İlk Uçak Fabrikamız

Son güncelleme: 08.11.2009 20:26
  • İlk Uçak Fabrikamız - İlk Uçak Fabrikamız Hakkında - Ödevler

    Kurtuluş Savaşı'nın ardından orduya uçak ve benzeri ihtiyaçlar zengin vatandaşların bağışı ile alınıyor ve alınan uçağın kuyruğuna bağışlayanın ismi yazılıyordu.

    O yıllarda Türkiye'nin sayılı zenginlerinden olan Nuri Demirağ'a da bu teklif sunuldu, ancak o uçak almak yerine uçakların imal edilebileceği bir fabrika yapmaya talip oldu. Yanına aldığı teknisyen ve mühendislerle birlikte seyahatlere çıkıp, Almanya, Çekoslovakya ve İngiltere'deki uçak fabrikalarını gezdi ve bilgi aldı.

    Nuri Demirağ, 1936 senesinde bir Çekoslovak firmasıyla anlaşarak İstanbul Beşiktaş'ta; bugün Deniz Müzesi olarak kullanılan, modern bir bina yaptırdı. Nuri Demirağ, Türkiye'nin ilk uçak mühendislerinden olan Selahattin Alan ile birlikte çalışıyordu. Türkiye'nin ilk modern uçak fabrikasını kurmaya başladı. Fabrikanın ilk siparişi Türk Hava Kurumu tarafından verildi. İlk sipariş 65 adet planör, sonrasında 10 adet başlangıç eğitim uçağıydı. Planörler, 1937-1938 yıllarında tamamlanarak teslim edildi. Bu dönemde Selahattin Alan'ın, Eskişehir'de prototipini yaptığı, Nu D.36 rumuzuyla 24 adet uçak imal edildi. 1938 yılında, Alman uzmanların da yardımıyla, Nu D.38 rumuzlu, çift motorlu ve madenî gövdeli, 6 kişilik yolcu uçağının dizaynına başlandı.

    Saatte 270 kilometre hıza ulaşan, 5 500 metre yükseğe çıkabilen Nu D.38'in yapılması, dünya uçak sanayicilerinin dikkatini birden Türkiye'ye ve Nuri Demirağ'ın uçak fabrikasına çekti. Ürettiği Nu D.38 adını taşıyan çift motorlu 6 kişilik yolcu uçağı yurt dışında büyük ilgi gördü. Yeşilköy'de, şu anda Atatürk Havalimanı olarak kullanılan, Elmas Paşa Çiftliği'ni satın alarak, orada 1559 dönümlük geniş arazi üzerinde, 1000x1300 metre ölçülerinde bir uçuş sahası yaptırdı. Bu sahanın üzerine bir de, Nuri Demirağ Gök Okulu, uçak tamir atölyesi ve hangarlar yapıldı.

    Türk Hava Kurumu, sipariş ettiği uçakların testinin Eskişehir'de bulunan pistte yapılmasını istedi. Bu test uçuşunu henüz yeterli uçuş deneyimi olmayan baş mühendis Selahattin Alan yapmak istedi. İniş sırasında pistteki bir hendeğe düşen Selahattin Alan şehit düştü. Bu olay üzerine THK bütün siparişlerini iptal etti.

    Nuri Demirağ da fabrikasını kapattı ve siyasete atıldı.

    noimage
#08.11.2009 20:26 0 0 0