İstanbul ve Berlin arasındaki kardeş şehir ilişkisinin 20. yıldönümü kutlamaları kapsamında, Goethe-Institut Istanbul, Kulturprojekte Berlin ile açılışını bu sezon yapmış olan Ballhaus Naunynstrasse ve Hebbel Am Ufer tiyatroları, Beyond Belonging III - Almancı ! yı sunuyor ve bu programla Berlin’den tiyatro ve göç bağlamında en yeni ve yaratıcı örneklerden bir demeti İstanbul’a taşıyor.
Berlin ve İstanbul gibi metropollerde, tamamen farklı deneyimlere sahip insanların yolları kesişir. Metropollerin sunduğu bu yerellikler arasılık ve farklı kültürel biçimlerin karşılaşabilmesi için bir buluşma noktası olmaları, yeni bir şeylerin yaratılabilmesi için de bir fırsat sunar aynı zamanda. Festivalin İstanbul’da gerçekleştirilecek bu üçüncü sunumunda yer alan Berlin kökenli kültürler ötesi gerçekliklerde, İstanbul’un da önemli bir yeri var.

En geç Fatih Akın’ın elde ettiği uluslararası başarıdan beri, Almancı imajı değişti. İş göçünün başlangıcından yaklaşık 50 yıl sonra, bir zamanların misafir işçilerinin çocukları ve torunları, hikayeleriyle bu sefer Almanya’dan İstanbul’a geliyorlar. Programda, genç Alman-Türk yönetmenlerin sahnelenecek altı tiyatro projesinin yanısıra Karşı Resimler başlıklı, Alman-Türk sinemasının örneklerinin yeraldığı film programı ve iki DJ müzik gecesi de yer alıyor.

Şermin Langhoff
Küratör

****

TİYATRO


DER BESUCH (ZİYARET)

Yazan ve yöneten: Hakan Savaş Mican
Ballhaus Naunynstrasse Prodüksiyonu
13 Haziran 2009, saat 20.00, garajistanbul
Gösteri sonrası yönetmen ve oyuncularla söyleşi
Berlin: İkinci Dünya Savaşı’nda kentin üzerine yağan binlerce bombalardan biri patlamamış halde bulununca mahalleler boşaltılır, insanlar geçici barınaklara yerleştirilir. Bu barınaklardan birinde birbirlerinden çok farklı insanlar biraraya gelir: İsrailli Ada ile oğlu Eval, Almanya’yla olan son ilişkilerini koparmak üzere birkaç günlüğüne kente gelmişlerdir. İhsan ile torunu Melike arasındaki ilişki ise yıllar önce kopmuştur. Melike, Alman taşrasındaki küçük burjuva dünyasından kaçıp Berlin’e gelmiş, tek memleketi olarak gördüğü domates bahçesini kaybetme tehdidiyle karşı karşıya bulunan dedesi İhsan’ı bulmuştur. Her kahramanın içinde taşıdığı bomba ise, yollarının kesiştiği bir gece patlamaya hazırdır. Geçmişle açık bir hesabı vardır hepsinin ve hesap Berlin’de görülecektir; geçmişin günümüzü her daim yakaladığı Berlin’de. Çok farklı kuşaklardan ve tiyatro geleneklerinden gelen oyuncu ekibi içinde Rainer Werner Fassbinder’in oyuncusu Heide Simon da sahne alıyor.
JENSEITS (ÖTE TARAF)

Yazan: Nurkan Erpulat ve Tunçay Kulaoğlu
Yöneten: Nurkan Erpulat
Hebbel am Ufer ve Nurkan Erpulat Prodüksiyonu; Ballhaus Naunynstrasse ile işbirliğiyle
15 Haziran 2009, saat 20.00, garajistanbul
Gösteri sonrası yönetmen ve oyuncularla söyleşi
Oyun, Nurkan Erpulat’ın Berlin’de yaşayan Türkiye kökenli eşcinsel erkeklerle yaptığı röportajlara dayanıyor. Oyunun odak merkezinde, eşcinsel ve Türk gibi kalıplaştırılmış, hem başkaları tarafından biçimlendirilen hem de öznelerin kendilerinin belirlediği iki kavram yeralıyor. Biraraya geldiklerinde olumlu bir kimlik yapısına bürüneveren sözkonusu bu iki kavram, etnik-kültürel arka planında, bugüne kadar pek bilinmeyen çatışma alanları yaratıyor. Öte Taraf, çoğunluk topluma ilişkin aidiyet diskuruna farklı bir pencereden bakıyor. Oyun metnini birlikte yazan Nurkan Erpulat ve Tunçay Kulaoğlu, Almanya’nın önde gelen tiyatro dergilerinden Theater heute tarafından umut veren genç yazarlar kategorisinde aday gösterildiler. Geçen yılki prömiyerinden sonra Ballhaus Naunynstrasse’de oynanmaya devam eden oyun, son olarak Bern Çağdaş Tiyatro Festivali ve Duisburg Akzente Festivali’ne davet edildi.
EIN WARNGEDICHT (BİR İHTAR ŞİİRİ)

