Pharaoh

Son güncelleme: 18.03.2009 00:59
  • noimage

    Oyun Hakkında

    Impressions Games'in popüler oyun serisi Caesar, yeni yüzü Pharaoh ile aramıza yeniden katıldı. Sierra'nın pazarladığı oyun malesef ülkemize orijinal olarak getirilemiyor. Piyasada ise korsan ve beta sürümleri mevcut. Neyse, incelemeye dönelim.

    Caesar'da en önemli dünya medeniyetlerinden olan Roma Medeniyeti'ni yeniden kuruyorduk. Özellikle Caesar III oyunu, tarihi gelişmeye çok paralel giden oyun yapısı, benzersiz animasyonları ve grafiklerinin gerçeğe uyumuyla oyunculara büyük haz yaşatmıştı. Bu oyunla büyük paralar kazanan Sierra, şimdi oyunu aldı, alladı pulladı, tarihin en görkemli uygarlığı olan Mısır'a batırdı ve önümüze sundu. Sonuç ise bence mükemmel.

    Bilmeyenler için Caesar serisinden biraz bahsedeyim. Caesar serisi, Sim City serisi gibi bir şehir kurma oyunu. Farklı - ve üstün olduğu - yönler ise, RTS görev temeline dayanması, gelişmiş tarihsel alt yapısı, akıllıca planlanmış alt yapı stratejileri, şehirdeki her bireyin kendi kişiliği olması gibi özellikler. Yani işsiz bir itfaiye erinin üstüne tıklıyorsunuz ve adam sözünü sakınmadan sizi eleştirmeye başlıyor.

    Caesar ve Pharaoh'da uğraşmanız gereken iki önemli sorununuz daha var. Bunlar salgın hastalıklar ve dini kaygılar. Özellikle dini kaygılar büyük sorun oluyordu. Mutlu edemediğiniz bir tanrı olursa, o tanrı ilgi alanı olan konuda sizi biraz sıkıntıya sokuyordu. Örneğin deniz tanrısı mutsuzsa, denizdeki gemilerinizi falan unutun, hepsi battı demektir. Tanrıları mutlu etmek için ise bol bol tapınak va festival düzenlemelisiniz.

    Caesar serisinde para kazanmak çok zordu. Önce ticaret yapacak kadar üstün seviyeye gelip sonra iki kuruş para kazanıyordunuz. Pharaoh da ise artık para kazanmak daha kolay. Altın madeni vs. gibi şeyler yapıp paranızı arttırabiliyorsunuz. Ayrıca ticaret yapmak da çok kolay, çünkü Mısır olarak çok önemli bir şey üretiyorsunuz: PAPİRÜS. Evet, papirüs satmak çok kolay, çünkü herkesin papirüse ihtiyacı var. Oyunda kara ticareti de Caesar serilerinde hiç olmadığı kadar iyi.

    Pharaoh'da en önemli yenilik tarım alanında. Artık tarlada çalıştırmak üzere işçi eğitmek için work camp gibi binalara ihtiyacınız var. Yani çiftçi tarladan çıkıp da adam aramıyor, Working Camp'dan çıkan kalifiye işçi yeteneğine göre bir tarlaya giriyor. Tarlanın verimli olması için suya, yani Nil Nehrine ihtiyacı var. Nehre ne kadar yakınsa o kadar verimli oluyor. Bazen verimi %98 olan bir tarlanız olacak, bazen de %2. Ve siz hepsiyle uğraşmak zorundasınız.

    Bir sorununuz daha olacak. Caesar'da olmayan bir özellik olarak, tarlaların sular altında kalması gibi ufacık bir sorun yaşıyorsunuz. Tarım tanrısı Osiris mutlu olursa, Nil nehri daha az taşar ve tarlalar daha verimli olur. Nil taştığında hasat yapamadığınız ekinler ziyan olur ve sular çekildiğinde tarlaları ekmeye yeniden başlarsınız. Bu yüzden mümkün olduğunca granary yaparak hasat etme işlemini hızlandırmanız gerekir. Osiris çok mutlu olursa bazen tarlalar o kadar çok ekin verir ki, bu sunuşu karşılayamayabilirsiniz. Ama önemli değil, ihtiyacınıza cevap verememesinden iyidir.

