2010 Formula 1 Sezonu - 2010 Formula - 1 Sezonu

Dünya Motor Sporları Konseyi, Formula 1'i daha ekonomik hale getirmek için kabul edilen bir dizi yeni kuralı geçtiğimiz hafta açıkladı. Bunlar içinde en dikkat çekeni bütçe sınırlaması. Sonunda 2010 yılından itibaren isteyen takım bütçesini tespit edilen oranla sınırlandıracak. Bunun karşılığında da birçok teknik ayrıcalık kazanacak.



Yakıt ikmalinin yasaklanması

Konseyin aldığı radikal kararlardan biri de gelecek sezondan itibaren yakıt ikmalinin yasaklanacak olması. Bir süredir zaten bu konuda görüşmeler yapılıyordu. Bu kural araçların tasarımında bir kez daha kaydedeğer bir değişiklik yapılmasına neden olacak. Bazı pistlerde yakıt sarfiyatı tur başına 3 litre daha fazla olabiliyor. Tabi en önemlisi de, depoların hacminin artacak olması. Şu an takımların çoğunun 90 litrelik yakıt tankı kullandığı göz önüne alınırsa, gelecek yıl bu muhtemelen iki katına çıkarak 180 litreyi bulacak.

Bu değişiklik sayesinde yakıt ikmaliyle ilgili ciddi ağırlığa sahip 20 parçanın her yarışa taşınma zorunluluğu da ortadan kalkmış olacak. Bir de işin sportif tarafı var: Böylece yarış sırasında yakıt tasarrufu yapmak zoruda kalan sürücüleri görebiliriz. Hatta 1980'li yıllarda olduğu gibi yakıtı bittiği için pistte kalan araçlara bile şahit olabiliriz.

Ağırlık limitinin artırılması

Daha kilolu sürücülerin taşıdığı dezavantajı ortadan kaldırmak için BMW Sauber'den gelen baskılar neticesinde çıkmış bir kural. Yeni sezonda araç ağırlıkları 605 kg'den, 620 kg'a çıkacak.

Ön kanada yönelik güvenlik tedbirleri

Yeni kurallar, bir çarpışma olayında rakibin lastiğine zarar vermesini önlemek için şasi parçalarının asgari radyusta olması gereken genişletilmiş bir alanı zorunlu kılıyor.

İlgili maddede (3.4.2), "Diğer araçların lastiklerinin zarar görmesini engellemek amacıyla, ön teker merkez hattının önünde 450 mm'den ve araç merkez hattından 750 mm'den daha fazla olan şasinin üst, ön ve arkada yana doğru çıkan kenar uçları, en az 10 mm daha ince olmalıdır" deniliyor.

Daha sıkı KERS kuralları

2010'dan itibaren Kinetik Enerji Geri Dönüşüm Sistemi'nin 300 km/s'i aşan hızlarda aktif hale gelemeyebilir. Bu değişiklik, KERS'i azami sürati artırmak için kullanma ihtimalini kesin olarak ortadan kaldıracak. Ancak azami sürati daha da artırmak yerine, azami sürate daha kısa sürede ulaşmak için kullanılmasına da imkan tanıyacak.

Buna ilaveten sistemin üzerinde standart sensörlere ihtiyaç duyulacak. Enerjiyi depolayan aletin pozisyonu ise, motorun önü ile sürücünün arkasındaki alanda bulunmak zorunda olacak. Bu arada KERS kullanan araçların zaten tamamının cihazı bu kurala uygun kullandığı tahmin
ediliyor.

Bütçe Sınırlaması

Yeni sezonun başından itibaren isteyen takım, bütçesini 40 milyon sterlinle sınırlandıracak. Bunun karşılığında ise FIA'dan oldukça kapsamlı teknik imtiyazlar elde edecek.
Motordan daha fazla güç elde etme

Bu takımlar için 18 bin devir limiti kaldırılıyor. Bu ilginç sonuçlar doğuracak çünkü tüm takımlar şu an aynı özellikte motorları kullanıyor. Ayrıca tüm sezon boyunca toplam sekiz motor kullanma kuralında bir değişiklik olmayacak. Bu yüzden takımlar devir limiti olmayan motorlarla yarıştıklarında dayanıklılık konusunda ciddi problemler yaşayabilir.

Bunun dışında artan hız yakıt tüketimini de artıracak. Daha yüksek devirde yarışmak isteyen takımlar bunun için daha büyük yakıt tankları yapmak zorunda olacak ancak bu da yarışın başında yavaş kalmaları manasına geliyor, ayrıca daha ağır depo araç dengesini de olumsuz etkileyecek.

