o nesnenin gerçek rengininin görüntüsünü bize sağlarlar (arttırdığımız durumlarda ise yansıyan ışığın rengini ) bu nedenle hem gökyüzünün mavisini hem de diğer nesnelerin renklerini daha koyu ve doygun hale getirirler.. Bu nedenle Polarize filtreler de , koruyucu filtreler gibi, kesinlikle satın alınması ve kullanılması geren filtrelerdir.

C) YOĞUNLUK FİLTRELERİ (ND FİLTRELER- NEUTRAL DENSITY): Bazı durumlarda fotoğrafı çekilen konudan çok fazla ışık makınemize yansır ve pozlama değeri (örtücü ve diyafram değerleri) gelen bu fazla ışık için yeterli olmaz. Fotoğraf makınasına gelen ışığın gücünü azaltmak için yoğunluk filtreleri (ND filtreler) kullanılır. Yoğunluk filtreleri gri renklidir ve gri renk her rengi aynı oranda azaltır. ND-1 , ND-2, ND- 3 , ND-4 diye farklı grı tonlarda filtreler mevcuttur. ND filtreleri hem siyah beyazda hem de renkli çekimlerde kullanılabilir. (Bu filtrelerden hemen satın almayın, zamanı gelir de ihtiyaç duyarsanız alırsınız.Koruyucu ve Polarize filtreler kadar elzem değildirler

D)DEGRADE FİLTRELER: Bazı durumlarda tüm kadrajımızdaki ışığa aynı oranda mudahale eden filtreler işimize yaramaz. Bazen mesela filtrenin sadece gökyüzü kısmına etkimesi, ve geri kalan kısımda etkisiz olmasını isteriz. Bu tür durumlar için planlanmış özel filtreler vardır ki bunlara Degrade filtreler denir.

E) RENK DÜZELTME FİLTRELERİ: Her ne kadar artık sonuçta eğer çekilen kareler taranarak (veya çekilirken sayısal olarak çekilsede) sayısal ortama aktarılsalar da, eğer fotoğrafımız çekerken renkleri düzeltmek gibi bir ihtiyacımız varsa, başvurmamız gereken filtreler renk düzeltme fitreleridir. Şöyle özetleyebiliriz:

1) 81 Serisi: Hem havadaki pus etkisini azaltıcı, hem özellikle kentlerimizde meydana gelen pek çok metalik yansımanın ortaya koyduğu metalik maviyi dengeleyici ve özellikle gölgede fotoğraf çektiğimizde (konumuz gölgede olduğunda) üzerinde hakım olan mavi rengi azaltıcı filtrelerdir. Fotoğrafımızı azıcık ısıtarak daha canlı bir hale gelmesini sağlarlar. (Fotoşop da bazen kullandığımız saturation un filtre karşılığıdır diyebiliriz aslında basitçe, ama çok az müdahale ederek belli belirsiz bir canlanma sağlarlar Özellikle 81 A filtresi çok kullanılır, bazı durumlarda ise daha koyu olan 81 B ve 81 C de etrcih edilebilir. Satın alınması yine ihtiyaca bağlıdır.

2) 80 Serisi: İç mekanlarda tungsten ışığı ile aydınlatılmış alanlarda eğer çekerken o sarı etkinin azaltılmasını istersek , kullanacağımız filtreler mavi renkli 80 serisi filtrelerdir.

3) FLW 046 / FLD 036 florasan ışığı her ne kadar beynımızde düzeltilerek bize beyaz ışık veriyormuş gibi gelse de, aslında yeşil renkli bir ışıktır. Florasanların olduğu birt mekanda çekim yaptığımızda bu yeşil renk tüm görüntümüze hakım olur. Bu rengi düzeltmek için florasan filtresi (FLD) kullanılır.

4) Creatif filtreler: Değişik efektleri yaratmak için kullanılan filtrelerdir.


