BMW Vision EfficientDynamics Concept - BMW Vision EfficientDynamics Concept Resimleri - BMW - Vision EfficientDynamics Concept - BMW Vision - EfficientDynamics Concept

Bambaşka bir BMW!

"Hedefimiz M3’ün performansını küçük bir otomobilin tüketimiyle sunabilmekti." diyor, proje teknik yöneticisi Hans Rathgeber. İşte çizgisi ve ekonomisi ile Frankfurt’un ve BMW’nin kutup yıldızı!



Arkadaş sohbetlerinin konulan değişecek. İnsanlık alıştığı gerçekliklerde reformlara gidilmesine alışmak zorunda kalacak. Tamam, bunlar belki bugün veya yarın değil ama yakın bir gelecekte mutlaka gerçekleşecek. Örneğin insanlar otomobillerinin sahip olduğu güç veya motor hacimlerinin büyüklüğüyle değil, otomobillerinin menzilleri, akülerinin dayanıklılığı ve C02 emisyonlarıyla hava atacak ve bunlara süper sporcular bile dahil olabilecek.

Bunun nasıl olabileceğini ise BMW bugünden gösteriyor. Frankfurt'ta sergilenen "Vision Efficient Dynamics" adlı konsept, geleceğin, örneğin 2020'lerin yeşil dünyasına, gerçekten büyük bir pencere açıyor. 2+2 oturma düzenli ve çok dinamik çizgilere sahip olan bu konsept, BMW'nin "Efficient Dynamics" adlı tasarruf teknolojilerinin tamamını bünyesinde barındırıyor.

Hibrid sistem, küçük dizel motor, start-stop otomatiği, başarılı aerodinamik özellikler, ilerici malzemeler ve onlarca farklı teknik. Sadece 1.24 m yüksekliğe sahip "Vision Efficient Dynamics" bu haliyle spor otomobil türünün hareketli bir rehabilitasyon simgesi olacak.

Proje sorumlusu Hans Ralhgeber'e göre otomobil, M3'ün performans değerlerini bir küçük otomobilin düşük yakıt tüketimiyle sunacak. Bunu sayılara dökmek gerekirse: 4.8 sn’lik 0-100 km/s hızlanma, 250 km/s'de elektronik olarak limitlendirilmiş maksimum hız, 3.8 lt/100 km'lik tüketim ve kilometre başına sadece 99 gr'lık karbondioksit salınımı. İnsan ister istemez Rathgeber'in şaka yaptığı düşünüyor. Ancak bu kesinlikle bir şaka değil. Bunun açıklamasını ise aracın dış tasarımından sorumlu olan Anders Warming yapıyor: "Bugüne kadar bir konsept üzerinde asla bu kadar ayrıntılı ve yoğun çalışılmamıştı. BMW'nin sahip olduğu tüm kaynakları neredeyse emdik." Ortaya çıkan bu sanat eseri çekiciliğine sahip çalışmanın her santimetrekaresi çevreye aynı mesajı yolluyor: "Sürüş keyfinden ödün vermeden tasarruf edebilmek istiyoruz." Warming de benzer bir mesaj veriyor: "The exciting look of Efficient Dynamics." Bu sözleri "tasarruf ancak bu kadar seksi olabilir" şeklinde de algılamak mümkün.

Bu araçta B sütunu yok, camdan büyük kapılar asfaltın akışını görmenizi sağlıyor, iç mekandaki doğal malzemeler çevrecilik konusunun altını çiziyor. Sağ tarafta BMW'nin gelecekteki kokpitini görüyoruz. Bilgiler anlık sürüş tarzının gerektirdiği önem seviyelerine göre belirginleştiriliyor. Araç, rota bilgilere göre kendisini şartlara uyarlayabiliyor.

Karoseri kabinden ayıran küçük destekler hem çok hafif hem de çok sağlam bir malzemeden üretilmiş. Büyük cam yüzeyler hafif üretim tekniklerine gönderme yapıyor. 1.90 m'lik genişlik (en sağda) oldukça heybetli görünmesini sağlıyor. Normal durumlarda kırmızı renk yayan yeni LED'ler, farklı görevler (örneğin sinyal için sarı için renk değiştirebiliyor.



Dört adet bağımsız koltuk (en üstte) şişebilen hava yastıkları sayesinde oturanın vücuduna optimum oturacak şekilde ayarlanabiliyor. Orta konsola sabitlenen koltukların iskeletleri hafif bir malzeme olan kevlardan üretilmiş. Şasi ve yürüyen aksamın tamamı alüminyumdan üretilmiş. 1395 kg ağırlığındaki otomobil 445 kg yükleme kapasitesine ve 150 lt bagaj hacmine sahip.

Yol rüzgârı akabildiği sürece sürtünme azalır
Karoserdeki tüm elemanlar, hava akımını kanalize etmek için tasarlanmış. Bu konuda BMW, Formula 1 tecrübelerine başvurmuş. Yani her şey akıcı, her şey birbirinin üzerine geçiş yapıyor, Formula 1 'deki gibi karoserin neredeyse tüm unsurlar birer hava yönlendirici olarak görev yapıyor. 21 inçlik jantlar tamamen giydirilmiş, yuvarlanma direncini azaltmak için dar tabanlı lastikler kullanılmış.



