Günümüzde futbol sahalarının olmazsa olmazlarından biri de reklamlar. Saha kenarları, formaların göğüsleri, yedek kulübelerinin çatısı, hepsi reklamlarla dolu. Dünyada göğsüne reklam almayan birkaç kulüpten biri olan Barcelona da cazip tekliflere hayır diyemeyecekmiş gibi. İsterseniz, futbol kulüplerinin sponsorlarla ilişkilerine bir göz atalım...

Reklamını yaptığı Siemens Mobiledan yıllık 12 milyon dolar alan Real Madrid, İspanyada kralın takımıdır. Daha da önemlisi diktatör Franco döneminin resmi takımıdır bir bakıma da... Zaman-ı evvelde kollanmıştır; hatta rakibin önemli futbolcuları cebren ve hile ile transfer edilmiştir. Dikta yönetimi tarafından İspanyanın ülke bütünlüğü adına Bask ve Katalonya bölgeleri başta olmak üzere pek çok yerde insanlık dışı muameleler uygulanmış. İşte bu dönemde Barcelona ve Nou Camp, bir nevi hürriyet alanı olmuş Katalanlar için. Alınan her galibiyet Francoya karşı alınmış, atılan her gol dikta rejimineymiş adeta. Barcelona, paranın süratle artan tahakkümüne rağmen mukaddes saydığı formasına asla reklam almamış.

Geçen hafta ise ajanslar küçük yerler işgal eden ama bence çok mühim bir haber geçti. Haber aynen şu: Barcelona Başkanı Laporta, forma reklamı konusunda anlaşmaya varmak üzere olduklarını açıkladı. İspanyol gazetelerine göre reklam vermek isteyenlerin başında Çin hükümeti var. Çin, 2008 Pekin Olimpiyatlarının reklamını, ülkede çok sevilen Barçanın formasına reklam vererek yapmak istiyor. Mukavele hükmünce Çin, yıllık 19 milyon Euroya yakın bir meblağ ödeyecek ve anlaşma 5 yıllık olacak. Bu paranın haricinde, elde edilecek başarılarla orantılı olarak ilave ödeme yapılabilecek. Çinin 2010da tertipleyeceği Asya Oyunlarının reklamını da yapmak istediği bildiriliyor. Çin hükümetinin dışında Katar Havayollarının da reklam vermek için sırada olduğu belirtiliyor. Bu arada, Bet&Win adlı bahis şirketi de Barça yönetimine 15 milyon dolarlık sponsorluk teklifinde bulunmuştu. Ancak 95 bine yakın üyesi bulunan kulüp bu teklifi reddetmişti.

Bütün bu gelişmeler ve Türkiyedeki bazı Barça taraftarlarının tepkileri aklıma ilginç şeyler getirmedi değil... Mesela, Barçayı ilkelerine aykırı davranmakla suçlayan insanların çoğu muhafazakâr değil; hatta muhafazakârlığa karşı bir tutum içinde olduklarını bile söyleyebiliriz. Oysa aynı kitle, Barcelona ile Bask Bölgesi haricinde futbolcu oynatmayan ve bir maçlık istisna dışında forma reklamı almayan Athletic Bilbaonun muhafazakârlığını devam ettirmesinden yana. Düşünsenize, F.Bahçe yönetimi çıkıp Biz İstiklal Harbi ruhunu taşıyoruz. Artık yabancı oyuncu almayacağız.; Beşiktaş da Siyah rengimizi Balkan Harbinden aldık. Bizim takımımızda Bulgar, Yunan, Sırp ve Romen oynayamaz. dese, aynı kitle buna nasıl bir tepki verirdi?

Bayern Münih, Bayer Münih olur mu?

