Rabia Yalçın kimdir - modaci Rabia Yalçın - rabia koleksiyon - Rabia Yalçın koleksiyon - Türbanlı Modacı Rabia Yalçın







Modanın kalbi New York'ta Rabia Yalçın rüzgârı esti. Dünyaca ünlü kreasyonların podyumda arz-ı endam ettiği yılın en önemli moda haftalarından birin olan New York Moda Haftası'nda Türkiye'den Rabia Yalçın, Üzümün Kızı koleksiyonuyla, 'En Yenilikçi Haute Couture Tasarım Ödülü''nü kapıp, Türkiye'ye haklı bir gurur yaşattı.Türkçe karşılığı 'Geri dönüşüm, yeniden kullanma ve az tüketim' olan 'Recycle, Reuse, Reduce... By Rabia' sloganında çevre için hayatî öneme sahip üç unsuru bir araya getiren Yalçın, defilesinde pet şişeler ve atık kumaşların dönüştürülmesinden elde edilen kumaşlar kullanmış. Bu sayede son günlerin en 'sıcak' konusu olan çevreye duyarlılık temasını moda dünyasına yansıtmayı da başarmış.Türbanlı olduğu için kimi çevrelerce 'İslamî modacı' diye anılan Rabia Yalçın'ın bu başarısı uzun süre konuşulacağa benziyor. Çevreci kimliğini ön plana çıkaran Yalçın 40 parçalık bu 'çevreci' koleksiyonunda tüm parçaların geri-dönüştürülmüş kumaşlar ile el tezgâhlarında, organik pamukla imal edildiği ifade ediyor.

" ÜZÜMLÜ KIYAFETLER " Koleksiyonda özellikle yeşil, sarı, mavi, toprak rengi ve kırmızı gibi doğada sık görülen renklerle birlikte gri, siyah ve beyaz tonlar hâkim. Aralarında kaftan modellerinin de bulunduğu koleksiyonun hemen tamamında 'üzüm salkımı'' motifi kullanılmış. Böylece Yalçın, hem çevreye hizmet etmiş oldu hem de tekstilde dünya devleriyle yarışacak kapasitede olan üzümüyle ünlü Türkiye'nin adını bir kez daha duyurMuş oldu.Rabia Yalçın, defilenin sonunda yaptığı açıklamada, 'Dünyada çok önemi olan bir konuya değinmekten ve bu nedenle ödül almaktan dolayı çok mutluyum' yorumunu yaptı. Yalçın, bu tür önemli konulara her zaman sosyal sorumlulukla bakmak gerektiğine inandığını ve koleksiyonlarında buna önem verdiğini vurguladı.GERİ DÖNÜŞÜMÜN ZERAFETİ " Koleksiyonunda yer alan tüm kumaşların geri dönüştürülmüş olduğunu vurgulayan Yalçın, kumaşlarının bir kısmıyla özellikle Osmanlı temasını işlediğini söyledi. Yalçın 'Bizim Anadolu'da, Doğu'da, el tezgâhlarında kadınlar tarafından dokunan tamamen yerli kumaşlar kullandım. Bunların bir kısmı pet şişenin geri dönüşümünden elde ettiğimiz polyester kumaşlardı, bir kısmı soya liflerinden elde edilmiş tamamen organik kumaşlardı. Organik kumaşlardan ve materyallerden nasıl gece elbisesi olabiliyorMuş bunu göstermek istedim. Bu gerçeği modanın üst halkasını oluşturan kesime anlatabilirsek sanırım dünyayı koruyabiliriz, çünkü dünya modada bu küçük kesimi takip ediyor'' dedi. Daha sonraki defilelerinde yine çevreci temaya odaklanacağını ifade eden Yalçın, farklı şeyler denemeye devam edeceğini de kaydetti.Bu başarı Yalçın'ın yurt dışında sahip olduğu ilk başarı değil.