Boyu 4.6 m, ağırlığı ise 1.4 ton civarında olan bu çevreci yarışçı prensipte 2 parçadan oluşuyor. Bunlardan iç kısımdaki koza, silikon bazlı yeni bir plastik alaşımı olan bir güvenlik kalesi görevi yapıyor. Bu kısım, unsurların ergimeye yakın sıcaklıklara kadar ısıtılarak birleştirilmesi şeklinde özetlenebilecek olan Laser-Sinter-Proccss sistemiyle üretilmiş. Aşırı hafif ve çok sağlam olan bu malzeme aynı zamanda esnek de. alet kullanılmadan birleştirilmesi ve parça sayısını azaltması sayesinde sistem, küçük seri üretimler için çok uygun.

İç mekâna polikarbonattan üretilmiş iki adet kanat şeklinde açılan kapı üzerinden geçiliyor. Hem kapılar hem de tavanın rengi, ışığın düşme açısına göre otomatik olarak kararabiliyor. Bolca ileri teknolojik oyuncakla yüklü iç mekanda 4 kişi rahatlıkla yolculuk edebiliyor, ikinci kısım ise İçteki kozanın üzerinde uzanan ve çok hafif bir malzeme olan karbondan üretilmiş. Dinamik geçişlerle şekillendirilen yüzeyler ve formlar gerçekten çok etkileyici bir görünüme sahip. Küçük destekler ise yol rüzgârının aralarından rahatlıkla akabilmesi için karoserle kabini birbirinden ayırıyor. Aracın alt kısmında dümdüz bir zemin, 21 inçlik büyük jantlar ve şaşırtıcı incelikte lastikler (195 mm tabanlı) kullanılmış ve tüm bunlarda aerodinamik özellikleri iyileştiren giydirmelere yer verilmiş. Lastik tabanlarının bir süper sporcu için çok dar seçilmiş olmasının nedeni ise, yuvarlanma direncinin de enerjinin boşa harcanmasına neden olması.

Arka tasarıma bakıldığında, L formlu LED'li stoplarda BMW'nin DNA'larına rastlıyoruz. Saldırgan bir görünüm kazandıran çift mercekli köşeli farlar ve büyük BMW böbreği ise Alman firmanın ön kısmında fark edilebilecek BMW genleri. Izgaranın renk değiştirmek gibi ilginç bir özelliği de var: İçten yanmalı motor kullanılırken açılan kapakçıklar siyah bir renge neden olurken, elektrik motoruyla ilerlerken kapandıklarında ızgarada mavi parıltılar görülüyor.

Sizin de fark edebileceğiniz gibi BMW'nin bu konsepti, içten yanmalı motoru nedeniyle mutlak bir sessizlikle ilerleyemiyor. Bunun nedenini proje sorumlusu Rathgeber açıklıyor: "Şu an sadece elektrik motoruyla asla elde edemeyeceğimiz menzillere ulaşmak istiyoruz." Bunun en iyi çözümü ise şimdilik sadece hibrid sistemden geçiyor: Aracın arkada konumlandırılan elektrik motoru maksimum 34 HP güç üretirken, yeni geliştirilen 1.5 İt hacimli 163 HP'lik 3 silindirli turbo dizel tarafından destekleniyor. Arka tekerleklere güç aktarımı ise çift debriyajlı bir şanzıman tarafından gerçekleştiriliyor. Gaz vermeden viteste ilerlerken ve fren sırasında elektrik motoru, jeneratör görevi yapmaya başlayarak 98 adet lityum-polimer hücreden oluşan aküyü şarj ediyor. Bu dinamik ikiliye arkadaki ikinci bir elektrik motoru da dahil edilmiş. İlave elektrik motorunun normalde 82 HP, kısa süreli olarak ise 141 HP'ye çıkabilen gücü, iki kademeli bir destek şanzımanı üzerinden ön tekerleklere aktarılıyor. Böylelikle 4 tekerlekten cekişli hale gelen konseptin toplam sistem gücü, 356 HP ve 800 Nm'ye ulaşıyor.

Sürüş tarzına bağlı olarak motorları, sadece dizel, sadece elektrikli veya üçlünün kombinasyonu halinde kullanmak mümkün. Optimum güç kullanımı ile aracın menzili 700 km'ye ulaşabiliyor. Doğal olarak birplug-in (şebekeden şarj) çözümü de bulunuyor: Şehir elektriği ile aküyü şarj etmek için 2.5 saat, yüksek voltajlı prizlerle ise 1 saat yetiyor.

Bu konsept BMW’nin kutup yıldızı
Konsept ile tekrar karşılaşıp karşılaşmayacağımız sorusuna Rathgeber cevap veriyor: "Bu konsept ile çalışanlarımız, BMW'nin gitmek istediği yolu kendilerine gösterecek olan bir kutup yıldızına sahip oldu. Bu durum bizlere inanılmaz bir güç veriyor." İkinci sorumuzun cevabını ise Rathgeber, otomotiv dünyasının efsanevi ismi Henry Ford'un bir sözüyle yanıtlıyor: "Eğer müşterilerimi dinleseydim daha hızlı atlar üretmem
gerekirdi."



SONUÇ:Bu konseptte ekip gerçekten çok ince çalışmış, her şeyin en iyisi seçilmiş. Sadece bu bile otomobili sevmek için yeterli. Araçtaki bazı çözümler yakın zamanda seri üretim araçlarda kullanılacak. Umarız BMW'nin iddiası gerçek olur ve C02 salınmışız bir dünyada sürüş keyfinden ödün vermek zorunda kalmayız. Bu konsept ile BMW yepyeni bir yol açmış olabilir.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 446
favori
like
share
MiSS-FENER Tarih: 11.11.2009 14:14