Çocuk Gelişimi Basamakları(3-4-5 yaş)

Son güncelleme: 06.05.2009 16:51
  • 3 YAŞ GELİŞİM SÜREÇLERİ


    MOTOR GELİŞİMİ

    ALGISAL GELİŞİMİ

    DİL GELİŞİMİ
    SOSYAL GELİŞİMİ






    MOTOR GELİŞİMİ


    ¨ Merdivenden yukarı ayak değiştirerek çıkar ve aşağı inerken her basamakta iki ayağını bitiştirir,

    ¨ Alt basamaklardan atlayabilir,

    ¨ Koşarken ve büyük oyuncakları iti çekerken önüne çıkan engelleri aşabilir, köşeleri dönebilir,

    ¨ Pedalları kullanarak üç tekerlekli bisiklete binebilir,

    ¨ Parmak ucunda durabilir ve yürüyebilir,

    ¨ Ayak bileklerini çapraz koyarak oturabilir,

    ¨ Her iki elini işbirliği içinde ustaca kullanabilir,

    ¨ 9 ve daha fazla küple kule yapabilir,

    ¨ İpliğe büyük tahta boncuklar dizebilir,

    ¨ Makas kullanabilir,

    ¨ Kalemi sık kullandığı eliyle başparmağı arasında ucuna yakın tutar ve el hareketlerine egemen bir biçimde ustaca kullanabilir,





    ALGISAL GELİŞİMİ


    ¨ Konuşurken ses tonunu duruma göre değiştirebilir,

    ¨ Adını, soyadını, cinsiyetini ve yaşını söyleyebilir,

    ¨ Öyküleri büyük bir dikkatle dinler,

    ¨ Bildiği birkaç çocuk şiirini ezbere okuyabilir,

    ¨ 10'a kadar ya da daha fazla ezbere sayabilir,

    ¨ 'Ne', 'nerede', 'kimle' başlayan pek çok soru sorar,




    DİL GELİŞİMİ


    ¨ Cümleleri daha gramatik hale gelmiştir,

    ¨ 300 civarında kelime bilmekte ve kendi kendine uzun süren konuşmalar yapmaktadır,

    ¨ Yeni kelimelere karşı büyük bir istek ve ilgi duyar,

    ¨ 'Ve' kelimesini kullanmakta ve düşüncelerini ekleyebilmektedir,

    ¨ Zamir ve bazı basit edatları uygun biçimde kullanabilir,





    SOSYAL GELİŞİMİ

    ¨ Yemek yerken kaşık ve çatalı rahatça kullanabilir,

    ¨ Ellerini yıkayabilir ancak tam olarak kurutamaz,

    ¨ Pantolonunu ve şortunu indirebilir ve yeniden çekebilir ancak düğme ilikleme ve fermuar çekmede yardıma ihtiyaç duyar,

    ¨ Geceleri altını ıslatmaz,

    ¨ Çevresindekilere sevgi ve güvenle yaklaşır,

    ¨ Ev işleri, bahçe işleri, alış-veriş gibi etkinliklerde yetişkine yardımcı olmaktan çok hoşlanır,

    ¨ Çevreyi derli toplu tutmaya özen gösterir,

    ¨ Oyun sırasında kendi kendine konuşma giderek azalır ve yerini başkalarıyla konuşma alır,

    ¨ Başka çocuklarla uyum içinde oynayabilir,

    4 YAŞ GELİŞİM SÜREÇLERİ

    MOTOR GELİŞİMİ

    ALGISAL GELİŞİMİ

    DİL GELİŞİMİ
    SOSYAL GELİŞİMİ



    MOTOR GELİŞİMİ


    ¨ Ayak değiştirerek büyük bir rahatlıkla merdivenlerden inip çıkabilir,

    ¨ Beden hareketlerini istediği gibi ustalıkla yönlendirebilir,

    ¨ Merdivenlere ve ağaçlara tırmanabilir,

    ¨ Parmak ucunda durabilir, yürüyebilir ve koşabilir,

    ¨ Üç tekerlekli bisiklete binmede ustalaşmıştır,

    ¨ Dizlerini kırmadan yerdeki nesneleri alabilir,

    ¨ Topu atma, yakalama, zıplatma, tekmeyle vurma gibi becerileri içeren top oyunlarında ustalaşmıştır,

    ¨ Küçük tahta boncukları ipe dizebilir,

    ¨ Kalemi yetişkin gibi tutar ve başarıyla kullanır,





    ALGISAL GELİŞİMİ


    ¨ Yakın geçmişteki olayları, olup bitenler arasında ilişki kurarak anlatabilir,

    ¨ Ev adresini söyleyebilir,

    ¨ Nesneleri ismini söylediği nesneye dokunup nesne-sözcük arasında birebir eşleme yapabilir,

    ¨ Şakalardan, fıkralardan zevk alır, uygunsuz sözlerden, ifadelerden ve argodan hoşlanır,