Geçen yıl da yine New York Moda Haftası'nda sergilediği Katre koleksiyonuyla ilgi toplayan Yalçın, Darfur'da yaşanan insanlık ayıbına dikkat çekmek için sergilediği koleksiyonla Time dergisine haber olMuştu. Yurt içinde üzerine yapışan ve kendisinin reddettiği 'tesettür modacısı' lafının yaptığı işleri yansıtmadığını belirten Yalçın, yakın gelecekte de başarılarıyla adından sıkça söz ettireceğe benziyor.

BOĞAZIN KİRLİ ESİNTİLERİ " Küresel ısınma, sera gazlarının kullanımı, geri dönüştürülen atıklar derken İslami modacı olarak bilinen Rabia Yalçın, ''Geri dönüşüm, yeniden kullanma ve az tüketim' sloganlı Üzümün Kızı koleksiyonunda lüksü ve çevreye duyarlılığı birleştirdi. New York Haute Couture Moda Haftası kapsamında Times Meydanı'ndaki Westin Otel'de moda tutkunlarının beğenisine sunulan 'çevreye duyarlı' koleksiyonda üzüm motiflerinin yanısıra, geri dönüştürülmüş atıklar, pet şişeler dikkat çekti. Doğu Roma ve Osmanlı kadınının giyim tarzının yansıtıldığı kıyafetlerle Rabia Yalçın dünya basınının ilgi odağı haline geldi. 'İstanbul semalarından gelip geçen çeşitli kültürlerin ve tezatların bir sentezi' olarak yorumlanan kıyafetlerinde tezatlık temasını işleyen Yalçın, sol omzun üstüne iliştirilen plastik şişeli elbiseyle çevreye duyarlılığını da gözler önüne serdi. İstanbul kültürleri ve plastik şişe demişken, bu elbise, size de kirli atıklarla dolu İstanbul Boğazı kıyılarını hatırlatmıyor mu?

" RABİA YALÇIN KİMDİR? " Haute couture modacısı Rabia Yalçın, aslında sadece tesettürlü hanımlar için kıyafetler üretmiyor ve türbanlı olmasına rağmen koleksiyonlarında dekoltelere de yer vermekten kaçınmıyor. Tasarladığı giysiler ve kişisel yaşam biçimi arasında çelişki olduğuna inanmayan Yalçın, 'Dünyada her tür insan var. Ben, benim gibi düşünmeyen, benim gibi görünmeyen bir insanı, insan olduğu için hoşgörüyle kucaklarsam, dünyada daha çok barış olacağına inanıyorum'' diyerek kendisine yöneltilen eleştirilere cevap veriyor.Kendini Türk el sanatlarıyla ilgilenen ve kendi giysilerini kendi hazırlayan kadınların sözünün geçtiği bir ailede yetişen bir modacı olarak tanımlıyor. Aileden gördüğü eğitim sonunda işe ilk önce kendi kıyafetlerini dikmekle başlayan Yalçın, kısa süre sonra çevresinden gördüğü ilgi üzerine stilistlik konusunda yoğunlaşmış ve bu konuda eğitim almış. İlk defilesini 1009'da düzenleyen Yalçın bir röportajında çizgisini Valentino'nun çizgisine benzettiğini belirtse de, tasarımlarında daha çok Osmanlı motiflerinin esintisini görmek mümkün.

Tasarım aşamasında yalnız çalıştığını ifade eden Yalçın, kendine ait internet sitesinde kıyafetin tasarımından başlayarak dikilip hazır hale getirilmesine kadar devam eden süreci şu sözlerle anlatıyor: 'Tasarımlarımı boş bir salon içinde, özenle seçilmiş metrelerce kumaşın arasında ve dev bir aynanın karşısında yaparım. Önce aynaya bakarak olmak istediğim kadını görür ve gördüğümü tasarıma aktarırım. Tasarım yaptığım müşterinin ruhunu ön plana alır; tasarımı değil, müşterinin içindeki kadını gösteririm.'Anlaşılan başarılı modacı New York Moda Haftası'nda ödül aldığı bu koleksiyonuna başlarken çevreye duyarlı bir kadın tasarlamış zihninde önce... Sonra da çevreye zarar veren nesneleri bulMuş ve çöpe atmak yerine kıyafetlerinde kullanmış. Sonuç olarak ortaya orijinal ve çevreci kıyafetler çıkmış.