]FİLTRELER:

Film düzlemine düşürülecek ışığın niteliğini kontrol etmek amacıyla objektifin önüne takılan cam, plastik veya jelatinden yapılmış nesnelerdir



UV-Ultraviyole (Morötesi) Filtre
Mor ötesi (ultra-viyole) ışınların fazla olduğu yerlerde özellikle yüksek dağlarda, deniz veya plajlarda, kar çekimlerinde; Gözle görülmeyen morötesi ışınların fotografın keskinliği ve berraklığı üzerine yaptığı etkiyi azaltmak ve objektifin ön camını çarpmalara ve tozlanmalara karşı korumak üzere kullanılan renksiz ve saydam filtrelerdir. Fotografa çok hafif pembelik verir. Pozlamaya hiçbir etkisi yoktur

A1-Skylight (Gökışığı) Filtre
Doğrudan gelen parlak gün ışığıyla çekilen fotograflarda mavi renk fazlalığını gidermek ve fotografa daha kontrast bir görüntü vermek için kullanılırlar. Pozlamaya hiçbir etkisi yoktur

Polarize Filtre
Doğrudan gelen ışık kaynaklarının nesneler üzerinden yansıyan ışık kaynağına polarize ışık denir. Bu polarize ışığın yarattığı yansımaları azaltmak ve fotograftaki kontrastı artırmak için kullanılan filtrelerdir. Polarize filtrelerin oluşturduğu düzlemde; Yansıyan ışınlar kırılarak yaratığı etki azaltırılır veya yok edilir. Polarize filtre kullanarak çekilmiş mavi gökyüzü üzerindeki bulutlar gözle gördüğümüzden daha belirgin çıkarlar.
Polarize filtreler ikiye tipdir. Doğrusal (linear) Polarize Filtrelerde ışık tek düzlemden geçer. Dairesel (Circular) polarize filtrelerde ışık iki düzlemden geçererk işlevini tamamlar. Işık ölçümü objektifin içinden yapan fotograf makinalarında Dairesel(circular) polarize filtreleri kullanılır


ND-Nötr Yoğunluk Filresi
Bu filtreler film düzlemine düşen ışığın renk dengesini bozmadan sadece ışık şiddetini azaltmak için kullanılır. Nötr yoğunluk filtreleri renklerin dalga boylarına hiçbir etkisi yoktur. Kullanılan Nötr yoğunluk filtre faktörüne göre diyafram ayarını aşağıdaki tablodan bakarak kolaylıkla yapabilirsiniz


RENK DÜZELTİCİ FİLTRELER
Kullanılan film ile çekim mekanındaki ışığın renk ısısının uyuşmadığı durumlarda kullanılır. Bu filtreler renk ısısını Gün ışığı ısı değerlerine getirmek için kullanılan filtrelerdir


80 B
Tungsten ışık (3200 Kelvin)'de Gün ışığı filmleri ile çekilen fotograf kırmızıya kaçar. Bu kırmızılığın yoğunluğunu azaltmak için kullanılırlar. 80 B filtreler renk ısısını yaklaşık olarak 2100 Kelvin artırarak gün ışığı ısısı seviyesine getirerek film düzlemi üzerine düşmesini sağlar.
Filtre rengi mavi olup filtre faktörü 2.4x'dir


85 A
80 B filtresinin tam tersine çalışır. Gün ışığı(5500 Kelvin)'de Tungsten tipi filmlerle çekilen fotograflar maviye kaçar. Bu maviliğin yoğunluğunu azaltmak için kullanılırlar. 85 A filtreler renk ısısını 2100 Kelvin azaltarak film düzlemi üzerine düşmesine izin verirler.
Filtre rengi Turuncu olup filtre faktörü 2x'dir


85 B
85 A'nın biraz daha kuvvetlisi olup aynı amaç için kullanılırlar. Renk ısısını 2300 Kelvin azaltırlar.
Filtre rengi Turuncu olup filtre faktörü 2.4x'dir

81 B
Yüksek renk ısında çekilen fotografların aşırı maviye kaçmasını önlemek için kullanılır. Renk ısısını 300 Kelvin azaltır.
Filtre rengi amber olup filtre faktörü 1.4x'dir

FL-D
Florasan lambaları ile aydınlanmış mekanlarda gün ışığı filmler kullanılarak yapılan çekimlerde fotografta oluşacak aşırı mavi-yeşil tonun etkisini azaltır

FL-B
Tungsten filmlerle florasan ışığında yapılan çekimlerde fotografta aşırıya kaöan mavi-yeşil tonların etkisini azaltır

