Planlar kısmen cetvel yardımıyla el ile çizilmiştir. Bilgisayarda çizim programlarını kullanmak sıkıntı veriyor ve daha çok zamanımı alıyor. Çok güzel olmayabilirler ama, işe yarayacaklardır. Planlardaki mantar kesim kalıpları 3-4mm ucuz kavak kontraplağa aktarılıp maket bıçağı ve cetvel yardımıyla kesilirler. Yuvarlak hatların kesilmesinde kıl testeresi daha iyi iş görür.

KESİM ALETİ VE KALIPLAR







Sol baştaki resimde 3,5mm kavak kontraplaktan kesilmiş kalıplar görünmektedir. Resmin altındaki kalıplar alttan kanatlı model tipine aittir. (Alttan kanatlı model daha sonra anlatılacak). Gönye şeklindeki parçalar, öncelikle büyük plakalardan işimiz ölçüsünde, düzgün kenarlı parçalar kesmek içindir. Ortadaki resimde, kullanılan kesme aleti vardır. 1m´ye kadar kesim yapılabilen alette kesici olarak 0,5mm çelik tel kullanılmıştır. Aletin gövdesi 10x20mm çamdan, uçları ise, 4mm çelik telden yapılmıştır. Sağdaki resimde ise, kullanılan transformatör görülüyor. Eski bir kesintisiz güç kaynağından sökülmüş bu trafo 18V´luk ve 300VA gücünde.

MALZEME

Başlangıçta modelin yapımında kullanılması düşünülen tek malzeme yüksek yoğunluklu mavi mantardı. Ancak, mavi mantardan kesilen kanatların kesim sonrası alta doğru bükülmesi ve saç kurutma makinası ile sıcak hava üfleyerek bunları düzeltme çabasının yorması nedeniyle daha sonra kanatları sarı mantardan kesmeyi tercih ettik. Dümenleri baştan, mantardan kestiğimiz 5-6mm´lik levhalardan yapmayı düşünmüştük. Bu malzemenin de yerini sonradan, kolaylık ve düzgünlük amacıyla 3mm balsa levha aldı. Sonunda malzeme listemiz şöyle oluştu:

-Gövde kesimi için- Mavi mantar plaka- 50mm kalınlığında 60x120cm boyutlarında, oluksuz, tavan kaplaması için olanlardan.
-Kanat kesimi için- Sarı mantar plaka- 30mm kalınlığında, 60x120cm boyutlarında, oluksuz.
-Dümenler- 3mm balsa levha.
-Kanat bağlantı çubukları ve kanat orta firar kenarı desteği için- 3mm çaplı çöp şiş.
-Takviye bantı- 50mm eninde elyaf takviyeli gri bant.
-Menteşeler- 6 adet radyo kumanda menteşesi- İsteyenler banttan da yapabilir.
-Kumanda yekeleri- 2 adet hazır plastik veya 1,5mm kontraplaktan kesilmiş yeke.
-Kumanda çubukları- 1mm çapında çelik tel. Yaklaşık 70cm yeterli.
-Yapıştırıcı- Hızlı epoksi

KESİM İŞİ

Kesim işlemleri ve kalıpların kullanımı yandaki çizimlerde anlatılmıştır. Kalıplar mantar bloklara toplu iğneler çakılarak tutturulur.



Mavi mantardan kesilmiş gövde ve sarı mantardan kesilmiş kanatlar. Kesim sonrası yüzeyin pürüzlülüğünü göstermek için, sağdaki kanat ucu yakın plan resmini de ekledim. 220 numara zımpara ile bu pürüzler giderilir.






MONTAJ

Kanat birleşimi ve gövdedeki son birleştirme işleri yandaki çizimlerde anlatılmıştır.









Buruna sıkıca sarılmış bant motoru yerinde tutar. Hız kumandası, pil ve alıcı gövde içine sıkışırlar. Mikro veya nano servolar gövde içine rahatça sığar. Ancak, standart servolar için yeterli yer yoktur. Kumanda tellerinin esnemesini önlemek için, plastik tükenmez kalem içinden kesilen parçalar gövde yanlarına aralıklı olarak yapıştırılmış ve teller bunların içinden uzatılmıştır.







