Dedikodu Ve Koguculuk

Son güncelleme: 25.03.2009 07:27
  • DEDI KODU VE KOGUCULUK YAPMAK



    Bilesin ki, ulu Allah (CC) Kur'ân-i Kerimde giybeti kinamis ve gsybetciyi ölü eti yiyene benzetmistir Ulu Allah (CC) söyie buyuruyor:



    "Birbiriniz hakkinda giybette bulunmayin Içinizden her hangi biri, ölü bir din kardesinizin etini yemeyi sever mi? Hic süphesiz bu igrenç bulacaginiz bir seydir"
    (Hucûrât Sûresi - 12)



    Peygamber'imiz (SAS) buyuruyor ki:


    "Her müslümanin diger müslümanlara kani, mali ve irzi haramdir"



    Yine Peygamber'imiz (SAS) söyle buyuruyor:


    "Dedi - kodudan sakininiz, cünki dedi - kodu zinadan daha agir bir günahtir Zira zina eden bir kimse tevbe edince tevbesi Allah (CC)tarafindan kabul edilebilir Fakat dedi - kodusu yapilan kimse afvetmedikce dedi - koducunun afvedilmesî mümkün degildir"



    Alimler, Laskasini giybet eden kimsenin sapan kuran bir çocuga benzedigini söylerler Bu çocugun saga sola tas atmasi gibi giybetci de iyi amelini öteye beriye savurur


    Peygamber'imiz (SAS) söyle buyurur:


    "Mü'min kardesini lekelemek gayesi ile arkadan çekistiren kimseyi ulu Allah (CC)Kiyamet Günü Cehennem köprüsü üzerinde durdurur, sözünü geri almadikça yoluna devam etmesine müsâade etmez"



    Yine Peygamber'imîz (SAS) buyuruyor ki:


    "Giybet, müslüman kardesini arkasindan hosuna gitmayecek sözler ile anmadir"



    Demek ki, odamin arkasinda isterse vücûd eksikliginden, ister soy asâletsizliginden, ister sözünde ve davranisinda var oldugu ileri sürülen bir kusurdan, isterse gerek din ve gerekse dünyasi üe ilgili eksikliklerinden bahsedilsin, bunlarin hepsi dedi - kodudur Hattâ, birinin elbisesinden, paltosundan veya atindan küçümseyen bir edâ ile arkasindan konusmak, giybettir


    Öyle ki, selef-i sâlihinden bazi üeri gelenlerin misal vererek belirttiklerine göre, birinin arkasindan «Elbisesi uzun veya kisa» diye konusmak bile dedi - kodudur Nerede kaldi ki, onun sahsiyyeti hakkinda rencide edici ifadeler kullanman!



    Bildirildigine göre bir gün bazi konularda bilgi edinmek üzere Peygamber (SAS)'imize kisa boylu bir kadin gelir Kadin çikinca Hz Ayse (R Anha) «Allah (CC) kadina ne kadar kisa boy vermis» deyince Peygamber (SAS)'imiz ona: «Giybet ettin Yâ Ayse!» diye ihtar buyururlar



    Peygamber'imiz (SAS) söyle buyurur:


    "Aman dedi-kodudan kaçininiz, çünki o, üç âfet getirir


    1 — Dedi-koducunun duâsi kabul edilmez


    2 — Iyi ameli kabul edilmez


    3 — Kötülükleri birikir»


    Peygamber'imiz (SAS) koguculugu kinarken söyle buyurur:


    "Kiyamet Günü insanlarin en kötüsü, birine bir yüzü île, öbürüne baska bir yüzü ile görünen iki yüzlü kimselerdir, dünyada iki yüzlü olanlarin Kiyamet Gün; atesten iki dili olacaktir"



    Yine Peygamber'imiz (SAS) buyurur ki:


    "Kogucular (ondan ona söz tasiyanlar) Cennete giremezler"


