Nefsin hakikatini anlamak için,önce nefsin ne olduğuna bakalım.Lugata göre nefs,bir şeyin varlığı,hakikatı,zatı,kendisi manasına gelir.Tasavvufta ise insanınhayvanî tarafının adıdır.
İttifakla bildirildiğine göre,insanın nefsi şerrin kaynağı,kötülüğün temelidir.Nasıl ruh,Allah'ın emriyle vücutta bir varlık,bir cevher ise,nefis de ruh gibi bedende bir varlıktır.Kötü huyların,çirkin fiillerin ortaya çıkmasının sebebi nefistir.
Nefis iki şekilde tezahür eder.Kişiye günah işleten arzu ve hevası ile kibir,hased,cimrilik,öfke kin gibi cibiliyyetten (yaratılıştan)gelen kötü hasletler.Günahların temizlenmesi,işte bu kötü hasletlerin değiştirilmesi ile mümkündür.Bu da nefsin terbiyesi ile olur.
Allahu Tealâ insanı yarattıktan sonra ona gazabı ve şehveti verdi.gazap ve şehvetin orta hali yani itidali olduğu gibi,ifrat ve tefridi de vardır.Allahu Tealâ itidali emretti.Şehvetin ifratı yani haram tarafı hırs,oburluk,yüzsüzlük,riyadır...Tefriti ise cimrilik,yaltaklanma,hasettir. Ortası,yani itidali cömertlik,haya,sabır,zerafet,kanaattir.Haram olanlar helale tebdil etmedikçe tevbelerimiz kabul olmaz.
Gazap da böyledir.İfratı böbürlenme, kızma, sövme, kibir,husumet, kindir.Tefriti alçaklık,hamiyetsizlik.sabırsızlıktır.Ortası ise kerem,cesaret,tahammül,vakar ve merhamet sahibi olmaktır.Allahu Tealâ buyuruyor:'Yaklaşan gün hususunda onları uyar!Çünkü o anda dehşet içinde yutkunurken yürekleri ağızlarına gelmiştir.Zalimlerin ne şefaatçisi vardır,ne sözü dinlenir.Allah,gözlerin hain bakışını ve kalplerin gizlediğini bilir.'(Mü'min suresi- 18,19)
Zikrin hakikatleri müminin kalbine yerleşir ve bütün vücudu sikreder hale gelirse,buna 'zat zikri' denir.Böyle bir zikir nefsin zulmaniyetini kaplar ve nefse ilâhi bir anlayışla düşmanlık duyulur.Artık bilir ki, düşman bu nefistir.Başka düşman aramaz.Nazarını düşmana diker,bekçiliğe başlar.O zaman Allahu Tealâ keşif ile ihbar ile türlü rüya ve marifet halleriyle o müride şöyle işittirir:'Yakînini artır.Ben senden yanayım.Düşmanını tanıdın,yüz çevirdin.Ben de inayetimi açtım,kurbiyetime gel.'
Nefis iki kısımdır,demiştik.Günahlar ve cibiliyetindeki haller.Tevbe ile günahlardan kurtulmak mümkündür.Ama cibiliyetten olan kibir,haset,cimrilik,öfke gibi haller ahlâk-ı hamide olarak değiştirilmedikçe nefsin ıslahı mümkün olmaz.Allahu Tealâ ayet-i celile ve hadis-i seriflerle nefsin düşmanlığı için pek çok haberler beyan buyurmuştur.Bunlardan bazıları:'...nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiş,onu kötülüklere görmen de ziyan etmiştir.'(Şems suresi-9,10)
'Rabbimin merhamet etmesi mütesna,şüphe yok ki nefis kötülüğü emreder.'(Yusuf suresi-53)
Ve hadis-i Şerifler:
'Allah bir kuluna hayır murad ederse,nefsinin ayıplarını ona gösterir.'(Ne gariptir ki bir adama nefsinin ayıbını söylesen sana kızar.
Rasulullah(S.A.V)Tebük Muharebesi'nden dönerken buyurdu:
-Küçük cihaddan büyük cihada dönmüş oluyoruz.'
-''Ya Rasullallah''dediler;'muharebeden daha büyük cihad olur mu?'
Buyurdu:
-Dikkat edin,o nefis mücahedesidir!'
Nefis mücahadesi gazadan,muharebeden üstün tutulmuştur.Zira muharebenin meşakkati belirli zamanda biter.Nefis mücahedesi ise ömür boyu sürer.

Kaynak:Mehmet Ildırar-tasavvuf sohbetleri 5 - nefs terbiyesi ve ilâhi huzur
_________________
Aynaya karşı ah çekilirse ayna dumanlanır,kararır,iyi göstermez olur.Fakat gönül aynası böyle değildir.O ah ettikçe parıltısı artar.
selam ve dua ile...

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 739
favori
like
share
matrakSsS Tarih: 21.05.2007 12:32
Allah razı olsun
PALADAYI Tarih: 27.05.2005 10:53
ALLAH senden razı olsun yunus kardeşim çok güzel bir paylaşım
tarkın Tarih: 27.05.2005 10:00
Allah razı olsun arkadaşım .
intikam Tarih: 27.05.2005 01:34
Eline sağlık dostum sağol.............
NiSaN Tarih: 26.05.2005 11:58
Alıntı ;
Allah bir kuluna hayır murad ederse,nefsinin ayıplarını ona gösterir.

İnşallah bizlerede hayır murad eder ayıplarımızı gösterir ve inşallah bu ayıplara en aza indirgemek için kuvveti verir...Paylaşımın için saol arkadaşım...
aakay Tarih: 26.05.2005 11:42
saolsın dostum süpersin