    DİL GELİŞİMİ


    ¨ Konuşması dilbilgisi kurallarına uyar ve tümüyle anlaşılabilir bir hale gelmiştir,

    ¨ 'Neden?', 'ne zaman?', 'nasıl?', 'niçin?', sorularıyla sözcüklerin anlamlarını ısrarla sorar,

    ¨ Uzun öyküleri dinler ve gerçekte var olanla düş ürününü zaman zaman karıştırarak anlatır,







    SOSYAL GELİŞİMİ


    ¨ Ellerini yıkar, kurular ve dişlerini fırçalayabilir,

    ¨ Genelde çok daha bağımsız ve oldukça inatçıdır;kendi isteğiyle hareket eder,

    ¨ İsteklerine karşı gelindiğinde, yetişkinlere uygunsuzca, kaba bir üslupla konuşabilir ve oyun arkadaşlarıyla kavga edebilir,

    ¨ Evin dışında işe yarar her türlü malzemeyle bir şeyler üretmeye, oluşturmaya çalışarak yaratıcılığını sergiler,

    ¨ Dramatik oyunu ve çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa girmeyi çok sever;sıklıkla bu oyunları oynamayı tercih eder,

    ¨ Paylaşma ve oyun sırasında sıra bekleme anlayışı gelişmiştir,

    ¨ Küçük kardeşlerine ilgi gösterir sevgiyle yaklaşır,

    5 YAŞ GELİŞİM SÜREÇLERİ


    MOTOR GELİŞİMİ

    ALGISAL GELİŞİMİ

    DİL GELİŞİMİ
    SOSYAL GELİŞİMİ

    BİLİŞSEL GELİŞİMİ




    MOTOR GELİŞİMİ


    ¨ İnce bir çizgi üstünde kolaylıkla yürüyebilir,

    ¨ Çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir,

    ¨ Ayak değiştirerek sıçrayabilir,

    ¨ Hareketleri müziğin ritmine uygundur,

    ¨ Tek ayağı ile 2-3m öteye sıçrayabilir,

    ¨ Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir,

    ¨ Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven yapabilir,

    ¨ Büyük gözlü iğnelere ipliği kendi başına geçirir ve gerçek anlamda (birkaç ilmik) dikiş dikebilir,

    ¨ Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanabilir,





    ALGISAL GELİŞİMİ


    ¨ Konuşması oldukça akıcıdır,dil bilgisi kurallarına uyan ifadeler içerir,

    ¨ Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları, çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten hoşlanır,

    ¨ Kendine öykü okunması veya anlatılması çok hoşuna gider, sonradan kendi başına öyküyü tam ayrıntılarıyla oyununda canlandırır,

    ¨ Somut isimleri nesneyi kullanarak tanımlar,

    ¨ Şaka, fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır,





    DİL GELİŞİMİ


    ¨ 5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister,

    ¨ Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır,

    ¨ Bilgisini arttırmak için sorular sorar,

    ¨ Dil bilgisi kurallarına uygun konuşur,

    ¨ Her şeyin 'neden' ve 'niçin'i ile ilgilenir,

    ¨ Söylemek istediğini dile getirmeden önce düşünür,sonra söyler,






    SOSYAL BECERİLERİ


    ¨ Ellerini, yüzünü yıkayıp kurulayabilir ama bedeninin diğer bölümlerini yıkarken yardıma ihtiyaç duyar,

    ¨ Genelde daha aklı başında ve bağımsızdır; daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir,

    ¨ Kendi başına giyinip soyunabilir,

    ¨ Düzenli ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir ancak yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır,

    ¨ Grup oyunlarını tercih eder,

    ¨ Ev dışında daha mutlu olur,

    ¨ Arkadaşlarını kendi seçer,

    ¨ Yetişkinler ve kendinden büyükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır,

    ¨ Saati ve saatin güniük programla ilişkisini anlayabilir,







    BİLİŞSEL GELİŞİMİ


    ¨ 2-7 yaşları arasındaki bu bilişsel gelişim evresindeki çocukların büyük bölümü ayrıntıları dikkate almadan genel olarak algılar ve ilişkisiz obje ve kavramları bütünleştirebilir,

    ¨ 5 yaş çocuğu her şey arasında her türlü ilişkiyi kurabilir,

    ¨ Parçayla bütünü aynı zamanda düşünemez,

    ¨ Zihinsel kıyaslama yapamazlar,

    ¨ Eylemlerinde, düşüncelerinde, bakış açılarında benmerkezlidir, Toplumsal yönelim tam biçimini ancak 7-8 yaşlarında alır,

    ¨ İşlem öncesi çocuk, başkalarının görüşüyle; dünyanın ne olduğunu düşünmez,

    ¨ Mantık henüz gelişmemiştir,

    ¨ Her şeyi kendine göre değerlendirdiği bu düşünce çağında çocuk 'bazı' ve 'hepsi' ayrımını yapamaz,
#06.05.2009 16:51 0 0 0