01: AMC Pacer

ABD’de 1970’lerde petrol sıkıntısı vardı ama Amerikalılar Cadillac genişliğinden vazgeçemiyordu. American Motor tasarımcılarının tuhaf çözümü, kompakt görünen, görece az benzin yakan ama Cadillac kadar geniş Pacer oldu. Otomobilin ön yolcu kapısı sürücü kapısından 9cm daha uzundu ve aracın toplam yüzeyinin yüzde 40 oranında cam olması ciddi sorunlar yaratıyordu.



02: Yugo

Eski Yugıoslavya yapımı Yugo, ABD pazarına 3,990 dolar fiyatla giriş yaptı. Düşük gelirli Amerikalılar için nimet gibi görünen bu ürün, kısa süre sonra çok popüler bir fıkra konusuydu. Çünkü yapım kalitesi oldukça düşük, parça dayanıklılığı da neredeyse aylarla ölçülüyordu.



03: Ford Pinto

Ciddi bir yapım hatası sözkonusuydu ve Pinto’lar “yanma tehlikesi olan oto” olarak halkın belleğine kazındı. Gazeteler alev almış Pinto fotoğraflarının ve içinde ölen kişilerin akrabalarının peşinde koşarken, art arda davalara hedef olan Ford Motor Co. 1976 ev sonrası tüm modelleri piyasadan çekti.



04: Pontiac Aztek

Aslında motor ve aksam olarak hiç de başarısız olmayan ve kullananların sevdiği Aztec, yine de bir tasarım faciası olarak yorumlandı. Otomobil meraklıları Aztec’i o kadar “çirkin” buldu ki firma sadece 115,000 satıştan sonra onu satıştan çekerek yerine Torrent’i sürdü.



05: Chevrolet Vega

General Motors’ın kompakt oto pazarına girişi Vega ile oldu. Ancak firma “az benzin harcayan otomobil” özelliğini nekadar vurgulasa da Vega halk arasında “çok yağ tüketen canavar”olarak ün yaptı. Söylentiye göre firma merkezindeki 15 kilometrelik kesintisiz bir pist sürüşünde Vega’lardan biri resmen yağsız kalıp dökülmüştü.



06: AMC Gremlin

Pacer gibi Gremlin de AMC’nin cesur girişimlerindendi. Bu kez daha ufak hacimli yapılan otomobil, tüm ciddi mekanik problemlerine ve acayip tasarımına karşın 675 binlik bir satış rakamına ulaşabildi.



07: Corvair

Motoru arkada olan Corvair’in tasarımcıları, karizma itibarıyla Avrupalı üreticilerle rekabeti hedefliyordu. Ancak süspansiyon sistemi ve motor aksamı her hızda oldukça dengesiz ve tehlikeli bir sürüşe neden oluyordu. İsim takmayı seven otomobil kritiklerinin Corvair’e yakıştırdıkları sıfat “katil” oldu.



08: AMC Matador

1974’te Car&Driver dergisinin editörleri tarafından en stil sahibi otomobil seçilse de, önceki tuhaf seleflerinden aksam ve mühendislik olarak pek farkı yoktu, yani “eski teknoloji”ydi. Görünüşü sayesinde satışları bir süre iyi gitti sonra kesildi.



09: Edsel

Ford’un 1950’lerde Mercury ve Lincoln arasında bir yere konumlandırmak istediği,“yenilik” iddiası olan, bir tuşla vites değiştirme gibi özelliklerin bulunduğu Edsel, aslında fikir olarak iyiydi. Ancak yaklaşan petrol sıkıntısı, pazarın daha kompakt otomobillere doğru kaymaya başlaması ve firmanın bunları görememesi “benzin canavarı” Edsel’i piyasadan sildi.



10: Chevrolet Chevette

Küçük ve ucuz Japon otomobillerinin Amerika kıyılarına yaklaşması karşısında General Motors’un aldığı bir önlem Chevette. 1979 ve 1980’de ülkede en çok satan otomobildi. Bugün ise dayanıksızlığı, yapımındaki kalitesizlik ve güçsüz motoruyla hatırlanıyor. Üstelik ismini de efsanevi Corvette’e benzetip prim yapmaya çalışmak ters tepmiş, zihninde Corvette çağrışımıyla Chevette direksiyonuna oturan sürücü otomobilden nefret etmişti.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 298
favori
like
share