Motorlu veya yelkenli deniz araçları güneşin batımından güneşin doğuşuna kadar veya sis şidettli yağmur kar gibi durumlarda seyir fenerlerini yakmak zorundadırlar. Deniz trafiğinin olmadığı bülgelerde tekneler demirliyken (demir feneri yakılır) veya limanda bağlıyken seyir fenerlerini yakmak zorunda değildirler. Denizde çatışmayı önlemek için seyir fenerleri kullanmak ve dolayısıyla mevcut fenerleri tanımak gereklidir. Ayrıca denizde sığlıkları veya kayalıkları gösteren deniz fenerlerini çakarları ve karadaki deniz fenerlerini de izlemek ve tanımak gerekir.



Sağ taraf SANCAK yeşil renktedir.
Sol taraf İSKELE kırmızı renktedir.



Teknelerdedeki seyir ve yardımcı fenerler



7 metrenin üzerindeki motorlu ve yelkenli teknelerde silyon feneri yedekleme feneri pupa feneri ve borda fenerleri mevcuttur. Borda fenerleri kırmızı ve yeşil diğerleri ise beyaz renktedirler. Kırmızı renkli fener sol tarafta yani iskeledediryeşil renkli fener ise sağ tarafta yani sancaktadır.Seyir fenerleri teknelerin tiplerini boyutlarını hatta seyir durumunu anlamak için farklı farklı şekillerde tasarlanırlar. Seyir lambaları yeşil kırmızı ve beyaz renkleren oluşurlar. Seyir fenerleri açık bir teknede fener gibi diğer lambaları yakmak zorunlu değildir. Ama gece seyirine çıkacak olan teknelerde bir projektör bulunması da faydalı olabilir.

Genelde direk tepede bulunan silyon feneri önden ve belli bir ölçüde yanlardan görülür. 225 derecelik bir görünme açısı vardır. Arkadaki pupa fenerinin 135 derecelik bir görünme açısı vardır. Sancak ve iskeledeki borda fenerleri ise 1125 derecelik açılarla görünürler. Bu açılar uluslararası değerler olup teknenin yelkenli veya motorlu olup olmamasına bağlı değildir. Tüm deniz araçlarında sabit değerlerdir.






Üstteki tabloda teknelerde bulunması gereken fenerler ve özellikleri verilmiştir.


20 metre ve altındaki yelkenli teknelerin görünüşü


Boyu 7 metre ve altındaki yelkenliler her hangi bir el feneriyle bulundukları yeri belli etmelidirler


gemiler de ayni ucak gibi sancak iskele borda fenerleri tasirlar. aslinda havacilik bu trafik isaretini denizcilikten almistir desek yalan olmaz.

denizde catisma kanunlari vardir. trafik kanunlari gibi, bir seperasyon bolgesinden gecen giren ve gelen gemiler bir nizama gore hareket edeer. herkes kendi kafasian gore hareket etse idi cok buyuk kazalar olurdu.

silyon fenerleri ve pupa feneri geminin size dogru mu yoksa sizden uzaklatigini mi anlamaya yarar.

borda fenerleri ise geminin yonunu neresi gorunuyorsa geminin o kismi gorunur

sancak yesil (sag taraf) iskele kirmizi(sol taraf)

bu fenerlerin sonmesi denizciler icin cok buyuk bir problem teskil eder.
ege lambanin biri yanarsa hemen role ile otomatik yedek lamba devreye girer.
ama lambanin yanik oldugunu da haber verir. bu o anda idare edecek kadar idare eder ve lamba degistirene kadar alarm isareti yanar.


bu soylediginiz kucuk yat gemileri icin gecerli buyuk gemi tasitlarinda

2 adet silyon feneri bulunur biri kopruustu nun teperinde veya yuksek direkte. digeri de bas direkte pupa feneri yine bayrak diregine yakin yada kıçtadır.

Borda fenerleri KOPRUUSTUNUN KIRLANGIC kose tarafinin hemen yanindadir. ve lamba degistirmek icin acilir kapanir kapaklidir.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 1415
favori
like
share