Kumanda tellerinin kumanda yüzeyleri tarafında yapılan V büküm tellerin boyunu ayarlamak için kullanılır. Teller her iki uçlarında Z-büküm yapılarak yeke ve servo kollarına takılmıştır. Gövde ve kanat altına boylarınca yapıştırılan bantlar sağlamlığı arttırır. Bu işlem özellikle kanatta şarttır.


AYARLAR VE UÇUŞ

Ağırlık merkezi kanadın hücum kenarından itibaren 50-60mm gerisindedir. Kumandada yeni olanların 50mm´ye ayarlamaları önerilir. 30mm enindeki hareketli yüzeylerin en dış kenarından ölçülmek üzere yön dümeni kumandası hareket miktarı -/+ 15mm, Yükseliş dümeni kumandası hareket miktarı -/+ 10mm´dir. Yeni başlayanların bunların da daha azını tercih etmesi iyi olur. Örneğin; yön dümeninde -/+ 10mm, yükseliş dümeninde -/+ 8mm. (Kumanda teli, servo tekerleğinde daha içteki deliklere takıldığında hareket miktarı azalır, dışa kaydırıldığında ise artar). Motor çekiş açısı 2 derece aşağı ve 2 derece sağa doğrudur. Bu açı, montaj çizimlerinde anlatıldığı gibi verilir.
Pil doldurulur ve gövde içine yerleştirilir. Pilin yeri, ağırlık merkezi ayarı sırasında nereye kaydırıldıysa hep orası olmalıdır. Kanat en az 10 adet paket lastiği ile yerine takılır. Verici açılır, hız kumandasının anahtarı açılır ve gaz kolu ileri itilir, tam gaz çalışan motorla model rüzgara karşı hafifçe itilerek elden atılır. Yapılan örnek modellerde tezgah 0 ayarları dışında vericinin ayar kolları ile hiç oynamak gerekmemiştir. Model tam gazla rüzgara karşı tırmanışını sürdürür. Tırmanış açısı fazla olursa yükseliş dümeni hafifçe aşağı basılır. Modelin burnunu rüzgara karşı tutabilmek için yön dümeni ile hafif oynamalar gerekebilir. Güçsüz motor nedeniyle, sert rüzgarda modeli rüzgar altına kaçırmak tehlikeli olabilir. Modeli tekrar yakınınıza getiremiyebilirsiniz. Model akrobasi için tasarlanmamıştır. Takla atabilmek için burun basılıp biraz hız kazanmak gerekir.
Küçük tepeler, parklar, sürülmüş tarlalar gibi bulabildiğiniz her yerde uçuş yapabileceğiniz bu modelle eğlenceli uçuşlar.








Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 4491
favori
like
share
cezerye Tarih: 16.01.2011 11:30
usta eline ve emeğine sağlık güzel bir anlatım
powermage54 Tarih: 20.05.2010 15:18
ya arkadışım bunun devre şemasıyla şeklini cizebilirmisi güzel omuş genede
DUYGUSAL__27 Tarih: 15.05.2009 23:56
güzel yaa harika açık anlatım olmu
angel_halil Tarih: 14.05.2009 20:35
güzel
caca18 Tarih: 06.05.2009 13:22
kesim aletini daha acık bır sekılde anlatabılırmısın
MiSS-FENER Tarih: 02.05.2009 15:39
İnternet Üzerinden Yani Online Satış Sitelerinden Panel Siparişi Verebilir..
Yada Maket Modelleri Üzerine Bayiler Var Oralardan Temin Edebilirsiniz..
celalaksac Tarih: 01.05.2009 20:50
arkadaşım ağzına sağlık bişey sorcam mağruzatımı anla ben bu işe merak saralı 2 gün oldu oldukça tecrübesiszim de peki bu motor hareket panelleri vs bunları nereden temin ederim yardımcı olursan sevinirim her şey için teşekkür ederim
Celal AKSAÇ
kemalcerit Tarih: 29.04.2009 12:03
GÜZELDE KARDEŞ BAŞKA MODELLERLE İLGİLİ BİLGİLER VEREBİLİRMNİSİN ACABA MESELA SAVAŞ UÇAKLARI HAKKINDADA BİLGİLER VEREBİLİRSEN ÇOK MEMNUN OLURUM PARÇALARI, NELER KULLANABİLİRİZ MOTORU TEŞEKKÜRLER
demir27 Tarih: 27.04.2009 11:10
elinize sağlık. herşeyi çok açık bi şekilde açıklamışsınız. teşekürler