    Konusan konusamayan bütün canlilarin dili oldugu halde baligin neden dili yok? Söylendigine göre meselenin hikmeti sudur: Ulu Allah (CC) Hz Âdem'i (AS) yaratip meleklere O'na secde etsinler diye emredince Iblis hariç, bütün melekier O'na secde etmislerdi Bunun üzrine ulu Allah (CC) onu melek kiligindan cikarip Cennetten kovmustur


    Cennetten kovulunca yeryüzüne inen Iblis denize gider ve ilk karsilastigi canli, balik olur iblis ona Âdem (AS)'in yaratildigini haber verir, arkasindan Hz Âdem (AS)'in kara ve denizde yasayan her türlü canliyi avliyabilecegini bildirir, balik de bu haberi diger canlilarina ulastirir; bunun üzerine ulu Allah (CC) baligin dilini kökünden yok eder


    Amr Ibni Dinar'in (rahimehullah) anlattigina göre Medine'li bir adamin, yine Medine'nin bir kenar mahallesinde oturan bir kiz kardesi vardi Kadin hasta idi, adam zaman zaman ziyaretine giderdi, günün birinde öldü Kardesi ölüsünü kefenleyerek götürüp topraga verdi, arkasindan da evine döndü


    Bu sirada para cüzdaninin yerinde olmadigini gördü, onu kabre düsürdügünü hatirladi, yakin bir arkadasini yanina alarak birlikte kabrin yanina gittiler, topragi kaldirdilar ve para cüzdanini buldular Ölünün erkek kardesi arkadasina: «Sen azicik öteye git ben kiz kardesimin ne durumda olduguna bakayim» dedi Üzerindeki topragi kaldirarak lâhdi açti Bir de ne görsün! Lâhid tutusmus yaniyor!


    Adam hemen annesine vardi «Bana kiz kcrdesimin önemli huylarini anlat» dedi annesi «Senin kiz kardesin komsularin kapi arkalarinda saklanir, kulagini kapilarina dayar, içerdeki konusmalari dinler ve sonra duyduklarini baskalarina tasirdi» dedi


    Adam o zaman koguculugun kabir azabina neden oldugunu anladi Buna göre kabir azabindan kurtulmak isteyenler, dedi-kodudan ve ona buna söz tasimaktan kacinmalidirlar




    Hikâye ederler ki: Ebü'l Leys'ül - Buhâri (rahimehullah) hacca giderken cebine iki dirhem koymus ve «Mekke yolunda gerek giderken gerek dönerken biri hakkinda dedi-kodu edersem su iki dirhemi fakirlere dagitacagim» diye kendi kendine yemin etmisti


    Ebû'l - Leys, Mekke'ye vardi, hacc görevini yerine getirip evine döndü, fakat iki dirhem hâlâ oldugu yerde duruyordu Verdigi sözü bilen dostlari ona durumu sordular, cevabi söyle oldu: «Bir kisi hakkinda dedikodu edecegime yüz kere zina etmegi tercih ederim» (Mâzaallah!)



    Ebu Hafs'ül Kebir (rahimehullah) buyurur; «Bir yilin Ramazan Orucunu tutmamayi, bir kisi hakkimda dedi-kodu etmeye tercih ederim»



    Bir fikih âlimi hakkinda giybet eden kimse Kiyamet Günü alninda «Bu adam Allah (CC)'in rahmetinden mahrum edilmistir» yazisini tasiyarak gelir»



    Enes Ibni Mâlik'in (RA) rivayet ettigine göre Peygamber (SAV)'imiz söyle buyuruyor:


    "Mi'raca çikarildigim gece tirnaklari ile yüzlerini tirmalayan ve les yiyen bir guruba rastladim Cebrail'e «Sunlar kim?» diye sordum, bana, bunlar dünyada iken baskalarinin ölü etini yiyenler (onun bunun hakkinda dedi-kodu edenlerdir) diye cevap verdi»



    Hasan (RA) buyurur: «Yemin ederim ki, giybet Dîne koparilan bir et parçasinin vücûda verdigi zarardan daha egir bir zarar getirir»



