Dramada İçerik ve Hedefler - Tiyatro Nedir - Tiyatro - Tiyatro Oyunları - Drama - Tirad


Drama iyi bir organizasyon ister. İyi bir planlamayla hedeflenenlere kolayca ulaşır. Drama etkinlik planı hazırlarken etkinlikte verilmek istenen amaçlar göz önünde bulundurulmalıdır. Eğer , öğretmen etkinliği dikkatli bir şekilde planlarsa ve grupta ne yapılması gerektiğini biliyorsa , hedefe daha kolay ulaşabilir.

Konu : Genellikle konu bir başlık olarak verilir. Örneğin ; Mevsimler.
Hedefler : Lider her etkinlik için öğrencilere kazandırmak istediği davranışları ve bilgileri belirler.
İçerik : Planlanan hedeflere varmayı sağlayabilecek öykü ya da detaylarından oluşur.
Oyunun Geçeceği Ortam : Konusunun geçtiği ( düşsel ) mekan , olayın yaşandığı yerdir.

Liderin Rolü : Drama liderinin , öğrenci grubunu ve oyunun akışını yönlendirmek amacıyla zaman zaman gireceği roller bulunabilir.
Dikkat edilecek diğer noktalar şunlardır
Planlanan konuya uygun yaştaki çocuklar ;
1. Olayları , gözlemlerini ve deneyimlerini anlatabilir.
2. Sonuçları tahmin edebilir, olasılıkları tartışabilir.
3. Düşünce ve davranışlarının nedenlerini açıklayabilir.
4. Yorumlar yaparak anladıklarını gösterebilir.
5. Tartışma sonuçlarını mantıklı değerlendirmeye dönüştürebilir.
6. Girdikleri role uygun dili kullanabilir.

Liderin dramadaki kendi rolü hakkında sorması gereken sorular
1. Toplumun kültür değerleri , davranış kalıpları gibi kültürel değişkenlikleri biliyor muyum?
2. Hangi ortamda , hangi koşullarda yaşayan , ne tür ön yargılara sahip olan , hangi değerleri benimseyen öğrencilerle birlikteyim?
3. Sosyal sorunlarımız nelerdir , nerelerde , hangi koşullarda yaşıyoruz , biliyor muyum?
4. Çocukların gelişim özelliklerini biliyor muyum?
5. Bu yaş çocuklarının olay ve olguları nasıl bir gözle gördüklerini biliyor muyum?
6. Bu ders içinde hangi öğrenmeleri sağlayacağım?
7. Drama sürecinde hangi rolleri üstleneceğim?
8. Oyunların akışında oluşacak rolleri nasıl dağıtacağım?
9. Sürecin oluşumuna göre hangi düzenlemeleri yapabilirim?

2. OYUN ALANI
En ideal olanı drama için özel bir salonun bulunmasıdır. Böyle bir salonun bulunmadığı yerlerde öğrencilerin yüz yüze bakacakları , tehlikesiz geniş bir alan oluşturulur. Sınıf kullanılabilir; Konu dışı uyarıcılardan uzak bir alan olması uygun olacaktır.



ETKİNLİK

1. Öykünün oluşturulması :(Her katılımcı kendi öyküsünü planlar)
2. Üzerinde odaklanacak anın seçimi :(Lider bir işaretle hareketi durdurur.)
gruplardaki her katılımcı donar :Katılımcı öğrencilerden bir diğer kısmı konuyu yorumlar..
Sonrasında hareketi oluşturan ve yorumlayanın aynı düşünceyi üretip üretmediği tartışılır.

4. UYGULAMA
Etkinliğin Adı: Pencereden bakıyoruz..

Lider, öğrencilere gözlerini kapamalarını ve bir pencereden baktıklarını düşünmelerini söyler. Tanınan belli bir süre sonunda her öğrenci yanındaki arkadaşına gördüklerini anlatır. Sırayla çocuklar pencereden gördüklerini anlatırken , hangi ortamlarda , nasıl bir pencereden baktıklarını oynayarak canlandırırlar.

Gözden Geçirme

Lider , yapılan çalışmalarda ki rollere ilişkin sorular sorarak bir tartışma ortamı yaratır, ancak kendisi iyiye, kötüye karar verici bir durumda olmamalıdır.
* Arkadaşlarımız hayal güçlerini kullandılar mı?
* Hangi pencereden baktıklarını hemen anlayabildiniz mi ?
* Oynarken ne hissettiniz? Neler yaşadınız?
* Herhangi bir güçlük çektiniz mi? nerede güçlük çektiniz? Gibi sorularla etkinliğin tartışılması ve gözden geçirilmesi gerçekleştirilir.

Drama Öğretmeninin(Liderin) Özellikleri

öğretmen(lider) değerlendirme aşamasında da esnek , hoşgörülü ve sabırlı olmalı , öğrenciye zaman tanımalıdır. Öğretmen , sürekli olarak öğrencileri desteklemeli ve olumlu bir biçimde oyuna katılmaya yönlendirmelidir. Drama dersinin başarılı olması öğretmenin başarılı olmasına bağlıdır. Drama eğitiminde öğrenciler ; sesler , imgeler , hareketler, sözcükler ve biçimler yaratarak olaylara ilişkin düşüncelerini ve dünyaya bakış açılarını açıklamaya çalışırlar. Drama öğretmeninin , öğrencileri değerlendirmesine ışık tutması açısından aşağıda sayılan değerlendirme sayıları dikkate alınmalı.
Değerlendirme ..

- Dramaya aktif olarak katılıyor mu?
- Dramaya katılırken işbirliği içerisinde mi?
- Sözel ya da sözel olmayan yollarla kendini ifade edebiliyor mu?
- Duygularını , düşüncelerini , yaşantılarını , olayları ifade etme yeteneği gelişiyor mu?
- Drama yolu ile girişkenliği gelişiyor mu?
- İletişim kurma becerileri artıyor mu?
- Konuştuğu dili kullanma yeteneği gelişiyor mu?
- Problem çözme ve karar verme yetisi gelişiyor mu?
- Seri davranabiliyor mu?
- Somut – soyut arasında ilişki kurabiliyor mu?
- Yaratıcı ve hayal gücüne dayalı roller üretebiliyor mu?
- Bedenini roldeki ya da öyküdeki duygu ve hareketlere uygun olarak ifade edebiliyor mu?
- Bir rolün içine girip oynayabiliyor mu
- Grup önünde ya da gerekirse seyirci önünde oynayabilme rahatlığına sahip mi?
- Grupla birlikte düşlerini , duygularını ve rollerini tartışabiliyor mu?
- Kendisini ve gruptaki diğer kişileri olumlu bir biçimde eleştiriyor mu?

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 383
favori
like
share