Rabia Yalçın - Rabia Yalçın kimdir - modaci Rabia Yalçın - rabia koleksiyon - Rabia Yalçın koleksiyon

Etiketler:
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 5456
favori
like
share
NaZ Tarih: 18.02.2009 00:00
Rabia Koleksiyon


[/center]
NaZ Tarih: 17.02.2009 23:55
Benden Tesettür Defilesi Beklemeyin

Kendisi tesettürlü ama dekolte kıyafetler defilesi yapıyor. Tesettür defilesi ''asla'' diyor.


Ünlü modacı Rabia Yalçın, dekolte kıyafetlerini New York’ta sergileyince bütün dikkatleri üzerine çekti. Yalçın, tesettür kıyafetler de tasarladığını ama bunları sergilemeyeceğini söylüyor.
Çünkü ona göre tesettürün modası olmaz. “Tesettürde tek moda baştan belirlenmiş; örtünmek.” diyor.

New York’ta düzenlediği defileler büyük ses getirdi. Chicago’da bir sanat galerisinde sergilediği kıyafetleri ise Amerikan basınının büyük ilgisini çekti. Time, Chicago Tribune, CNN, CNBC-e ve daha birçok yabancı gazete ve televizyonda haberleri çıktı, onunla özel röportajlar yapıldı. Rabia Yalçın’ı ve başarılarını, diğer Türk modacılardan ayıran tesettürlü bir kadın olması. Belli ki dekolteli tasarımlarının dünyada çokça ilgi görmesinin sebebi de bu. Hazır tesettür giyimine gireceğini söyleyen Yalçın, artık New York’ta her yıl iki kez defile düzenleyecek. Türk ve dünya basınının yoğun ilgisini çeken Rabia Yalçın ile moda, mahalle baskısı ve tasarımlarını konuştuk. Amerika’dan yeni dönen Rabia Yalçın’a herkesin merak ettiği soruları sorduk. Cevapları ilgi çekici.


Nasıl gittiniz New York’a?

Sanatçı ruhu taşıdığım için kabıma sığmayan bir kişiliğim, karakterim var. Ürettiklerimi dünyadaki herkesin görmesini istedim. Hedef olarak kendime tüm dünya insanlarının bir arada yaşadığı kozmopolit bir ülke olduğu için Amerika’yı koydum. Amerika’nın dünyaya ulaşmak için gerekli süreci hızlandıracağını düşündüm. Ve kapıyı çaldım, ardına kadar açıldı.


Modacı olma sebebiniz kendi diktiğiniz kıyafetlerinizi herkesin beğenmesi ve nereden aldığınızı sormasıymış...

Yani “Rabbena hep bana olmasın lütfen, bize de” dedikleri için profesyonel hayata atıldım. Kendi kıyafetlerimi ve eşimin dostumun kıyafetlerini dikiyordum. Yoğun ilgi olunca ilk yerimi Fatih’te açtım. Evim Fatih’teydi ve çocuklarıma yakın olmam gerekiyordu. Sonra Nişantaşı’na geçtik. Nişantaşı’na gelmemin sebebi modacıların burada olması değildi. Evimin Fatih’ten taşınmış olmasıydı. Fatih’ten hiç müşterim olmadı.


Hep özel günlerde giyilecek kıyafetler mi dikiyorsunuz?

Ben günlük kıyafet ağırlıklı çalışan bir tasarımcıyım aslında. Bu yüzümde pek görülmez. Çünkü beni hep piyasada ‘dekolte hazırlayan kapalı kadın’ olarak görüyorlar. Aslında bu değil yapmaya çalıştığım. Bunu doğru yapıyorum veya yapmıyorum tartışılabilir ama ben tesettür defilesi yapmak, yani tesettür tasarımlarımı sunmak istemiyorum. Çünkü bana göre dinsel bir kavram. Din ile ticareti aynı kefeye koymak istemiyorum. Bu nedenle sürekli yaptığım dekoltesi ağır kıyafetler görünüyor ortada. Diğerini sergilemek istemiyorum.


Neden?