FL-W
Florasan ışığında gün ışığı filmleri ile yapılan çekimlerde fotografta aşıraya kaçan yeşil-kahverengi tonların etkisini azaltır

Close-Up filtreler
Normal objektiflere takılarak konuya daha çok yaklaşarak yakın plan konuların çekilmesini sağlar. Makro objektifi olmayanların kullanabileceği filtreler olup macro objektiflerden daha ucuz olup kullanımı macro objektifler kadar kolay değildir. 2x, 4x, 8x gibi büyütme faktörleri vardır

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 533
favori
like
share
MiSS-FENER Tarih: 21.01.2009 17:48
RENKLİ FİLMLER İÇİN KULLANILAN FİLTRELER:

Renkli filmler için kullanılan filtreleri 5 ana başlık altında toplayabiliriz. Sırasıyla;

a) KORUYUCU FİLTRE: Fotoğraf makınamız ister konvansiyonel olsun (film kullanan) , ister sayısal olsun, ucundaki objektifin her türlü darbeden, su damlacıklarından, buhardan ve tozdan korunması gerekmektedir. Objektiflerin ön ve arkalarında bulunan lensler coated dıı (ince bir film tabakası ile kaplanmıştır) Bu nedenle gerek ön gerekse arka kısımlarındaki lenslerin her nasıl silinirse silinsin sonuçta objektife zararı vardır. Arka kısmı makınanın içinde olduğu için güvendedir ama, objektiflerimizi ön kısmı her zaman, toza, buhara, yağmura, parmak izine ve her türlü darbeye açık olduğunu unutmamalıyız. Bu nedenle yeni bir makına ve/veya objektif satın aldığımızda ilk satın almamız gereken filtre (muhakkak satın almamız gereken) Koruyucu filtredir. Koruyucu filtre olarak siyah beyaz negatif film çekenler genelde UV FİLTRE, renkli dia, negatif veya sayısal çekenler ise SKYLIGHT 1 A filtre tercih etmektedirler..

b) POLARİZE FİLTRE: Gerek siyah beyaz negatif çekelim, gerek renkli negatif veya dia pozitif veya renkli sayısal çekelim, ikinci en önemli filtre grubu ise Polarize filtrelerdir.. Eğer makınamız manuel fokus (eski mekanık modellerden) ise Lineer Polarıze, eğer yeni elektronık makınalardan ise (Autofokus özelliği olanlardan) Circular polarize kullanmalıyız. Peki polarıze filtrer ne yapar..Kısaca bunun üzerinde duralım:

Işık bir titreşim içinde düz olarak ilerler. Işık cam, ve su gibi bir yüzeyle karşılaştığında bu yüzeyler ışığın titreşimini engeller ve ışık titreşmesini kaybederek yansır. Buna fotoğrafçılıkta polarize olayı denir. Örneğin bir vitrin camı önünden geçerken, belli bir açıdan baktığınızda vitrin camında yansımalar görürsünüz. Görüşümüzün açısını biraz değiştirdiğimizde bu yansımalar kaybolur. Yansımalar sadece belli bir açıdan baktığımızda görülür, çünkü yansımanın ortaya çıkması , ışık kaynağı ile bakan göz arasındaki açıyla ilgilidir. Yansımanın görüldüğü açıdan fotoğraf çekildiğinde , yansımayı yok etmek (veya istenirse etkısını artırmak için) POLARİZE FİLTRELER kullanılır. Polarize filtreler bu yansımaları azaltıp (isternirse artırırlar da) o nesnenin gerçek rengininin görüntüsünü bize sağlarlar (arttırdığımız durumlarda ise yansıyan ışığın rengini ) bu nedenle hem gökyüzünün mavisini hem de diğer nesnelerin renklerini daha koyu ve doygun hale getirirler.. Bu nedenle Polarize filtreler de , koruyucu filtreler gibi, kesinlikle satın alınması ve kullanılması geren filtrelerdir.

