Yok mu o zaman!!!!!
B Planı'na geçiyoruz...

Türkiye günlerdir sahte rakı olayı ile çalkalanıyor. Polisiye önlemler insanların canına kasteden bu vurgunu çözmeye yetti mi, henüz net bir yanıt veremiyoruz. Mey İçki tarafından üretilen "Yeni Rakı'nın sahtesi, şirketi zor durumda bıraktı ve çözüm olarak piyasadaki dört milyona yakın şişeyi toplatma kararı alındı. İletişim uzmanları, Mey İçki yöneticilerini, aldıkları bu cesur karar (her ne kadar gecikmiş olsa da) nedeniyle kutladı ve bunun iyi bir kriz yönetimi olduğunu belirtti. Henüz dumanı üstünde bir diğer örnek ise Roche'un yaşadıkları... SSKya fahiş fiyatlı ilaç satmakla suçlanan şirketin, imajı ciddi biçimde sarsılmış durumda. Yönetim uzmanları krizleri olası krizler ve tahmin edilemeyenler olarak ikiye ayırıyor. Grev, yangın, patlama, sızma problemi, kirlilik, grev, alıcı boykotları, "tahmin edilebilecek krizler" arasında gösteriliyor. Sabotaj, deprem, şirket yönetici ya da sahibinin kaçırılması, suikast, şirket sahiplerinin özel hayatından kaynaklanan skandallar, üretim tesislerinin zarar görmesi, endüstriyel casusluk, ürünler ile ilgili olumsuz raporlar, tüketicilerin ya da baskı gruplarının üründe değişikliğe zorlamaları da "tahmin edilemeyen krizler" olarak tanımlanıyor.

İletişim şart...
Şirketin, sorunu çözecek etkili bir kriz yönetimi için iyi bir planı olması gerekiyor. Bir kriz planı oluşturulurken ise yöneticilerin ve yönetim kurulu üyelerinin plan üzerinde anlaşmaya varması şart. Bersay İletişim CEO'su Ahter Kutadgu, iyi bir kriz planının yönetsel ve iletişim süreçlerinden oluşması gerektiği görüşünde. Bu iki sürecin birbirinden ayrılmaz biçimde yürütülmesi gerektiğini belirten Kutadgu, "Bu ilkeye uyulmazsa krizin nedenleri ve sonuçlarını ortadan kaldıracak önlemlerin alınması, çalışanlar ve kamuoyunun zamanında ve doğru bilgilendirilmesi mümkün olmaz. Bu da başarısızlık getirir" diyor. Bir şirket krizi, yönetsel anlamda ne kadar iyi kotarsa da bu yönde algılama yaratamadığı sürece krizin etkilerinin dış dünyada devam edeceğini belirten Kutadgu, tam da bu noktada iletişim uzmanlığının önemine dikkat çekiyor. Bir kişinin iyi bir yönetici olup olmadığı kriz dönemlerinde çok net ortaya çıkıyor. Kriz durumlarında otoritenin kullanılması ve hiyerarşiye kesin uyum son derece önemli. Yöneticinin fonksiyonu krizi çözümlemek ve zararı onarmak. Bu nedenle, her yöneticinin bazı yetkinliklere sahip olması gerekiyor. Kriz sinyallerini alma, hazırlanma ve şirketi koruma, etkili karar verebilme, otoriteyi kullanma, süreci planlama, örgütleme, iletişimi ve delegasyonu sağlama, krizin ardından normal sürece geçişi sağlama ve krizden dersler çıkarmayı başarmak iyi bir yöneticinin vasıfları arasında yer alıyor.

Yangın çıkarıp söndürüyorlar...
Türkiyedeki en iyi kriz planlarından birine Shell sahip. 100'ü aşkın ülkede faaliyet gösteren Shell, işinin doğası gereği çok sık krizle karşılaşabiliyor. Bu durumun şirketin imajı üzerinde yarattığı olumsuz etkiyi fark eden yöneticiler, global kapsamda bir kriz planı hazırladı. Yönetmeliklerle belirlenen görev dağılımı, iletişim planı ve tüm ülkedeki yöneticiler ve iletişim departmanları tarafından biliniyor. Herkes kime ne zaman ve nasıl ulaşacağını biliyor. Kriz planında iletişimdeki dürüstlüğe önem verdiğini belirten Shell yetkilileri, kriz planını canlı tutmak için her ülkedeki yapılanmasında simülasyonlar yapıyor. Örneğin, Türkiye'de Derince'deki madeni yağ fabrikasında ve akaryakıt dolum istasyonlarında belirli periyotlarla yangın tatbikatı yapılıyor, var olan eksiklikler saptanarak çözüm yolları aranıyor.

Mercedes'in kabusu
Dünyanın en büyük otomotiv şirketlerinden biri olan Mercedes, 1997 yılında hem Türkiye'de hem de Avrupa'da iki ayrı kriz yaşadı. 24 Ekim 1997 yılında Konya'nın Karapınar ilçesindeki otobüs kazasında 49 üniversite öğrencisi yanarak hayatını kaybetti. Yanan araç Mercedes'in yeni modeli 403 idi. Ülke gündemi uzun süre bu konu ile çalkalandı, davalar açıldı, Mercedes'in yöneticileri hakkında tutuklama kararları çıkarıldı. İş, uluslararası bir boyut dahi kazandı. Mercedes otobüslerinin üretiminde hata olduğunu kabul etmedi. Aynı yıl A serisi yeni model otomobilini piyasaya çıkaran Mercedes, daha piyasaya çıkmadan 100 bini aşkın sipariş aldı. Bir test sürüşü sırasında modelin sert virajlarda devrildiği ortaya çıktı. Şirket yöneticileri "Bir yönetici bir yerlerde devrilen bir arabanın sebebini bilemez" yanıtı verince basın olayı daha da büyüttü. Şirket modeli iyileştirmek ve yeniden popüler hale getirmek için yüz milyon doların üzerinde para harcamak zorunda kaldı.

Viagra vurguncuları
Viagra ile gücüne güç katan Pfizer'ın başı, taklitçilerle derde girdi. Dünyanın birçok yerinde sahte Viagra ortaya çıkınca, şirket yöneticileri yoğun bir bilgilendirme kampanyası başlattı. İnternet aracılığı ile duyuru yapılmasını önlemek için Microsoft ile işbirliğine başlandı. Özel ve boyalı etiket uygulamasına geçen şirket, hızlı hareket ederek ve olumlu mesajları nedeniyle imajını ve parasını korudu.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 1894
favori
like
share
puslukurt Tarih: 12.04.2005 08:58
Paylaşım için teşekkürler......
PALADAYI Tarih: 12.04.2005 08:52
BIRAVOO iyi fikir arkadaşım.
Kemal50 Tarih: 09.04.2005 20:50
Tesekkurler
Ne zaman plan yapsam daha kotu oluyor durum onun icin plan yapmamak da bazan ise yariyor