arkadaşlar aşagıda vereceğim bilginin herkesin özellikle bu işle uğraşan arkadaşların işine yarayacağını düşünüyorum.
(ALINTI)

INDEX 2 Divx Nedir 3 Terimler  Formatlar 4 Codec
Tanımı ve
Çeşitleri 10 Altyazı Çözümü 11 Divx Kesme  Birleştirme 14 Divx Ses
Ekleme
15 Xvid ile Encoding 16 Nan-Dub ile Encoding 18 Divx den VCD 23 DVD
den
Divx 25 Tv Kartı Capture 27 Divx Player Cihazları 28 Program Açıklaması
AutoGK 29 Tesekkurler 45 DivX Nedir Divx, Microsoft un çıkarttığı
Mpeg4
Codec in kırılması ve Mp3 ses formatıyla birleştirilmesi sonucunda DVD
kalitesinde ki görüntünün, minimum görüntü kaybıyla yeniden
oluşturulmuş
haline denir. DVD den % 15 görüntü kaybıyla Divx transferi yapmak
mümkündür, VCD de bu fark % 80 civarında olmaktadır. Divx in amacı
fazla
görüntü kalitesi kaybı olmadan DVD kalitesinde ki görüntüyü Video CD
boyutunda sağlamaktır. TERİMLER - FORMATLAR KAMERA Kamera, genellikle
dijital kameralarla yapılan sinema çekimleridir. Kamerayı sabitlemek
için
bazen üç ayaklı sehpalardan kullanılır, ancak çoğu zaman bu mümkün
olmaz ve
dolayısıyla kamera sallanır. Ayrıca kameranın bulunduğu yere bağlı
olarak
ekran ortalanamayabilinir, ve belli bir açıdan görüntüyü kaydedilir.
Eğer
düzgünce yerleştirilmişse, ekranda yazı olduğu için kesin birşey
söylemek
zor ancak çoğu zaman bunlar ekranın üstünde ve altında üçgen sınırlarla
gözükürler. Ses ise, kamerayla tümleşik mikrofon aracılığıyla
kaydedilir, ve
özellikle komedi filmlerinde, film sırasında kahkahalar duyulabilir. Bu
faktörler sonucunda görüntü ve ses kalitesi genellikle düşük olur,
yalnız
şansımız yaver giderse sinemayı boş bulabilir ve temiz ses sinyallerini
alabildiğimiz bir çekim oluşturabiliriz. TELESYNC(TS) Telesync, harici
ses
kaynağı kullanması dışında (genellikle bu harici ses, insan seslerinden
uzak
olan bir yerden, koltuğun özel bir kısmından alınır) kamera ile aynı
işlevi
görür. Doğrudan bir ses kaynağı, iyi kalite bir ses kaynağı olacak diye
bir
kaide yoktur, özellikle birçok arka plan gürültüsünün sese karıştığını
düşünecek olursak. Genellikle telesync, boş bir sinemada ya da
profesyonel
bir kamera yardımıyla projeksiyon odasından ki böylece daha iyi bir
görüntü
kalitesi elde edilir ve kaydedilir. Kalite, çekimden çekime oldukça
farkedebilir; onun için tüm filmi indirmek yerine, önce örneğini
indirin.
Telesync'ler yüksek oranda etiketlendirilmemiş kameralardır.
TELECINE(TC)
Telesine makinesi, filmi dijital olarak makarasından kopyalar. Ses ve
görüntü çok iyidir, ama gerektirdiği teçhizatı ve masrafı dolayısıyla
telesineler pek yaygın değildir. Genellikle film, gerçek aspect
oranında
olacaktır, bununla beraber 4:3 telesineler de mevcuttur. Buna en iyi
örnek
geçen sene kaydedilen JURASSIC PARK 3 TC'dir. Telesine, film sırasında
ekranda görülen bir zaman sayacı olduğu için zaman kodlamasıyla
çakışmaz.
SCREENER(SCR) Bir filmin promosyon amaçlı VHS kaseti, piyasaya çıkmadan
önce
dükkanlara ve diğer bazı yerlere gönderilir. Bir Screener, VHS kasedi
formatındadır ve genellikle 4:3 (tam ekran) aspect oranına sahiptir.
Bunun
dışında geniş ekran olanları da bulunabilir. En büyük dezavantajı;
ekranın
altından geçen ve telif hakları ile kopya-yazılım ihbarı için telefon
numarasının yazdığı mesajdır. Ayrıca, eğer kasedin seri numarası ya da
kasedin içine doğru bir çizgi var ise; bunlar genellikle siyah bir
çizgi ile
olmak üzere, o bölgenin üstü çizilerek bloke edilmelidir. Bu genellikle
sadece birkaç saniyeliktir, fakat maalesef bazı kopyalarda bu olay tüm
film
boyunca sürer ve bazıları oldukça büyüktür. Kullanılan araç-gereçe
bağlı
olarak, screener kalitesi-eğer MASTER kopyasından yapılmışsa mükemmel
kaliteden, eğer kalitesiz malzemenin kullanıldığı eski bir VHS
Kaydedicisi
ile yapılmışsa düşük kaliteye kadar değişir. Çoğu screener VCD'e
dönüştürülür, ancak bazı SVCD denemeleri de oldu ve bazıları
VCD'ninkilerden
daha kaliteli idi. DVD-SCREENER(DVDscr) Aynı şekilde screener'lardan
bazıları DVD'ye dönüştürülür. DVD retail'lerin içerdiği bazı ekstralar
dışında genellikle geniş ekrandır(widescreen). Uyarı mesajları her
zaman
siyah kısımda olmayabilir; dolayısıyla bu, izleme zevkini bölebilir.
Rip
edenin yeteneğine bağlı olarak DVD Screener'lar çok iyi kalitede
olabilir.DVD Screener'lar genellikle SVCD ya da Divx/XviD formatlarına
dönüştürülür. DVDRip Piyasaya sürülen DVD'nin son kopyasıdır. Mümkünse
bu,
tekrar pre-retail(örneğin, Star Wars Episode 2) olarak piyasaya sürülür
ve
mükemmel kalitede olur. DVDRip'ler, SVCD ve DivX/XviD olarak
yayımlanır.
VHSRip Genellikle kaykay/spor videoları ve XXX gösterimleri olmak üzere
retail VHS'den dönüştürülmüşlerdir. TVRip Tv programları; ya ağ üzeri
(dijital kablo/uydu dekoderleri aracılığıyla cap edilenler daha
uygundur) ya
da gösterim öncesi uydunun şebekeye programı birkaç gün önceden
göndermesi(bazılarında titreşimler oluyor) şeklindedir. 'WWF Raw Is
War'
gibi ekstra bölümler içeren bazı progamlar ve kamera/yorum testleri
ayrıca
rip dahilindedir. PDTV, dijital bir TV PCI kartından cap edilir, bu
genellikle iyi sonuç verir, öyle ki bazı grupların bunları SVCD olarak
yayınlama eğilimleri görülmektedir. Bütün VCD/SVCD/SivX/Xvid ripleri TV
görüntüsüyle desteklenmektedir. WORKPRINT(WP) Workprint, henüz bitmeyen
bir
filmin kopyasıdır. Filmde eksik sahneler ya da müzikler olabilir.
Kalite
mükemmelden, çok kötüye kadar değişir.. Bazı Workprint'ler son
baskısından
oldukça farklıdır (Men In Black'te yaratıklar ve oyuncular olmaları
gereken
yerde değillerdi) ve diğerleri de ekstra sahneler içeriyor bile
olabilir
(Jay and Silent Bob). WP'ler, eğer ki iyi kalite bir kopyası
edinilirse,
koleksiyonda hoş bir ilave versiyon işlevi görebilir. DivXRe-Enc Divx
re-enc, orjinalini VCD kaynağından alan ve ufak boyutta bir DivX
dosyasına
re-encode edilen filmdir. Çoğunlukla dosya paylaşanlarda görülür, ve
bunlar
genellikle 'Film.İsmi.Grup(1of2)' şeklinde etiketlenirler. Bu işi yapan
gruplardan en bilinenleri; SMR ve TND'dir. Bunlar aslında, eğer bir
filmin
200MB'lık kopyasına sahip olup olmama konusunda kararsız değilseniz
tabi,
download etmeye değmezler. Genellikle uzak durun.
Watermarks(Filigranlar)
Birçok film Asya Silver'ları ve PDVD'lerden gelir ve sorumlu kişi
tarafından
etiketlenir. Bu etiketleme genellikle bir harf/ilk harf veya genellikle
köşelerden birinde bulunan küçük bir logo şeklinde olur. En meşhurları;
"Z","A" ve "Glove" filigranlarıdır. AsianSilvers/PDVD Bunlar, doğulu
bootlegger'ların çıkarttığı filmlerdir.. Genellikle bazı gruplar
tarafından,
kendileri adına çıkartmaları için satın alınırlar. Silver'lar çok
ucuzdur,
birçok ülkede mevcuttur ve yeni bir versiyonunu çıkartmak da kolaydır.
Bu
yüzdendir ki, şu anda bu işin içinde oldukça kişi var. Bunların
çoğunluğunu
ise birkaç dağıtımdan öteye gidemeyen küçük gruplar oluşturur.PDVD'ler
ise
DVD'ye konulan şeyin aynılarıdır. Çıkartılabilir altyazıları vardır ve
kalite olarak silver'lardan çok daha iyidirler. Normal bir DVD gibi rip
edilirler, ancak VCD şeklinde dağıtılırlar. FORMATLAR VCD VCD MPEG1
tabanlı
bir formattır. Sabit , 1150 kbit bitrate'e ve 352x240 çözünürlüğe
sahiptir.