Hareketli aerodinamik parçalar

Bütçesi kısıtlanan takımların ön kanatlarını 10 dereceye kadar oynatma hakkı tanınacak. Bu mevcut araçlardakinden 4 derecelik fazla bir açı demek. Arka kanat da ayarlanabilecek. Bu, pistin yüksek hızlıbölümlerinde aracın hızlanması açısından çok önemli bir faktör.

Duble KERS gücü

Belki de bu takımlar için en ilgi çekici fayda KERS cihazından çift kat daha fazla güç çıkarmak olacak. Yani araçların enerjiyi iki kez salıvermelerine izin verilecek. Böylece aynı KERS sistemine rağmen, bu takımlar tur başına 12s'den fazla zaman kazanacakları ilave 60 hp gücü kullanabilecekler. Veya alternatif olarak sistemi 120 hp'ye göre adapte edebilecekler.

Dört Çekiş

Bu takımların dört çekiş sistemi kullanmasına izin verilecek. Böylece araçlar, "Hiçbir şanzuman sisteminin, iki tekerden daha fazla sürüş yapmasına izin verilemez" maddesinin kapsamı dışında olacaklar.

Test serbestiyeti

Şu an takımların sezon içinde test yapmasına izin verilmiyor. Bununla birlikte bütçe sınırlamasını kabul eden takımlar yıllık bütçelerini geçmeyecek şekilde sene boyunca sınırsız test yapabilecekler.

Rüzgar tünellerinin kullanımında ayrıcalık

Maliyetlerin düşürülmesine yönelik kurallar çerçevesinde rüzgar tünellerin şu an aracın gerçek boyutun yüzde 50'si büyüklüğünde modellerle testler yapılmasına izin veriliyor. Bu kural, yine bütçelerine göre, bu takımlar için kaldırılmış olacak.


Williams 2010 için kayıt başvurusunu yaptı

Williams, 2010 düzenlemeleri konusundaki belirsizliğin devam etmesine rağmen, gelecek yıl yarışmak için kayıt yaptıran mevcut ekipler arasındaki ilk takım oldu.



Formula 1 Takımlar Birliği'nin (FOTA) tüm üyelerin 2010 düzenlemelerinin değiştirilmesine yönelik "birlik" içinde olduklarını açıklamasının üzerinden bir gün geçtikten sora Williams, gelecek yıl yarışmak için FIA'ya resmi başvurusunu yaptı.

Williams CEO'su Adam Parr yaptığı açıklamada, takımın aldığı bu kararın, FOTA'dan ayrı düştüğü manasına gelmediğini belirterek, "FOTA'nın birliği, Williams için büyük öneme sahip. Dün, FIA'ya, 2010 kurallarında uzlaşma sağlanmasına yönelik çabaların devam etmesi talebiyle yazılan mektuba diğer üyelerle birlikte imza koyduk" dedi.

Takımlar dün FIA Başkanı Max Mosley'e gönderdikleri mektupta, FIA'nın gelecek yılkı kuralları rafa kaldırması halinde 2012'ye kadar yarışma sözü vereceklerini ve yeni Concorde Anlaşması'nı imzalayacaklarını ifade etmişti.

Yeni Concorde Anlaşması'na da değinen Parr, "(Ferrari Başkanı Luca) di Montezemolo ve (Toyota Motorsporları Başkanı) John Howett liderliğinde, FIA'dan önemli tavizlerde bulunmasını istedik. Bunlara sadece bütçe sınırlamasının prosedürel yanı değil, aynı zamanda takımların daha yüksek bütçelerle yarışmasına imkan sağlayacak diğer konular da dahil" dedi.

Parr ayrıca Williams'ın 2011 senesine kadar şampiyonaya katılma konusunda FOM'la yapılmış bağlayıcı sözleşmeleri bulunduğunu belirtti.


Tüm takımlar 2010 katılım başvurularını yaptı

FOTA, tüm takımların 2010 katılım başvuruları için gerekli belgeleri FIA'ya teslim ettiğini duyurdu. FOTA'dan yapılan açıklamada, gelecek sezona yönelik katılımın, 12 Haziran'dan önce imzalanacak yeni Concorde Anlaşması üzerindeki şartlara bağlı olduğu belirtildi.



Açıklamada, "Concorde Anlaşması'nın yenilenmesi, resmi ilişki içinde olan tüm tarafları bağlayıcı bir şekilde Formula 1'in geleceği için güvence sağlaycaktır" denildi.

FOTA ayrıca, başvuruların; kuralların FOTA'nın FIA'ya sunduğu önerilerle uyumlu olarak değiştirilmesi ve tüm takımlar için aynı düzenlemelerin geçerli olması" şartına da bağlı olduğunu ifade etti.

