Ulrike Ottinger sergi ve film gösterimleri

Son güncelleme: 10.06.2009 19:19
  • Ulrike Ottinger sergi ve film gösterimleri


    Goethe-Institut Istanbul

    Deutsche Kinemathek/Museum für Film und Fernsehen Berlin
    İstanbul Modern

    Bahçeşehir Üniversitesi
    işbirliğiyle

    Sergi
    02.06. - 18.06.2009
    Bahçeşehir Üniversitesi
    Çırağan Caddesi
    Beşiktaş

    Film Gösterimleri
    04.06. - 11.06.2009
    İstanbul Modern
    Meclis-i Mebusan Cad.
    Liman İşletmeleri Sahası
    Antrepo No: 4
    Karaköy



    Farklı bir sinema dilinin peşinde

    Çok yönlü bir sanatçı olan Ulrike Ottinger, 70li yıllarda yükselişteki Genç Alman Sineması akımının feminist kanadının en önemli temsilcilerinden birisiydi. Feminist film teorisinin akademik dünyanın ötesinde, üretim sürecinde de gündeme geldiği dönemde sıradışı ve yenilikçi filmleriyle dikkat çekmişti.

    Ottinger, “Madame X: Eine absolute Herrscherin” veya “Bir Alkoliğin Portresi” gibi ilk dönem filmlerinde sinemadaki kadın temsilleri ve feminist film teorisinin öncelikli meselesi olan “bakış” kavramının üzerine gitmiş, seyircinin alışkanlıklarını zorlayan, avant-garde işlere imza atmıştır. Yönetmenin bu filmleri aradan geçen 30 yıldan uzun süreye rağmen, hâlâ orijinalliklerini korumaktadırlar.

    Sinema dışında fotoğraf, resim, tiyatro ve opera alanlarında da çalışan Ulrike Ottinger’in farklı sanat dallarına olan ilgisi, ortaya interdisipliner bir film dili çıkartmaktadır. Yönetmenin filmleri absürt teatral mizansenleri veya fotoğraf karelerini anımsatan resimsel görsellikleri kadar, belgesel ve kurmaca arasında gidip gelişleriyle de farklı bir izleme deneyimi sunarlar. Ottinger kimi kurmaca filmlerinde belgesel türünden ödünç alınan tekniklere başvurduğu gibi, pek çok uzun metraj belgesel film de yönetmiştir. Özellikle Uzak Doğu’da çektiği belgesel filmler filmografisinde büyük bir yer tutmaktadırlar. Bunlardan “Sürgün Şangay” ve “Moğolistanlı Jean D‘Arc” yönetmenin en önemli filmleri arasında kabul edilmektedirler.

    Fotoğraf ve sinema

    2-18 Haziran tarihleri arasında, Bahçeşehir Üniversitesi’nin Beşiktaş kampüsünde gerçekleşecek olan Ulrike Ottinger fotoğraf sergisi, onun çok yönlü üretim sürecinin de bir belgesi. Sergiye eşlik edecek, yönetmenin filmlerinden yapılan bir seçkiyse, Ottinger’in iki farklı alandaki işlerinin paralelliğini ortaya koyacak. Ulrike Ottinger’in ilk dönem filmlerinden “Bir Alkoliğin Portresi” belgesel ve kurmaca arasında gidip gelen yapısıyla yönetmenin filmografisi içerisinde kilit bir yere sahip. Episodik bir anlatıma sahip olan “Ucube Orlando” ise yönetmenin tiyatro ve sinema arasında kurduğu iletişim nedeniyle ayrıca önemli. “Dorian Gray‘in Magazin Basınındaki Portresi”yse Oscar Wilde’ın meşhur romanından yola çıkarak, 20. yüzyıl medyası ve cinsel politika üzerine şekillenen bir taşlama. Bu üç film yönetmenin sinema dilinin feminist teoriyle ilişkisini sergilemeleri açısından ayrıca önemliler.

    80li yılların ikinci yarısından itibaren belgesel filmlere ağırlık veren Ulrike Ottinger’in bu dönemindense “Sürgün Şangay” ve “Moğolistanlı Jean D‘Arc” retrospektif dahilinde seyirciyle buluşacaklar. Her iki film de uzun süreleriyle meditatif bir seyir deneyimine imkân tanıyor ve yönetmenin Uzak Doğu’ya yönelik ilgisini de imliyorlar. Yine seçkide yer alan 2007 yapımı “Prater” ise Viyana’nın aynı isimli meşhur eğlence parkından yola çıkarak, şehir ve zaman üzerine sinemasal bir deneyim. Film geçtiğimiz yıl Alman Sinema Yazarları Derneği’nce En İyi Belgesel ödülüne de layık görülmüştü.

    Retrospektifte ilk gösterimi Şubat ayında Berlin Film Festivali’nde yapılan, Ulrike Ottinger’in en yeni filmi “Kore Çeyiz Sandığı” da yer almakta. Film yönetmenin tanımıyla “… her yerde oluşan mega kentler ve onların çelişkili ahalisi üzerine modern bir masal. Şimdiki zamana bir yolculuk“.

    Filmler:

    Tüm filmler Almanca, Türkçe altyazılı gösterilecektir.

    Müze ziyaretçileri için film gösterimleri ücretsizdir.