Genellikle düşük kalitede (KAMERA / TS / TC / VHS çekim / TV
çekimi(analog)
küçük boyut elde etme, tek cd'ye sığdırabilme amaçlı kullanılır.
VCD'ler ve
SVCD'ler süreye dayalıdır, yani bir diskin kapasitesinden daha büyük
bir
MPEG film gene de (süre sayesinde) 74 dakikalık bir CD'ye sığabilir.
SVCD
SVCD ise MPEG2 bazlıdır (DVD gibi) ve 2500kbit'e kadar
değişken(variable)
bitrate değerlerine izin verir, ayrıca 480x480 (NTSC) çözünürlüğe
sahiptir,
ve oynatıldığı zaman 4:3 görüntü oranını alır. Değişken bitrate'ten
dolayı
tek CD'ye sığacak uzunluk kesin bilinmemektedir, fakat genellkle 35-60
dakikanın bir CD'ye sığdığı görülmüştür. Değişken bitrate kullanarak
SVCD
yapımı sırasında çoklu geçişler (multi-pass) kullanılması önemlidir.
Belki
yapım süresi uzar, fakat sonuç daha net olur. XVCD/XSVCD Basit bir
şekilde
kurallara uymayan VCD'lerdir. Daha yüksek bitrate ve çözünürlük değeri
alabilirler, ama sonuçta durum VCD'yi oynatacak makinenin kapasitesine
bağlıdır. XVCD'ler ortalıkta fazla görünmez, çünkü genellikle amacı
internete yaymak değil de ev kullanımı için tercihtir. DivX / XviD DivX
formatı multimedya platformları için tasarlanmıştır. İki codec
kullanır:
biri düşük hareket (low motion), öbürü ise yüksek hareket (high
motion).
Uzun süre önce yapılmış filmlerin çoğu low-motion olarak yaratılmıştır,
ve
high-motion da da problemler vardır. İki codec arasındaki değişimleri
sağlayarak daha kaliteli sonuçlar elde edebilmek için SBC (Smart
Bitrate
Control-Akıllı Bitrate Kontrolü) adlı bir metod geliştirilmiştir. Çok
yüksek
işlem değeri ve karmaşık alogoritmalar ile yapıldığından dolayı DivX
filmlerin DVD Player'larda çalışmaları şu an için mümkün değildir.
Fakat
bazı firmalar şu an DivX player ürünler üretiyor, hatta satıyorlar,
fakat bu
makineler de her yerde bulunmuyor. Düzgün DivX'ler genellikle
DVD'lerden rip
edilmiştir ve bir CD'ye 2 saatlik iyi kalitede bir DivX sığdırılabilir.
Farklı türde codec'ler mevcuttur, en ünlüleri Divx3.11a ile yeni XviD
dir.
CVD CVD, CVD ile SVCD'nin bir kombinasyonudur. Genellikle bir çok DVD
Player
tarafından desteklenirler. SVCD'nin MPEG' bitrate'lerini destekler ama
352x480(NTSC) çözünürlüğü kullanır, çünkü yatay çözünürlük fazla önemli
sayılmaz. Şu anda hiç bir grup CVD yayınlamamaktadır. DVD-R DVD-R, en
popüler DVD yazma çözümüdür (DVD-RAM,DVD+R gibi farklı seçeneklerin
arasından sıyrılır). Taraf başına 4.7 gb veri taşır, çift taraflı
yazılabilir DVD'ler de mevcuttur, böylece tek diskte yaklaşık 10 GB
taşınabilir. SVCD 'nin MPEG2 görüntüleri DVD-R'a yazılıp izlenmeden
önce
dönüştürülmelidir. DVD'den DVD-R'a kopya yapmak da mümkündür, ama bazı
durumlarda extralar/diller yer sorunu yaratmamaları açısından
kaldırılır.
ÇEŞİTLİ BİLGİLER Regional Coding(Bölgesel Kodlama) Bölgesel kodlama;
filmlerin Amerikan DVD'lerini alan insanların, kendi ülkelerinde
bunları
erken izlemelerini ya da Amerika-dışı distribütörlüğünü başka
firmaların
yaptığı eski filmlerin, Amerikan firmaları aracılığıyla ülkedışına
çıkışını
engellemek için dizayn edildi. Birçok playerın bölgesel kodlaması, bir
çip
aracığıyla ya da kumanda yardımıyla kaldırılabilir. RCE RCE (Bölgesel
Kodlama Arttırıcısı), "Çok Bölgeli" player'lar yaratmak için dizayn
edilmişti, ancak birçok hata oluştu ve üstesinden gelindi. Şu anda çok
az
sayıda film RCE kodludur ve bunlar da hiç tutulmazlar. Macrovision
Macrovision, ticari DVD'lerin çoğunda bulunan kopya korumasıdır. Eğer
DVD
kopyalanırsa; VHS'nin analiz edemeyeceği sinyaller gönderilir ki bu
sinyaller sayesinde ekranda çizgiler gözükür ve görüntü karanlıklaşır.
Kimi
DVD Player'larda (örneğin Tescos'un Dansai 852'si) macrovision'un
kaldırılabileceği gizli bir menü mevcuttur. NTSC/PAL NTSC ve PAL,
dünyada
kullanılan iki temel standarttır. NTSC PAL'dan daha yüksek framerate'e
sahiptir(29fps-25fps) fakat PAL'ın daha yüksek çözünürlüğü vardır ve
daha
keskin görüntüler elde edilir. PAL sistemlerinde NTSC diskleri
oynatmak,
NTSC sistemlerinde PAL diskleri oynatmaktan çok daha kolaydır -ki bu
İngilizler için iyi bir olaydır. RGB(Red-Green-Blue) destekli bir skart
girişi; NTSC görüntüsünü çoğu yeni televizyonlarda tam renk olarak
oynatacaktır, ancak bunu VHS kasedine kaydetmek için NTSC'yi
PAL50'ye(çoğu
DVD player'ın kullandığı PAL60 değil) dönüştürmek gerekecektir. Bu
dönüştürmenin tam sonuç verebilmesi için her formata kayıt yapabilen
dünya
standartlarında bir VCR'a gereksiniminiz vardır. SÜRÜMDOSYALARI RARset
Bu
filmler RAR biçimindedir ve v2 (rar>.rxx) ya da v3 (part01.rar >
partxx.rar)
şeklindedirler. BIN/CUE .cue dosyasını notepad ile açın ve ilk satırda
sadece dosya ismi dışında bir yazı yazmadığından emin olun. Sonra Nero
ile
cue dosyasını açın ve program bu dosyayı VCD/SVCD formatında
yazacaktır.
TVRip'ler MPEG olarak yayınlanırlar. Divx dosyaları ise sadece divx ve
.avi
şeklindedir. NFO NFO dosyası filmi yayınlayan grubun reklamını yapmak
amacıyla film ile birlikte koyulur. Bu dosyada yayınlama hakkında genel
bilgi, format, kaynak, boyut ve işe yarayabilecek bazı notlar bulunur.
Bunlar aynı zamanda yeni üye alma ve grup için donanım istemek amacıyla
da
kullanılırlar. SFV Bunlar genel olarak site düzeyinde, her bir dosyanın
upload edilip edilmediğini kontrol etmek için kullanılır. Ayrıca SFV,
bütün
dosyaların olup olmadığını veya CRC(Cyclic Redundancy Check)
doğruluğunu
kontrol eden insanlar için de kullanışlıdır. Bu dosyaları kullanabilmek
için
pdSFV veya hkSFV gibi programlar gereklidir. ETİKETLER PROPER(DÜZGÜN)
Bu
işin kurallarına göre, kim ilk Telesync'i yayınlarsa yarışı o kazanır.
Fakat
eğer filmin kalitesi düşük ise diğer bir grup aynı filmin başka bir
telesync'ini(ya da aynı kaynağın daha kalitelisini) koyar ve
kopyalamayı
önlemek için PROPER etiketini dosyaya ekler. PROPER, bu sahnedeki en
öznel
etikettir ve birçok insana göre PROPER'ın orijinalinden daha iyi olup
olmadığı tartışılır. Birçok çaresizlik içindeki grup da, PROPER'ları
sırf
yarışı kaybetmemek adına yayınlarlar. PROPER'ın yayınlanma sebebi
NFO'da
mutlaka belirtilmelidir. SUBBED(ALTYAZILI) VCD olayında, eğer
yayınlanan
film altyazılı ise bu demektir ki altyazı film boyunca görüntüyle
birlikte
encode edilmiştir. Bunlar genellikle Malezya/ Çin /Tayland dillerinde
olur
ve bazen ekranın büyük bir kısmını kaplayan iki farklı lisan birden
olur.
SVCD'ler değiştirilebilir altyazıları destekler ve bazı DVDRip'ler de
değiştirilebilir altyazılarla yayınlanırlar. Bu olay, eğer mevcut ise
NFO
dosyasında belirtilir. UNSUBBED(ALTYAZISIZ) Eğer bir film altyazılı
yayınlanmışsa daha sonra bunun altyazısız sürümü çıkartılabilir.
LIMITED(SINIRLI) Sınırlı bir film demek, filmin sınırlı sayıda sinemada
oynandığı anlamına gelir. Bu sayı genellikle 250 sinemanın altıdır.
