[FONT="Arial Narrow"]Haramlar ve helâller için bir çok hikmet ve maslahat sıralanabilir şüphesiz Ama bu hikmet ve maslahatlar illet yerine algılanamaz İllet sadece Allah’ın bir şeyi emretmiş olması veya nehy etmiş olmasıdır

Cenab-ı Hak domuz etini açıkça haram kılmıştır Bu yasaklamanın hikmeti araştırıldığında domuz etinin pis olduğu, kirli ve atık maddelerle beslendiği, etinde kaynatmayla ölmeyen tenya bulunduğu, dişisine karşı kıskanç olmadığı… vs gibi bir çok hikmet bulunabilir Fakat bir mü’min için hikmet değil, illet önemlidir

Yani domuz etinden illeti nedeniyle (Allah nehy etti diye) uzak kalmak, hikmeti nedeniyle (zararından sakınmak niyetiyle) uzak kalmaktan çok daha efdaldirBu, diğer emir ve nehylerde de böyledir Ramazan orucunun bir çok hikmeti vardır Hepsi de sıhhat için, vücut için, sosyal hayatın barış ve huzuru için güzeldir

Fakat biz bu hikmetleri için değil, illeti olan Hakkın emrini yerine getirmek için oruç tutarız Eğer sırf hikmetlerini elde etmek niyetiyle oruç tutarsak bu oruç hâlis olmaz ve makbul olmazDiğer yandan, kıskançlık duygusu insanlar için söz konusudur Hayvanlar tabiatları ve yaratılışları itibariyle zaten kıskanç değildirler

Etini yediğimiz nice hayvan var; dişisi olsun, erkeği olsun, bir saatin içinde kaç defa eş değiştirebilmektedirler Hayvanları insan ölçüleriyle hizâya getirmek onların tabîatlarına uygun düşmediği gibi, bize de bir ders vermez Fıtrî de olmaz Onları olduğu gibi, fıtratta bulduğumuz gibi kabul edeceğizBununla berâber, domuz etinin kıskançlığı öldürmesi bir vâkıa olabilir Fakat domuz etinin sadece kıskanç olmaması nedeniyle haram kılındığını söylemek yeterli bir gerekçe teşkil etmez

Bu bir çok gerekçelerden sadece bir tanesi olabilir Öyleyse tüm gerekçeleri bir yana bırakıp illetle yetinmek, yani sadece Allah’ın yasaklamış olduğu gerçeğini kâfi görmek en doğru olanıdır
alıntıdır

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 423
favori
like
share
paye Tarih: 30.06.2009 16:06
paylaşım için teşekkürler.
esmer-yarim06 Tarih: 30.06.2009 12:16
Tşkler