C) YOĞUNLUK FİLTRELERİ (ND FİLTRELER- NEUTRAL DENSITY): Bazı durumlarda fotoğrafı çekilen konudan çok fazla ışık makınemize yansır ve pozlama değeri (örtücü ve diyafram değerleri) gelen bu fazla ışık için yeterli olmaz. Fotoğraf makınasına gelen ışığın gücünü azaltmak için yoğunluk filtreleri (ND filtreler) kullanılır. Yoğunluk filtreleri gri renklidir ve gri renk her rengi aynı oranda azaltır. ND-1 , ND-2, ND- 3 , ND-4 diye farklı grı tonlarda filtreler mevcuttur. ND filtreleri hem siyah beyazda hem de renkli çekimlerde kullanılabilir. (Bu filtrelerden hemen satın almayın, zamanı gelir de ihtiyaç duyarsanız alırsınız.Koruyucu ve Polarize filtreler kadar elzem değildirler

D)DEGRADE FİLTRELER: Bazı durumlarda tüm kadrajımızdaki ışığa aynı oranda mudahale eden filtreler işimize yaramaz. Bazen mesela filtrenin sadece gökyüzü kısmına etkimesi, ve geri kalan kısımda etkisiz olmasını isteriz. Bu tür durumlar için planlanmış özel filtreler vardır ki bunlara Degrade filtreler denir.

E) RENK DÜZELTME FİLTRELERİ: Her ne kadar artık sonuçta eğer çekilen kareler taranarak (veya çekilirken sayısal olarak çekilsede) sayısal ortama aktarılsalar da, eğer fotoğrafımız çekerken renkleri düzeltmek gibi bir ihtiyacımız varsa, başvurmamız gereken filtreler renk düzeltme fitreleridir. Şöyle özetleyebiliriz:

1) 81 Serisi: Hem havadaki pus etkisini azaltıcı, hem özellikle kentlerimizde meydana gelen pek çok metalik yansımanın ortaya koyduğu metalik maviyi dengeleyici ve özellikle gölgede fotoğraf çektiğimizde (konumuz gölgede olduğunda) üzerinde hakım olan mavi rengi azaltıcı filtrelerdir. Fotoğrafımızı azıcık ısıtarak daha canlı bir hale gelmesini sağlarlar. (Fotoşop da bazen kullandığımız saturation un filtre karşılığıdır diyebiliriz aslında basitçe, ama çok az müdahale ederek belli belirsiz bir canlanma sağlarlar Özellikle 81 A filtresi çok kullanılır, bazı durumlarda ise daha koyu olan 81 B ve 81 C de etrcih edilebilir. Satın alınması yine ihtiyaca bağlıdır.

2) 80 Serisi: İç mekanlarda tungsten ışığı ile aydınlatılmış alanlarda eğer çekerken o sarı etkinin azaltılmasını istersek , kullanacağımız filtreler mavi renkli 80 serisi filtrelerdir.

3) FLW 046 / FLD 036 florasan ışığı her ne kadar beynımızde düzeltilerek bize beyaz ışık veriyormuş gibi gelse de, aslında yeşil renkli bir ışıktır. Florasanların olduğu birt mekanda çekim yaptığımızda bu yeşil renk tüm görüntümüze hakım olur. Bu rengi düzeltmek için florasan filtresi (FLD) kullanılır.

4) Creatif filtreler: Değişik efektleri yaratmak için kullanılan filtrelerdir.


]FİLTRELER:

Film düzlemine düşürülecek ışığın niteliğini kontrol etmek amacıyla objektifin önüne takılan cam, plastik veya jelatinden yapılmış nesnelerdir



UV-Ultraviyole (Morötesi) Filtre
Mor ötesi (ultra-viyole) ışınların fazla olduğu yerlerde özellikle yüksek dağlarda, deniz veya plajlarda, kar çekimlerinde; Gözle görülmeyen morötesi ışınların fotografın keskinliği ve berraklığı üzerine yaptığı etkiyi azaltmak ve objektifin ön camını çarpmalara ve tozlanmalara karşı korumak üzere kullanılan renksiz ve saydam filtrelerdir. Fotografa çok hafif pembelik verir. Pozlamaya hiçbir etkisi yoktur