    Ebu Hureyre (RA) buyurur "Mü'min kardesinizin gözündeki çöpü görürsünüz de, kendi gozunüzdeki mertegi görmezsiniz"



    Bildirildigine göre, bir gün Selman-i Ferisi (RA) Ebu Bekr (RA) ve Ömer (RA) ile (Allah (CC) onlardan râzi olsun) birlikte sefere çikmisti Selman (RA) yol erkadaslarina yemek pisiriyordu Bir yerde mola verdiler, fakat Selman (RA) yiyecek bir sey hazirlamamisti Bunun üzerine O'nu yaninda yiyecek bir sey var mi, yok mu baksin ve varsa alsin gelsin diye Peygamber (SAV)'imize gönderdiler Selman (RA) yiyecek bir sey bulamayarak arkadaslarinin yanina eli bos dönünce Ebû Bekr (RA) ile Ömer (RA) kendi aralarinda onun için «Selman (RA) su almak üzere falan kuyuya varsa kuyu kurur» dediler


    Bunun üzerine su âyet indi:



    "Biribirin izin arkasindan dedikodu yapmayin, sizden birisi ölü bir din kardesinin etini yemek ister mi? Hic süphesiz bundan tiksinirsiniz" (Hucûrat Sûresi - 12)



    Ebu Hureyre'den (RA) rivayet edildigine göre Peygamber (SAV)'imiz söyle buyuruyor:


    "Dünyada mü'min kardesinin etini yiyen (onun hakkinda dedikodu yapan) kimsenin önüne Kiyamet Günü dedikodusunu yaptigi kardesinin lesi getirilir ve ona: ye simdi bu lesi dünyada iken dirisini yemistin» denir Arkasindan Peygamber (SAV)'imiz su âyeti okudu:


    "Sizden birisi, ölü kardesinin etini yemek ister mi?"


    Câbir Ibni Abdullah el-Ensarî (rahimehullah) der ki, «Peygamber (SAV)'imiz zamaninda dedikodu olunca derhal kokusu duyulurdu, cünki gayet seyrekti Fakat simdi dedikodu öyle cogaldi ki bütün burunlar koku ile doldu, o yüzden artik kokusu farkedilmez oldu Tipki sunun gibi: Derici atölyesine giren birini düsünün, adam kokunun agirligi yüzünden orada fazla kalamaz Oysa atölyede çalisanlar hic bir rahatsizlik duymadan orada yerler, içerler, burunlari alistigi için kokusmus deri kokusunu duymazlar Iste dedi-kodunun günümüzdeki durumu da böyledir»



    Kâ'b (RA) der ki: «Bir kitabda okuduguma göre dedi-kodudan tevbe edenler Cennet'e en arkadan girerler Öte yandan dedi koduculukta israr ederek ölenler de herkesten önce Cehennem'e girerler»



    Ulu Allah (CC) buyuruyor ki:



    "Gerek birinin arkasindan atip tutanlarin (hümeze) ve gerekse baskalarina, yüzlerine karsi hakaret edenlerin (lümeze) her ikisinin de vay haline!"


    (Hümeze Süresi - 1)


    Bu Ayet-i Kerime, Velid Ibni Mugîre hakkinda nâzil oldu Cünki Peygamber'imize (SAS) ve bütün müslümanlara yüzlerine karsi alay ve hakaret ediyordu Bilindigi gibi husûsî bir nüzul sebebine dayanan Âyet-i Kerimenin hükmü umûmî olabilir


    Peygamber'imiz (SAS) buyuruyor ki:


    "Aman dedikodudan kaçininiz, cünki o zinadan daha agir bir günahtir" Sahabe'ler Peygamber (SAS)'imize «Dedi-kodu nasil olur da zinadan daha agir olabilir» diye sordular


