Öğretmen ve aileler için üstün yetenekliliğin en erken belirtilerinden bazıları şöyle sıralanabilir;
Bebeklikte olağan üstü hareketlilik
Uzun dikkat süresi
Anne-baba veya bakan kişiyi erken tanıma ve gülme
Ses ağrı ve acıya karşı aşırı reaksiyon
Gelişimsel dönüm noktalarına (yürüme konuşma v.b.) hızlı ilerleme
Olağanüstü hafıza
Hızlı öğrenme ve bundan hoşlanma
Erken ve kapsamlı dil gelişimi
Kitaplara karşı aşırı ilgi
Merak
Şakadan anlama yeteneği
Soyut muhakeme ve problem çözme becerileri
Canlı hayal gücü
Duyarlılık ve sevecenlik
Sürekli soru sorma
Arkadaşları ile oynarken lider olma
Üstün Yetenekli Çocukların Öğretmen Ve Ailelerine Yönelik Birlikte Yapılabilecekleri Etkinlikler:
Üstün yetenekli çocukların yetenek ilgi ve ihtiyaçlarına cevap verme konusunda ailesine ve öğretmenlerine çok büyük görevler düşmektedir. Çünkü yukarıda da belirtildiği gibi onlar diğer yaşıtlarından daha fazla ayrıntılı ve derinlemesine bilgi öğrenmek isterler. Bu sebeple aşağıda sıralanan örnekler gibi etkinlikler uygulamak bu tip özellik taşıyan çocuğa sahip aileler ve öğretmenlerin çocuğa gereksinimleri doğrultusunda destek vermelerine olanak sağlayabilir.
Karşılaştırma ve zıtlık: Kitaptaki iki karakter tanıdığı iki insan iki televizyon şovu iki köpek arasındaki benzerlik ve farklılıkların neler olduğunu sormak.
Farklı yollarla gruplama yapmak: Sevdiği televizyon şovları tanıdığı insanları oyuncakları içecekleri günün saatleri duyguları kıyafetleri farklı geometrik şekilleri gruplama konusunda farklı yollar bulmasına olanak vermek.
Bilgisayar kullanmak: Çocuklara bilgisayar kullanmayı öğretmek. Dinozorlar facemaker (yüz yaratma) gibi bazı programlar bu çocuklar tarafından zevkle kullanılmaktadır.
Farklı oyuncaklar: Değişik manipülatif oyuncaklar sunmak ve bu materyallerle özgün tasarımlar üretmesine fırsat vermek.
Farklı düşünme becerileri: Basit mantıksal yap-bozlar ve labirentler sunarak kritik düşünme ve problem çözme becerilerini öğretmek.
Tahmin etme becerisini geliştirmek: Bir televizyon şovunda "sonra ne olacak?" kitapta insanların yaşamı konusunda "ne düşünüyorsun?" veya "bu çocuk kızgın mı?" "sence ne düşünüyor?" gibi tahminlerde bulunmasını istemek. "Eğer... olursa": "Dışarıda çimlerin üstüne bir parça ekmek bırakırsak" veya "büyük annene mektup göndermek istesen" veya "eğer insanlar uçabilseydi" "bütün arkadaşlarına kızsaydın ne olurdu?" tipinde sorular sormak.
Karışıp değişen hayvanlar: Birkaç tane hayvan seçmesini isteyip bazılarının özelliklerini değiş tokuş etmesini istedikten sonra ortaya çıkan yeni tür hayvanı çizmesini veya plastirinden modelini yapmasını veya onunla ilgili bir
hikaye yazmasını istemek.
Bilim doğa ve çevre ile ilgili kitaplar okumak: Bu çocuklar bilim doğa ve çevre hakkındaki kitaplardan genellikle çok hoşlanırlar.
Teybe öykü gözlem v.b kaydı yapmak: Çocuğa taşınabilir küçük bir teybin ve mikrofonun nasıl kullanıldığını anlatarak ya bir hikaye ya bir şarkı ya da ev veya okulun etrafında bir gezi yapıp daha sonra dinlediğinde neler gördüğünü hatırlayabilmesi için gördüklerini kaydetmesini istemek.