3 YAŞ GELİŞİM SÜREÇLERİ


MOTOR GELİŞİMİ

ALGISAL GELİŞİMİ

DİL GELİŞİMİ
SOSYAL GELİŞİMİ






MOTOR GELİŞİMİ


[COLOR="lemonchiffon"]¨ Merdivenden yukarı ayak değiştirerek çıkar ve aşağı inerken her basamakta iki ayağını bitiştirir,

¨ Alt basamaklardan atlayabilir,

¨ Koşarken ve büyük oyuncakları iti çekerken önüne çıkan engelleri aşabilir, köşeleri dönebilir,

¨ Pedalları kullanarak üç tekerlekli bisiklete binebilir,

¨ Parmak ucunda durabilir ve yürüyebilir,

¨ Ayak bileklerini çapraz koyarak oturabilir,

¨ Her iki elini işbirliği içinde ustaca kullanabilir,

¨ 9 ve daha fazla küple kule yapabilir,

¨ İpliğe büyük tahta boncuklar dizebilir,

¨ Makas kullanabilir,

¨ Kalemi sık kullandığı eliyle başparmağı arasında ucuna yakın tutar ve el hareketlerine egemen bir biçimde ustaca kullanabilir,





[COLOR="lime"]ALGISAL GELİŞİMİ

[COLOR="lemonchiffon"]
¨ Konuşurken ses tonunu duruma göre değiştirebilir,

¨ Adını, soyadını, cinsiyetini ve yaşını söyleyebilir,

¨ Öyküleri büyük bir dikkatle dinler,

¨ Bildiği birkaç çocuk şiirini ezbere okuyabilir,

¨ 10’a kadar ya da daha fazla ezbere sayabilir,

¨ ‘Ne’, ‘nerede’, ‘kimle’ başlayan pek çok soru sorar,




[COLOR="lime"]DİL GELİŞİMİ

[COLOR="lemonchiffon"]
¨ Cümleleri daha gramatik hale gelmiştir,

¨ 300 civarında kelime bilmekte ve kendi kendine uzun süren konuşmalar yapmaktadır,

¨ Yeni kelimelere karşı büyük bir istek ve ilgi duyar,

¨ ‘Ve’ kelimesini kullanmakta ve düşüncelerini ekleyebilmektedir,

¨ Zamir ve bazı basit edatları uygun biçimde kullanabilir,





[COLOR="lime"]SOSYAL GELİŞİMİ[COLOR="lemonchiffon"]

¨ Yemek yerken kaşık ve çatalı rahatça kullanabilir,

¨ Ellerini yıkayabilir ancak tam olarak kurutamaz,

¨ Pantolonunu ve şortunu indirebilir ve yeniden çekebilir ancak düğme ilikleme ve fermuar çekmede yardıma ihtiyaç duyar,

¨ Geceleri altını ıslatmaz,

¨ Çevresindekilere sevgi ve güvenle yaklaşır,

¨ Ev işleri, bahçe işleri, alış-veriş gibi etkinliklerde yetişkine yardımcı olmaktan çok hoşlanır,

¨ Çevreyi derli toplu tutmaya özen gösterir,

¨ Oyun sırasında kendi kendine konuşma giderek azalır ve yerini başkalarıyla konuşma alır,

¨ Başka çocuklarla uyum içinde oynayabilir,

4 YAŞ GELİŞİM SÜREÇLERİ

MOTOR GELİŞİMİ

ALGISAL GELİŞİMİ

DİL GELİŞİMİ
SOSYAL GELİŞİMİ



MOTOR GELİŞİMİ


[COLOR="lemonchiffon"]¨ Ayak değiştirerek büyük bir rahatlıkla merdivenlerden inip çıkabilir,

¨ Beden hareketlerini istediği gibi ustalıkla yönlendirebilir,

¨ Merdivenlere ve ağaçlara tırmanabilir,

¨ Parmak ucunda durabilir, yürüyebilir ve koşabilir,

¨ Üç tekerlekli bisiklete binmede ustalaşmıştır,

¨ Dizlerini kırmadan yerdeki nesneleri alabilir,

¨ Topu atma, yakalama, zıplatma, tekmeyle vurma gibi becerileri içeren top oyunlarında ustalaşmıştır,

¨ Küçük tahta boncukları ipe dizebilir,

¨ Kalemi yetişkin gibi tutar ve başarıyla kullanır,





[COLOR="lime"]ALGISAL GELİŞİMİ
[COLOR="lemonchiffon"]

¨ Yakın geçmişteki olayları, olup bitenler arasında ilişki kurarak anlatabilir,

¨ Ev adresini söyleyebilir,

¨ Nesneleri ismini söylediği nesneye dokunup nesne-sözcük arasında birebir eşleme yapabilir,

¨ Şakalardan, fıkralardan zevk alır, uygunsuz sözlerden, ifadelerden ve argodan hoşlanır,







[COLOR="lime"]DİL GELİŞİMİ


[COLOR="lemonchiffon"]¨ Konuşması dilbilgisi kurallarına uyar ve tümüyle anlaşılabilir bir hale gelmiştir,