Örtülü kadınların üzerinden paye kazanmaya çalışan birisi olmak istemiyorum. Çünkü ben örtülü ve bunun çeşitli zorluklarını yaşayan birisiyim. Bunu kullanmak istemediğimden dolayı “kendi kapanmış sarılmış sarmalanmış ama milleti durmadan açmaya çalışan”, tesettürlü kesime hiçbir şey üretmeyen, tesettürü sadece kendinde uygulayan bir görüntü oluyor. Bunun farkındayım. Ama nasıl aşacağımı bilmiyorum. Ya şov yapacaksınız, benim istemediğim o kullanmayı yapacaksınız, ya da bu şekilde devam edeceksiniz. Ben kendimde ara bir çözüm bulamadım. Artık hazır giyime de giriyoruz. Geniş kitlelere ulaşmamız gerektiğini fark ettik.


Var olan tesettür markalarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Sektördeki tesettür markalarının, benim gördüğüm ve tasarımdan anladığım kadarıyla, şehir hayatına çok uygun bir üretimleri yok. Şehir hayatı dediğinizde sadelik, feminenlik ister. Ortama uyum ister. Bunu göremiyorum. Daha çok kırsal yaşamdaki insanlara göre üretim var. Bunu da şehir hayatına empoze etmeye çalışıyorlar. Tesettür markalarının da şehir hayatına uygun bir hale gelmeleri gerektiğini düşünüyorum.


Türbanlı modacı olarak anılmaktan rahatsız oluyor musunuz?

İstemediğim bir tanımlama. Bu tanımlamadan dolayı kendimi rahatsız hissetmiyorum ama talep ettiğim bir şey de değil. Dünyada da böyle anılmaya başladım. Hatta bir gazete ‘dindar tasarımcı’ diye başlık attı. Türbanlı tasarımcı söyleminin altında biraz art niyet arıyorum. Türkiye’de yaptığım tüm defilelerde hep ‘türbanlı modacı’ olarak anılırdım, fakat ilk defa bu yıl New York’a gittiğimde bütün gazeteler Türk tasarımcı dedi. Çok hoşuma gitti bu. Türbandan önce ben bir Türk’üm. Ama bu kalıplaşmayı aşacağız. Ülke olarak medeni dünyaya uyum sağlayacağımıza inanıyorum.


Basının size olan ilgisinin nedeni başarınız mı, yoksa türbanlı bir kadının New York’ta defile düzenlemiş olması mı?

Aynı konu tabii; başörtüsü. İnsanlar dindar ların dünyadan elini eteğini çektiğini, hele de böyle dış görünüşü ilgilendiren bir alanda ilgilenilmesinin enteresan olduğunu ve asla başarılı olamayacağını düşünüyor. Yani kendinin dışındaki bir kavrama objektif olarak bakamayacağına inanıyor. Modada estetik var. Din ile estetiği de bir araya getirmeme gibi bir anlayış var. Tabii bunun bir altyapısı var. Bu yaşanılmış bir zamanlar. Kim yapmış neden yapmış bilmiyorum; ama “dindar kadın gayri estetik kadındır, dindar insanın evi de gayri estetiktir” anlayışı oluşmuş. Dindarlığı estetikten çok uzaklaştırmışlar. Bir gün bir kızcağız çıkmış diyor ki “Hayır din eşittir estetik.”; o zaman insanların başına bir bomba düşüyor. Ben dini estetik olarak görüyorum. Din o kadar zariftir ki o kadar naif ve incedir ki Allah’ın yarattıklarına bakmak yeterli. İslamî sanatlar dünyadaki en estetik sanatlardır.


Giyiminizle tasarladığınız kıyafetler çok farklı. Bu bir tür çelişki olarak addediliyor.

