Necasetler ve Necasetler
NE İLE GİDERİLİR HAKKINDA BİLGİ
"Temiz olmayan şeylere necis denir. Bunlar kendi arasında ikiye ayrılır.
1Necâset'i galiza
(kaba pislikler)
2Necâset'i hafife
(hafif pislikler)

[COLOR=orangered]NECÂSET-İ GALİZA:
Süt çocuğu bile olsa insanın idrar ve dışkısı, eti yenmeyen hayvanların idrarı, dışkısı ve salyası, eti yenen hayvanlardan tavuk, kaz ve ördeğin dışkısı, insan vücudundan çıkmakla abdesti bozan şeyler, kan, irin, menî, mezî, vedî, hayız, nifas, istihare kanı ve ağız dolusu gelen kusuntu, hayvanın eti ve işlenmemiş derisi.

NECÂSET'İ HAFİFE:
Atın ve eti yenen evcil ve vahşî hayvanların idrarı, eti yenmeyen kuşların dışkısı, at, katır, eşek, deve, sığır, manda, koyun ve keçilerin dışkıları İmam Âzam'a göre necâset-i galiza, İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre ise necâseti hafife.
Necâset-i galizanın bir dirhemine kadar af vardır; fakat bir dirhemi geçtiğinde temizlenmesi farz olur.
Necâset-i hafife ise, elbisenin ve bedenin dörtte birinden azında temizlikten muaf tutulmuştur. Dörtte birini geçtiği anda temizlenmesi farz olur.(1)


[COLOR=orangered]NECÂSETİN KENDİSİYLE GİDERİLDİĞİ ŞEYLER VE NE
ŞEKİLDE GİDERİLDİĞİ
Hanefî mezhebinde temiz su, necâseti giderme hususunda temizleyici su gibidir. Sirke ve gül suyu gibi sıkıldığında temiz sular da temizleyici su gibidir. Bunların üçü, necâset galiz de olsa, görünse de görünmese de hepsini temizler. Elbise bir defa yıkanmakla üzerinde görünen necâset giderilirse, temiz olur. Tabiî, bu yıkanma akar bir suda veya üzerine su dökmekle olursa; fakat bu elbiseler kapta yıkanıyorsa, üç defa yıkanması ve her yıkanışta da sıkılması gerekir. Eğer bu elbise necis bir boya ile boyayarak necis olmuş ise, bunu temizlemek için üzerine su dökmek ve su berrak bir şekilde ondan akıncaya kadar yıkamaya devam etmek gerekir. Üzerine dökülen su, saf olarak ondan damladığında boyanın rengi üzerinde kalmış olsa bile elbise temizlenmiş olur. Renk ve koku gibi eserler necâsetin üzerinde kalmış olsa, bunları gidermek zor olduğundan temizlenmekten muaf sayılırlar. Buradaki zorluğun ölçüsü, giderilmesi için sudan başka sabun vb. maddelere ihtiyaç duyulmasıdır.
Necis bir kına ile boyanmak da böyledir. Adamın biri necis kınayı vücuduna yakarsa, bunu temizlemek için üzerine su döker. Döktüğü su berrak bir şekilde akıncaya kadar bu işleme devam ederse, temizlenmiş olur. Dövme yapmanın hükmü de böyledir. Dövme için sözgelimi ele ya da dudağa iğne batırılıp kan çıkarılır. Sonra da bu kanın üzerine çivit dökülür. Bundan sonra yara iyileşince meydana gelen nakışlı ve renkli iz, necis olur. Ki bunun izini su ile gidermek mümkün değildir.
Bunu temizlemek, üzerine su döküp, dökülen suyun ondan saf ve temiz olarak ayrılmasıyla tamamlanmış kabul edilir. Görülmeyen necâsete gelince, onu yıkayan, yıkadığı yerin temiz olmasını zannetmesi hâlinde sayısı şart olmaksızın temiz olur. Vesveseli kimselerin üç defa yıkaması ve eğer yıkadığı şey elbise ise, her yıkadığında sıkması; yıkadığı bir yer ise, her yıkadığında temiz bir bez ile kurulaması takdir olunmuştur. Bol su dökerek üzerindeki necâsetten iz kalmazsa yine temiz olur. Necis yer, kurulamakla da temiz olur. Ayrıca temizlemek için su ile yıkamaya gerek yoktur.
Vücudun üzerinde bulunan görünür necâset, alıp gidermekle temizlenmiş olur. Görünür olmayanlar da ise, galip zanna göre hareket edilir.(

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 1552
favori
like
share
matrakSsS Tarih: 21.05.2007 11:54
Allah razı olsun
by_ufuk Tarih: 05.09.2005 01:48
saol
yunus Tarih: 17.08.2005 19:11
ALLAH razı olsun abim herşey için teşekkür ederim..