2009 Formula 1 Sezonu - Brezilya Grand Prix - Grand Prix - Teknik Değerlendirme

Brezilya Grand Prix - Teknik Değerlendirme

İnterlagos, sezonun en uzun düzlüklerinden biriyle yavaş virajlarını birleştiren bir pist. 4.309 kilometre uzunluğunda doğal bir kase içindeymiş gibi iniş çıkışları olan, son yıllardaki yüzey çalışmalarıyla iyileştirilmesine rağmen, hala tümsekli yüzeyiyle meşhur bir tasarıma sahip.



Tümsekli pistin fiziksel olarak aracı zorlaması, saatin aksi yönündeki sürüşlerde daha da üst düzeye çıkıyor. Sollamanın mümkün olduğu bir pist. Bunun için özellikle 1. viraja giriş müsait. 71 turluk yarışta araç ayarları, optimum tur zamanı elde edebilmek için daha çok uzun düzlük hızına göre yapılıyor.

Aerodinamikler
İnterlagos pistinin birbirine zıt özellikler taşıyan doğası, aracı piste hazırlarken, çok farklı gereksinimlerin dikkate alınmasını zorunlu kılıyor. Birinci ve ikinci sektör ağırlıklı olarak uzun düzlüklerden oluşuyor. Bu bölümlerde rekabet seviyesini ve pozisyonunu koruyabilmek için iyi bir azami sürat gerekiyor. Bu da, düşük bir downforce seviyesine ihtiyaç duyulacağı manasına geliyor.

Bununla birlikte orta sektör tam tersine, hızlanma sırasında, frenajda ve virajlarda iyi bir yol tutuşu sağlamak için yüksek bir downforce gerektiriyor.

En iyi tur zamanını elde edebilmek için pistin bu özelliklerine göre optimum downforce ayarlarını yapmak gerekiyor.

Fernando Alonso: "Temiz bir çıkış yapabilmek ve son virajdan iyi bir hızla geçebilmek çok önemli. Dolayısıyla yukarı doğru çıkan uzun düzlükte baskı altında bulunmuyorsunuz. Ana düzlüğün sonu, sollama için en iyi fırsatı sunuyor. Öndeki aracın hava akımına girebilirseniz ilk şikanda da iyi bir şansınız olur."

Mekanik Ayarlar
Yüksek ve düşük hızlı virajların bir arada bulunması, İnterlagos'ta ideal mekanik ayarları yapmanın zorluğunu gösteriyor. Biz aero seviyesi seçimimizi, pistin belli sektörlerini, diğerlerine göre ön planda tutarak yapıyoruz. İnterlagos'ta en önemli dönemeç 12. viraj. Burası yukarı doğru ana düzlük boyunca hızını belirliyor. Ana düzlükte 15 saniye tam gaz gidiyorsunuz. Bu yüzden biz, orta sektörde de düşük hızda bazen understeer olabiliyor ama bu virajdan iyi bir çıkış elde edecek bir ayara özel bir önem gösteriyoruz.

Yukarıda bahsedilen understeerden kaynaklanan kayıp, son sektördeki tur zamanı ve rekabet seviyesindeki yüksekliğe göre önemsiz kalıyor.

Mekanik ayarlar için ikinci önemli faktör, pist yüzeyi. Burası geleneksel olarak çok tümsekli bir pist. Fakat son zamanlarda yüzey çalışmalarıyla biraz daha düzeltilmiş durumda.

Pist frenler açısından da görece kolay bir tasarıma sahip. Sadece üç ciddi frenaj bölgesi var. Bu açıdan bakıldığından Barselona gibi denebilir.

Fernando Alonso: "Altıncı virajdan, sekizinci viraja kadar olan bölüm, turun en zor kısmı. Bu bölüm İnterlagos'un birbirine zıt doğasını sergiliyor. Altı ve sekizinci virajları uzun bir viraj olarak görmeniz lazım. Fakat çok yumuşak bir yaklaşımla, bordürlerden uzak kalmanız önemli. Ayrıca tümsekler aracın dengesini bozuyor. Bu yüzden oversteer'e karşı dikkatli olmak zorundasınız. Yüksek hızlı geçilen virajın ardından sekizinci viraja giriyorsunuz ki bu pistin en yavaş dönemeci. Bu kez de bordürleri kullanarak agresif bir yaklaşım sergilemeniz gerekiyor."

Lastikler
İnterlagos, lastikler açısından yüksek lateral yüklenmeye maruz kalan pistlerden biri. Pistin yapısı özellikle lastikleri aşındırıcı denemez, bu yüzden soft lastikler kullanabilir. Bridgsetone hafta sonu için buraya medium ve süper soft lastikler getirdi.