Bizler mütedeyyin insanlar mütedeyyinliğimizden, mütevazılığımızdan kaynaklanan kendimizi ve iç hayatımızı anlatmaktan o kadar geri durmuşuz ki! Benim yaptığım bizim biraz iç hayatımızdan bahsetmek. Mesela bütün basın bana soruyor; “Bu kıyafeti sen giyer misin?” diyor. Bugüne kadar giymediğim hiçbir kıyafeti üretmedim. Sadece ben her zaman şunu söylüyorum, bizler gibi mütedeyyin hayatı seçen insanların gardırobu iki kapaklıdır. Gardıropların bir içeriye açılan bir dışarıya açılan kapakları vardır. Şimdi ben biraz da gardırobun içe açılan kapağını açtım. Bunu çok bağıra bağıra anlatmadığım, sadece gösterdiğim için insanların kafasında soru işareti olabiliyor tabii.


Bunu göstermek doğru mu?

Bunu göstermekten çekinmiyorum.


[COLOR=#483d8b]
Müslüman kadının özel hayatını deşifre ediyormuş gibi. “Ben giyiyorum” deyince insanlar sizi o kıyafetle düşündü.

Gerçek doğru bu mudur bilmiyorum. Bu benim doğrum. Onu, en azından bu kadarını açıklamak zorundayım. Aksi takdirde insanları suizanda bırakırım. “Bu ne yapıyor? Başını tamamen kapatmış, insanları tamamen açmış.” O insanların sorusuna bir şekilde benim cevap vermem lazım. Bu yapılmayacak bir şeyse de, bir hataysa da bireysel bir şey olarak algılanması lazım. Deşifre konusuna kendi inancım olarak geldiğimizde, bunu söylemekte bir beis görmüyorum. Özel yaşamlarımız o kadar gizlenmiş ki artık dünya insanları bizi bağnaz olarak görüyorlar. New York’ta bir muhabirle başıma gelen bir olayda gördüm ki hakikaten biz bunu saklayalım özelimizdir derken o kadar saklamışız ki insanların hayal gücünü bile yok etmişiz. CNBC-e ile röportaj yapacaktık. Muhabir beni görünce o kadar şaşırdı ki hayretler içinde “Siz ökçe giyiniyor musunuz?” dedi. Ayağımda her tarafı tamamen kapalı ökçeli bir ayakkabı vardı. “Evet” dedim mahcup bir şekilde. O kadar tanımıyorlar ki Müslüman kadınları hep Afganistan’daki burkalı kadınlar olarak düşünüyorlar. O zaman dedim ki bu çağda biraz bilgi vermek gerekiyor. Bu olaydan sonra yaptığımın doğru olduğuna inandım.


Başörtünüzle girdiğiniz ortamlarda sorunla karşılaşıyor musunuz?


Başörtümle girdiğim ortamlarda hiçbir problemle karşılaşmıyorum; çünkü problemli alanlara girmiyorum. İstenmediğim alanlara girmiyorum. Problem de yaşamıyorum. Başörtüm için çok şeyden vazgeçebilirim. Çünkü o benim kimliğim. O kadar komik ki, bir kadının göğüsleri kendine ait ve göstermek istemiyor değil mi? Saçım da bana ait bir şey ve göstermek istemiyorum, sana ne! Bu kadar basit bir şeyi insanlar durmadan işliyor duruyor. Ben 40 yaşımdayım 35 yıldır bu konu var. Herhalde birisi çıkıp insanlara “kral çıplak” diyene kadar buna devam edecekler.


Son haftaların en gözde tartışma konusu mahalle baskısı, sizce böyle bir şey var mı?

Bu kavram neden gündeme geliyor biliyor musunuz; aynaya bakıyorlar ve kendilerinin yaptığı şeyi başkalarının da rahatça yapabileceklerini düşünüyorlar. Bence bu kavramı ortaya atan şunu söylüyor: Biz aslında baskıyla aç diyoruz, o zaman onlar da güç ellerine geçince bize baskıyla kapat diyebilir. Bundan korkuyor olabilirler.


Başörtüsü modernize edilebilir mi ve sizce edilmeli midir?