    Peygamberimiz (SAS) bu soruya: «Çün-kl insan zina edip tevbe edince Allah (CC)tevbesini kabul eder fakat hakkinda dedikodu yapilan kimse bagislamadikça dedikoducunun afvedilmesi mümkün degildir»


    Dedikodu yapan kimse önce pismanlik duyup tevbe etmelidir, böylece Allah (CC) hakkindan kurtulmus olur Arkasindan da hakkinda dedikodu yaptigi kimseden de helâllik almasi gerekir, eger adam hakkini helâl ederse ancak o zaman kul hakkindan kurtulmus olabilir



    Peygamber'imiz (SAS) buyuruyor ki:


    "Müslüman kardesi hakkinda dedikodu yapan kimsenin Kiyamet günü, ulu Allah (CC) yüzünü kiçina çevirir"


    Buna göre dedikodu yapan kimsenin yerinden kalkmadan ve dedikodusu karsi tarafin kulagina varmadan önce Allah (CC)'dan onun için afvedilemelidir Cünkü dedikoducu, haber karsi tarafin kulagina varmadan tevbe ettigi takdirde, ortada sodece Allah (CC) hakki söz konusu oldugu için tevbesi kabul edilir Fakat dedikodu haberi karsi tarafin kulagina varinca" tevbe sayesinde dedikodu vebalinin ortadan kalkabilmesî için, dedikoduya ugrayanin hakkini helâl etmesi gerekir


    Zina konusunda da hüküm böyledir Yani evli bir kadinla zina eden kimse, kadin kocasi olup biteni duymadan tevbe ettigi takdirde tevbesi kabul edilebilir, fakat kadinin kocasi durumu ögrendikten sonra tevbenin kabul edilebilmesi için, aldatilan kocanin hakkini helâl etmesi gerekir Yerine getirilmeyen namaz, oruç, zekât ve hacc borçlcri, bu borçlar kaza edilmedikçe tevbe ile ortadan kalkmaz Dogrusunu Allah bilir
#07.02.2009 16:45 0 0 0
  • Yaziyi küCüLtürSen Daha iyi oLurDu benCe

    eLLerine SagLik
    Sevmiyorum DeDikoDuCu inSanLari ya
#08.02.2009 15:37 0 0 0
  • küçülttüm canım
#08.02.2009 15:50 0 0 0
NaZ NaZ foto
  • Dedikodu çok tehlikeli birsey.

    ALLAH bizleri dedikodudan ve dedikoduculuktan esirgesin
#08.02.2009 23:32 0 0 0
  • hepimiz yapıyoruz bu yüzden ev toplantılarına katılmıyorum fazla ama dilimiz her yere dönüyor Allah affetsin bizleri
#09.02.2009 08:06 0 0 0
  • aminn biz hanımlarla bu konuyu işledik bir araya gelince sürekli okuruz aslında imam gazzalinin kalplerin keşfi adlı kitabı okumanızı tavsiye ederim bu konu orada daha güzel anlatılmış Allah bildiklerimizle amel etmeyi nasip etsin inşallah bunu cok yapıyoruz o yüzden sizinle paylaşmak istedim bilmeliyiz bilelimki konusacagımız zaman aklımıza gelip sustursun bizi :)
#09.02.2009 09:39 0 0 0
  • farkında olmadan ençok işlediğimiz günahlardan birisi dedikodu ve gıybet.iki kişi bir raraya gelince mutlaka bir üçüncü kişiden bahsediliyor lehte veya aleyhte bu da gıybet oluyor... Allah günahlarımızı affeylesin inşallah.amin.
#23.03.2009 22:07 0 0 0
  • Kiyamet Günü insanlarin en kötüsü, birine bir yüzü île, öbürüne baska bir yüzü ile görünen iki yüzlü kimselerdir, dünyada iki yüzlü olanlarin Kiyamet Gün; atesten iki dili olacaktir

    Rabbim bizi bu şerefi olmayanlardan korusun..
    Kardeşim Allah razı olsun güzel bir yazı..
#25.03.2009 07:27 0 0 0