Osmanlı Döneminde Tasarlanan Boğaz Köprüsü

Son güncelleme: 03.04.2010 11:54

  • Osmanli Devlet Arsivleri'nden Istanbul'un mimari tarihiyle ilgili bir çalisma;

    Italyan Mimar Mondrakol tarafindan hazirlanarak "Compagnie Internationale du Chemin de Fer du Bosphore" basligi altinda
    6 Ekim 1900 tarihinde Sultan II. Abdülhamit'in onayina sunulan Bogaz Köprüsü Projesi: Şimdikilerin çirkinliği yanında gerçek bir sanat eseri...

    noimage

    Italyan Mimar Mondrakol, Padisah 2. Abdülhamit döneminde, Istanbul Bogazi'na bir köprü insa etmek için proje hazirladi. Ancak, maket çizimleri de yapilan projeyi begenmeyen 2. Abdülhamit, köprünün insaatina izin vermedi.

    Osmanli Arsivlerindeki 'Y.A.Hus 411/174' numarali belgede, Sadrazam Sait Pasa projeyi anlatan dilekçeyi 6 Tesrin-i evvel 1316'da (6 Ekim 1900) üst yazi ile padisaha sunuyor. Yazida proje tüm detaylariyla anlatiliyor.
    Köprünün yapim fikri, '93 Harbi' olarak bilinen 1877-78 Osmanli-Rus Savasi sirasinda ortaya atildi. Almanlarin Istanbul-Bagdat Demiryolu'nu yapimi sirasinda da yeniden gündeme geldi.

    Istanbul-Bagdat Demiryolu ile Güney Avrupa ve Avrupa'nin merkezinin birlestirilmesini hedefleyen projenin, Bogaz'in en dar yeri olan, bugün Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün bulunduðu Rumelihisari ile Anadoluhisari arasinda yapilacagi belirtiliyordu.

    Köprünün mimarisi ise söyle anlatiliyordu:
    ''Iki yakanin arasi 600 metre. Projede üç asma köprü olacak ve bu gayet heybetli bir manzara kazanacak. Büyük binanin ortalari minareler ve özel kubbelerle süslenecek. Son direklere çelik kablolar çekilecek, kubbelerden her birinin kaidesi granit olacak. Köprünün ayaklarinin alti, taarruzdan korunmus sekilde olusturulacak. Yüksek kuleler, 15 fenerle isiklandirilacak. Ayrica kubbeler, çini ve yaldiz tugralarla süslenecek. Köprünün yüksekligi altindan büyük bir geminin geçebilecegi sekilde insa edilecek. Kulelerin arasindan da tren geçecek.'
#03.04.2010 11:54 0 0 0