Genellikle kısa filmler limited olarak yayınlanırlar. INTERNAL(DAHİLİ)
Dahili bir sürüm birçok sebebe bağlı olabilir. Klasik DVD grupları çok
sayıda DAHİLİ sürüm çıkartır, çünkü o filmde kopyalama olsun
istemezler.
Ayrıca düşük kalite sinema ripleri DAHİLİ olarak yapılır, ve bu; ya
grubun
prestijini düşürmemektendir ya da daha önce yapılan riplerin sayısı
fazla
olduğundandır. DAHİLİ sürüm, grupların üye sitelerinde normal bir
şekilde
bulunur fakat site yöneticilerinin izni olmadan başka sitelere
aktarılamazlar. Bazı DAHİLİ sürümler filmin ismine ve popülerliğine
bağlı
olarak hala IRC/Newsgroup gibi yerlere düşüyorlar. Yılın başlarında
insanlar
Centropy'nin "dahili" sürümler çıkarttığından bahsediyorlardı. Bu da
demek
oluyor ki grup, filmleri sadece üyeleri ve site yöneticileri için
yayınlıyordu. Bu, alışılmış bir tanım için farklı bir durum. STV
Straight To
Video(Direkt Video'ya) asla sinemalarda gösterilmedi ve bu yüzden
birçok
site bunları kabul etmezler. ASPECTRATIOTAGS(ASPEKTORANIETİKETLERİ)
Bunlar
widecreen(geniş ekran) için *WS* ve fullscreen(tam ekran) için *FS*dir.
RECODE Recode; filmin önceden yayınlanmış versiyonunun, içindeki
altyazıları
kaldırmak ya da renklerini düzeltmek suretiyle TMPGenc'den filtre
edilen
versiyonudur. Daha iyi gözükürler fakat bunlar, grupların kendi
kaynaklarını
sağlama beklentileri yüzünden fazla dikkate alınmazlar. REPACK Eğer
grup
kötü bir rip yayınlamışsa, problemleri düzelten bir Repack yayınlarlar.
NUKED Bir film birçok sebepten dolayı nuke edilebilir. Özel siteler
kurallar
çiğnendiği("Telesync Yasak" olan yerlere telesync koymak) için nuke
atabilir, fakat filmde oldukça büyük sorunlar var ise(20 dakikalığına
sesin
olmaması, 2.CD'nin farklı film/oyun çıkması) global nuke atılır ve bu
dosyaları sitelerde dağıtan insanların kredileri düşer. Nuke edilmiş
filmler
hala p2p/usenet gibi kaynaklara ulaşabilir ama ilk olarak neden nuke
edildiğini kontrol etmek akıllıcadır. Çünkü, eğer gruplardan biri
birşeylerin ters olduğunu anlarsa, nuke'lerini geri talep edebilirler.
NUKE
SEBEPLERİ Aşağıdaki liste bir filmin nuke edilme sebepleridir
(Genellikle
DVDRip için) * BAD A/R *Kötü aspekt oranı. Eğer filmde karakterler çok
şişman/zayıf gözüküyor ise. ** BAD IVTC **Kötü ters telesine. Framerate
dönüştürme işlemi yanlış ise. *** INTERLACED ***Hareket halinde gözüken
siyah çizgiler. Alan düzeni yanlış ise. Codec Tanımı ve Çeşitleri Codec
sorunları divx için vazgeçilmez problemlerin başında gelir. Örneğin
bilinen
en sık soru "Şu filmde görüntü var ses yok" oluyor. Bunun nedeni her
zaman
seslerin aynı şekilde sıkıştırılmamasından kaynaklanıyor. Çoğu filmler
5.1
sese sahiptirler yani AC3 tür. Bu filmlerde sıkıştırma yapılmadan 6
kanal
mevcut. Sesi alabilmek için bu yüzden AC3 codec kurmak gerek. Buna
benzer
bir kaç codec daha var ayrı ayrı uğraşmak istemezseniz özel hazırlanmış
codec paketlerinden birini kullanabilirsiniz. Ama sakın zaten kurduğun
divx
codeclerini tekrar kurmayın. Bunları kurulum sırasında seçebilirsiniz.
Bu
paketlerden en ünlüsü ise Nimo CodecPack. Diğer Codec ler aşağıda
belirtilmiştir. AC3 Codec : Confusioner tarafından derlenmiş kurulumu
maximum basitlikte AC3 sese sahip filmleri izlemek için gerekli codec.
DivX
Codec 5.0.5 : Orjinal DivX decoder ve encoder. Paket içeriğinde ayrıca
orjinal DivX oynatıcısı da mevcut. ffdshow Alpha 20030523 : Özellikle
Xvid
encode edilmiş filmleri rahat izlemenizi sağlayacak, ve oluşabilecek
yeşillenmeleri giderebilecek olan bir Decode Filtresi. Ufkabakan Codec
Pack
: Tek tek codec yüklemek yerine bir seferde hepsini halledeyim diyenler
için
en uygun çözüm. XviD Codec : DivX'e alternatif hatta çoğu zaman daha
başarılı bir kodlama sistemi. ALTYAZI ÇÖZÜMÜ VCD'de olduğu gibi
altyazılar
film üzerinde gelmiyor. Zaten kaliteli DivX rip'in ilk adımı altyazısız
olmasından geçer. Bu iş için emek harcayan ve harıl harıl başka
dillerden
dilimize altyazı çeviren arkadaşlar var. Onlar sayesinde filmleri
Türkçe
altyazı ile izleyebilmek mümkün oluyor. Altyazı dosyalarını
bilgisayarına
indirip WinZip veya benzeri bir programla açıp film ile aynı klasöre
aynı
isimle kopyalarsanız DivX Codec le birlikte gelen playerla altyazıları
film
ile birlikte görebilmeniz mümkün. Ama unutmayın film dosyası ile
altyazı
dosyasının adı aynı olmalı. Mesela: eğer film dosyasının adı
Filmin_Adi.avi
ise altyazı dosyasının adı da Filmin_Adi.sub olmalı. Dosya uzantısı
.sub
olabileceği gibi, txt, srt v.s de olabilir. Elbette bu isim değiştirme
v.s.
işlemleri ile uğraşmak zorunda değilsiniz. Bu iş için hazırlanmış çok
sayıda
Player mevcut. Ayrıca windows media playerda veya kullandığın DVD
yazılımında altyazı görüntüleyebilmeniz DivXG-400 benzeri programlarla
mümkün. Eğer aşağıdaki playerdan BSplayer veya Radlight'ı tercih
edecekseniz
ki genelde mantık aynıdır open komutuyla film dosyasını seçtikten sonra
open
subtitle file ile altyazı dosyasını seçmeniz ve filmi altyazılı olarak
izlemeniz için yeterlidir. Genellikle yukarıda anlatıldığı gibi altyazı
ve
film dosyasının adı aynı ise playerlar altyazı dosyasını da otomatik
olarak
açacaklardır. 1)Altyazı filmden önce ya da sonra : Bu sorun iki şekilde
gerçekleşir ve ikisininde çözümü farklıdır. İlk olarak altyazı belirli
bir
süre ile sesten önce ve ya sonradır. Bu durumda ilk olarak kaymanın ne
kadar
sürdüğünü belirlememiz sonra da altyazıyı time adjuster ile açıp
kaydır(move) tuşuna basarak sol üst köşeden altyazının önce mi yoksa
sonra
mı gözükeceğini seçtikten sonra alt tarafta ki kaydırma çubuklarını
kullanarak istediğimiz süreye getirip tamadır diyoruz. Farklı kaydetle
altyazıyı yeni bir isimle kaydedip işlemi bitiriyoruz. İkinci durumda
ise
kayma belirli değildir burada altyazını FPS'si farklı olabilir
yapacağımız
bu işlemle FPS değiştirme işinide halletmiş oluyoruz. Altyazıyı
açıyoruz ve
senkronize et(synchronization) tuşuna basıyoruz.Gelen pencerenin üst
kısmında altyazının ilk satırlanı görebilirsiniz. Buradan bir yazıyı
seçip
AVI Dosyasından bu yazının geçtiği anı seçiniz. tuşuna basıp gelen
Time
Adjusterın kendi playerında filmimizi açıp kaydırma çubuğu ile filmi
ileri
geri alarak seçtiğimiz yazının geçtiği ana gidiyor ve Filmde şimdi o
satır
geçti tuşuna basıp tamadır diyoruz. Aynı işlemi ilk penceremizin alt
kısmında ki altyazının son satırlarından birini seçerekte yapıp tamadır
diyoruz. Son olarak altyazıyı farklı kaydedip işlemi bitiriyoruz.
2)Altyazının formatını değiştirme : Divx playerınız altyazı görmüyor ya
da
altyazıyı kaydırmak istediğinizde altyazının formatı saniye değil de
frame
içeriyorsa bunu uygulayacağız. İşlem çok basit altyazı seçip başka
formata
çevir(convert) tuşuna basıyoruz. Gelen pencerede sol sütunda
altyazımızın
formatı şeçilidir. Sağda ki sütundan çevirmek istediğimiz formatı seçip
FPS'yi biliyorsak direk yerine yazdıktan ya da AVI'den FPS yükle
tuşuna
bastıktan sonra tamadır diyoruz. 3)Bozulmuş altyazılar : Altyazı
formatını
görmesi gerekiren playerınız altyazı görmüyor ise internet üzerinde
altyazı
dosyasının bozluma olasılığı yüksektir.Bu durumda altyazıyı açıp
onar(repair) tuşuna basıyoruz. Üst kısımda ki onarma internet üzerinde
ki
TXT olarak indirdiğiniz altyazıda ki olası bozuklukları onarır. Alt
kısımda
ki onarma ise zamanı temel alarak altyazıda ki olası hataları düzeltir.
