Kopenhag Üniversitesince düzenlenen bir Fizik sınavında öğrencilere sorulur:

'Bir Gökdelenin yüksekliğini bir barometre aracılığı ile nasıl belirlersiniz? Kısaca açıklayınız.'

Sınava katılan öğrencilerden biri şöyle yanıt verir:
'barometrenin ucuna uzun bir ip bağlarsınız, barometreyi gökdelenin çatısından yere değecek şekilde aşağıya doğru sarkıtıldığında, ipin uzunluğuna barometrenin uzunluğunu eklediğinizde, gökdelenin yüksekliğini hesaplamış olursunuz.'
Bu yüksek derecede orijinal olan yanıt karşısında ağızları bir karış açık kalan prof heyeti, çabuk toparlanıp, bu öğrencinin derhal okuldan ihracı kararını alır ve bu karar öğrenciye bildirilir.
Öğrenci bu haksız karara tepki gösterir temek haklarını saygı gösterilmediği ve soruyu kuşkuya yer bırakmaksızın doğru yanıt verdiğini söyler.
Bunun üzerine Üniversite tarafsız bir hakem görevi üstlenecek ve nihai kararı verecek bir bilirkişi görevlendirir.
Bilirkişinin verdiği kararda, öğrencinin soruya verdiği yanıtın doğru olduğu görüşüne katıldığını, lakin yanıtta fizik bilgisinin ölçebilecek düzeyden bir hayli uzak olması gerçeğini de vurgular.
Bu çıkmazı çözmek için bir uzlaşı formulü önerir:
Öğrencicin tekrar içeri çağrılarak, sözlü olmak koşulu ile, sorulan soruya yanıt vermesi için ikinci bir şans tanınması ve bunun için öğrenciye minimal düzeyde de olsa, fizik bilgilerini kanıtlayabileceği 6 dakikalık bir süre verilmesi iki taraf için de adil bir çıkış yolu olacaktır.
Bu öneri kabul edilir ve öğrenci yeniden sınav için içeri çağrılır.

Çğrenci sürenin 5 dakikasını hareketsiz, başı öne eğik, derin düşüncelere dalmış bir görünümde ve ses çıkarmadan, sessiz biçimde geçirir.

Tarafsız görevli sürenin dolmak üzere olduğunu hatırlatır öğrenciye.
Öğrenci, başını kaldırıp, soruya verebileceği radikal birkaç yanıtlarının bulunduğunu, ancak henüz karar veremediğini belirtir.
Bunun üzerine kendisine acele etmesi söylenir ve öğrenci başlar şakır şakır yanıtlarına:

-ilk olarak düşündüğüm, barometreyi çatıya çıkarıp, oradan aşağı atmak, barometrenin yere çarpmasına dek geçen süreyi de ilçmek oldu.
Binanın yüksekliğini de, H = 0, 5g xt'kare formulünden hesaplamak mümkün. Bu yöntemin bir dezavantajı var, barometre bir ölçümlük ömre sahip oluyor.

- Veya, eğer güneş ışıyorsa, barometrenin yüksekliğini ölçersiniz, dik tutup gölgesinin uzunluğunu ölçersiniz.
daha sonra gökdelenin gölgesinin uzunluğunu ölçersiniz, Orantıal aritmetikle, gökdelenin yüksekliğini bulursunuz.

-Anma eğer yüksek derecede bilimsel olmak istiyorsanız, kısa bir ipliğe bağlarsınız barometreyi ve salınım deviniminde bulunmasını sağlarsınız.
Bunu önce zeminde yaparsınız, daha sonra gökdelenin çatısında. Gökdelenin yüksekliği, gravitasyonel çekinim gücünün farkı olan T = 2pi'kare (l/g) denktir.

-Veya, gökdelenin eğer dışarda bulunan bir yangın merdiveni bulunuyorsa, barometreyi dış cepheye tutarak, çentik çentik yukarı kadar işaretlersiniz. Çentiklerin sayısı çarpı barometrenin yüksekliği, gökdelenin yüksekliğini verecektir size.

-Ama siz daha çok konvansiyonel ve sıkıcı bir çözüm peşindeyseniz, tabii ki barometre ile yeminde ve çatıda olmak üzre birbirinden farklı olan hava basınçlarını ölçer, aradaki milibarı orantılayarak, gökdelenenin yüksekliğine çevirebilirisiniz.

-Bilim dünyasında sürekli reklamı yapılan ve insanlardan istenen, bağımsız düşünebilen, bilimsel yöntemlere öncelik veren birey olabilmeyi başarabildiyseniz, elinize barometreyi alıp, doğru gökdelenin kapıcısına gidersiniz ve ona:
'Eğer gıcır bir barometreye sahip olmak istiyorsanız, bana bu binanın yüksekliğini söylemeniz yeterli!' dersiniz.

-------------------------------------------------------

Bir söylentiye göre kazın ayağı, yukarda sözü geçen öğrencinin gerçekte, daha sonra ünlenen Niels Bohr'un ta kendisinin olduğudur!

Etiketler:
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 735
favori
like
share
Madgenius Tarih: 14.09.2005 19:31
ders alınması gerekn bi yazı teşekkürler
_SeVDa_ Tarih: 13.09.2005 15:01
SAGOL MILKBOY PAYLASIMIN ANLAMLI DERS ALINACAK BIR YAZI
ELLERINE SAGLIK
akilles Tarih: 26.08.2005 11:36
Enteresan ama oldukça dükkat çekici
Eline sağlık arkadaşım
tarkın Tarih: 20.08.2005 10:50
paylaşımın için sağol
PALADAYI Tarih: 19.08.2005 20:47
Çok güzel ve ders alınacak bi konuya değinmişsin kardeşim ellerine sağlık