Uluslararası Öğretmenler Günü - 5 Ekim

Son güncelleme: 06.10.2009 10:59
  • ekim ayı önemli gün ve haftalar - uluslararası ögretmenler günü hakkında bilgi

    BM Eğitim, Bilim ve Kültür örgütü UNESCO Genel Kurulu'nun 28. oturumunda 5 Ekim günü Dünya Öğretmenler Günü olarak kabul edildi. Bu günde uluslararası öğretmen çatı örgütlerinin katkılarıyla öğretmenlerin statüsüne ilişkin tavsiye kararları alındı. Bu belge öğretmenlerin salt okul içinde değil toplum içinde de yerine getirdikleri işlevlerin taşıdığı önemi uluslararası düzeyde belgeleyen, öğretmenlerin tüm sorunlarını ele alan ve durumlarını tüm ayrıntıları ile düzenleyen bir belgedir.

    Dünya Öğretmenler Günü öğretmenlerin dünya çocukları için daha iyi bir gelecek sağlamada öğretmenlerin rolünün anlaşılmasında toplumun dikkatinin çekilmesi fırsatını sağlamaktadır. Aynı zamandan devletlerin eğitime daha fazla pay ayırmasını ve eğitimin önemini vurgulamayı sağlamayı amaçlamaktadır. 2006 Dünya Öğretmenler Gününün ana teması DAHA KALİTELİ ÖĞRETMEN DAHA KALİTELİ EĞİTİMDİR.

    Ülkemizde de eğitime ve geleceğimizi şekillendirecek öğretmenlere gereken önem verilmeli, eğitime, bilime, araştırmaya ve teknolojiye her aşamada gerekli pay ayrılmalıdır. Eğitime ve eğiticiye yapılan yatırım çok önemlidir. Kaliteli eğitim kaliteli öğretmenler ile sağlanabilir. Zengin toplumlar kaliteli eğitimi ancak kendi içinde kaliteli öğretmenleri varsa verebilirler. Suudi Arabistan bugün çok zengindir ama kaliteli eğitim verememektedir. Para her şeyi satın alsa da Kaliteli öğretmenlerden yoksun toplumların geleceği karanlıktır ve başka ulusların kölesi olmaya mahkumdur. Düşünmeyen, araştırmayan, incelemeyen, buluş yapamayan gelişmiş ülkeleri izlemeye çalışan taklitçi ve tercümeci toplumlar asla gelişemez.

    Basın, medya, sivil toplum örgütleri ve öğretmenlerin kişisel taleplerine bakıldığında öğretmenlerin layık oldukları saygınlık ve yerde olmadıkları gerçeği ortaya çıkmaktadır. Düşük ücretler nedeniyle ek iş yapan öğretmenler yaşayabilmek için mesleğin saygınlığını düşürmekte, kendisini geliştirmek için meslek içi eğitim alamamakta, görevlerini iyi yapan başarılı öğretmenlerin ödüllendirilmediği gibi, görevini tam yapmayan öğretmenlerin mükafatlandırılması kırgınlıkları/küskünlükleri artırmaktadır. Kendilerinin bilgi görgü ve tecrübelerinin artması için yurt dışı hareketlilikleri sübvanse edilmelidir. Öğretmenler Öğretmenler Gününde öğrencilerinden hediye bekler duruma gelmiştir. Aslında öğretmen başarılı/nitelikli öğrencilerine burs bulan/sağlayan statüde olmalıdır.

    - Öğretmenlerin bilgisayar ve internet kullanımı özendirilmelidir.
    - Atama ve yükseltmelerde torpil ve siyaset olmamalıdır. Objektif kriterler uygulanmalıdır.
    - Öğretmen evleri kağıt/tavla oynanan ve içki içilen yer olmaktan çıkıp öğretmenlerin moral, pedagojik formasyon aldığı, mesleki yayınların okunduğu/tartışıldığı çağdaş ve laik yapıda olmalıdır.
    - Öğretmen az şey verip çok not dağıtan değil, çok şey öğreten, eğitim ve öğretimi ciddiye alan, disiplinli ve öğrencilerin örnek alacağı bilgi, görgü ve tecrübeye sahip olmalıdır.
    - Öğretmenler eğitimin ciddiyetini algılayıp, elbirliği ile, ekip çalışmasına açık halde, siyasi, etnik, yöre, cinsiyet, zengin-fakir, din, mezhep ayrımı yapmaksızın görevini en iyi şekilde yapmalıdır.