Motor
Uzun ana düzlük, motor gücününün, bu pistte kritik bir faktör olduğunu gösteriyor. En uzun düzlük 15 saniye azami süratte geçiliyor. Bu arada pistin deniz seviyesinden 800 metre yukarıda olması da, motorun performansını etkiliyor. Atmosfer basıncının düşük olması motor gücünün yüzde 7 kadar düşmesine neden oluyor. Bunun sonucu olarak tam gazda geçilen turun yüzde 62'si, deniz seviyesinde yüzde 56'ya düşüyor.

Çalıştırılabilirlik de, özellikel rüzgarlı orta sektörde önemli bir faktör. Pilotlar pistin bu noktasında en düşük viteslerde sürüş yapıyor. Bu arada ani yön değişimleri olabiliyor. Aracın dengesinin korunmasında yumuşak bir güç önemli bir faktör olarak öne çıkıyor.

Brezilya Grand Prix 1. Antrenmanlar - Lider Webber

Mark Webber, Brezilya GP'nin 90 dakikalık sabah antrenmanlarını lider bitirerek, RB5'in Japonya'dan sonra performansını kaybetmediğini gösterdi.



Webber, 1.12.463'lük derecesiyle ilk bölümün en hızlı zamanını kaydederken, şampiyona mücadelesi veren Rubens Barrichello kendi seyircisi önünde 0.4 saniye daha yavaş bir zamanla ikinci sırada yer aldı. Sebastian Vettel, Heikki Kovalainen ve Lewis Hamilton ve Kazuki Nakajima ise ilk altıyı oluşturdu.

İnterlagos'ta şampiyonluğunu ilan etmek isteyen klasman lideri Jenson Button ise yedinci sıranın sahibi oldu. İngiliz pilotun seans boyunca understeer problemi yaşadığı görüldü.

Normalden farklı olarak ilk dakikalarda pistte önemli bir kalabalık oluştu. Pilotlar birbirlerine karşı olduğu gibi hava şartlarına karşı da yarışmak zorunda kaldılar. Seansın ilk dereceleri ise Toro Rosso pilotları Sebastien Buemi ile Jaime Alguersuari'den geldi.

Kısa süre sonra 1.14.021'lik derecesiyle Kimi Raikkonen ilk sıraya oturdu. Ancak Raikkonen de burada çok fazla kalmadı ve yerini Webber'e bıraktı.

Nakajima'yla kazadan kaçınmak için yoğun gayret sarfeden Webber de bir süre sonra yerini Barrichello'ya bırakmak zorunda kaldı. Bu arada seansın başından beri hafif hafif çiseleyen yağmur, şiddetli yağmura dönüştü.

Pistin biraz daha ıslanmasıyla kayganlaşması üzerine pist dışına ziyaret eden ilk pilot Fernando Alonso oldu. Yağmurun iyice bastırmasıyla araçlar pite doğru yöneldiler. Ancak araçların pite girmesinden önce Vettel, 1.12.932'lik derecesiyle liderliği yakaladı. Yağmur yağarken pilotlar bir süre beklemek zorunda kaldı.

Pistin çok hızlı bir şekilde kurumasıyla oluksuz lastikleri deneyen ilk pilot Kovalainen oldu. Daha sonraki dakikalarda Romain Grosjean 11. virajda pist dışına çıktı ve yandaki tabelalardan birine vurdu. Bunun üzerine kırmızı bayrak kaldırıldı ve seansa bir süre ara verildi.

Araçların yeniden start almasıyla geriye kalan 15 dakikada Webber en hızlı tur derecesini kaydetti.

Brezilya Grand Prix 1. Serbest Antrenman Sonuçları:


Poz Pilot Takım Zaman Tur

1. Webber Red Bull-Renault (B) 1:12.463 29

2. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1:12.874 + 0.411 32

3. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:12.932 + 0.469 27

4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:12.989 + 0.526 25

5. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:13.048 + 0.585 25

6. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:13.067 + 0.604 21

7. Button Brawn-Mercedes (B) 1:13.141 + 0.678 29

8. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:13.147 + 0.684 23

09. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:13.232 + 0.769 23

10. Raikkonen Ferrari (B) 1:13.321 + 0.858 24

11. Trulli Toyota (B) 1:13.326 + 0.863 26

12. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:13.464 + 1.001 28

13. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.503 + 1.040 24

14. Kubica BMW-Sauber (B) 1:13.563 + 1.100 24

15. Fisichella Ferrari (B) 1:13.619 + 1.156 23

16. Alonso Renault (B) 1:13.787 + 1.324 28

17. Liuzzi Force India-Mercedes (B) 1:13.829 + 1.366 26

18. Kobayashi Toyota (B) 1:14.029 + 1.566 27

19. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) 1:14.040 + 1.577 38

20. Grosjean Renault (B) 1:14.173 + 1.710 23

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 389
favori
like
share