Yazan ve yöneten: Tamer Yiğit ve Branca Prlic
Hebbel am Ufer Prodüksiyonu
16 Haziran 2009, saat 20.00, garajistanbul
Gösteri sonrası yönetmenler ve oyuncularla söyleşi
Tamer Yiğit ve Branca Prlic, Kreuzberg’de bulunan bir okulun bahçesinde gençlerle gündelik yaşamları üzerine söyleşilerde bulundu. Bu gençlerin hayat deneyimleri, özlemleri ve dertleri, oyununun temelini oluşturuyor. Yiğit ve Prlic, genç oyuncularıyla birlikte, insanları kazanma ve dışlama ilkesi üzerinde yükselen bir sisteme karşı ve bu sistem üzerine hikayeler anlatıyor. „Tony’nin elindeki torbayı patlatması, Knut’un bir cümleyi sarfedebilmek için harcadığı sonsuz zaman oyunun asıl kalitesini oluşturan sessizlik ve kaos arasındaki şiirsel dengeyi simgeliyor: Beş para etmedikleri hissinin gerçek olabileceği korkusu öğrencilerin yakasını bırakmıyor ve oyunun son şiirinde de dile getirildiği gibi buna karşı son direniş umudunu sadece bir savaşçıda görüyorlar.” (Tageszeitung, 4 Ekim 2008)
GAZİNO ARABESK

Aziza A., İdil Üner, Tim Seyfi, Laurens Walter ve İlke Üner ile Arabesk Müzikali
Yöneten: Neco Çelik
Ballhaus Naunynstrasse Prodüksiyonu
17 Haziran 2009, saat 20.00, Ghetto Club
Gösteri sonrası yönetmenler ve oyuncularla söyleşi
Keder, depresyon, umarsızlık! Dertlere derman yoksa, yapacak tek şey kalıyor: Son damlasına kadar yenilginin keyfini çıkarabilmek! Bunun nasıl yapılacağını ise, kederlerin ve acıların kesin ve tavizsiz ifadesi arabesk gösteriyor bize. O arabesk ki ne İstanbul’da ne de Berlin’de varolan bir şark arayışıdır; gönüllerin şark’ının… Gazino Arabesk bir gece boyunca işte bu yaşam duygusuna teslim ediyor kendini. Aşk, nefret, tutku ve entrikalar yumağına saplanmış beş oyuncu ruhlarını yırtarcasına söylüyorlar şarkılarını. Neco Çelik, 70′li yılların arabesk filmlerinin motiflerinden yola çıkarak, Fatih Akın’ın neredeyse tüm filmlerinde rol alan İdil Üner, Soul müziğinin Berlin’deki kraliçesi Aziza A. ve İki Süper Film Birden’in kahramanı Tim Seyfi ve oyuncu ekibiyle bir ilke imza atıyor: Arabesk müzikali!
ZEY’BrEaK

