Kişiler Arası İletişim

Son güncelleme: 29.05.2009 21:17
  • kişiler arası iletişim nedir
    İletişim, teknik olarak kaynaklar arasındaki "veri" ya da "mesaj" alış verişi olarak tanımlanmaktadır. Ancak bu tanım biraz daha somutlaştırılıp basite indirgendiğinde iletişimle ilgili olarak şu söylenebilir
    İki ya da daha fazla kişi arasındaki iletişime kişiler arası iletişim denmektedir. Kişilerden biri mesaj veren, diğeri ise mesajı alan konumundadır. Bu karşılıklı bir etkileşim olduğundan mesajı alan ve veren sürekli değişmektedir. Bazen biz karşımızdaki insana mesaj iletiriz, bazen de karşımızdaki insan bize mesaj iletir. Sonuçta bu karşılıklı etkileşimin toplamında ortaya "iletişim" çıkar. Buradaki "mesaj"dan kast edilen şey, birbirimize söylediklerimiz ve yapıp ettiklerimizdir.


    İnsanların anlaşabilmeleri, birbirlerini anlayabilmeleri için iletişim kurmaları gerekmektedir. İnsanlar sağlıklı, açık ve anlaşılır iletişim kuramadıkları zaman yaşamlarında pek çok sorunla karşılaşmaktadırlar. Evde, okulda, iş yerinde pek çok sorun insanların yaşamlarını olumsuz etkilemektedir. Bu sorunların en önemli sebebi de insanların birbirlerini dinlememeleri ve bu yüzden de birbirlerini anlamamalarıdır. Birbirini dinlemeyen ve anlamayan insanlar eninde sonunda bir çatışma yaşamakta ve sorunlarını çözemediklerini için ertelemektedirler. Daha sonraki süreçte bu sorunlar tekrar tekrar gündeme gelmekte, insanların birbirlerinden soğumalarına sebep olmaktadır.

    AÇIK VE ANLAŞILIR BİR İLETİŞİM NASIL KURULUR?

    Sağlıklı bir iletişim ancak ve ancak insanlar birbirlerini dinlediklerinde, birbirlerinin duygu ve düşüncelerini anlamaya çalıştıklarında, söylemek istediklerini karşısındaki insanın duygu ve düşüncelerini dikkate alarak açık ve anlaşılır bir şekilde (ima etmeden) söylediklerinde mümkün olacaktır. Bu sayede insanlar birbirlerini daha iyi anlayacaklar, sorun yaşadıklarında daha kolay çözüm yolları üretebileceklerdir.

    AÇIK VE ANLAŞILIR BİR İLETİŞİM ÖNÜNDEKİ ENGELLER:

    * Dinlemeden eleştirmek,

    * Sürekli olumsuz davranışlarla ilgilenmek,

    * Geçmişte yaşanan ya da söylenenleri tekrar tekrar gündeme getirmek,

    * Duygu ve düşünceleri açıkça ifade etmek yerine ima etmek,

    * Karşı tarafın kişiliğine toptancı eleştirilerde bulunmak (sen hep böylesin, sen hep böyle yaparsın...vb.)

    * Karşımızdaki kişinin ne düşündüğünü ya da ne hissettiğini dikkate almamak,

    * Her zaman kendimizin haklı olduğunu düşünmek, haklı çıkmak için her yolu denemek.

    Yukarda sıralanan maddelerden de anlaşıldığı üzere, insanların birbirleriyle olan ilişkilerinde karşı tarafı dikkate almamaları her zaman sorunlara neden olmaktadır. Bu sorunlar da, insanların günlük yaşamlarını olumsuz yönde etkilemektedir. Eşler arasında, anne ve babalarla çocuklar arsında, öğrencilerle öğretmenler arasında, çalışanlarla yönetenler arasında en çok yaşanan sorunlar iletişimden kaynaklanan sorunlardır.


    HATALI İLETİŞİM ÖRNEKLERİ

    Örneğin; eve geç gelen çocuğuna, onun mazeretini dinlemeden kızan anne ya da baba açık iletişim kuramıyor demektir,

    Örneğin; eşinin söylediği bir söz ya da davranışa kızan biri, duygu ve düşüncelerini ifade etmek yerine başka bir zamana erteliyorsa ya da bunu davranışlarıyla ima etmeye çalışıyorsa açık bir iletişim kuramıyor demektir,

    Örneğin; iş yerinde yöneticisine kızan biri eve gelip sinirini eşinden ve çocuklarından çıkarıyorsa açık iletişim kuramıyor demektir,

    Örneğin; birisi karşısındaki insanı alt etmek için onun en savunmasız olduğu anı bekliyor, açıkça konuşmak yerine iğneleyici laflarla karşısındakini rencide etmeyi seçiyorsa açık bir iletişim kuramıyor demektir.

    Bütün bu örneklerden şu sonuçlar çıkmaktadır:

    * Karşınızdaki insanı ne demek istediğini iyice anlayıncaya kadar dinleyin,

    * Karşınızdaki insanın o an neler hissediyor olabileceğini tahmin etmeye çalışın,

    * Tepki verirken hangi konuyla ilgili konuşuyorsanız, o konunun dışına çıkmayın,

    * Düşünmeden tepki vermeyin,

    * İçinde bulunduğunuz yere ve zamana uygun tepkiler verin,

    * Ne olursa olsun tepkilerinizi (duygu ve düşüncelerinizi) ertelemeyin,

    * Sürekli geçmişi kurcalayıp insanların hatalarını yüzlerine vurmayın. Sadece bugün olup bitenlerle ilgilenin,

    * Söylemek istediğiniz her şeyi karşınızdaki insanı (eşiniz,çocuğunuz,anneniz,babanız...vb) dikkate alarak söyleyin.
#29.05.2009 05:24 0 0 0
  • Örneğin; birisi karşısındaki insanı alt etmek için onun en savunmasız olduğu anı bekliyor, açıkça konuşmak yerine iğneleyici laflarla karşısındakini rencide etmeyi seçiyorsa açık bir iletişim kuramıyor demektir.




    böyleleride var hayatta.
#29.05.2009 21:17 0 0 0