İkisinide uygulanamızı öneriyorum. Son olarak yine altyazıyı farklı
kaydetip
işlemi bitiriyoruz. 4)Altyazı biçme ve yapıştırma : Altyazı elimizde ki
cd
sayısına uymuyorsa son çare olarak altyazı biçer yada birleştiririz.
İlk
olarak bölme işlemine girelim. Altyazıyı açıp altyazıda bölmek
istediğimiz
yeri tıklıyoruz. Sonra böl(split) tuşuna basıp tamadır diyoruz. Gelen
pencerede hiçbir işlem yapmamamızın nedeni böl tuşuna basmadan önce
bölünecek yeri seçmiş olmamız. Gelen pencere otomatik olarak verdiğimiz
noktanın bilgilerini gösterdiğinden bir değişiklik yapmıyoruz. Son
olarak
yine farklı kaydet dediğimizde iki dosya içinde bizden ayrı ayrı yer
isteyecektir bunlarıda verip işlemi bitiriyoruz. Birleştirme işlemi
için ilk
altyazıyı açıp birleştir(join) tuşuna basıyoruz. Gelen pencereden
ikinci
altyazıyı seçiyoruz. Şimdi iki altyazıda altalta duruyor burada tekrar
birleştir tuşuna basıp gelen pencerede hiçbir değişiklik yapmadan
tamamdır
diyip birleştirilen altyazıyı farklı kaydederek işlemi bitiriyoruz.
Bölme ve
birleştirme işlemlerinden sonra büyük olasılıkla senkronizasyon
işlemini
yapmanız gerekecektir. Alt Yazı Araçları SubRip 1.17 DVD .vob
dosyalarından
altyazıları almak için gerekli olan program. Subtitle Translator
Altyazı
çevirenler için geliştirilmiş başarılı bir program. Subtitle Workshop
Başarılı bir altyazı düzenleme ve yaratma aracı. Time Adjuster Bu
programla
altyazıların zamanlarını ileri geri oynatabilir veya başka altyazı
tiplerine
dönüştürebilirsiniz. Vob Sub Altyazı düzenleme ve gösterme programı.
ALTYAZI
TALEPLERI Altyazı bulmak için gideceğiniz sitelerden bazıları
[URL]www.dvd.box.sk
[URL]www.divxsubtitles.net Bunlardir, burada bulunamayan altyazilari, başka
sitelerden bulabilirsiniz. Altyazı üzerine şu subsync tutorial'ini
okumanizi
öneriyorum. Subsync ile, netten buldugunuz altyazilari, elinizdeki
filmlere
uydurabiliyorsunuz, altyazi aramaktan çok daha pratik ve akilci bir
yöntem
oldugunu söyleyebilirim. SUBSYNC DOWNLOAD (Full Setup çekilecek.)
[URL]http://users.pandora.be/vlad/subsync/ Subsync programini kurun,
uyduracaginiz altyazinin basinda ve sonunda tanitim veya altyazi ile
ilgili
yazilari silin, uyduracaginiz cddeki konusmalarin oldugu bölümü alin
sadece,
mesela, bir cdlik ya da 2cdlik olsun farketmez, sizin uydurmak
istediginiz
altyazinin içinden, sizdeki versiyonun 1.cdsinde (Çoklu cd ise) geçen
konusmalari alin, bunlari ayri olarak kaydedin, altyazida sadece sizin
1.cdnizde bulunan cümleler olmali. Filmi ve altyaziyi programda açin,
öncelikle 1.cddeki ilk cümlenin baslangiç süresini tespit edeceksiniz,
ilk
konusma basladiginda sel start 'a basacaksiniz... Sonra 1.cddeki, son
cümlesinin baslangiç süresini tespit edeceksiniz (sel end 'e
basilacak),
Daha sonra edit subtitles'dan, stretch ikonuna basin ve first subtitle
time
bölümüne, not aldiginiz ilk cümlenin baslangiç süresini, Last subtitle
time
bölümüne de son cümlenin süresini yazip, ok'e basip stretchleyin,
altyazilar
sizin 1.cdye senkron duruma gelmistir. Sirayla diger cdlerede ayni seyi
uygulayacaksiniz, bir cdlik filmlerde çok daha kolay tabi, bölmeye
falanda
gerek yok, sadece baslangiç ve bitis cümlesinin süresini tespit edip,
stretch yapiyorsunuz. Bu isi ögrenmelisiniz bence çünkü çok ise yarayan
birsey, elinizdeki her filme altyazi uydurabiliyorsunuz. Bazen special
ya da
director's cut altyazilari oluyor, onlar uymayabiliyor tabi. Birde
yanlis
riplenmis bozuk fps'li altyazilar vardir, ama genelde %98 ise yarayan
bir
yöntem. Not: Uydurmak istediginiz altyazi 1cdlik oldugu halde,
elinizdeki
2cdlik filmin 1. cdsine cuk diye oturuyorsa, subsync kullanimina gerek
yoktur, subtool programi ile, birinci cddeki frame sayisini avi details
bölümünden kopyalayip split yapmaniz yeterli, altyazi otomatik olarak
senkronlu sekilde bölünür. DivX KESME - BİRLEŞTİRME Avi dosyası bir CD
için
büyük olduğu zaman bu dosyayı 2 ayrı parçaya bölmeniz gerekecektir.
Nun-dub
ile aşağıdaki şekilde kolayca bölebilirsiniz.Bu arada virtual dub ile
de
bölmek istediğinizde aynı yöntemin geçerli olduğunu söylemek isterim.
NanDub
programını açın ve File - Open Video File ile bölmek istediğiniz
dosyayı
gösterin. Klavyenizden HOME tuşuna basarak bölmek istediğiniz avi nin
başlangıcını belirleyin. Daha sonra Edit menüsünden Goto last keyframe
tıklayın. Karşınıza aşağıdaki gibi bir kutucuk gelecektir. Buraya
bölmek
istediğiniz miktarı girmelisiniz bölme sonrasında değer 2 aşağı
olabilir.
Ben bu sebep ile 700 MB böleceksem değeri 702 giriyorum. OK tuşuna
bastığınızda nandub verdiğiniz değere denk gelen bölüme gidecektir.
Kaydırma
çubuğunun işaretinin seçtiğiniz bölgeye geldiğini gördüğünüzde
klavyeden END
tuşuna basarsanız bu alan seçilecektir. Bu alan size kestiğiniz avi.yi
gösterir. İsterseniz siz işareti mause ile tutarak manuel olarakta sağa
sola
kaydırabilirsiniz. Aynı şeyi klavyenin ok tuşlarına basılı tutarakta
yapabilirsiniz. Menüden Video ve Audio seçeneklerinden Direct Stream
Copy
olarak seçin ama bunu sakın atlamayın ve klavyenizden F7 tuşuna basarak
yada
File  Save as Avi tıklayarak ilk bölümü farklı bir isimle kaydedin.
1-2
dakikada işlem tamamlanır. 2. bölüm için de kaydırma çubuğunu hiç
değiştirmeden tekrar önce HOME sonra EDIT.ten Move to End tıklayarak
filmin
sonuna gideriz. Hemen ardından klavyenizden END tuşuna basın ve yeniden
F7
tuşuna basarak yada File  Save as Avi tıklayarak farklı bir isim
vererek
kaydedebilirsiniz. Nan Dub Avi leri 2 parcaya bölmek icin
kullanacagimiz
program. GSpot 2.2 GSpot elinizdeki film hakkındaki tüm bilgileri
ortaya
döken süper bir program. Virtual Dub Video editing programı. DivX
Bölmek
icin Kısa Yöntem: Nan-Dub i acin Control-0 ile filminizi yukleyin.
Video'yu
direct stream copy olarak ayarlayınız. Sonra klavyenizden HOME tuşuna
basınız ve Control-J tuşuna basınız (Veya mouse kullanmak istiyorsanız;
Edit
- Go to Last Keyframe) Burada Cd boyutunu 2 MB az olarak giriniz. Sonra
OK
tuşuna basınız. Gördüğünüz gibi NanDub kesme noktasına otomatik olarak
geldi. Şimdi klavyenizden END tuşuna basınız ve sonra F7 tuşuna basınız
ve
ilk bölümü kayıt ediniz. Kaydettikten sonra klavyenizden HOME tuşuna
basınız
ve aşağıdaki film çubuğunu sağa çekip END tuşuna basınız ve son olarak
F7
tuşuna basıp ikinci bölümüde kaydedin. Bundan sonra artik filmi
izleyebilirsiniz. Divx SES EKLEMEK Vob2Audio(Seseklemek) Eğer flask
mpeg
gibi daha amatör programlardan birini kullanmadıysanız DivX encode
işleminin
ardından sesi ayrıca dosyanıza eklemek en doğru sonucu verecektir. Bu
işlem
için Vob2Audio ve VirtualDub kullanacağız. Araçlar: - Vob2Audio -
VirtualDub
1- Vob2Audio: Programı çalıştırın ve voblist yazan bölüme tıklayarak
SmartRipper tarafından yaratılan .lst uzantılı dosyayı seçin.
