spastik cocugu nasil egite bilirim

Konuşma eğitimi
Dil bir iletişim sistemidir. İhtiyaçlarımızı, duygularımızı ve düşüncelerimizi başkalarına aktarmaya yarar. İnsan dilini kullanma yeteneği ile doğar.
Ancak bunun gerçekleşmesi için insanlarla yakın ilişki içerisinde olunmalıdır. Çocuk için önemli olan biri onunla konuşmalı, o da buna cevap vermek için cesaretlendirilmelidir.
Bizler dili iletişim kurmak için olduğu kadar kendi kendimizle konuşmak (düşünmek) ve öğrenebilmek için de kullanırız.
Konuşma eğitiminde kullanılan araçlarda, görsel ve işitsel uyarıcılara daha fazla yer vermek uygun olur. Canlandırma ile eğitim çocuğun daha çok ilgisini çekebilir. Canlandırma için kuklalar, minyatür ev eşyaları, giysiler, minyatür hayvan modelleri kullanılabilir.

Konuşma gelişiminin özellikleri
Dil, konuşmayı olduğu kadar, dinleme ve anlamayı da gerektirir. Dil öğrenimi doğal durumlar içerisinde olmalıdır.
Çocuk ne istediğini söylemeden anlayıp yerine getirmeyin. Eğer söylemeden istediğini elde ederse, o zaman konuşmaya ihtiyaç duymaz ve konuşmayı öğrenemez.
Mümkün olursa daima öğreteceğiniz eşyayı göstererek öğretin. Örneğin 'ELMA' kelimesini öğretirken varsa, elma resmi yerine elmanın kendisini göstererek öğretin.
Spastik çocuğunuz ile konuşma eğitimi yaparken onun gözünün içine bakarak konuşmalısınız. Otururken onunla aynı seviyede olun ki ağız hareketlerinizi çok iyi takip edebilsin.
Ayna ile konuşma eğitimi yapın ki kendi ağzının nasıl ve ne şekilde hareket ettiğini görsün.
Onunla konuşurken hep size bakmasını (yani yüzünüze bakmasını) sağladıktan sonra konuşmaya başlayın.
Spastik çocuklarda alıcı dil düzeyleri, ifade edici dil düzeyinden daha yüksektir. Konuşmaya yaşıtlarından geç başlarlar ve engellerinin şiddetine bağlı olarak yavaş ilerleme gösterirler.
Spastik çocukların dil gelişimleri yapı olarak normal çocuklara benzer. Fakat bu çocuklarda, normal çocukların geçtikleri dil gelişim basamaklarına ulaşmada gecikme ve basamaklarda duraklama görülebilir.
Konuşmayı öğretebilmek ve zihin gelişiminde belleklerini çalıştırmak için tekrara yer vermek gerekir. Verilen kavramları ya da öğretilen sözel ifadeleri değişik şekil ve zamanlarda tekrarlamak gerekir.
Eğitim araçları her bir yüzüne resim yapıştırılmış küpler, ses çıkaran oyuncaklar, oyuncak müzik aletleri, sopaya dizilen renkli halkalar, renkli bloklar, vs. olabilir.
Konuşma eğitiminde çocuğun ilgisini çekmek, sabırlı ve toleranslı olmak, model olmak, uygun ödüller kullanmak, tekrara yer vermek, çevresel uyarıcıları kontrol etmek, dikkat kontrolünü sağlamak, uygulamada çocuğun aktif katılımını sağlamak, anne ve çocuk arasında iyi bir diyaloğun kurulmasını sağlamak gerekir. Spastik çocuklarda okul öncesi eğitimin asıl amacı özbakım becerilerini kazandırmak, kendi kendine yetebilir hale getirmek, bu yolla benlik algısını yükseltmek, çevresine yük olmaktan kurtarmak, çevreye uyumunu arttırmak, yetilerini geliştirmek, okula kabullerini kolaylaştırmaktır.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 582
favori
like
share