Gelisimde oyun (3 - 6 yas arasi)

Son güncelleme: 29.11.2009 14:37
  • 3. Yaş

    Bir nesneyi başka bir nesnenin yerine koyarak oyun oynarlar.

    Objeleri değişik şekillerde kullanırlar. Biberonla oyuncak bebeğinin saçını taramak gibi.

    Kardeş hayali, arkadaş yaratma görülür.

    Kendi yaşıtları olan çocuklarla kısa süre de olsa oynayabilir.

    Kendi kendine oynamaktan olduğu kadar anne babası ile birlikte olmaktan, onlarla oynamaktan, konuşmaktan da zevk alır.

    Üçüncü yaşın sonuna doğru hareket becerisi üç tekerlekli bir bisiklete binebilecek ve top atıp tutabilecek düzeye ulaşmıştır.

    Çocuklar birlikte oynamalarına rağmen ayrı ayrı oynarlar, buna paralel oyun denir.

    Çocuklar büyümeye devam ettikçe beraber oynamaya başlarlar.

    Bu yaşta, yetişkinlerle bir arada olmaktan ve oynamaktan hoşlanan çocuk, zaman zaman kendi başına oynamaktan ve diğer çocukların oyunlarını izlemekten zevk alır.

    Kutular, tekerlekler, toplar, resimli kartlar& gerçek nesnelerle oynamaktan, bunları guruplara ayırmaktan, eşleştirmekten büyük bir zevk alırlar.

    Bahçe oyunlarında kullanılan kürekler, araba, bebek oyun materyalleridir.

    Marangoz aletleriyle de oynarlar.

    Oda takımları, mutfak eşyaları dikkatlerini çeken malzemelerdir.

    Bu yaştan itibaren plastik, tahta, karton& her çeşit malzeme oyuncak yapımında kullanılabilinir.

    Parmak boyası, kil, plasterisil, keskin olmayan makaslar, teyp, ataç kullanmasını öğrenebilir, yapışkan yapıştırmasını becerebilir, bebeğinin giysilerini giydirip çıkarabilir.

    Basit bilmeceleri bilebilir, kısa tekerlemeleri öğrenebilir, öykü kitapları ve masallarla ilgilenebilir.

    Renkli çıkartmalara da ilgi duyabilir.



    4.Yaş

    4. Yaştan itibaren sosyal oyun (sosyadrama) görülür. Doktorculuk, evcilik& Bunlara uygun giysiler ve materyaller olmalıdır, çocuk böylece bütün rollere girmiş olur.

    Empati gelişmiştir.

    Yaşıtlarıyla birlikte oynama daha fazladır, henüz gruplar çok gevşektir. Oyunları üç yaşta olduğundan daha uzun sürelidir.

    Oyun sırasında her çocuğun kendi istekleri dikkat çeker, bu da zaman zaman çatışmalara neden olur.

    Arkadaşları ile oyuna başlayan çocuğun bir süre sonra aynı oyun ortamı içinde oyunu tek başına sürdürdüğü görülür.

    Hareket ihtiyaçlarını bahçe oyunlarına yönelerek giderirken, öte yandan masa başı oyunlarına da ilgi duyarlar.

    Parmak kuklaları, küçük sahneler kurulabilir.

    Domino, basit el çalışması yapılır, boz yaplar, mıknatıslar, pusulalar, büyülteç, bitki yetiştirme alışkanlıkları, küçük ev hayvanları yetiştirme.

    Müzik dinlemekten, dans etmekten hoşlanırlar.


    5. Yaş

    Dramatik oyunlar ortaya çıkar, empati gelişmiştir.

    Sosyadramatik oyun devam eder.

    Yetişkinin tüm davranışlarını izler ve bunları oyunlarında tekrarlamaktan hoşlanır.

    Kendi yaşıtlarıyla küçük gruplar halinde oynar.

    İp atlama, bisiklete binme, koşmaca gibi oyunlar oynamaktan zevk alır.

    Diğer çocuklarla başarılı bir şekilde oynayan beş yaş çocuğu, yetişkinlerle olan ilişkilerinde de oldukça başarılı ve mutludur.

    Arkadaşları ile birlikte olmak, onlarla oyuncakları, oyundaki rolleri paylaşmak en çok hoşlandığı etkinlikler arasında yer alır.

    Daha durgundurlar.

    Yetişkinle birlikte faaliyette bulunmayı severler.

    Yoğurma maddeleri, parmak boyası kullanarak çalışmaktan hoşlanırlar. Bu çalışmalar çocuğun düşüncelerini ifade etmesine, yeteneklerini geliştirmesine ve duygusal bakımdan doyuma ulaşmasına yardımcı olur. Bunların sonucunda çocuğun kendine olan güveni artmış olur.

    Üç boyutlu çalışmalar yaparlar, patenler, kayak yapma, kızak kaymak, bale, jimnastik, basit şekilde yazı yazma, harf oyunları, doğa hakkında bilgiler, masallar, gölge oyunları.

    Bu dönemden itibaren çocuğun dünyasına kitaplar da girmeye başlar. Kitapların böylelikle ne olduğunu anlar. Resimli kitaplar, çocuğun dil ve resimle uyarılıp, gelişmesini sağlar. Bu kitaplar çocuğun toplumsallaşmasına yardımcı olduğu gibi çocuğun yaratıcı düşünmesini de sağlar.

    Yetişkin hikaye anlatarak, çocuğun hayal dünyasının gelişmesinde birinci derecede etkili olmuş olur.


    6. Yaş

    Dramatik oyunlar ortaya çıkar. Empati gelişmiştir.

    Oyunda kurallar çocuklar tarafından konulur, kızlarla erkekler arasında roller ve kullandıkları oyun malzemeleri bakımından farklılıklar görülür.

    Çocuk arkadaşları ile işbirliği içinde olmayı, çoğu kere yalnız oynamaya, hatta çok sevdiği anne babası ile birlikte olmaya yeğleyebilir.

    Atlama ipi, dikiş tezgahları, büyük arabalar, bisiklet, el kuklaları, hikaye anlatmalar, bilye, saklambaç, yakalamaç, birdir bir oyunları yavaş yavaş başlar, çember çevirme, basit kağıt oyunları, dil gelişimi için basit tekerlemeler, fıkralar çocuğun ilgisini çeker, logolar, trenler&
#13.10.2005 01:31 0 0 0
  • sagolasin ellerine saglik wishcim
#13.10.2005 16:06 0 0 0
  • bu siteye çookh teşekkür ederim bu konuyu çokk güsel bi şekilde açıklamışsınız
#23.07.2009 20:41 0 0 0
  • emeğine sağlık:D:D
#29.11.2009 14:37 0 0 0