    Eğitim hakkı toplum için en temel insan haklarından biri olup toplumun tüm üyelerine ayrım yapılmaksızın Devlet tarafından ücretsiz sağlanmalıdır. Uluslararası Eğitim Birliği (Dünya Eğitim Sendikaları Federasyonu) ana okulundan Üniversite öğretim üyelerine kadar 161 ülkede 338 üye organizasyona bağlı 29 milyon eğitim personeli adına KALİTELİ EĞİTİM İÇİN KALİTELİ ÖĞRETMENLERİN misyonu şu SÖZLERLE açıklamaktadır.

    "BİZ, DÜNYA ÖĞRETMENLERİ,

    Dünya çapındaki eğitim otoritelerinin,1966 Öğretmenlerin Durum Tavsiyeleri ve 1997 Yüksek Öğretim Personelinin Durum Tavsiyelerini öğretmenlerin çalışma koşulları ve öğrencilerin öğrenme ortamlarını gerekli standartlara getirmek için uygulayacağını beklemekteyiz.

    Her çocuğun serbest, kaliteli, devletçe finanse edilen eğitim hakkını tüm dünyada garanti edilmesini talep etmekteyiz.

    Hükümetler arası organizasyonların ve onların üye kurumlarının herkes için eğitim ve eğitimin bir mal olmayıp kamu hizmeti olduğunu ifade eden UNESCO Milenyum Gelişme Amaçlarını başarmak için taahhütlerini yerine getirmeye zorlayacağız.

    Devletlere gelecek nesillerin ihtiyacını karşılamak ve uluslar arası yardım kurumlarının bu konuya tam destek vermesi için yeterli miktarda kaliteli öğretmen yetiştirme planlarını hatırlatacağız.

    Tüm seviyelerde ve her ulusun yapıcı sosyal diyalog pratiğinin gelişmesi ve karar vermede profesyonel katılımcı olması için kaliteli eğitim tartışmalarında öğretmenlerin ve sendikalarının dinlenmesi ve seslerinin duyulması için daha yüksek makamlardan isteklerde bulunacağız.

    Dünyadaki tüm çocukların daha iyi kaliteli eğitimi alabilmeleri için yüksek derecede profesyonelce çalışmayı taahhüt ederiz.

    Kaliteli eğitimin yüksek nitelikli eğitim almış, meslek içi eğitimden geçen, pedagojik yolları kullanan kaliteli öğretmenler tarafından verileceğine inanılmaktayız.

    Hükümetleri eğitim standartlarını işyerlerinde uygulamada kadınlar için eşit ödeme ve eşit haklar vermedeki sözlerini yerine getirmeye zorlayacağız.

    Dünya öğretmenlerinin tüm çocukların kaliteli eğitimini sağlamada başarılı olabilmesi için ulusal, bölgesel ve dünya toplumlarının tam desteği şarttır. "

    Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de geleceğimizin garantisi ve en önemli yatırımı olan genç nesilleri şekillendirecek kutsal öğretmenlerimizin Dünyadaki gelişmiş bir çok ülkede olduğu gibi gereken ilgi, alaka, saygı, ücret, iş yükü, sosyal haklar, sağlık güvencesi, eşit değerlendirme, iş güvenliği ve işe girişte/alınışta adalete sahip olması onların en doğal hakkı olarak görmemiz gerekmektedir.

    DÜNYANIN BİR ÇOK ÜLKESİNDE EĞİTİME YAPILAN YATIRIM UZUN VADEDE EN ÖNEMLİ YATIRIMDIR. GELECEK NESİLLERE BIRAKABİLECEĞİMİZ EN İYİ MİRAS İYİ ve NİTELİKLİ BİR EĞİTİM SİSTEMİ VE İYİ YETİŞMİŞ NESİLLER OLMALIDIR.

