Araçlarda Yakıt Tüketimi - Araçlarda Yakıt Tüketimi Hakkında - Araçlarda Yakıt Tüketimi Nedir - Araçlarda Yakıt Tüketimi Nekadardır

Ne kadar yakar bu araç?
Otomobillerimizin fabrika verilerinde her ne kadar az tükettiği yazsa da, gerçek hayatta bu tüketime pek ulaşamıyoruz. Peki neden fabrika verilerindeki tutardan fazla yakarız?

Biz yılların otomobil testçilerinin bile 90 km/s sabit hızla otoyolda, fabrika verilerinde belirtilen minimum tüketime ulaşması o kadar güçken, normal sürücülerin bu ekonomileri sağlaması neredeyse imkânsız... Birçok otomobil markasına gönderilen şikâyet mektuplarında da, çoğunlukla "Katalogdaki tüketim değerleri ortaya çıkmıyor!" yer alıyor...

Test verileri için stabil ortam gerekiyor!
Aslında, fabrikaların usta test sürücüleri gibi, rüzgarsız ortamlarda, araçların en az yük taşıdığı ve ideal yakıt kalitesiyle araçlarımızı kullanabilsek, elbette, bu fabrika verilerine ulaşabiliriz... Fakat güncel yaşamda bu rakamları tutturmak, neredeyse imkânsız.

İlk nokta gaz pedalı...
Araçlarımızın yakıt tüketimini inanılmaz yüksek değerlere taşıyan iki en önemli faktörün, gaz pedalına dibine kadar basmak ve aracın aşın yüklemek olduğunu söylemeliyiz! Diğer yanda, hatalı lastik basıncı ve klimanın kullanılması da, yakıt tüketimini fazlasıyla yükselten iki başlık…

Ekonomi için alınan araçların, ekonomik kullanılması gerekiyor
AutoBild testçileri, bu fenomeni açıklığa kavuşturmak için, geçtiğimiz ayın sonunda Continental lastiklerinin Özel test alanında, maksimum hızların ölçüldüğü 2.8 km'lik oval pistte tam 21 farklı tip ve motorizasyondaki araçla, müthiş bir deneme yapmışlar. 510 beygir gücündeki Jaguar XKR ve 500 beygir gücündeki Audi Q7 V12 TDI gibi devlerin yanında 60 beygirlik Fiat Panda ve 82 beygir gücündeki Ford Fiesta gibi ekonomikleri de testlere sokmuşlar.

Ana sonuç olarak da, "kim gaz pedalına zemini delecek kadar bastırırsa, o kişi tam bir savurgandır!" sonucu çıkmış. Üstelik bu sonuç, sadece SuperSport otomobiller için değil, küçük motorlu küçük otomobiller için de geçerli olarak tespit edilmiş. Sadece benzinlilerin gazına yüklenildiğinde dizellere göre daha yüksek oranda bir tüketim artışı not edilmiş.

"Turbo çalışıyorsa, Turbo yutar!"
Eskiden söylendiği gibi "Turbo çalışıyorsa, Turbo yutar!" sözü de, modern enjeksiyon sistemine rağmen 200 beygirlik VW Passat 2.0 TSI'da bile gaza 'yüklenildiğinde tüketimin 27.1 litreye ulaşılmasıyla, teyit edilmiş... Normal bir test sürüşüne göre yüzde 195 daha yüksek olan bu veri, diğer tarafta aynı aracın Doğal Gazlı versiyonunda "sadece" yüzde 61 daha yüksek olarak ölçülmüş. Audi Q7 V12 TDFda da gaza tam olarak yüklenildiğinde 36.5 İt/100 km'ye ulaşan tüketim, normal ortalama tüketime göre yüzde 195lik bir artış göstermiş. Demek ki, gaz pedalına sağlam bir şekilde bastırdığınızda tüketimi iki misline çıkarmaktan kurtulamıyorsunuz!

Klimalı veya klimasız yolculuk
100 km/s ortalama hızla giderken klima sistemini devreye soktuğunuzda ise, tüketimi yüzde 4.1 oranında arttırıyorsunuz!.. Fakat, ideal serinlikte araç kullanan bir sürücünün, yol dikkati ve sürüş refleksleri konularında daha uyanık kaldığını da belirtelim... Ayrıca araçtaki çocuklar da, sıcaktan şikayet etmeyeceklerdir... Yani, klimanın getirdiği tüketim fazlalığı ile güvenlik ve konforun artışını aynı terazide dengeleyebiliriz!.. Üstelik, hız yükseldikçe, klimanın getirdiği yük de, oransal olarak azalacaktır. Örneğin AutoBild'in test sonuçlarına göre, bir Ford Mondeo'da 160 km/s ortalama hızda, klimanın getirdiği ekstra tüketimin yüzde 1.4 oranına düştüğü tespit edilmiş.

Lastiklerdeki basınç ayarı!
Bir başka tüketim fazlalığı kaynağı da, düşük basınçlı lastikler! 160 km/s ortalama hızda yüzde 4.9 oranında tüketim fazlalığına neden olan ideal basıncını kaybetmiş lastikleri, aracın yük durumuna göre şişirmemiz gerektiğini unutmamalıyız! Bagajdaki yük ve araç içindeki kişi sayışma göre, aracın torpido gözünde unuttuğunuz kullanım kılavuzunda kesin olarak belirtilmiş lastik basıncı değerlerine göre, gereken basınç ayarlamasını yapmanız gerekiyor!.. Lastik basınçlarının ayarsızlığım, yüksek tüketimin yanında sürüş staj bilitesinin bozulması, fren mesafesinin uzaması, lastiklerin daha erken aşınması ve sürüş konfor' gibi yan etkilerinin de okh unutulmamalı! Bu arada lastik markalarının sunduğu Eco serisi "hafif lastikler ile, tüketimin yüzde 11 oranında düşürebileceğini de belirtmeliyiz!..

Ekstra yük ekstra tüketim getirir
Aracın tavanında taşıyacağınız yükler, tavana bağlayacağınız bisikletlerin, 160 km/s ortalama hızda normal tüketimi yüzde 52.6'ya kadar, ağır bir şekilde yükselttiğini tespit eden AutoBild testçileri, ekstra yüklerin mümkün olduğunca aracın en arkasına bağlanmasını tavsiye ediyor.

Yüksek hızda seyretmek, dur kalk trafikte ilerlemek de tüketimi ciddi şekilde arttırır. "Dip gaz" otomobil kullanmanın maliyetini, çok iyi hesaplamalısınız!..


Yazan : Okan Altan
Kaynak : AUTOSHOW

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 794
favori
like
share