2009 Formula 1 Sezonu - İtalya Grand Prix - 2009 Formula 1 - İtalya Yarışı - Formula 1 İtalya Grand Prix - İtalya Yarışı Hakkında - Formalu 1 2009 - F1 İtalya Grand Prix

İtalya GP: Teknik Değerlendirme

İtalya Grand Prix'ye ev sahipliği yapan Monza, günümüz Formula 1 araçları için, yılın en zorlu testi sayılabilir. Motor ve frenlerin dayanıklılıklarının önemli olduğu pistin zorluklarının üstesinden gelebilmek için takımlar özel bir paket hazırlamak zorunda.



Pilotlar açısından da ustalık gerektiren Monza, düşük downforce özelliğiyle sürücüleri limitleri sürekli limitlerine çıkmaya yönelten bir tasarıma sahip.


Aerodinamikler

Monza, ortalama 250 km/s'lik hızıyla takvimin en hızlı pisti. 340 km/s'lik hıza çıkabilmek için takımlar sadece buraya özel bir aerodinamik paket hazırlamak zorunda. Bu genellikle ultra düşük downforce paket olarak adlandırılıyor. Burada kritik olan faktör hava direnci ve en yüksek hızlara ulaşabilmek için hava direncinin olumsuz etkisini minimize etmek. Rüzgar tünelinde, takımlar ultra etkin kanat tasarımlarına yoğunlaşıyorlar. Doğal olarak bu etkin düşük hava dirençli kanatlar, daha az downforce üretiyorlar. Monza aero paketi, Spa'daki son yarışta kullanılan paketten yüzde 10 ila 15 oranında daha az downforce üretiyor.


Süspansiyon

Mekanik yol tutuş, istikrar ve kontrol Monza'nın en önemli ayar parametreleri. Birincisi, düşük downforce seviyesi, mekanik yol tutuşunu önemli hale getiriyor. İkincisi, pilotlar turun yaklaşık yüzde 15'ini frenlerde geçirdiği için frenlerin istikrarlı olması şart. Üçüncüsü de pilotların tur zamanı kazanabilmek için şikanlarda bordürleri agresif olarak kullanabilmesi açısından önemli.
Bu arada yavaş virajlardan çıkışta güçlü bir çekiş sağlanması da önem arzediyor. Aynı şekilde pilotun frenaj bölgesine güvenle girebilmesi için frenlerde çok iyi bir istikrar şart. Mühendisler burada maksimum aerodinamik performans için mümkün olduğunca alçak araçlarla yarışmaya çalışacak. Aracın altı yere paralel etkin bir şekilde hava direnci yaşarken, yüksek hızlarda "dokunmadan" sakınmak için, süspansiyona lastik tampon konuluyor. Araç böylece yüksek hızda bu lastik tamponların üzerine oturuyor.


Frenler

Araçlar, turun yaklaşık yüzde 15'ini frenlerde harcıyor. Bu da, pilotların tur zamanını geliştirmek için tasarruf edebilecekleri önemli bir alan demek. Bu yüzden aracın fren istikrarında pilotun güveninin sağlanması çok önemli. Monza'da frenlere çok iş düşüyor. Özellikle pilotların 4.5G gibi zirve yapan fren gücüne maruz kaldıkları birinci viraja girerken ve diğer virajlar, en yüksek frenleme enerjisini ortaya çıkarıyor. Araçların, 320 km/s hızla ilerlerken frene basacakları dört önemli bölge bulunuyor. Bu arada optimum performans elde edilmesi için fren soğutmaya da özel bir önem verilmesi gerekiyor.


Motor

Monza, Formula 1 motoru için en iyi test yeri olarak bilinir. Motor, turun yüzde 75'ini azami süratte geçiriyor. Ortalamanın yüzde 62 olduğu düşünülürse, önemli bir fark sözkonusu. Motorun 275 km/s çizgisinde etkin bir şekilde performans göstermesi gerekiyor. Pit düzlüğünde 340 km/s hıza yükselen araç ilk şikanda 65 km/s'ye düşüyor. Motorun tam gaz gittiği en uzun msafe 15,5 saniye. Bu da Parabolica çıkışından başlıyor ve ilk şikandaki frenaj bölgesine kadar sürüyor. Ayrıca aracın Parabolica gibi virajların çıkışında maksimum fayda sağlamak için ayarlanması lazım.


