Dönemin gazete ilanlarındaki imajı gereği "Sevgi Bağı"ydı, "Yürüyen Güzel"di. 1990lardan itibaren de Hacı Murat oldu. 4 yıl önceki vergi indirimi uygulamasıyla binlercesi hurdaya ayrılsa da, fanatik kullanıcıları onu bırakmadı. Sonra, GİTTe dönüşüp Opet reklamında Cem Yılmazla başrolü paylaşınca yeniden doğdu.

Tofaşın Bursa fabrikasında üretilen ilk otomobil Murat 124ün üretimi durdurulalı 30 yıla yaklaşsa da yollarda hálá 1000 Hacı Murat dolaşıyor. BMW motoru takılmış, nice lüks araca toz yutturan bir Murat 124 otobanda sizi de sollayabilir. Modifiyeli Muratlar, İzmirde her yıl yapılan Hacı Murat 124 Cupta yarışıyor. Safranboluda bir fan kulübü de var. Kulüp üyeleri Fiata sesleniyor: "Murat 124ü tekrar üretin!"

İtalyan otomobil devi Fiatın 2004te ölen onursal başkanı Giovanni Agnelli, Murat 124ün fikir babasıydı. 45 yaşında Fiatın başına geçtiğinde, lüks otomobiller yapan şirketin, uygun fiyatlı, ulaşılabilir bir otomobil üretmesi için harekete geçti. Kısa sürede çok popüler olan araç, 1971de Tofaşın Bursa fabrikasında Murat 124 adıyla üretilmeye başlandı. Türkiyede yabancı lisansla üretilen ilk otomobil olarak.

Türkiyede 1971-1977 arasında 134 bin 867 Murat 124 üretildi. Tofaşın Kartal, Doğan, Şahinleri üretmeye başladığı 1977de, Murat 131 (Serçe) ile birlikte 124ün de üretimi durduruldu. 2002deki ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) indirimi Muratın sonu oldu. ÖTV indirimi yasasına göre, 20 yaşını doldurmuş araçlar, yeni bir araç alırken 4 bin YTLye varan indirim sağlıyordu. Bundan yararlanmak isteyenler, 300-400 YTLye satılan Muratlara koştu. Hurdaya ayrılan araçlar, kilosu 150 kuruştan önce hurdalıklara, sonra da demir fabrikalarına eritilmeye gitti.

BİN TANE KALDI

O tarihten sonra klasik araç kategorisine girdi, değer kazandı. Birkaç yıldır, ellerindeki araçları hurdaya vermeyenler, modifiye edilmiş 124leriyle yollara çıkıyor. 30 yıl sonra gelen popülerlikte, Opet reklamlarındaki GİTTin büyük payı var elbette. Mikeın sadık dostu GİTT, 1975 model bir Murat 124. İstanbul Göztepe Oto Sanayi Sitesinde 30 bin YTLlik modifikasyon yapılmış bir 124.

İtalyanlar 124ü çoktan unuttu. Ama Türkiyede hálá yollarda dolaşan 1000 Murat 124 olduğu tahmin ediliyor. Çoğu da modifiyeli. Değeri 1000 YTL bile etmeyen aracı modifiye etmek en az 6 bin YTLye patlıyor. 1200 cclik mütevazı motoru 1600-2000 cclik motorlarla değiştiriliyor. En çok da aracın yol tutuşu iyileşsin diye çalışılıyor. Bir de jantlar parlak boyalarla boyanıyor. Metalik siyah ve gri en popüler renkler.

Modifiyecilerin en büyük sorunu yedek parça. Büyükşehirlerde parça bulmak çok zor. Bu yüzden Anadoluda hurdacıları dolaşıyorlar. Murat 124ü kendisi modifiye eden İzmirli Mert Erkekler, "Parça geldiğinde size haber vermeleri için oto sanayiden tanıdık edinmek şart" diyor.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 4883
favori
like
share
refikesk Tarih: 25.04.2006 20:00
emeğine sağlık...[/u]
faki25 Tarih: 25.04.2006 12:21
iyi bir üşünce
Turania Tarih: 20.04.2006 09:43
tesekkurler
refikesk Tarih: 13.04.2006 11:18
yeni model olarak güzel olabilir..
casper Tarih: 09.04.2006 22:54
aslında yenileştirilmiş bir şekilde yeniden üretilebilir

woswosta yaptıkları gibi ,ama fiyat çok uçuyor,yenileyince ,hem nostaljik hemde yeni diye :20:
kurtjara Tarih: 05.04.2006 12:24
aslında yenileştirilmiş bir şekilde yeniden üretilebilir :20:
Asimavi Tarih: 04.04.2006 22:21
Teşekkürler