AudioStream
bölümünden doğru ses dosyasını seçin. Dil veya seri numarasına bakarak
bunu
anlayabilirsiniz. Target File kutusuna tıklayın ve dosya uzantısı
olarak mp3
seçip save düğmesine tıklayın. Yukarıdaki menüden mp3-settings'e
tıklayın ve
Variable Bit Rate'i işaretleyip minimum ve maksimum bitrate değerlerini
işaretleyin. (örnek: 128/160) En alttaki encoding quality çubuğunu High
olarak ayarlayın ve OK diyerek çıkın. Ana ekrandaki Start düğmesine
tıklayın
ve işlemin tamamlanmasını bekleyin. Not1: Variable Bit Rate (VBR) Gknot
ve
benzeri hesaplayıcıların hesapladığı dosya boyutundan daha yüksek dosya
boyutuna sahip bir mp3 dosyası yaratacaktır. Eğer bu konuda sorun
yaşarsanız
Constant Bir Rate (CBR) seçeneğini işaretleyebilirsiniz. Not2: Eğer rip
sırasında SmartRipper kullanmadıysanız .lst uzantılı dosyayı kendiniz
hazırlamanız gerekebilir. Bunun için Not Defteri uygulamasını
çalıştırın ve
aşağıda ki satırları vob dosyalarınızın yerine göre
değiştirerekvts_01.lst
adıyla kaydedin. (uzantının .txt olmamasına dikkat edin)
C:\DVD\vts_01_1.vob
C:\DVD\vts_01_2.vob C:\DVD\vts_01_3.vob v.b. İşlem tamamlandığında yine
yukarıdaki menüden wav-header'a tıklayın açılan programda Wave!
düğmesine
tıklayın ve yaratılan mp3 dosyanızı seçin ve mp3 dosyanızın
virtualdub'a wav
olarak gösterilmesi için gerekli işlemin tamamlanmasını bekleyin.
2.VirtualDub: Uygulamayı çalıştırın Ctrl+o tuşlarıyla avi dosyanızı
açın.
Hem Video hem de Audio menülerinden Direct Stream Copy seçeneğini
işaretleyin. Tekrar Audio menüsünden Wav Audio'ya tıklayın ve wav
uzantılı
az önce yarattığınız dosyayı çağırın. File -> Save As yolunu izleyerek
dosyanızı farklı bir isimle kaydedin. Bu işlem 3-4 dakika sürecektir.
XviD
ile ENCODING Adını sıkça duyduğumuz XviD codec kullanarak nasıl
encoding
yapabileceğimizi bu yazıda incelemeye çalışacağız. Öncelikle XviD'in
tahmin
edebildiğiniz üzere DivX 3.11 üzerine yazılmış bir codec olduğunu
söylemek
gerek. Özellikle DivX 5+'in ücretli olmasından sonra hız kazanan XviD
yükselişi hala açık kaynak kodlu olarak geliştiriliyor. Bu sayede codec
in
ulaşacağı noktaları kestirmek oldukça güç. Nandub SBC'ye göre çok daha
kolay
olan XviD 2pass, bir kaç tıklamayla en iyi sonucu almanızı sağlıyor.
Alet
Çantası: XviD Codec GordianKnot 1-Kurulum: Eğer hala kurmadıysanız en
son
XviD paketini ve ardından GKnot u son güncellemeleriyle birlikte
sisteminize
kurun. GKnot paketinin içinde bulunan SmartRipper ile DVD içeriğini
diskinize ripleyin. 2-Gknot: Kolay SBC makalemizi takip ederek DVD2AVI
prosedürünü ve genel ayarları (bitrate, çözünürlük, Aspect Ratio v.s.)
yaptıktan sonra yazıda ki Save & Encode adımına kadar gelin ancak bu
düğme
yerine sadece Save düğmesine tıklayarak .avs uzantılı dosyanızı
kaydedin.
Gknot ile işimiz bu kadar. 3-VirtualDubileXviDEncoding: -Pass:1 Bu
aşamaya
kadar GKnot kullanmamızın nedeni çözünürlük, ve diğer adımları kolayca
geçebilmemiz içindi. Elbette tüm bu ayarları DVD2AVI ve VirtualDub ile
yapabilmek mümkün ancak zaten uzun süren encoding süresini filtreler
ekleyerek daha da uzatmaya gerek yok. Gknot klasörünün altında ki
VirtualDub
uygulamasını çalıştırdıktan sonra File > Open yoluyla az önce
kaydettiğiniz
avs uzantılı dosyayı açın. Ardından Video menüsünden Fast Recompress'i
seçin. Aynı menüde ki Compression'ı seçin ve açılan pencereden XVID
Codec'i
seçip configure düğmesine tıklayın. İlk olarak Encoding options
kutusundan 2
Pass - 1st pass'i seçerek encoding işleminin ilk adımını belirleyin.
Görebildiğiniz gibi bu adımda tıpkı DivX5+ de olduğu gibi birden fazla
seçeneğiniz var. Ancak amaç kaliteli bir sonuçsa her zamanki gibi işi
uzatıp
2pass i seçmeniz tavsiye edilir. Zaten bundan sonraki adımlar da bu
seçeneğe
göre anlatılacaktır. Encoding mode'u belirledikten sonra alttaki
advanced
options'a tıklayın ki XviD'in sunduğu olanaklarla tanışmaya başlayalım.
Global Settings kutusundan Motion search precision değerini
belirlememiz
gerekiyor. Eğer amacınız 1CD lik kaliteli bir sonuç almaksa burada 6
değerini girmenizi aksi halde değeri 5 olarak belirlemenizi tavsiye
ederim.
Aynı zamanda bu seçenek işlem süresini doğrudan etkileyecektir.En
alttaki
I-frame i diğer adı olan Keyframe olarak divx codec ten
hatırlıyorsunuz. Bu
değeri de olduğu gibi bırakabilir veya deneyimlerinizde
faydalanabilirsiniz.Artık bir sonraki adım olan Two Pass bölümüne
geçebiliriz. Bu pencerede ilk yapmamız gereken keyframe interval
değerini 6
civarına çekmek. Ayrıca buradaki Hinted ME seçeneğini işaretlemeniz 2.
pass
den daha hızlı sonuç almanızı da sağlayacaktır. Stats dosyalarımızın
kaydedileceği yeri belirleyip Credits bölümüne geçebiliriz.Credits
bölümü
filmin sonunda ki kast bölümünün başlayacağı bölümü seçmenizi
sağlayacaktır.
Bu şekilde filmin sonunda ki genellikle önem verilmeyen siyah arka plan
üzeri kayan oyuncu isimleri için gereğinden fazla bitrate kullanmanızı
engelleyecektir. Genellikle 2-3 dakika olan bu bölüm için artan dosya
boyutu
filmin içinde ki bölümlerde size fazladan bitrate olarak geri
dönecektir.
Yazıların başladığı ve bittiği frameleri burda belirtmeniz yeterli.
Ancak
burada filmin başında ki credits bölümüne dokunmanızı kesinlike tavsiye
etmiyorum. Hemen aşağıdaki Credits rate reduction kutusundan isterseniz
sabit bir değer atayabilirsiniz. Bu durumda yazıların (kast) belirdiği
ekran
daki her bir frame aynı kalitede olacaktır. Bunun yerine 2.pass
ayarlarında
belli bir yüzde verebilme şansınız da var. Eğer sabit bir değer atamak
isterseniz bunu 1.pass ayarlarında (yani şimdi) yapmalı ve 2. pass
ayarlarında bu alana dokunmamalısınız. Artık nihayet ilk pass
ayarlarını
tamamlayıp 2.pass ayarlarına geçebiliriz. Bunun için karşınızda ki
iletişim
kutularına OK diyerek kapatmalı ve VirtualDub ana ekranına geldikten
sonra
File > Save As yolunu izleyip Add operation to job list seçeneğini
işaretleyip örneğin firspast.avi dosya adıyla kaydedebilirsiniz.
-Pass:2
Devam ediyoruz. İlk adımdaki codec ayarlarına geri dönün ve encoding
options
olarak bu kez 2 Pass - 2nd pass Int. seçeneğini listeden seçin.
Ardından
tekrar Advanced options düğmesine tıklayın ve Quantization type olarak
Modulated'i seçin. Buradaki Motion Search precision ilk pass
ayarlarından
belirttiğiniz değer olarak bırakılmalıdır. Quantization bölümüne geçin
ve
değerleri aşağıdaki değerlerle değiştirin: Şimdi Two Pass bölümüne
geçerek
I-frame boost değerini 20 yapın ve diğer ayarları ilk pass ile aynı
bırakın.
Ve son olarak 1pass stats dosyasını ve eğer seçtiyseniz hintfile
dosyasının
yerini kontrol edin. Al Curve bölümüne geçerek devam ediyoruz.