    Oyunda temel başarı bazı önemli kriterlerden geçiyor. Kültür, ferah, krallık eğitim değerlendirmeleri gibi kriterler var. Bunları özetlemek gerekirse;

    * Kültür Raitingi: Eğlence binalarınızın ve festival sıklığınızın karşılığı verilir.
    * Ferah Raitingi: Şehrinizdeki suç işlenme/işlenmeme, her türlü iş için yeterli işçi olması, maaşların insanları tatmin edip etmediği, vergilerin iyi olması/olmaması karşılığı verilir.
    * Sağlık Raitingi: İnsanlarınızın sağlık durumuna göre verilir.
    * Krallık Raitingi: Kralın isteklerini yeterince yerine getirip getirememeniz önemlidir. Bazı görevlerde %70 falan istenir ve diğer raitingler çok da önemli olmaz.
    * Monument Raitingi: Yaptığınız tapınak/monument/türbe/heykel gibi şeyler karşılığı verilir.
    * Bir de oyundaki görevinizle ilgili olarak bazen çıkan başka raitingler vardır (ekonomi/ticaret, eğitim vs). Bunlar da başarınıza ölçü getiren kriterlerdir.

    Oyunda tarihi gelişmeye daha bir sadık kalınmış. Beş ayrı zaman periyodunda, bir Mısır ailesini oynuyorsunuz. Oyunda geçen bazı olayları not edip tarih öğretmeninize verseniz aradaki farkı asla anlayamaz.
    Oyunda temel olan ailenizin yükselmesi. Örneğin Kayısos ailesini seçtiniz diyelim. İlk görevde I.Kayısos oluyorsunuz, 2. görevde II.Kayısos... ve de en sonunda bilmem kaçıncı Kayısos adına piramit yaptırıyorsunuz ve ailenizi yükseltmiş oluyorsunuz. Yani oyunda bir amacınız da egonuzu tatmin edip, adınızı tarihe yazdırmak.

    Oyunda tarihe paralellik ile ilgili bir özellik daha var, o da Mısır uygarlığının belirli bölümlerinde oynamanız. Bu bölümler; Predynastic Period, Archaic Period, Old Kingdom, Middle Kingdom, New Kingdom adındaki, ansiklopedilerde bulabileceğiniz gerçek Mısır devirleri. Oyunun gerçeğe yakınlığı konusunda başka da laf etmek istemiyoruz.

    Bu seride sevmediğim bir özellik var. O da inşaatlar ile ilgili. İnşaatlar hemen olup bitiyor. Normalde inşaat emri verildikten sonra inşaatın yapılması zaman alır, ama Pharaoh'da tıklayıp basıyorsunuz ve hop... İnşaat olup bitivermiş bile. Bu özellik değiştirilirse oyun belki pek çok önemli noktayı yitirebilir ama bence Pharaoh kalitesinde ve gerçeğe bu kadar özen göstermiş bir oyun bunu da atlamamalıydı.

    Oyunun görsel/işitsel/işlevsel yanlarına gelince... Caesar serisini bilenler, oyunda insanı havaya sokan görev öncesi konuşmaları, zaman zaman çıkan sinematikleri, oyun sırasında insanı kendinden geçiren müzikleri hatırlarlar. Impression Games, bu oyunda bu özellikleri çağ atlatarak ileri götürmüş. Özellikle oyunun başında oğluna Mısır'ı anlatan (aslında oğlu da biz oluyoruz) Firavun'un Sinematiği insanı havaya sokmaya yetiyor. Çağ atladığınız zaman çıkan sinematikler de özenle hazırlanmış.

    Oyunun arayüzünde bazı değişiklikler var. Temel olarak aynı, sadece bazı şeylerin yerleri ve isimleri değişmiş, aradığınızı bulmanız kolaylaşmış. Ayrıca daha fazla danışman özelliği eklenmiş. Bir de oyuna otomatik kaydetme, zorluk seviyesi ayarlama gibi özellikler getirilmiş. Bu seviyeler arasında şöyle farklar var. Örneğin Very Easy seviyesinde 12Db olan bir Work Camp, Very Hard da 90Db oluyor. Ayrıca seviye zorlaştıkça, başlangıçta ve paranız bittiğinde verilen para da azalıyor. Bir de binaların dayanıklılığı, seviye zorlaştıkça azalıyor. Tanrıların ve insanların memnuniyeti de bu seviyelerle paralel olarak değişim gösteriyor.

    Oyun ile ilgili son söze gelince... Bence mükemmel ötesi bir oyun. Ama çok taklit. Caesar'ın üstüne yeni hiçbir şey katmamış. Ayrı değerlendirildiğinde süper sayılabilir ama tüm geçmişini incelerseniz biraz çetrefilli olduğunu göreceksiniz. Yani tamam, altyapı olsun, performans olsun çok olumlu olmuş, ama hala Caesar. Yıkık duvara cila çekerek duvarı satabiliriz (bakınız Tomb Raider 4), ama bir de sağlam duvara cila çekersek tadına doyamayacağımız bir oyun elde ederiz. (Bu da Pharaoh).
#18.03.2009 00:59 0 0 0