kur anın bir çok ayetinde bizden aklımızı kullanmamızistenmektedir. ancak bu sözün doğru anlaşılması gerekmektedir. aksi takdirde insanlar dinin, insan aklının bir ürünü olduğu gibi yanlış kanaate sahip olabilirler. halbuki aklın idrak edemeyeceği alanlar da vardır. mesela iman esasları aklın tamamıyla kavrayabileceği bir alan değildir. dolayısıyla iman konularında "bu benim mantığıma uymuyor" gibi sözlerin çok fazla bir değeri yoktur. ibadet, ahlak ve muamelata ait hususlar ise akılla anlaşılabilir.
o halde bu sözün doğru anlamı şudur; "islam akla kapasitesi ölçüsünde yer vermiş, aklı, dini anlamanın ve insanları dini yükümlülüklerle muhatap kılmanın bir aracı saymıştır. aklı olmayanları ise dini açıdan sorumlu tutmamıştır. bu bakımdan "islamiyet selim akla uygun nakil dinidir" de denilebilir. bir benzetme yapacak olursak, akıl göz gibidir. göz karanlıkta cisimleri göremez. gözün görebilmesi için ışığa ihtiyacı olduğu gibi, aklında gerçeği -özellikle gayb alemini- kavrayabilmesi için vahyin ışğına ihtiyacı vardır.

Etiketler:
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 616
favori
like
share
alp-perss Tarih: 21.07.2009 01:18
elbette güzel yazı.bu arada bazı şeyleri allah yaratmıştır ki insan aklının bunlara acziyyetini isbatlamak için.mesela miraçta nebiler nebisi vuslata ermiştir.göğe yükselmiştir."bir gece mesd-i haramdan mescid-i aksaya..."gitme hadisesi de o günkü inananların inançlarını akılları ermese bile test değil midir?şimdi bunun günümüzde tv lerle internette vep camlarla bizler olabilir diyoruz.ama evvelkiler akılları idrak etmesede inanmışlardır şüphe etmemişlerdir.
AYIŞIĞI Tarih: 13.07.2009 10:11
Allah razı olsun
kısa bir yazı ama
çok şey anlatıyor
sağolun