    NOT: 24 Kasım, yerli öğretmenler günüdür. 1981 yılından beri (Atatürk'ün 100. doğum yıldönümü ve başöğretmen olduğu gün" 24 Kasım ülkemizde öğretmenler günü olarak kutlanmaktadır. 5 Ekim UNESCO tarafından Dünya Öğretmenler Günü ilan edilmiştir.

    Öğretmen, köyünde, kentinde, ülkenin her yerinde bin bir yokluk ve yoksulluk içinde, kimi zaman canı pahasına görev yapan kişidir. 1984 ile 1996 arasında 152 öğretmen terör yüzünden yaşamını yitirdi. Bilgi ve teknoloji ne denli gelişirse gelişsin öğretmenin yeri doldurulamaz. Bir kişi, eğitiminin herhangi bir aşamasında iyi bir öğretmene rastlamışsa, aradan yıllar geçse de onu unutamaz. Onun kazandırdığı ilk alışkanlıklar yaşam boyu sürer.
#01.10.2009 16:45 0 0 0
  • 05/10/2009
    Türkiye'de öğretmen olmak zor!

    Haber
    Alper Atalay:

    Bugün Öğretmenler Günü. UNESCO tarafından 1994 yılında Dünya Öğretmenler Günü ilan edilen 5 Ekim'e, atanamayan on binlerce öğretmenle giren Türkiye, OECD verilerine göre öğretmenlerin çalışma saati ve gelirleri bakımından en geri ülkeler arasında.
    Bugün Öğretmenler Günü. UNESCO tarafından 1994 yılında Dünya Öğretmenler Günü ilan edilen 5 Ekim'e, atanamayan on binlerce öğretmenle giren Türkiye, OECD verilerine göre öğretmenlerin çalışma saati ve gelirleri bakımından en geri ülkeler arasında.
    Ataması Yapılamayan Öğretmenler Platformu Dönem Sözcüsü Serkant Subaşı, ataması yapılmadığı için on binlerce öğretmenin, dershanelerde köle gibi çalışmak zorunda kaldığına dikkat çekiyor. Öğretmenlerin 5 Ekim'de mutlu olma gibi bir lüksleri olmadığını belirten Subaşı, "Öğretmenler en kötü koşullarda hayat mücadelesi vermeye zorlanıyor. Türkiye'de hiçbir saygınlığı kalmayan, dünyanın en şerefli çalışmasından biri olan öğretmenlik mesleği, her gün ayaklar altına alınıyor. Varsın bütün dünya 5 Ekim Öğretmenler Günü'nü kutlasın,Türkiye ise bu utançla ancak kendini kandırsın" diye konuştu.
    'KAST SİSTEMİ VAR'
    Öğretmenlerin "kadrolu, sözleşmeli, vekil, ücretli" şeklinde 4 parçaya bölündüğünü dile getiren Subaşı, eğitim emekçilerinin kast sistemine tabi tutulduğunu vurguluyor. "Bu insanlar üniversitede aynı eğitimi almış ve aynı bilgi donanımına sahipler ve bu öğretmen gruplarının sorunları birbirinden çok da farklı değil" diyen Subaşı, buna rağmen sırf KPSS'de az puan aldıkları için insanların sözleşmeli öğretmen olmak zorunda kaldığını belirtiyor.
    'NEDEN UMUT TACİRLİĞİ YAPILIYOR?'
    "Devlet Personel Dairesi Başkanı, 327 bin öğretmenin kadro beklediğini söylerken, neden hâlâ bütün illerde eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri açıp umut tacirliği yapılıyor" diye soran Subaşı, KPSS'de 243 bin kişi içinden yalnızca 15-20 bin kişinin atandığını hatırlattı. Öğretmenlerin kamyonculuk, çöp toplayıcılığı ve garsonluk yapmaya zorlandığına dikkat çeken Subaşı, "Her şeye bol keseden bütçe ayırmayı bilen hükümet yetkilileri, 24 Kasım Öğretmenler Günü geldiğinde de orada burada, kimsenin gözünü boyamaya kalkmasınlar ve biz öğretmenlere hak ettiğimiz onurlu yaşamı versinler. Vermeseler de bizler hakkımızı alacağız" diye konuştu.