Aşağıdaki
değerler genellikle en uygun olanlarıdır. Ancak zamanla bu değerleri
deneyimlerinizle kendiniz belirleyebilirsiniz. İlk etapta bunları
kullanmanızı tavsiye ederim: Credits bölümüne geçin ve ilk pass de uzun
uzun
anlattığım yüzde değerini belirleyin. Burada kullanacağınız değer %10
ila
%20 arası olabilir. Eğer ilk pass de zaten sabit bir değer girdiyseniz
bu
alana dokunmamalısınız. Tekrar ok tuşlarıyla VirtualDub ana ekranına
dönün
ve Save as ile Add operation to job list seçeneğini işaretleyip örneğin
2pass.avi olarak kaydedin. Hemen ardından F4 tuşuna basın ve açılan Job
Control ekranından alttaki Start düğmesine tıklayın. Bu adımdan sonrası
işlemcinizin gücüne ve sabrınıza kalıyor. 2Pass e geçerken sizden
herhangi
bir ayar yapmanız istenmeyecek ve Job Control işlemin sonuna kadar tüm
adımları kendi kontrol edecektir. Arka planda çalışan programları
kapatmayı
unutmayın. Not: Ses ile ilgili bir işlem yapmadığımız için sonuç
dosyasına
daha sonradan ses dosyanızı eklemeniz gerekecektir. Nan-Dub ENCODING
SBC 2
pass (aşamalı) bir işlemdir, ilk aşama DivX'in izin veridiği maksimum
değerde (6000kbit/s) ile filminizi encode eder ve çıkan sonucu çeşitli
parametrelerle analiz eder. Bunların arasında kalite her frame'de 1-5
bit
arası saklanmaktadır. Bu değerleri 0 ile 32 arasında mümkün
kılmaktadır. Bu
değer codeğin bir frame'i sıkıştırması için belirlemiş olduğu değerdir,
örnek olarak 2x veya 3x ve bu direk olarak frame'in boyutuyla
alakalıdır
(Numara ne kadar büyükse frame o kadar küçüktür). Genellikle encoder 1x
ile
encode edemediği zaman 2x ve 32x arası değerler kullanır. Fast Motion
5x ve
üsttü değerler kullanır sadece, bu nedenlede kaliteyi sınırlar. Çünkü
oldukça yavaş bir sahneyi Low Motion 2x ile yapacakken Fast Motion bunu
5x
ile yaparak kalitesini düşürür. 1 nci Pass Devam etmeden önce Nandub'ı
iyice
ayarlamanız gerekmektedir yani buraya gelmeden önce basamak 5a ve 5b(5b
gerekli değil) yi yapmış olmalısınız. Tabiki her iki aşamayıda farklı
zamanlarda yapmanız mümkündür. Yapmanız gerekn tek şey ise sadece
önceden
oluşturduğunuz VOB dosyalarına, proje dosyalarına (DVD2AVI veya TMPG)
ve AVI
dosyalarına (VFAPI) hiç bir şekilde dokunmamak yerlerini
değiştirmemektir.
Hatta daha güvende olabilmeniz için basamak 5a'da yapmış olduğunuz
ayarları
bir köşeye not almanız sizin için faydalı olacaktır. 2 nci pass'i
(aşamayı)
daha sonra yapmanın en güvenli yolu ilk pass'i yaptıktan sonra ilk
pass'teki
mevcut profile ayarlarını bir yere save etmenizdir. Profile'ınızı
Control -
S tuşuna basarak save edebilirsiniz. 1. pass'i yaparken ses işlemini
yapmanız gereksizdir bu yüzden ses ayarlarında ses'i iptal ediniz Audio
- No
Audio. Sonra F8 tuşuna basınız. istatistik Dosyası için bir dosya ismi
sorulacaktır size. Final Avı için bir dosya adı yazınız. (Opsiyonel)
Eğer
Shift-F8 tuşuna basarsanız 1. pass bittikten sonra otomatik olarak 2.
pass'de yapılacaktır. Bu yüzden aşağıda belirtilen ayarları mutlak
suretle
yapmanız gerekmektedir. Daha önceden dediğimiz gibi 1. pass DivX
low-motion'ı maksimum değerde (6000kbit/s) encode edecektir. Ama
harddiskimde yer yok diye endişe etmeyin çünkü bu dosya henüz kayıt
edilmeyecektir. 2 nci Pass 2 nci pass'i 1 nci pass'den hemen sonra
yapmamayı
istemeniz doğaldır. Ama mutlak suretle 1 nci passteki ayarları ikinci
passdede aynen girmeniz gerekmekte olduğundan mutlaka save ediniz.
Yoksa 2
nci pass'i yapamazsınız ve 1 nci pass i tekrar yapmak zorunda
kalırsınız.
Eğer 1 nci pass'de ilave filtreler kullandıysanız bunları aynı
ayarlarla 2
nci pass içinde kullanmalısınız. Eğer dediğim gibi profile olarak
yaptığınız
ayarları save ettiyseniz sadece bu ayarları geri yükleyin (File - Load
Processing Settings) Bazı insanlar önceden yapılmış profile dosyalarını
yükleyerek DivX'lerini yapmakta ve sonrada şikayet etmektedir istediği
kaliteyi tutturamadığından. SBC bir Flask-It metodu değildir.... O
yüzden
lütfen biraz vaktinizi verip bu makaleyi okuyup yaptığınız ayarların ne
işe
yaradığını anlamaya çalışın. Aşağıda sizlere önemli olan SBC ayarlarını
vermeye çalışacağım. Başka İpucu : Son çıkış kalitesini etkileyen
birkaç
önemli ayarlar mevcuttur. Bunlar; Bitrate, BR Modulation (1 cd'lik
ripler
için her zaman gereklidir), curve compression, gauge min va max ve DRF
(Eğer
2 cd'lik rip yapmıyorsanız ve ne yaptığınız hakkında bir fikriniz yoksa
bu
ayarlara sakın dokunmaya cesaret etmeyin). İstenilen boyuttaki DivX
için
bunların olabileceği değerleri ben size vereceğim. Bu ayarlar sizlere
her
tür film için oldukça iyi sonuçlar verecektir. Kısaca her film belli
bir
kalite için belli ayarları gerektirir. Bizim sizlere aktaracagımız
ayarlar
ise tamamen tatminkar olacaktır. Diğer tüm ayarlar son çıkış kalitesini
fazla boyutta ekilememektedir. Video sub menüsünü görebilmek için video
tuşuna basınız. Bu bölüm önümüzdeki birkaç dakika için bizim oyun
alanımız
olacaktır. Bu küçük alt menü SBC için önemli olabilecek tüm ayarlara
ulaşmanızı sağlayacaktır. Generate Stats veya No Avi output
seçeneklerini
asla işaretlemeyin!!! Her zaman 1 nci pass'i yapmak için F8 tuşunu
kullanın.
Buradaki bir kaç elementi işaretlemeniz büyük nedenlere yol açabilir.
İlk
aşama Bitrate'i hesaplamaktır. Bu yüzden Bitrate calculator'ı seçiniz.
İlk
olarak Cd boyutunu giriniz ve kaç cd olacağını. CBR bir ses dosyası
kullanacaksanız kullanmayı düşündüğünüz bitrate'i giriniz. Eğer VBR ses
kullanacaksanız ilk olarak mp3 dosyanızı oluşturmalısınız, sonra onu
Nandub'a yüklemelisiniz (Audio - (VBR) MP3 Audio), sonra Get data from
audio
source seçeneğini işaretlemelisiniz. Son olarakta calculate tuşuna
basarak
size vereceği değeri bir yere not alınız. Bir sonraki aşama, tüm özel
SBC
değerlerini girmek. Bu yüzden SBC Settings'i tıklayınız. Sonra DivX
codeğini
ayarlamaya başlayınız. İlk olarak kullanacağınız codeği giriniz. Yani
DivX
codeği. Bitrate zaten daha önceden hesapladığımız için otomatik olarak
girilmiş olması gerekiyor. Diğer DivX encoding methodlarının tersine
Keyframe Interval'da değeri 10 olarak bırakırsanız Scene Change
Dedection
(Sahne Değişim Algılaması) kendisi keyframe değeri koymaz. Eğer
koymasını
istiyorsanız değer sıfırlanacaktır. Minimum allowed Bitrate filmin
kullanıcağı en düşük bitrate oranını belirler. 300'ün altındaki
değerler
kötü sonuçlara neden olabilir o yüzden dikkatli olunuz. Bu ayar bitrate
curve hesaplandıktan sonra uygulanacaktır. Internal SCD programa
keyframeler
yaerleştirmesine yardımcı olur. Space KFs iki keyframe arasındaki en az
arayı belirler. Yüksek değerler az keyfrae demek oluyor bu durumda.
Burada
%100 bu ayarı disable (devre dışı) etmektedir. Şunu aklınızda tutun:
Internal SCD motion level'larına dayanır. Eğer motion belirleneni
aşarsa
(motion 300 = %100) bir frame keyframe olarak atanır. Bu durum eğer
filminizde çok aksiyon sahnesi varsa birbirine çok yakın keyframeler
oluşmasına neden olur. Birçok insan bu ayarı %100 yaparak devre dışı
bırakmaktadır ve bunun yerine daha sonra bahsedeceğim alternatif SCD
kullanmaktadırlar. Son olarak Encodin errors prevention & Quality
Control
(Encode hatalarından korunma ve kalite kontrolü): Nandub size burada 3
farklı mode seçeneği sunmaktadır. None seçeneği hiçbirşey yapmamaktadır
ama
bunu seçerseniz olası donuk veya bozuk veya kötü framelerle
karşılaşmaya
hazırlıklı olun. Antifreeze ise filminizde oluşabilcek donuk frameleri
engellemenizi sağlar. Full ise encoding performansınızı büyük oranda
etkileyecek kalite kontol modudur. Bunda her sıkıştırılan frame tekrar
açılarak orjinal kaynaktaki frame ile karşılaştırılır. Sonuç değer
genellikle 0 ve 95dB arası olmaktadır. Eğer çıkan değer Antishit =)
(AntiBok)'tan az ise o zaman frame keyframe olarak tekrar sıkıştırılır
ve
tekrar orjinal kaynakla karşılaşırılır. Tavsiye edilen Shit değeri
16'dır ve
minimum kalite içinde 28-30 arasıdır. Değer minimumdan daha düşükse,
Nandub
bu frame'i daha düşük bir sıkıştırma derecesiyle delta keyframe olarak
sıkıştırır. İşinizi sadece Shit değerini girip, Minimum Quality
bölümünü 0
olarak belirleyip hızlandırabilirsiniz. Min. Kaliteyi 0 olarak
bırakmanız
size fazla büyük dosya boyutu elde ettiğinizde de yardımcı olacaktır.