Barcelona, formasına reklam alıp almayacağını düşünürken; dünyada reklamıyla reklam yapan takımların da mevcut olduğu gerçeği inkar edilemez. PSV Eindhovenın formasında Philipsin dışında bir reklam olabilir mi ya da Leverkusende Bayerden başka? Olması zor görünüyor. Çünkü her iki takım da bir şehrin olduğu kadar mezkur firmaların da takımı. Ancak bazı takımlar var ki onları gelenekselleşmiş forma reklamlarının haricinde düşünemiyorsunuz bile. Mesela, Bayern Münih&Bavyeralıların forma reklamları Opeldir. En azından ben kendimi bildim bileli bu böyle. Yalnızca Bayernin mi? Milan ve PSGnin de öyle. Hatta yıllar evvel bu üç takım kendi aralarında Opel Kupası bile oynamışlardı. İtalyada Fiorentina denince Toyota, İnter denince de Pirelli geliyor akla. Lyon yıllardır Renaultyu taşıyor formasında. Valencia da Toyotacılardan.

Ancak zaman geçmiyor ki kulüplerle sponsorları arasına kara kedi ve yeşil banknot girmesin. Mesela, Manchester United uzun yıllar forma reklamı olarak taşıdığı Sharptan birkaç sene evvel vazgeçti ve Vodafone ile anlaştı. Gerçi bu yeni birliktelik Adalılara pek de yaradı denemez; zira şampiyonluğa hasretler artık. Yine Real Madrid, genç kuşağın adeta onunla özdeşleştirdiği İteka ile nikâhı bozup kendini Siemensin kollarına bırakıverdi. Chelsea bu sezon Fly Emirates reklamını kullanıyor ancak artık 50 milyon poundluk bir Samsung anlaşmaları var. Bu da Abramovichin yalnızca para vermeyi değil kazanmayı da bildiğinin bir delâleti olsa gerek. Türkiyede reklam denince ilk hatırladığım, Samsunsporun Menteşoğlu reklamıdır. Ama ülkenin reklam konusundaki en istikrarlı kulübü Beşiktaştı. Bu sezona kadar, yaşı otuza yakın olan herkes için Beşiktaş forması demek biraz da Beko demekti. Ancak Kara Kartallar bu sene başında Turkcell ile sponsorluk anlaşması imzaladı ve bir geleneğe nihayet vermiş oldu. Aslında benzer bir gelenek F.Bahçe için de geçerliydi. Yine yaşı otuza yakın olanlar için F.Bahçe forması rahmetli Emlak Bankasını çağrıştırırdı. 1996-97de Vakıfbankı, ertesi sene yine Emlak Bankı kullanan F.Bahçe, 1998-99 başında önce Rifle ile anlaştı. Ancak İtalya ile yaşadığımız teröristbaşı buhranıyla formalarda Jet-Panın Proton reklamları arz-ı endam eyledi. Bir buçuk sezonun ardından Telsim ve sonrasında da Aria (Avea) reklamları geldi. Trabzonspor uzun müddet Vestel reklamını kullandı. Bir ara ciddi bir reklam sıkıntısı yaşayan kulüp, son yıllarda adeta büyüklüğün alamet-i farikası durumuna gelen Aria (Avea) reklamlarını kullanıyor. G.Saray ise Türkbankın ardından Adec Saat, Show TV, Vakıfbank, Marshall, Telsim, Aria (Avea) çizgisini takip etti. Bu arada, satışları artırmak için G.Saray ile anlaşan Marshallın rakip takım taraftarlarının boykotu nedeniyle satışlarının düştüğü iddiaları vardı bir ara ortalıkta. Ne kadar doğrudur bilemiyorum ama bu misal bazen reklamın ters tepebileceğini de gösteriyor tabii. Hatırlarsınız, eskiden forma reklamları seçim afişi gibi olurdu. Formanın mühimce bir kısmını işgal eder ve genelde beyaz zemin üzerine siyah harflerle yazılırdı. Şimdi ise reklamın mantığına uygun olarak formanın aslî unsuru gibi kullanılıyor. Bunca sözden sonra ne denebilir ki? Reklamsız çıkmam abiden başka...

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 565
favori
like
share
puslukurt Tarih: 09.05.2005 12:35
Gerçekten takımlar için çok büyük bir kaynak reklam. Paylaşım için teşekkürler...
kurtjara Tarih: 09.05.2005 12:33
takımlarımızın en önemli gelir kaynaklarında biride reklam.