A1-Skylight (Gökışığı) Filtre
Doğrudan gelen parlak gün ışığıyla çekilen fotograflarda mavi renk fazlalığını gidermek ve fotografa daha kontrast bir görüntü vermek için kullanılırlar. Pozlamaya hiçbir etkisi yoktur

Polarize Filtre
Doğrudan gelen ışık kaynaklarının nesneler üzerinden yansıyan ışık kaynağına polarize ışık denir. Bu polarize ışığın yarattığı yansımaları azaltmak ve fotograftaki kontrastı artırmak için kullanılan filtrelerdir. Polarize filtrelerin oluşturduğu düzlemde; Yansıyan ışınlar kırılarak yaratığı etki azaltırılır veya yok edilir. Polarize filtre kullanarak çekilmiş mavi gökyüzü üzerindeki bulutlar gözle gördüğümüzden daha belirgin çıkarlar.
Polarize filtreler ikiye tipdir. Doğrusal (linear) Polarize Filtrelerde ışık tek düzlemden geçer. Dairesel (Circular) polarize filtrelerde ışık iki düzlemden geçererk işlevini tamamlar. Işık ölçümü objektifin içinden yapan fotograf makinalarında Dairesel(circular) polarize filtreleri kullanılır


ND-Nötr Yoğunluk Filresi
Bu filtreler film düzlemine düşen ışığın renk dengesini bozmadan sadece ışık şiddetini azaltmak için kullanılır. Nötr yoğunluk filtreleri renklerin dalga boylarına hiçbir etkisi yoktur. Kullanılan Nötr yoğunluk filtre faktörüne göre diyafram ayarını aşağıdaki tablodan bakarak kolaylıkla yapabilirsiniz


RENK DÜZELTİCİ FİLTRELER
Kullanılan film ile çekim mekanındaki ışığın renk ısısının uyuşmadığı durumlarda kullanılır. Bu filtreler renk ısısını Gün ışığı ısı değerlerine getirmek için kullanılan filtrelerdir


80 B
Tungsten ışık (3200 Kelvin)'de Gün ışığı filmleri ile çekilen fotograf kırmızıya kaçar. Bu kırmızılığın yoğunluğunu azaltmak için kullanılırlar. 80 B filtreler renk ısısını yaklaşık olarak 2100 Kelvin artırarak gün ışığı ısısı seviyesine getirerek film düzlemi üzerine düşmesini sağlar.
Filtre rengi mavi olup filtre faktörü 2.4x'dir


85 A
80 B filtresinin tam tersine çalışır. Gün ışığı(5500 Kelvin)'de Tungsten tipi filmlerle çekilen fotograflar maviye kaçar. Bu maviliğin yoğunluğunu azaltmak için kullanılırlar. 85 A filtreler renk ısısını 2100 Kelvin azaltarak film düzlemi üzerine düşmesine izin verirler.
Filtre rengi Turuncu olup filtre faktörü 2x'dir


85 B
85 A'nın biraz daha kuvvetlisi olup aynı amaç için kullanılırlar. Renk ısısını 2300 Kelvin azaltırlar.
Filtre rengi Turuncu olup filtre faktörü 2.4x'dir

81 B
Yüksek renk ısında çekilen fotografların aşırı maviye kaçmasını önlemek için kullanılır. Renk ısısını 300 Kelvin azaltır.
Filtre rengi amber olup filtre faktörü 1.4x'dir

FL-D
Florasan lambaları ile aydınlanmış mekanlarda gün ışığı filmler kullanılarak yapılan çekimlerde fotografta oluşacak aşırı mavi-yeşil tonun etkisini azaltır

FL-B
Tungsten filmlerle florasan ışığında yapılan çekimlerde fotografta aşırıya kaöan mavi-yeşil tonların etkisini azaltır

FL-W
Florasan ışığında gün ışığı filmleri ile yapılan çekimlerde fotografta aşıraya kaçan yeşil-kahverengi tonların etkisini azaltır

Close-Up filtreler
Normal objektiflere takılarak konuya daha çok yaklaşarak yakın plan konuların çekilmesini sağlar. Makro objektifi olmayanların kullanabileceği filtreler olup macro objektiflerden daha ucuz olup kullanımı macro objektifler kadar kolay değildir. 2x, 4x, 8x gibi büyütme faktörleri vardır