Son
değer Motion Modulation: Bu ayar belli motion derecelerinde ne kadar
güçlü
AntiShit uygulanacağını belirler. Örnek olarak; Shit olarak 16 ve Min
Quality olarakta 30 değer girdiniz diyelim. Motion değeri 0 olduğunda
16
shit ve 30 min quality alırsınız. Motion değeri 150 olduğunda shit = 12
min
quality= 22.5 olur ve motion değeri 300 olduğunda shit = 8 ve min
quality =
15 olur. Gördüğünüz gibi motion 300 deki değerler, times motion
modulation'daki girdiğiniz değerlere eşittir (16*0.5=8) Ve yukarıdaki
olayı
anlamayan kişiler için ufak bir yardım formülü: Shit = Shit -
modulation*Shit*motion/300. Min Quality içinde aynı şey geçerlidir.
Şimdi
Motion bölümüne bir göz atalım: İlk pass yapılırken Nandub her frame'de
ne
kadar motion olduğunu ölçer. Motion 0-300 arasında bir sıraya
oturturulur. 0
hiç hareket yok 300 ise en hareketli bölüm demektir. Span ise bu ölçüyü
belirleyecek olan alanı belirler. Bu da şu anlama geliyor : Şu anki
frameden
8 frame öncesi ve 8 frame sonrası. Eğer burada değeri çok yüksek
tutarsanız
(verilen değerin 2 katı veya fazlası) Nandub fast peak'leri kaçırabilir
ve
hatta encoding işleminiz daha da uzayabilir. Sensitivitiy (hassaslık)
motion
detection'ın ne kadar duyarlı olacağını belirler. Bizim önerimiz size
10-15
arası bir değer girmenizdir. Girilen değer ne kadar düşükse hassaslık
da o
kadar artar. Motion olayı ile ilgili daha fazla bilgi edinmek
isteyenler
için: Bir delta frame'in içinde keyblocks anahtar bloklar) ve delta
blokları
vardır. Bir motion olayı bir frame'in belirlenen değerde tekrar anahtar
frameler tarafından hesaplanması olayıdır (Anti-Shit olayı ile aynı).
Hassaslık olayı ise motion event için ne kadar bloğun tekrar
hesaplanacağını
belirler. Eğer anlamadıysanız fazla önemsemeyin çünkü bunlar programı
çalıştırmanız için gereken hayatı bilgiler değildir, sadece
ilgilenenler
için altyapı bilgisidir. Fast motion ve Low Motion ayarları codeclerin
ne
zaman birbiri arasında geçeceğini belirler. Fast Motion slider'ını
300'e
getirip yanlızca Low Motion kullanmanız daha güvenli olacaktır.
Crispness
Modulation: Crispness DivX codeğinin keskin olmayan filtresine ve
kullanılan
sıkıştırma derecesine etkisi vardır. Değer 0'a eşit olduğunda crispness
100
olacaktır, diğer taraftan motion 300 olduğunda işte burada girdiğiniz
Crispness değeri kullanılacaktır. Bizim örneğimizde crispness 100-30
(Yani
crispness değeri 70 olarak girilmiştir. Crispness ayarının 2 nci etkisi
ise
(sıkıştırma derecesine olan etkisi - Program içindeki BR modulation'ı
aktivleştirin) Gürültülü filmler daha fazla değerlere ihtiyaç duyarlar.
(Örnek: Papillion= % 50) Enable BR modulation 1 cd'lik riplerde mutlaka
aktiv hale getirilmelidir. 2 cd'lik riplerde bunu
işaretlemeyebilirsiniz.
Eğer Bitrate Curve'deki Motion Based Curve Modilation'ı aktiv hale
getirmeye
karar verirseniz, kesinlikle BR modilation'ı aktiv hale GETİRMEYİN!!!
Şimdi
Bitrate Curve bölümüne geçelim. Collect in: encode işlemi sırasında
oluşturulacak stats dosyasının nerede saklanacağını belirler. Encode
Using:
ilk pass'inizin dosya yolu ve adını belirler. Eğer Scene changes
bölümünü
işaretlerseniz sahne değişiklikleride stats dosyasına yazılacaktır
(Tabi ki
ilk pass de). Bu olay keyframelerin dağılımı için faydalı olacaktır.
İşte
size örnek: Farzedelimki sıralı olarak şu keyframelere sahipsiniz, 0,
10,
20, 21. 0 ve 21 sahne değişiklikleri ve 10 ve 20'de codeğin koyduğu
gerçek
frameler. Eğer yukarıda bahsettiğim seçeneği aktivleştirirseniz Nandub
keyframeleri şöyle bir hale sokacaktır: 0, 7, 14, 21. Bunun kullanımı
ilk
pass'i biraz yavaşlatacaktır. Eğer birbirine yakın çok keyframeiniz
yoksa bu
seçeneği kapalı tutmanızı tavsiye ederim. Motion Based Curve
Modulation: Bu
temel olarak yukarıdaki crispness modulation'ın yer değiştirmesidir.
Eğer bu
değeri aktivleştirirseniz (%0'dan daha yüksek bir değer) Bitrate
reservoir
modulation seçeneğini kapatmalısınız. Önerilen tahmini değer %2'dir. Bu
Modulation'ın daha iyi sonuçlar verildiğinden bahsedilmiştir. Temel
olarak
bunun işlevi harekete göre bitrate curve'ü modulate etmektir. Diyelimki
motion 300 ve modulation %30. Eğer bitrate'iniz 600 ise bu 600'ün
%30'unu
çıkartır (180). Curve Compression curve'ü ortalama olarak sıkıştırır.
Şimdi
burada 2 seçenek var. Tavsiye edilen 1 cdlik ripler için 25-30% ve 2
cdlik
ripler için 10-20%. Calculator butonunu kullanarak compression level'ı
sizin
yerinize doldurmasını sağlayabilirsiniz. Luma corrections seçeneği luma
değerlerini düzeltir. İlk pass süresinde her frame'in luma gürültü
değerleri
ölçülür. Yüksek contrast değerleri olan frameler yüksek luma gürültü
değeri
alır, düşük olanlarda düşük değer alır ve biz bu düşük değerleri
bit'ler
ilave ederek yükselteceğiz. Treshold'un altındaki değerler daha çok bit
alırlar. Thresholdan daha uzak olanlar daha çok bit almaktadırlar. Eğer
tresholdunuz 10 ise ve %30 correction değeriniz varsa o zaman 9. luma
noise'in değeri %6, 8. luma noise'in %12, 7. %18, 6. %24, 5. %30, 4.
%25, 3.
%18, 2. %12 ve 1. luma noise %6 olacaktır. End Credits: Filmin sonunda
oynayanlar ve yapımcıların isimlerinin geçtiği bitiş ekranıdır. Burada
yüksek bitrateler kullanıp filmin mb olarak büyüklüğünü arttırmanın
hiçbir
gereği yoktur. Basitçe end credits bölümünün başladığı frame numarasını
alıp
buraya yazınız ve buradan sonra en düşük değerler kullanılacaktır.
Burada
300kbit/s'nin altına düşmnizin hiçbir sakıncası yoktur çünkü bu bölümün
fazla bit'e ihtiyacı yoktur. Genel olarak size önerim bu değeri
150kbit/s
olarak tutmanızdır ama bunu 100kbit/s olarakda belirleyebilirsiniz ama
100kbit/s'nin altına ultra low bit sorunu yaşamamak için girmenizi
önermem.
Low-pass ve High Pass bitrave curve için min/max'ları belirler. High
pass
270 uygun bir değerdir. 1 cd'lik rip yapacaksanız bunu low pass değeri
olarak 2500-3000 olarak veriniz. Eğer 2 cd yapacaksanız bu değeri 5000
gibi
yüksek bir değer yapabilirsiniz. Son olarak Smoother değeri: Burada
tavsiye
edilen değerler %2-5 arasıdır. Şimdi sıra Gauge'de: Codec bölümünde,
databit
reservoir 5 saniye olarak ayarlanmıştır. Bitrate'i ölçmek için codec
gauge'yi kullanır buda her frameden sonra ayarlanır.
gauge_yeni=gauge_eski+frame başına bit-frame'in boyutu. Bu gaugenin
codeğin
hangi sıkıştırma level'ını kullanacağı konusunda etkisi büyüktür. Eğer
gauge
min noktaya inerse o zaman yavaş olduğunda frameler çok çok az bitrate
alırlar (%5 veya daha az). 1 cd'lik ripler için min30% ve max 80%
kullanın.