    04.06.2009, 17.00
    Kore Çeyiz Sandığı
    2009, 82 dakika, renkli
    Oyuncular: Kim KeumHwa, Boseong, Kim Minja, Ahn Baekseung, Yun Minkyung, Yoo Heejong, Lee Hyaekyung, Yang Gilseung, Lee Sun, Dr. Lee Daekyu

    “2007 yılının sonbaharında Kore’den gelen bir maili açtığımda biraz sonra mucizelerle dolu bir kutuyu açacağımı ve kutunun içeriğinin bir film için ilham kaynağı olacağını bilmiyordum. „Kore Çeyiz Sandığı” şimdi her yerde oluşan mega kentler ve onların çelişkili ahalisi üzerine modern bir masal. Şimdiki zamana bir yolculuk.” (Ulrike Ottinger)

    04.06.2009, 19.00
    Prater
    2007, 107′, renkli
    Oyuncular: Peter Fitz, Veruschka von Lehndorff, Robert Kaldy-Karo, Barbara Prewein, Georg Albert, Evelyn Sulzbacher, Heinrich Holub

    „Prater”, baştan çıkaran görüntüleriyle Viyana’nın sevilen eğlence parkını etkileyici bir sinema deneyimine dönüştürüyor. Prater’i Prater yapan ailelerin üyeleri, gösteri hayatını anlatıyorlar. Bugünün ve geçmişin Prater ziyaretçileriyle birlikte yerimizden kalkmadan yolculuklara çıkıyoruz: Viyana, kanallarıyla, Rialto köprüsüyle, Ducale sarayıyla bir küçük Venedik’e dönüşüyor. Bizi tüm bunların üzerine taşıyan Prater’deki dev dönme dolap, Viyana’nın çatılarına yukarıdan bakmamızı sağlıyor.

    06.06.2009, 14.00
    Sürgün Şangay
    1997, 275′, renkli
    Belgesel

    Savaş zamanı Alman, Avusturyalı ve Rus altı Yahudinin Şangay’da kesişen yollarını anlatan bu film, mülakatlar, belgeler, fotoğraflar ve Şangay’ın bugünkü görüntüleri eşliğinde sürgündeki yaşamların izini sürüyor. İnce bir mizahla zenginleşmiş bu büyüleyici film, Uzakdoğunun en müthiş kentlerinden Şangay’ın kaybolan eski Yahudi dünyasını hatırlatan eşsiz bir kültürel yolculuk…

    07.06.2009, 14.00
    Moğolistanlı Jean D’Arc
    1989, 165 dakika, renkli
    Oyuncular: Delphine Seyrig, Irm Hermann, Gillian Scalici, Inès Sastre, Re Huar Xu, Peter Kern, Nougzar Sharia, Christoph Eichhorn, Jacinta, Else Nabu

    „Kente yaklaşıyorlar. Işıl ışıl parlayan, yaka şeklinde duman delikleri olan beyaz keçe çadırlarını 11′erden iki sıra halinde 22 öküzün çektiği arabalarına yüklemişler. Kent giderek daha yakından gözükmeye başlar. Bir atlı bu yürüyen şehirden ayrılır ve hızla kervana yaklaşır.” (senaryodan alıntı)

    09.06.2009, 14.00 ve 11.06.2009, 17.00
    Bir Alkoliğin Portresi
    1979, 107′, renkli
    Oyuncular: Tabea Blumenschein, Christine Lutze, Magdalena Montezuma, Orpha Termin, Monika von Cube, Paul Glauer, Nina Hagen, Günter Meisner, Kurt Raab, Volker Spengler

    „Sie” (Tabea Blumenschein) adında zengin ve şık bir kadın Berlin’e taşınır. Amacı orada kendini tamamen alkolizme teslim etmektir. Orada başka bir kadınla, „Bahnhof Zoo’nun Alkoliği” ile karşılaşır. Bu kadın toplumsal açıdan düşüşü temsil etmektedir, ama yine de hayata karşı „Sie”den daha pozitif bir duruşu vardır. „Sie” çeşitli barlarda kendini içkiye verir, çeşitli kabuslar yaşar. Bu kabuslarda farklı meslekler icra etmektedir. „Kesin İstatistik” veya „ Aklın Yolu” gibi isimler taşıyan farklı kadın figürleri durumu yorumlarlar.

    10.06.2009, 14.00
    Dorian Gray‘in Magazin Basınındaki Portresi
    1984, 152 dakika, renkli
    Oyuncular: Veruschka von Lehndorff, Delphine Seyrig, Tabea Blumenschein, Toyo Tanaka, Irm Hermann, Magdalena Montezuma, Luc Alexander, Hanno Jochimsen, Fritz Ewert, Joachim von Ulmann

    Filmin başlığı filmin karmaşıklığına uygundur. Konu Dorian Gray ve büyük medya gruplarının sahip olduğu devasa olanaklardır.

    11.06.2009, 17.00
    Bir Alkoliğin Portresi
    (Ayrıntılar için yukarıya bkz.)

    11.06.2009, 14.00
    Ucube Orlando
    1981, 126 dakika, renkli
    Oyuncular: Magdalena Montezuma, Delphine Seyrig, Albert Heins, Claudio Pantoja, Hiro Uchiyama, Galli Müller, Eddie Constantine, Else Nabu, Stefan Menche, Therese Zemp

    Ulrike Ottinger’den beş bölümden oluşan küçük bir dünya tiyatrosu. Hata, yetersizlik, iktidar hırsı, korku, delilik, zulüm ve günlük yaşam gibi konuları kapsayan „dünya tarihi”, başlangıçtan bugüne “uçuk” insanların örneğinde anlatılmaktadır.
#10.06.2009 19:19 0 0 0