FOTA açıklamasında, "FOTA'ya üye bütün takımların 2010 FIA Formula 1 Dünya Şampiyonası için bugün yaptıkları başvuru, 2010 sezounun aynı düzenleme ve şartlar altında gerçekleşeceği düşüncesiyle yapılmıştır. FOTA takımları, FIA ile artık daha kolay anlaşılabileceği, ileriye dönük pozitif ve yapıcı işbirliği yapılabileceği ve sunulan faydalı tekliflerin dikkate alınacağı umudunu taşımaktadır" denildi.

Bilindiği gibi FIA, bu yılın başında, 2010 sezonunda yeni bitçe limiti kuralının getirileceğini duyurmuş ancak bu duyuru FOTA tarafından şiddetle reddedilmişti. FOTA takımları, böyle bir kuralın kabulü halinde 2010 sezonu için başvuruda bulunmayacakları tehdidini savurmuştu.

Yeni sezon başvuruları için son tarih bugündü.


Epsilon 2010 başvurusunu doğruladı

Epsilon Euskadi takımı, gelecek sezon Formula 1'de yarışmak için FIA'ya başvuruda bulunduğunu resmi olarak doğruladı.



Epsilon patronu Joan Villadelprat, takımın, gerekli bütçe hazır oluncaya kadar sessiz kalmayı tercih ettiğini belirtti. Eski F1 takım menajeri olan Villadelprat, bununla birlikte, FIA'nın 12 Haziran'da açıklayacağı listede yer almaları durumunda, gelecek dört yıl için F1'de yarışmalarını sağlayacak finansal kaynaklara sahip olduklarını kaydetti.

Villadelprat, "Artık, geçtiğimiz hafta katılım için başvuruda bulunduğumuz doğrulayabiliriz. Çarşamba günü gerekli belgeleri teslim ettik. Perşembe günü de FIA'dan teyit aldık. Şu an bekliyoruz. İşin finansal kısmında sona gelindiği için çok fazla konuşmak istememiştim" dedi.

Villadelprat, "Önümüzdeki dört yıl için bütçemizin hazır olduğunu söyleyebilirim. Diğerlerinden en büyük farkımız bu. Öncelikle diğer yeni takımlardan farklı bir projemiz var, işin sosyal yönüyle de ilgileniyoruz. Max Mosley'in aradığı şeyin de bu olduğunu düşünüyorum. Kartingden başlayarak Fromula Renault 2.0 ve Dünya Serileri'ne kadar mekanikerler ve mühendisler için ayrı ayrı okullarımız var" şeklinde konuştu.

McLaren, Ferrari, Renault ve diğer büyük takımlardaki görevleriyle 25 yıllık Formula 1 tecrübesi olan Villadelprat, "65 milyon avroluk bir yatırımı olan altyapımız mevcut. Diğerlerinin böyle bir altyapısı yok. Bir rüzgar tünelimiz ve diğer tesislerimiz var. Eğer seçilirsek gelecek dört senelik bütçemiz garanti diyebilirim" dedi.

Le Mans 24 Saat serisinde kendine ait LMP1 aracıyla yarışan Villadelprat, Epsilon'un başvurusunu, yeni bütçe sınırlaması kuralını göz önüne alarak yaptığını ancak bu sınırın artmasından çok da endişeli olmadığını ifade etti.

Villadelprat, "Bu noktada bizim için bir problem yok. Teknik hesaplamalarımızı yapıyoruz. Yanlış birşey yaptığımızı düşünmüyorum, zaten yıllardır bu işin içindeyim" dedi.

Analiz: Formula 1’deki yeni takımlar

FIA, 2010 Formula 1 Dünya Şampiyonası için yapılan 15 yeni başvurudan üçünü kabul ederek, yeni sezonda bu takımlara mücadele hakkı tanıdı.

Motorsporlarının zirvesindeki rekabete merhaba diyecek yeni takımlar hakkındaki detaylı bilgiler şöyle:

Şirket ismi: Campos Meta
Takım adı: Campos Grand Prix
Ülke: İspanya
Takım patronu: Adrian Campos Suñer

Campos Racing, 1998’de eski Formula 1 pilotu Adrien Campos tarafından kuruldu. O tarihten bu yana GP2’den, Euro F3’e kadar çeşitli şampiyonalarda mücadele etti. Bu serilerde, altı kez sürücüler şampiyonluğu, beş kez de markalar şampiyonluğu kazandı. GP2 serisinde de geçtiğimiz yıl şampiyon oldu.

Campos Racing, merkezi Madrid’de bulunan spor ajansı Meta Image ile birlikte Campos Grand Prix’yi yönetiyor. Meta Image, organizasyonlar, halkla
ilişkiler, pazarlama ve sponsorluk bulunması konularındaki uzmanlığı ile biliniyor.