¨ ‘Neden?’, ‘ne zaman?’, ‘nasıl?’, ‘niçin?’, sorularıyla sözcüklerin anlamlarını ısrarla sorar,

¨ Uzun öyküleri dinler ve gerçekte var olanla düş ürününü zaman zaman karıştırarak anlatır,







[COLOR="lime"]SOSYAL GELİŞİMİ

[COLOR="lemonchiffon"]
¨ Ellerini yıkar, kurular ve dişlerini fırçalayabilir,

¨ Genelde çok daha bağımsız ve oldukça inatçıdır;kendi isteğiyle hareket eder,

¨ İsteklerine karşı gelindiğinde, yetişkinlere uygunsuzca, kaba bir üslupla konuşabilir ve oyun arkadaşlarıyla kavga edebilir,

¨ Evin dışında işe yarar her türlü malzemeyle bir şeyler üretmeye, oluşturmaya çalışarak yaratıcılığını sergiler,

¨ Dramatik oyunu ve çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa girmeyi çok sever;sıklıkla bu oyunları oynamayı tercih eder,

¨ Paylaşma ve oyun sırasında sıra bekleme anlayışı gelişmiştir,

¨ Küçük kardeşlerine ilgi gösterir sevgiyle yaklaşır,

5 YAŞ GELİŞİM SÜREÇLERİ


MOTOR GELİŞİMİ

ALGISAL GELİŞİMİ

DİL GELİŞİMİ
SOSYAL GELİŞİMİ

BİLİŞSEL GELİŞİMİ




MOTOR GELİŞİMİ

[COLOR="lemonchiffon"]
¨ İnce bir çizgi üstünde kolaylıkla yürüyebilir,

¨ Çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir,

¨ Ayak değiştirerek sıçrayabilir,

¨ Hareketleri müziğin ritmine uygundur,

¨ Tek ayağı ile 2-3m öteye sıçrayabilir,

¨ Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir,

¨ Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven yapabilir,

¨ Büyük gözlü iğnelere ipliği kendi başına geçirir ve gerçek anlamda (birkaç ilmik) dikiş dikebilir,

¨ Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanabilir,




[COLOR="lime"]
ALGISAL GELİŞİMİ

[COLOR="lemonchiffon"]
¨ Konuşması oldukça akıcıdır,dil bilgisi kurallarına uyan ifadeler içerir,

¨ Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları, çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten hoşlanır,

¨ Kendine öykü okunması veya anlatılması çok hoşuna gider, sonradan kendi başına öyküyü tam ayrıntılarıyla oyununda canlandırır,

¨ Somut isimleri nesneyi kullanarak tanımlar,

¨ Şaka, fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır,





[COLOR="lime"]DİL GELİŞİMİ

[COLOR="lemonchiffon"]
¨ 5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister,

¨ Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır,

¨ Bilgisini arttırmak için sorular sorar,

¨ Dil bilgisi kurallarına uygun konuşur,

¨ Her şeyin ‘neden’ ve ‘niçin’i ile ilgilenir,

¨ Söylemek istediğini dile getirmeden önce düşünür,sonra söyler,






[COLOR="lime"]SOSYAL BECERİLERİ
[COLOR="lemonchiffon"]

¨ Ellerini, yüzünü yıkayıp kurulayabilir ama bedeninin diğer bölümlerini yıkarken yardıma ihtiyaç duyar,

¨ Genelde daha aklı başında ve bağımsızdır; daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir,

¨ Kendi başına giyinip soyunabilir,

¨ Düzenli ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir ancak yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır,

¨ Grup oyunlarını tercih eder,

¨ Ev dışında daha mutlu olur,

¨ Arkadaşlarını kendi seçer,

¨ Yetişkinler ve kendinden büyükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır,

¨ Saati ve saatin güniük programla ilişkisini anlayabilir,







[COLOR="lime"]BİLİŞSEL GELİŞİMİ


¨ 2-7 yaşları arasındaki bu bilişsel gelişim evresindeki çocukların büyük bölümü ayrıntıları dikkate almadan genel olarak algılar ve ilişkisiz obje ve kavramları bütünleştirebilir,

¨ 5 yaş çocuğu her şey arasında her türlü ilişkiyi kurabilir,

¨ Parçayla bütünü aynı zamanda düşünemez,

¨ Zihinsel kıyaslama yapamazlar,

¨ Eylemlerinde, düşüncelerinde, bakış açılarında benmerkezlidir, Toplumsal yönelim tam biçimini ancak 7-8 yaşlarında alır,

¨ İşlem öncesi çocuk, başkalarının görüşüyle; dünyanın ne olduğunu düşünmez,

¨ Mantık henüz gelişmemiştir,

¨ Her şeyi kendine göre değerlendirdiği bu düşünce çağında çocuk ‘bazı’ ve ‘hepsi’ ayrımını yapamaz,

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 7230
favori
like
share