Konsept ve Koreografi: Kadir „Amigo” Memiş
Ballhaus Naunynstrasse Prodüksiyonu
18 Haziran 2009, saat 19.00, garajistanbul
Gösteri sonrası dansçılarla söyleşi
ZEY’BrEaK dünyada başka bir benzeri olmayan Zeybek danslarıyla Breakdance’i buluşturuyor. Zeybek kültürü, nasıl saygı, gurur, sadakat ve bireysellik temelinde yükseliyorsa, HipHop kültürü de bu değerlerden yola çıkıyor. Kendi özyaşam öyküsünden hareket eden Memiş ile onun aynası olan Yavuz Topuz, ayrılığın, yolların ve kavuşmaların kendini durdurak bilmeden tekrarlayan hikayesini anlatıyor. Bu temelde oluşan çokbaşlı mekanlar ise bağlama ustası Nevzat Akpınar’ın besteleriyle şekilleniyor. Anadolu ve Avrupa müzik geleneklerinden hareket eden Akpınar ve grubunun müziğinde zeybek ve HipHop bir potada eriyor. Yüzyılların geleneği çağımızın metropol tınılarıyla çarpışıyor. ZEY’BrEaK, kurucusu olduğu Berlinli Flyingsteps grubuyla Breakdance’de dört dünya birinciliği olan Kadir Memiş’in ilk uzun solo çalışması.
KLASSENTREFFEN - DIE 2. GENERATION (MEZUNİYET BULUŞMASI - 2. KUŞAK)

Yöneten: Lukas Langhoff ve Hülya Duyar
Alaylılar Akademisi Prodüksiyonu; Hebbel am Ufer ve Ballhaus Naunynstrasse işbirliğiyle
20 Haziran 2009, saat 17.00, garajistanbul
Gösteri öncesi saat 16.00′da atölye sohbeti
„Onlar başkomiser, milletvekili, müzik yapımcısı ya da Emel Zeynelabidin örneğinde olduğu gibi rüştünü ispatlamış dinsellik talepleriyle medyanın ilgi odağı olmuş şahsiyetler. Anne babaları, daha iyi bir hayat kurmak için, kırk yıl önce, çoğu misafir işçi olarak, Almanya’ya gelmiş. Emel Abidin-Algan, Tuna Başgerdan, Dilek Bölükgiray, Hülya Duyar, Özcan Mutlu ve Ünal Yüksel ile toplumsal yaşamda yüksek mevkilere gelmiş ikinci kuşak altı Türk-Alman sahneye çıkıyor. ‚Mezuniyet Buluşması’nın çıkış ve varış noktasını bu kahramanlar oluşturuyor (…) Ama oyun boyunca ‚yüksek mevki’ kavramı dönüşüm geçiriyor. Önce meslek kariyeri sözkonusuyken, başardıkları işlerin asıl özünün, çelişkilerle yaşamak olduğu ortaya çıkıyor: farklı iki dünyanın iyi ve kötü taraflarını bilmek ve bu çelişkiler yumağında kendilerini ayakta tutabilecek bir yolu bulmak.” (Simone Kaempf, Nachtkritik)



FİLM


KARŞI RESİMLER

Türkiye’den Almanya’ya işgöçü yetmişli yılların başından itibaren iki ülke sinema sanatına da yansımaya başladı. Kimi istisnalar hariç, Almanya’da yabancı, Türkiye’de gurbetçi klişelerinin damgasını vurduğu hikayeler, doksanlı yılların başından itibaren Almanya’daki Türkiye kökenli genç sinemacı kuşağı tarafından o güne kadar görülmemiş bir perspektiften yeniden anlatılmaya başlandı. Kahramanların kurban rolünden sıyrıldığı, yer yer çok güçlü yeni şiirsel bir estetiğe sahip bu eserler, Almanya’da göçün öznelerini yeniden tanımlarken, Türkiye’deki Almancı imajına da yeni bir yaklaşım getiriyor. Karşı Resimler, sözkonusu bu gelişmenin değişik boyutlarına ışık tutuyor. Fatih Akın, Züli Aladağ, Buket Alakuş, Sinan Akkuş, Aysun Bademsoy, Mıraz Bezar, Neco Çelik, Hakan Savaş Mican, Ayşe Polat, Tamer Yiğit, Bülent Akıncı, Yüksel Yavuz gibi yönetmenlerin ve bir çok oyuncunun katılımıyla, aralarında uluslararası festivallerde ödüller kazanmış ve Türkiye’de ilk kez gösterilecek olan eserlerin de bulunduğu 40′ı aşkın uzun ve kısa metrajlı film ile belgesel, sanatçılarla yapılacak söyleşiler kapsamında sinema sanatı ve göç ilişkisine Almancı gözünden farklı bir pencere açıyor.