Takımın merkezi, idari ve pazarlama departmanlarının yer aldığı Madrid’de bulunuyor. Campos Racing’in şu anki teknik merkezi ise Valencia’da, Ricardo Tormo yarış pistine 25 kilometre uzaklıkta bulunuyor. Bu merkezde, Campos Racing F3 ve Mexico A1GP ile Barwa International GP2 takımlarının tasırım ve gelişim çalışmaları yürütülüyor.

Takım, 2010 FIA Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda yarışma başvurusunda Cosworth motoru ile yarışacağını açıkladı. Takım aynı zamanda Dallar Automobili ve Xtrack ile teknik işbirliği yapacak.

Şirket ismi: Manor Grand Prix Racing
Takım ismi: Manor F1 Team
Ülke: İngiltere
Takım patronu: John Alfred Booth

Manor ismi, eski şampiyonlardan John Booth’un kendi takımını kurmaya karar vermesiyle 1990’da motor sporları dünyasına girdi. Bu tarihden bu yana Manor, Formula Renault ve Formula 3 Euroseries gibi çeşitli kategorilerde toplam 171 yarış kazandı ve 19 kez şampiyonluk yaşadı.

Manor’un merkezi İngiltere’de iki noktada, Sheffield ve Bicester’de bulunuyor. Takımın teknik inovasyonları, Wirth Research Limited (WRL) tarafından geliştirilen sistemler kullanılarak yapılıyor. Takım burada yarış araçlarını tasarlayıp test ederek yarışmaya hazırlıyor.

WRL mühendislik şirketi ise 2003’te Nick Wirth tarafından kuruldu. Şirket, ileri teknoloji alanında araştırma, geliştirme ve üretim sahalarında uzman. WRL’nin tasarımları Indy Racing League’de 2004 ve 2005 yarışlar kazanmıştı. Şirket sonolarak Amerikan Le Mans Serisi’nde mücadele eden Honda için yaptığı tasarımlarla yarışlar kazandı.

Manor Grand Prix Racing’in teknik direktörü olan Wirth, motor sporları kariyerine March F1 takımında aerodinamikçi olarak başladı. İngiliz teknik adam, 1988’de rüzgar tüneli model komponentlerinin planlanması ve tasarımının yanı sıra aerodinamik konseptlerden sorumluydu. 1989’daki Leyton House March F1 araçlarının da tasarımında yer aldı.

Wirth 1993’ten, 1995’e kadar, Simtek F1 takımının kurucusu, sahibi ve teknik direktörü oldu. Simtek Research diğer taraftan, takımlara araçlarının mühendislik ve tasarımlarıyla ilgili destek sağladı. Wirth, 1996/1999 yılları arasında Benetton F1 takımının baş tasarımcısı olarak görev yaptı.
Manor ekibi de, Campos gibi gelecek yıl Cosworth motoruyla mücadele edecek.

Şirket ismi: Team US F1
Takım ismi: Team US F1
Ülke: ABD
Takım patronu: Ken Anderson

Team US F1 yeni kurulan bir takım. Ancak başındaki isimler motor sporlarında yıllarını geçirmiş, tecrübeli ve birçok yatırımcı ile yakın ilişkilere sahip.

US F1'in takım patronu Ken Anderson, 30 yıldan fazla süredir motor sporlarının içinde yer alıyor. Indy 500, IndyCar Series’de araç tasarımı ve imalatın yanı sıra teknik direktörlük deneyimleri bulunuyor. Ligier ve Onyx Formula 1 takımlarının bir dönem teknik direktörlüğünü yürüten Anderson ayrıca Windshear Rüzgar Tüneli’nin de kurucusu.

Takımın bir diğer yöneticisi Peter Windsor ise, Formula 1’de 35 yılı aşkın süredir gazeteci, takım menajeri ve danışman olarak çalışmış bir isim. Windsor, şampiyonluk kazanan Williams-Renault takımında takım menajeri olarak çalışmış, Ferrari’nin F1 şasi ve süspansiyon departmanının müdürlüğünü yapmış bir isim olarak F1 pilotları Nigel Mansell ve Carlos Reutemann’ın da danışmanlığını yürütmüştü.

US F1 takımı da diğer yeni ekipler gibi gelecek yıl Cosworth motoruyla mücadele edecek.

Beğeniler: 1
Favoriler: 0
İzlenmeler: 360
favori
like
share
Asi Çaykaralı61 Tarih: 25.06.2009 17:57
[COLOR="black"]paylaşim için tesekkürler
ZeuS Tarih: 14.06.2009 23:56
Fia değiştirdiği kurallarla bu sporun içine etti resmen.