Yarışlarda araçlar lastik değiştirme, yakıt ikmali yapma ve bazı problemleri çözmek için pitstop yaparlar. Pitstop yerlerine gireken ve pitstopu bitirip çıkarken hızları sabit olmalı ve 60 km'nin üzerine çıkmamalıdırlar. Araç pitlerdeki kendi takımının bölümüne gelince ilk önce önden ve arkadan havaya kaldırılırlar. Bu arada önde bir görevli pilota şu an ne yapmasını anlatan bir tabela gösterir. Araç havaya kaldırılınca aynı anda lastikler değiştirilir ve yakıt ihmali yapılır.

Yakıt pomplaları saniyede 12 lt'ye kadar yakıt pompalayabilirler. Bir araca ne kadar yakıt konulacağı bir uzmanlık olayıdır. Çünkü takımın yarış stratejisi uzmanları, pilotun gideceği hıza(az yakılta daha hızlı gidileceği için), havanın durumuna, pistin durumuna, rakiplerinin durumuna ve daha sonra yapılabilecek pitstop durumuna göre bu miktarı belirtirler. Yarış statejisi yapmak gerçekten çok zordur ve bazen de büyük riskli kumar oynarlar. Buna örnek önceki yıllarda benzini bittiği için pistte kalan pilotlar gösterilebilir. Takımlar genelde yakıt ikmali için üç eleman kullanırlar. Bunlardan biri kabul edilen yakıt miktarını ayarlar, birisi hortumu tutar diğer ise en zor görevlerden birisi olarak hortumun ucunu aracın deposuna takar ve çıkarır. Yakıt ikmali sırasında hortum araca tatamen sabitlenmelidir ki bu yüksek basınçta çalışan pompa sayesinde yakıt çok az zamanda depoya girsin.


Pitstoptaki diğer önemli olay ise lastik değişimidir. Genelde kuru pist, ıslak zemin ve yarı-ıslak zemin lastiklerinin kullanıldığı Formula1'de havanın durumuna, aracın ve pilotun özelliklerine göre lastik seçimi yapılır. Genelde ana etken havanın ve pistin durumu olurken bazen aracın ıslak zeminlerdeki başarısı yada başarızlığı ve pilotun hangi şartlarda rakiplerinden daha iyi olduğu lastik seçimini de etkiler. Havanın durumunu bütün yakımlarda olan meteoroloji uzmanları, pistin durumunu ise özel pist uzmanları pistin yapısı, yağan yağmur miktarını göz önünde alarak yarış stratejisi uzmanlarına söylerler. Lastik seçiminde bazen, takımın ortak çalıştığı lastik firmasının uzmanları da yardım eder. Lastik değişiminde kullanılan eleman sayısı takımdan takıma değişebilmektedir. Genelde eski lastiği sökmek ve yenisini takmak için birer, yeni eski lastiği çıkarmak için bir, yenisini takmak için bir (bazen eskisini çıkaran ve yenisini takan aynı kişi olabiliyor) kişi toplamda ise 12 kişi çalışmaktadır. Ama depodan lastikleri getirmek için kullanılan elemaları da sayarsak bu sayı takımın bütçesine göre değişmektedir. Ama ortalama bütün takımlar, 3-5 kişi yakıt ikmali için, 12-16 kişi lastik değişimi için, 2 kişi önden ve arkadan kaldırmak için, 1 kişi tabelayı tutmak için, bir eleman da pilotun kaskındaki camı silmek için toplamda 19-25 elaman bulundurular.
Piststoplarda lastik değişimi ve yakıt ikmali haricinde olabilecek problemlere karşı mekanikerler de bulundururlar. Ayrıca, ön-arka kanat takılması, direksiyonun değiştirilmesi gibi görevleri de yerine getirirler.


Pitstopların zamanı takımın pitstop ekibinin performansına, problemin büyüklüğe ve alınacak yakıtın miktarına göre değişebilmektedir. Ama genelde bütün takımlar pitstopu 6 ila 10 sn arasında bitirirler. Sürenin genelde ana etkeni alınacak yakıt miktarıdır. Tabiiki pitstop ekibinin performans düşüklüğü ve araçta bir problemin olmaması durumunda. Eğer pitstop 10 sn'yi aşmış ise bu pilot ve takım açısından dezavantajdır. Bir pitstopun takıma zaman açısından maliyeti pitstop süresine (5-10 veya daha fazla sn) ve pitstop yolunun uzunluğuna bağlıdır. Çünkü pilotlar bu yolda belirli bir hızın üzerine çıkmadıkları için zaman kaybederler. Ortalama bir pitstopun bir pilota maliyeti 25-35 sn arasında değişebilmektedir.

Etiketler:
Beğeniler: 1
Favoriler: 1
İzlenmeler: 618
favori
like
share