Tekne Avı - Tekne Avında Olası Sağlık Sorunu - Teknede Sağlık Sorunları

BALIK AVLADIĞIMIZ TEKNEDE BİZİ BEKLEYEN POTANSİYEL TEHLİKELER

1.Hareketsizlik: Balığa genelde sabah erken saatlerde çıkıp akşam gün batımı dönüyoruz. Büyük teknelerde bir derece ama 5-6 m lik bir balıkçı kayığında baş üstüne, kıçüstüne bağdaş kurup oturmuşsunuz, iki büklüm olup 12 saat olta sallıyorsunuz.. Bırakın dolaşmayı, ayağa kalkacak yer yok. Biliyorsunuz uzun süre ayni pozisyonda kalmamız halinde bazı uzuvlarımızda kan dolaşımı problemleri ve kan pıhtısı tıkaması ile kalp rahatsızlıkları bazen ölümcül düzeyde ortaya çıkmaktadır.. (Uçaklarda bile uzun yolculuklarda 2 saatte bir kalkıp hareket etme konusunda anonslar yapılıyor.) Bel kemiğimiz, boynumuz, dizlerimiz anormal bir şekilde saatlerce eğik, bükük kalıyor. Yer değiştirmek bu küçük teknede 4-5 kişi ile neredeyse imkansız..
Ne yapalım? Mümkünse ayağa kalkıp birkaç adım atabilecek büyüklükte bir tekne ile çıkalım. Ya da küçük teknelere sardalya istifi şeklinde binmeyelim.. Her şartta biraz hareket edebilecek alanı ve imkanı yaratalım ve kullanalım..

2. Düşme, çarpma ve sıkışmaya bağlı kırık, çıkık ve travmalar: Büyük küçük
hemen her teknede dalgalı bir havada kayıp düşme riski daima mevcuttur. Böyle şartlarda tutunarak ve yavaş hareket etmek, yere kaymayacak şekilde sağlam basmak esastır. Demir atar çekerken ırgata giden zincir yada ipten, motorun hareketli parçalarından, sıcak ekzosttan el ve ayaklarımızı azami şekilde korumalıyız. Düşme tekne içinde olabileceği kadar suya düşme şeklinde de olabilir. Can yeleği giymek, teknede ipli can simitleri bulundurmak zaten mecburidir. Ama kaza olmuşsa ciddiyetini biz doktor olmayan kişiler tayin edemeyeceğimize göre hastaya ilk yardım usullerine göre davranıp, en kısa zamanda karaya çıkararak bir sağlık kuruluşuna nakletmek esas olmalıdır. Baş yaralanması gibi çok acil durumlarda Sahil Güvenlik birimlerinden yardım istemek de gerekebilir.

Sahil Güvenlik Tel.No: 158, AKS: 110, Jandarma: 156

3. Kalp Spazmı ve Krizi: Maalesef teknede bizi en zor durumda bırakacak tehlikelerden biri de kalp rahatsızlıklarıdır. İlk Yardım Usuller’ni iyice bilmemizden başka yapacak fazla bir şeyimiz yok. İlk yardım usullerini çok iyi ve doğru biliyorsak uygulayabiliriz ancak. Yanlış bir kalp masajının veya suni teneffüsün yaşayan hastayı da öldürebileceğini akıldan çıkarmamalı, uygun bir zamanda gidip bunun kursunu görmeliyiz. (Ben bu kursu uygulamalı olarak gördüm ve daha önce çok az şey bildiğimi, bildiklerimin çoğunun da yanlış olduğunu anladım.) Tabii bu durumda da en kısa yoldan karaya yönelip bir sağlık kuruluşuna ulaşmamız şart.

4. Kanamalı ve Batmalı Yaralanmalar: Teknede ya da karada avlandığımız ortam ve şartlar pek hijyenik sayılmaz. Yemler, yem tahtası, yem bıçağı, iğneler, vs. birçok bakteri ve mikrobu üzerinde taşır. Küçük de olsa olası bir yaralanmada mikrop kapma riski yüksektir. Yemleri sabunla yıkayamayacağımıza göre J uzuvlarımızı yaralamamaya dikkat göstermemiz gerekir. Olası bir kesik veya iğne batmasında kısmi bir hijyen sağlamak üzere her balıkçının küçük ama gerekli sağlık malzemesini barındıran bir İlk Yardım Kiti taşımasını elzem buluyor ve şiddetle öneriyorum.

5. Zehirli Balık Sokmaları: Bu konu forumumuzda pek çok kez işlendiğinden en fazla bilgi sahibi olunan madde olduğu kesindir. Esas olan trakonya gibi zehirli balıkların tutan kişilerce tanınıp tekne içine alınmamasıdır. Tekne dışında sert bir cisimle vurularak öldürülmeli ya da hiç riske girmeden olta kesilmelidir. Olası bir sokmada ilk yardım kitimizde bulunması gereken amonyak ile sokulan yer silinmeli, batmanın derecesi ve hastanın durumuna göre gerekiyorsa ivedi olarak bir sağlık kuruluşuna ulaştırılmalıdır.. Böcek ve arı sokmasına karşı alerjisi olduğu bilinen kişilerin zehirlenmeme konusunda aşırı titizlik göstermeleri ve hiçbir riske girmeden oltalarını kesmelerini öneririm. Alerjik kişilerde sokmalar kısa zamanda ölüme götürecek kadar ciddi sonuçlar doğurabilir.

6. Diğer Tehlikeler: Yukarıda sayılanlar dışında Fırtınalı havalarda kamışla (özellikle karbon) avlanmada muhtemel yıldırım çarpma olasılığı, yağmur ve rüzgar ile üşütüp hasta olma, deniz tutması gibi, tedbirlerini daha kolay alabileceğimiz tehlikeleri de saymak mümkündür.

Sonuç: Genelde kullanılan teknelerin yavaşlığı göz önüne alınırsa acil müdahale isteyen durumlarda oldukça dezavantajlı olduğumuz ortadadır. Buradan çıkan ders : İlgimizi sadece balık üzerinde değil, çok daha önemli olan kendi sağlığımız üzerinde de toplayıp olası acil durumlara karşı tedbirli ve bilgili olalım.

Arkadaşlar yukarıda arz etmeye çalıştığım hususlar geniş bir konu içersinde ilk aklıma gelenlerdir. Herhangi bir kaynaktan alıntı olmayıp tamamen kendi deneyim ve görgüm ile ürettiğim bireysel düşüncelerimdir. Herhangi bir tıbbi kaynağa dayanmaz. Uygulanıp uygulanmaması arkadaşlarımın kendi tasarrufları ile sınırlıdır.
Ancak bu konularda yazdıklarımdan farklı ve detaylı bilgiye sahip olanlarımız varsa ki doktor arkadaşlarımdan özellikle rica ediyorum, burada paylaşmaları hepimizin menfaati icabıdır..

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 467
favori
like
share