Dayanıklılık

Monza'nın motor üzerindeki sınırları zorlayıcı zorluklarına rağmen, yavaş şikanlar da motor dayanıklılığı açısından bir problem arzediyor. Pilotların virajlardan iyi bir hızla çıkabilmesi için bordürleri agresif şekilde kullanması lazım. Fakat aşırı kullanımlarda, araç havadayken, şanzumanın zarar görmesi riski bulunuyor. Motorun, pistin yıpratıcı doğasına karşı direncinin sürekli kontrol edilmesi gerekiyor.

İtalya Grand Prix Cuma 1. antrenmanları - McLaren pilotları ilk iki sırada

İtalya Grand Prix'nin düzenleneceği Monza pisti bu sabah kapılarını Formula1 pilotlarına bir kez daha açtı. Pilotlar Cuma 1. antrenman turları için 1,5 saat süren seansta en iyi ayarları bulabilmek adına çalıştılar. McLaren Mercedes pilotları Lewis Hamilton ve Heikki Kovalainen ilk bölümü 1 ve 2. sırada tamamladılar.



Lewis Hamilton ilk bölümde 26 tur tamamlarken 1:23.936'lık derecesi ile ilk sırayı almayı başardı. Hamilton dışındaki hiçbir pilot 1:24'ün altına inemedi. Heikki Kovalainen takım arkadaşının +0.396 saniye arkasında ikinci sırayı alırken son haftaların flaş takımı Force India, Adrian Sutil ile 3. sırayı elde etti.

Sutil ile Hamilton arasında fark ise +0.535 saniye olarak oluştu. Sutil'i Fernando Alonso takip ederken Nick Heidfeld 5 ve Sebastien Buemi 6. sıraları aldrılar.


ÖZET

Lewis Hamilton ve Heikki Kovalainen, Monza'daki Cuma antrenmanlarının sabah bölümünde duble yaptı. Böylece McLaren, İtalya Grand Prix hafta sonuna ümit verici bir başlangıç yapmış oldu.

Sabah seansını lider bitirmesine rağmen Hamilton ilk hız turunda yakıt deposunun kapağını düşürdü. Ardından seans içinde bordürler üzerinden tehlikeli geçişler yaptı ve birkaç kez şikanı kesmek zorunda kaldı.

Ancak bu problemler Hamilton'ın hızını etkilemedi. İlk hız turunda liderliği ele geçiren İngiliz pilot kendi tur derecesini geliştirerek birincilikten inmedi. Hamilton, 1:23.936 ile en iyi turu yaparken, takım arkadaşı Kovalainen de 0.4 saniye gerisinde ikinci sırada yer aldı.

McLaren'ın ardından gelen Force India pilotu Adrian Sutil, performansıyla, Giancarlo Fisichella olmadan da, takımın Spa'daki yükselişinin devam edeceğinin sinyallerini verdi.

KERS'li araçla piste çıkan Fernando Alonso, BMW Sauber pilotu Nick Heidfeld'in önünde dördüncü en hızlı zamana imza attı. Geçtiğimiz yılki yarışın galibi Sebastien Buemi ise, şampiyona lideri Jenson Button'ın önünde altıncı oldu. Rubens Barrichello ise 12. sırada kaldı.

Brawn çifti zirveyi tehdit edebilecek durumda olmadığını göstermesien karşın, şampiyonadaki rakibi Red Bull da gerilerde yer aldı. Mark Webber dokuz, Sebastian Vettel ise 18. sırada yer aldı. Ancak Vettel ilk çeyrek saatin ardından, 8 tur yaptıktan sonra, motorunu korumak için seansın geri kalan bölümünü garajda geçirdi.

Fisichella ise Ferrari'deki kariyerine ümit verici bir şekilde başladı. Seansı, takım arkadaşı Kimi Raikkonen'den 0.1 saniye daha iyi bir zamanla tamamlayan İtalyan pilotu sekizinci sırada yer aldı. Bu arada Fisichella, lastik değişikliği yapılıncaya kadar seansın çok büyük bir bölümünde son sırada bulundu. Force India'da yerini teslim ettiği Tonio Liuzzi ise 16. oldu.