Başörtüsü bence modernize edilmez ve edilmemelidir. Başörtüsü kişiye özel bir tarz değildir. Onun bir kapsama alanı var. Bunu da inancınız, size tarif ediyor. Dolayısıyla o tarifin dışına çıkmadığımızda neyi modernize edeceksiniz veya neyi değiştireceksiniz? Değiştiremeyeceğiniz şeyi moda yapamazsınız. Tesettürde moda olmaz ki. Moda değişkendir. Modada bir yıl etekler uzar, bir yıl kısalır… Ticari bir kavramdır, onu değiştirmek zorundasınızdır. Hatta zaman zaman arada o kadar uçurum yapacaksınız ki sizin 6 ay önce aldığınız bir şey demode olacak. Tesettürü nasıl bir ticari kavrama koyacaksınız ki? Kumaşını değiştirirsiniz, desenini değiştirirsiniz, rengini değiştirirsiniz o anlamda güncellersiniz. Bu sene tesettürde bu moda diye bir şey diyemedim. Tesettürde değişmeyen moda örtünmedir kardeşim.


First Lady Hayrünnisa Hanım’ın kıyafeti üzerine fırtınalar koptu. Siz giyimini nasıl buluyorsunuz?

Hayrünnisa Hanım kendisi hakkında konuşulan ve yazılanları görünce herhalde eğleniyordur. Bence Hayrünnisa Hanım konumuna göre sade ve iyi giyiniyor. Yalnızca dikişler biraz daha seçkin olabilir.


Siz başörtünüzü 10 yıldır hiç değiştirmediğinizi, hep aynı stil bağladığınızı söylüyorsunuz. Neden?

Gündemde tesettür modası kavramı var ve bir modacı olarak takip edilen birisiyim. Ben bu değişkenliği bireysel olarak yaptığım zaman moda olarak algılanır diye değiştirmiyorum. Kendimi medyada değişik şekillerde göstermek istemiyorum.




Saç bakımında en kötü dönemi yaşıyoruz
[COLOR=#483d8b]
Tarihte kadın saçı dizaynı olarak en vasat dönemi yaşıyoruz. Saç hakikaten kadına verilmiş çok güzel bir nimet. Kadını ciddi bir şekilde değiştiriyor. Daha önceki kadınlar saçların bu kıymetini bilip, daima süslemiş. Şapkaydı, eşarptı, çiçekti kullanmışlar. Günümüzdeki insanlar saçları konusunda en vasat-kötü dönemi yaşıyor. O kadar vasat ki insanlar tenleriyle hiçbir şekilde uyumu olmayan saç rengini kullanıyorlar.


Bütün büyük modacılar eşarptan para kazandı
[COLOR=#483d8b]
Eşarptan para kazanmayan, eşarba saygı göstermeyen bir marka gösterin! Bana “sen tesettürlüsün, tesettür kurallarına uymayan hanımlara kıyafet yapıyorsun ikiyüzlü değil misin?” diyorlar. Yıllarca Vitali Hakko, Müslüman Türk kadınlarına eşarp dizayn etmiştir. Bu bir hizmet sektörüdür. Benim yaptığımı Vakko yapıyor. Hermes, Gucci, Ferre, Valentino… gibi bütün büyük markaların eşarbı vardır ve eşarptan ciddi para kazanırlar.


Sektör tesettürlü kadınları görmezden geliyor
[COLOR=#483d8b]
Bir Alman düşünürün çok sevdiğim bir sözü var: “Türk milleti söylemez söylenir” Biz asla kimseye şikâyetimizi söylemiyoruz; ama söyleniyoruz. Kıyafet bulamıyorsanız mağaza yetkililerine düştüğünüz durumu söyleyin, bir dilekçe yazın. Yazmadığımız için alışverişte istemediğimiz şeyleri almak zorunda kalıyoruz. Zoraki satın alıyor, söyleniyor; ama asla söylemiyor. Böyle olunca da sektör de onları görmezden geliyor.


Kızım da başörtülü
[COLOR=#483d8b]
Kızım sosyoloji okudu. Sosyolog olmayı planlıyor. Oğlum uluslararası ticaret okumak istiyor. Kızımı ve eşimi ben giydiriyorum. Birkaç da imaj danışmanlığını yaptığım işadamı var. Oğlumun da giyim seçimini birlikte yapıyoruz. Kızım da başörtülü ve en zor giydirdiğim kişi kızımdır. Sızlanır hep