Haydarpaşa Garı Haydarpaşa Garı Fotoğrafları Haydarpaşa Garı Tarihçesi



Istanbul'un Anadolu'ya ve Orta Dogu'ya açilan ilk kapisi (gari) olan Haydarpasa gar binasi insaatina devrin osmanli padisahi II.Abdülhamit (1842-1918) döneminde 30 Mayis 1906 tarihinde tamamlanarak hizmete girmistir.Binanin bulundugu havaliye (sahaya) Selimiye Kislasi'nin yapiminda büyük emegi geçen padisah III.Selim’in pasalarindan Haydar Pasa’nin adi verilmis ve bundan sonra bu yere yapilan binada bu adla anilagelmistir.



Binanin insaati “Anadolu-Bagdat Sirketi” adi altindaki bir Alman sirketi tarafindan gerçeklestirilmis ayrica sirketin genel müdürlügünü yapmakta olan Hüknen ismindeki Alman’in tesebbüsüyle garin önüne bir mendirek insa edildigi gibi Anadolu’dan gelecek ve Anadolu’ya gidecek vagonlarin ticari esyasini tahmil ve tahliye (yükleme-bosaltma) edebilecek kudrette tesisler ve silolarda yapilmistir.



Binanin mimari proje etüd safhasinda çok çesitli etüdler yapilmis sncak iki Alman mimari olan OTTO RITTER ve HELMUTH CONU tarafindan hazirlanan proje yürülüge girmistir. Insaat sirasinda projede bazi degisiklik ve sadelestirmeler yapilarak bugünkü haliyle tatbik edilmistir. Binanin insaatinda Alman ustalar ile birlikte Italyan tas ustalarida çalismistir.



Gar binasi baslangiçta 2525 m2 alana kurulmus ve bugünkü kapali kisimlari ile birlikte 3836 m2’lik bir alana yayilmistir.

Binanin mimari tarzi “NEO-KLASIK ALMAN MIMARISI” stilindedir. her biri 21 m uzunlugunda 1100 adet suya karsi izole edilmis ahsap kazik üzerine insa edilmistir. Bu kaziklar buharli sahmerdan ile çakilmistir.Strüktürü bu kaziklara teskil eden kazik izgarasi üzerine yapilmistir. Tasiyici sistemi çelik karkas olup döseme sistemi ise putrelli volta dösemedir.



Insaatta 2500 m3 lefke tasi, 13000 m3 beton, 1140 ton demir, 520 m3 kereste, 19000 metre sert agaç ve 6200 m2 arduvaz çati kaplamasi kullanilmistir.



I.Dünya Savasi’nda Anadolu’ya sevk edilmek üzere gar binasinda depolanan cephaneler 6 eylül 1917 günü yapilan bir sabotaj sonucu infilak ederek muazzam bir yangin çikarmis, gar binasi yangin ile birlikte garda harekete hazir bekleyen ve gara girmekte olan cephane ve asker dolu çok sayida vagonda bu arada yok olmustur.

Bu sabotaj sonucu binanin çatisi imha olmus ve diger bölümleri de hasara ugramistir. Bu hasari akabinde yapilan bazi onarim ve degisikliklerle gar binasi ve çatisi bugünkü görünümünü almistir.



15 Kasim 1979 tarihinde ise Haydar Pasa mendireginin biraz açiginda akaryakit yüklü “INDEPENDENTA” adli tankerin diger bir gemi ile çarpismasi sonucu meydana gelen siddetli patlama ve hararetten binanin “O LINNEMAN” usta tarafindan gerçeklestirilmis olan çok degerli kursunlu vitraylari hasara ugramis ve bu olaydan sonra derhal aslina uygun olarak onarilmistir.



Hizmete açilisindan beri çok büyük çapta bir restorasyon geçirmemis olan gar binasi Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollari ilgili yetkililerince eski eserleri koruma ve kurtarma çabasinda gösterdikleri tesebbüs sonucu 1976 yilinda genis çapta onarima alinarak 1983 yili sonunda dört dis cephe ile iki kulenin restorasyonlari tamamlanmistir.

Etiketler:
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 365
favori
like
share
keto_41 Tarih: 20.03.2009 00:31
Tesekkur Ederim...