Seans boyunca birçok pilot şikanlarda pist dışı alana çıkarken, tek dikkat çekici olay bölümü son sırada bitiren Timo Glock'un ilk şikandaki spini oldu.


1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:23.936 26

2. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:24.332 + 0.396 27

3. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:24.471 + 0.535 24

4. Alonso Renault (B) 1:24.477 + 0.541 21

5. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:24.683 + 0.747 25

6. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.703 + 0.767 35

7. Button Brawn-Mercedes (B) 1:24.706 + 0.770 21

8. Fisichella Ferrari (B) 1:24.732 + 0.796 24

9. Webber Red Bull-Renault (B) 1:24.759 + 0.823 19

10. Raikkonen Ferrari (B) 1:24.761 + 0.825 26

11. Kubica BMW-Sauber (B) 1:24.813 + 0.877 20

12. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1:24.826 + 0.890 24

13. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:24.927 + 0.991 29

14. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:25.150 + 1.214 28

15. Grosjean Renault (B) 1:25.612 + 1.676 18

16. Liuzzi Force India-Mercedes (B) 1:25.689 + 1.753 29

17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) 1:25.742 + 1.806 30

18. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:25.951 + 2.015 8

19. Trulli Toyota (B) 1:26.020 + 2.084 23

20. Glock Toyota (B) 1:26.325 + 2.389 17

Monza'da pole pozisyonu son anda Hamilton'ın

Son anları büyük heyecana sahne olan İtalya Grand Prix'si sıralama turlarında Lewis Hamilton son gülen isim oldu. Hamilton sıralama turlarının son saniyelerinde attığı 1:24.066'lık derecesi ile pole pozisyonunun sahibi oldu.



Adrian Sutil Force India takımı ve kendisi adına harika bir sıralama turunu geride bıraktı. Sutil kariyerindeki en iyi sıralama turu derecesini Monza'da 2. sırayı alarak elde etti. Alman pilot sıralama turlarının sonunda en hızlı turu eline geçirmesine rağmen saniyeler sonra arkasında finiş çizgisini geçen Hamilton'ın gerisinde kalmaktan kurtulamadı.

Force India takımının diğer pilotu Vitantonio Liuzzi de harika bir Cumartesi gününü geride bıraktı. Liuzzi uzun süre sonra çıktığı sıralama turlarında 7. sırayı almayı başardı.

İtalya Grand Prix'si sıralama turlarında son yarışın galibi Kimi Raikkonen ise başarılı bir turun ardından 3. sırayı aldı. Raikkonen'i McLaren Mercedes'ten Heikki Kovalainen takip ederken Brawn GP'nin Şampiyonluk kovalayan pilotu Jenson Button 6. zamanın sahibi oldu.

İlk 10 içinde mücadele eden pilotlardan Fernando Alonso 8. ve iki Red Bull pilotu Vettel ve Webber 9 ile 10. sıralarda günü tamamladılar.


1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:23.375 1:22.973 1:24.066

2. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:23.576 1:23.070 1:24.261

3. Raikkonen Ferrari (B) 1:23.349 1:23.426 1:24.523

4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:23.515 1:23.528 1:24.845

5. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1:23.483 1:22.976 1:25.015

6. Button Brawn-Mercedes (B) 1:23.403 1:22.955 1:25.030

7. Liuzzi Force India-Mercedes (B) 1:23.578 1:23.207 1:25.043

8. Alonso Renault (B) 1:23.708 1:23.497 1:25.072

9. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:23.558 1:23.545 1:25.180

10. Webber Red Bull-Renault (B) 1:23.755 1:23.273 1:25.314

11. Trulli Toyota (B) 1:24.014 1:23.611

12. Grosjean Renault (B) 1:23.975 1:23.728

13. Kubica BMW-Sauber (B) 1:24.001 1:23.866

14. Fisichella Ferrari (B) 1:23.828 1:23.901

15. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:23.584 1:24.275

16. Glock Toyota (B) 1:24.036

17. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:24.074

18. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:24.121

19. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.220

20. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.951

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 391
favori
like
share