******
PROGRAM


CUMA 12.6.2009

18.00 İstanbul Modern
Açılış Video Sunumu: Türk-Alman göçünün sinema sanatında durakları
20.00 İstanbul Modern
GERİ DÖNMEYİ UNUTTUK (Belgesel)
Yönetmen Fatih Akın ve ailesi ile söyleşi (katılımları soruldu)
22.00 Ghetto
ALMANCI DJ-NIGHT

CUMARTESİ 13.6.2009

14.00 İstanbul Modern
ŞEHİR GERİLLALARI
Yönetmen Neco Çelik ve oyuncular İdil ve İlke Üner ile söyleşi
18.00 Goethe Institut
YURTDIŞI TURNESİ
Yönetmen Ayşe Polat ile söyleşi
20.00 Garajistanbul
ZİYARET

PAZAR 14.6.2009

12.00 İstanbul Modern
DİĞER İSTANBUL (Belgesel)
Yönetmen Döndü Kılıç ile söyleşi
13.00 Goethe Institut
Kısa Film Paketi I: H. S. Mican Yönetmen Hakan Savaş Mican ile söyleşi
14.00 İstanbul Modern
EN GARDE
Yönetmen Ayşe Polat ve oyuncu Pınar Erincin ile söyleşi
15.00 Garajistanbul
Kısa Film Paketi 2: Polat&Bezar
Yönetmenler Mıraz Bezar ve Ayşe Polat ile söyleşi
17.00 Garajistanbul
Kısa Film Paketi 3:
Berlin-İstanbul
Yönetmenler Neco Çelik, İdil Üner, Yüksel Yavuz söyleşi
19.00 Garajistanbul
Kısa Film Paketi 4: Compilation
Yönetmenler söyleşiler

PAZARTESİ 15.6.2009

16.00 Goethe Institut
Alaylılar Akademisi sunar: MAHALLEDEN HABERLER
18.00 Goethe Institut
TÜRK GİBİ BAŞLA ALMAN GİBİ BİTİR (Belgesel)
Yönetmen Murat Şeker ile söyleşi
20.00 Garajistanbul
ÖTE TARAF

SALI 16.6.2009

14.00 İstanbul Modern
NİSAN ÇOCUKLARI - Yönetmen Yüksel Yavuz ile söyleşi
16.00 İstanbul Modern
ANAM - Yönetmen Buket Alakuş ile söyleşi
18.00 İstanbul Modern
SANİYE’NİN ARZUSU - Oyuncu İdil Üner ile söyleşi
20.00 Garajistanbul
İHTAR ŞİİRİ

ÇARȘAMBA 17.6.2009

14.00 İstanbul Modern
SELDA - YönetmenTamer Yiğit ile söyleşi
16.00 İstanbul Modern
TORBACI - Oyuncu İdil Üner ile söyleşi
18.00 İstanbul Modern
ŞİMDİ GİRİYORUM (Belgesel)
Yönetmen Aysun Bademsoy ile söyleşi
20.00 Ghetto
GAZİNO ARABESK

PERȘEMBE 18.6.2009

14.00 İstanbul Modern
OFSAYT - Yönetmen Buket Alakuş ile söyleşi
16.00 İstanbul Modern
KARDEŞLER
18.00 İstanbul Modern
ÖFKE - Yönetmen Züli Aladağ ile söyleşi
19.00 Garajistanbul
ZEYBREAK

CUMA 19.6.2009

14.00 İstanbul Modern
BEN ŞEF SEN AYAKÇI
16.00 İstanbul Modern
HAYAT SİGORTACISI - Yönetmen Bülent Akıncı ile söyleşi
18.00 İstanbul Modern
MİN DÎT - Yönetmen Mıraz Bezar ile söyleşi

CUMARTESİ 20.6.2009

16.00 Garajistanbul
TEATIME / ATÖLYE SOHBETİ
17.00 Garajistanbul
MEZUNİYET BULUŞMASI - İKİNCİ KUŞAK
21.30 İstanbul Modern
EVET, İSTİYORUM - Yönetmen Sinan Akkuş ve oyuncular Mürtüz Yolcu, Hülya Duyar, İdil Üner, Tim Seyfi, Nuri Sezer, Aykut Kayacık ile söyleşi
24.00 Ghetto
DJ-NIGHT beyond belonging & be berlin

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 503
favori
like
share