    HİÇBİR GELİŞME YOK
    Öğretmenlerin bu yıl da 5 Ekim'e güvencesizlik ve yoksulluk sarmalında girdiğine dikkat çeken Eğitim Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç, öğretmenlerin iş güvencesi, ücret ve haklarda iyileşme, sendikalaşma, grev ve toplusözleşme haklarına sahip olmaları noktasında bir gelişme yaşanmadığını vurguladı.
    OECD SONUNCUSU
    Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) verilerine göre en yüksek çalışma saatlerine sahip olan ülkeler Türkiye ve Macaristan.
    uZorunlu çalışma saati Türkiye'de 1832 saat, Macaristan'da 1864 saat, OECD ortalaması ise 1652 saat.
    uOECD üyesi ülkelerden İspanya'da okulöncesi eğitim kurumlarında çalışan bir öğretmene 14 öğrenci düşüyor.
    uBu sayı, Portekiz'de 16, Yunanistan'da 12, Macaristan'da 11, İsveç'te 13 iken Türkiye'de ise 26. OECD ortalaması ise 15.
    uİspanya'da göreve yeni başlamış bir ilkokul öğretmeni yılda toplam 34 bin 250 dolar gelir elde ediyor, Yunanistan'da ise bunu 26 bin 326 dolar. Ancak bu rakam Türkiye'de 14 bin 63 dolarla sınırlı.
    uİspanya'da en üst derecede olan bir ilköğretim okulu öğretmeninin yıllık toplam geliri 49 bin 466, Yunanistan'da 38 bin 619 dolar, Türkiye'de bu rakam 17 bin 515 dolar. (Ankara/DİHA)
    ÖĞRETMENLER GÜNÜ KUTLANDI
    5 Ekim Öğretmenler Günü için Antalya'da görev yapan öğretmenler bir araya geldi. Antalya Eğitim Sen Şubesi'nin önceki gün düzenlediği konserde binlerce emekçi, Konyaaltı Açıkhava Tiyatrosu'nda bir araya geldi. Etkinlikte söz alan Eğitim Sen Antalya Şube Başkanı Nurettin Sönmez, eğitim emekçilerinin karşı karşıya kaldığı sorunlara dikkat çekti. Etkinlikte, Antalya Büyükşehir Belediyesi Sosyal ve Kültürel İşler Daire Başkanı Adem Akyürek de bir konuşma yaptı.
    Emekçiler, sahne alan İlkay Akkaya ve Musa Eroğlu'nun seslendirdiği türkülerle coştu.
    Öte yandan, Eğitim Sen Çaycuma Temsilciliği de Öğretmenler Günü'nü davul zurna eşliğinde coşkuyla kutladı. Çaycuma Özkul Hotel'de düzenlenen geceye; CHP Zonguldak Milletvekili Ali İhsan Köktürk, il genel meclisi üyeleri Umut Başoğlu ve İsmail Korkmaz, Eğitim Sen Zonguldak Şube yöneticileri ve Eğitim Sen üyeleri katıldı.

    (ANTALYA-ÇAYCUMA)
    Evrensel
#05.10.2009 22:36 0 0 0
  • Evet Türkiye de öğretmen olmak zor!Eğitim ve öğretime yeterli bütçe ayrılmıyor malesef..
    Kast sistemi gibi denmiş o da doğru;"kadrolu, sözleşmeli, vekil, ücretli..4e ayrılarak 4 çeşit öğretmenlik olmuş oluyor..Hele ki ücretli öğretmenler vasıfsız işçi gibi çalıştırılıyor!Hiçbir hakkı yok,olsa da sınırlı..Böyle olunca da özellerde ya da dershanelerde çalışmak zorunda kalıyorlar.Tabi ki kpssden yeterli puan alınarak kadroya geçmek en iyisi ve öyle olmalı..Ama kadroya geçemeyenlerde 4 sene boşa mı okumuş olsun yani..
    Ben de yeni mezun oldum.Ücretli çalışmaktayım..Kast sistemine tabi tutulan 4. seçenek,ücretli öğretmenlik..
    Paylaşım için teşekkürler..
#06.10.2009 10:59 0 0 0