2 cd'lik ripler içinse, min40% ve max100% kullanın. eğer filminizin
boyutu
kontrolünüzden çıkıyorsa bu değerleri bir parça düşürebilirsiniz
(%10'luk
düşüşler önerilir) Payback Delay önceden bahsedilen deviation kontrol
mekanizmasını etkiler. Bu algorithm'in karar vermesi için ne kadar süre
kullanacağıdır. Son olarak low-bitrate durumundaki düzeltmeler: Bu min.
izin
verilen bitrate durumundan kaynaklanan yan etkilerden korunmak içindir.
Çok
düşük bitratelerde curve izin verilen değerden daha düşük bitrate'lere
gelebilir. Eğer bunu aktivleştirirseniz yanındaki modulated
seçeneğinide
işaretleyin. Aşağıdaki Hack bölümünü 0 olarak boş bırakın. Şimdide sıra
son
tabloda, Compression Levels: Bu ayarlar size max ve min sıkıştırma
değerlerini girmenizi sağlar. Genelde DivX 2-16 arası sıkıştırma
deerleri
kullanır, fakat burada bunu değiştirebilirsiniz. Eğer basitçe en yüksek
değeri vermek istiyorsanız tek ihtiyacınız olan ilk satır ve
diğerlerininde
when motion over değerlerinin 300 olması. Ama buradaki ayarlarla
oynamanızı
eğer ne yaptığınızı tam olarak bilmiyorsanız hiç tavsiye etmem. Encode
işleminden önceki son adımdan biride VirtualDub içindeki Scene Change
Detection ayarlarını girmek. (Options - Preferences - Scene Tab) Bu
ayarlarla oynayabilirsiniz ama orjinal ayarlar oldukçe iyi
çalışıyorlar.
Burayı pas geçip SBC yazan bölüme gelin. Burada crosspoint ayarlarını
girebilirsiniz. Daha önceden bu konuda bahsetmiştik. Eğer sıkıştırma
değerinin çok yüksek olduğunu düşünüyorsanız sadece crosspoint değerini
düşürün. Burada size tavsiye 1 cd ripler için 230-280, 2 cd'lik rip
için
350-460 değerleri arasında kullanmanızdır. Ardından SAVE tuşuna basınız
Bir
kez hepsini ayarladıktan sonra F7'ye basarak ikinci pass'e geçme
vaktidir.
Unutmayın daha önceki filtre ayarlarınızın tam olarak aynı olması
gerekmektedir. Encode işlemi sırasında aşağıdaki stat penceresine
bakmak
isteyebilirsiniz. Ama size tavsiyem bunları kapatmanızdır çünkü encode
işlemini biraz yavaşlatmaktadır. Eğer işlem sırasında bilgisayarınızda
başka
işlem yapmak istiyorsanız (ÖNERİLMEZ) o zaman Processing Thread
Priority
bölümünü düşürünüz. DivX 'ten VCD Elinizdeolan divx filmleri altyazılı
olarak vcd yapmak için gereken bütün programlar şunlardır: Virtualdub
Avery
Lee Virtualdub subtitle filter TMPGEnc v2.511 Sub Station Alpha Time
Adjuster Yapılışı: Divx ler için bulduğumuz altyazılar genellikle
.sub,
.srt, .txt şeklinde oluyor. Ama kullanacağımız virtualdub subtitle
filtresi
.ssa formatındadır. İlk yapacağımız işlem elimizdeki değişik formattaki
altyazıyı .ssa formatına çevirmektir. Time adjuster programını açın.
Dosya
menüsünden Dosya Aç sekmesini seçin ve diğer formatta ki altyazınızı
açın.
Daha sonra başka formata çevir butonunu tıklayın (1). Yeni çıkan
pencerede
Dialogue (SSA) u seçin. Pencere sağa doğru genişleyecektir. İsterseniz
sağ
taraftaki yerde istediğiniz altyazı karakteri puntosu gibi özellikleri
değiştirebilirsiniz. Ama tavsiyem bütün bu değişiklikleri Sub station
alpha
programında yapmanız. Tamam dedikten sonra Dosya ->Farklı kaydeti seçin
ve
Dosya türü olarak SSA files (*.ssa) ı seçin ve dosya adına
herhangi_isim.ssa
verdikten sonra kaydedin. Artık Time adjuster la işiniz bitti. Sıra
geldi
SubStation Alphada altyazı özelliklerini ayarlamaya. SubStation Alpha:
Programı açın. Time Adjuster la kaydettiğiniz herhangi_isim.ssa yı
açın.
Bütün altyazıyı sonuna kadar seçin ve Style Override butonunu tıklayın.
Yeni
bir pencere çıkacaktır. Burada Font bölümünde Select butonunu
tıklayın.Burada yazı tipi ekranı gelecektir. Buradan istediğiniz yazı
tipini
ve büyüklüğünü seçiyorsunuz. Dikkat edilmesi gereken Yazı sekmesi çoğu
zaman
Batı dillerini gösterir bunu Türkçe olarak değiştirin böylelikle Türkçe
karakter sorununuz ortadan kalkar. Genellikle Arial-Kalın-72
punto-Türkçe
kullanılıyor. Tamam dedikten sonra tekrar Style Override penceresine
dönüyoruz. Burada Alignment kısmı Center, Type kısmı ise Subtitle
da
kalsın. Ve Color kısmında altyazının görünmesini istediğiniz rengi
seçebilirsiniz. OK dedikten sonra altyazının hepsi istediğiniz formata
dönüşecektir. File -> Save i tıklayın veya F2 tuşuna basın ve dosyayı
yeni
şekliyle kaydedin. Ve böylece Sub Station Alpha da işimiz bitti. Sıra
geldi
asıl vcd yapma işimize. Virtualdub: Öncelikle Avery Lee Virtualdub
subtitle
filtresini virtualdub klasöründe plugins kısmına kopyalayın. Virtualdub
programını açın. File-> Open Video File ı tıklayın. Altyazıyı ekleyip
VCD
yapmak istediğiniz filmi seçin. Menüden File -> File Information u
seçin ,
burada filminizin genişliğini ve boyunu öğrenin (Örneğin: 608x256 pix).
Menüden video kısmına gelin, burada Full Processing Mode seçili
kalacak.
Yine aynı Video menüsünden Filters (Ctrl+F) seçin. Karşınıza Filters
penceresi gelecek. İşte bütün olay burada başlayacak. Add butonuna
tıklayın.
Karşınıza çıkan listeden resize ı seçin ve ok tıklayın. Filter:Resize
penceresi açılacaktır. Şimdi bu resize işlemini neden yaptığımızı
anlayacaksınız. Filmimizin boyutlarına baştan bakmıştık ve 608x256
olduğunu
görmüştük. Şimdi bu resize penceresinde New width kısmına filmimizin
genişliği olan 608 i New height kısmına filmimizin boyu olan 256 yı
yazıyoruz. Bunun anlamı filmimizin boyu değişmeyecek. Asıl önemli olan
Expand frame and letterbox image sekmesini işaretleyin. Frame width
kısmına
yine filmimizin genişiliği olan 608 yazın. Ve height kısmına 456
yazacağız
bu rakam bilindiği gibi (4:3) oranından buluyoruz. Yani (608x3) /4 =456
işlemiyle. Pick color kısmı Siyah kalsın ve OK butonunu tıklayın ve
filters
penceresine dönün. İşte artık filme alttan ve üstten siyah boşluklar
koymuş
olduk. Bunu yaparak koyacağımız altyazı bu siyah boşluklara denk
gelecek ,
filmin üstüne değil. Geldik ikinci kısma Filters penceresinde tekrar
Add
butonunu tıklayın ve subtitler Avery Lee yi seçin. Ok dedikten sonra
subtitler penceresi gelecek Şimdi burda substation alpha ile
kaydettiğimiz
herhangi_isim.ssa dosyasını bulunduğu yerden seçiyoruz. Başka bişey
yapmadan
OK butonuna tıklayın. Filter penceresinde de OK butonuna tıklayın.
Filter
kısmında işimiz bitti. Virtualdub programı beraberinde Auxsetup.exe ile
beraber geliyor. Virtualdub klasöründeki auxsetup.exe programını
virtualdub
ı kapatmadan çalıştırın. Çıkan pencereden Install Handler butonuna
tıklayın.
İşlem bittikten sonra Exit deyin ve çıkın. Virtualdub programına geri
dönün.
File-> Start Frame server ı tıklayın. Ve butonunu tıklayın.
Herhangi_isim.vdr olarak istediğiniz yere kaydedin. Mode pencerisini
sakın
kapatmayın ve stop serving butonuna sakın tıklamayın. Virtual dubda
artık
işimiz bitti. TMPGEnc: TMPGenc programını açın. Load kısmından PAL VCD
formatını template içinden seçin. Ardından Video source kısmında
Virtualdub
da kaydederek başlattığımız herhangi_isim.vdr ı kaydettiğiniz yerden
seçin.
Audio source da otomatik olarak aynı yer olacaktır. Ve START butonunu
tıklayın. Artık altyazı eklenmiş olarak MPEG1 formatında filminizi
kaydetmeye başlamış olacaksınız. Bundan sonra yapmanız gereken sabırla
beklemek. MPEG1 olarak kaydettikten sonra VCDcutter kullanarak 2 eşit
parçaya bölüp NERO da VCD olarak yazarsınız.

Etiketler:
otvali otvali
Üyenin Yeni Konuları
Üyenin Populer Konuları
Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 3866
favori
like
share
agitag Tarih: 03.01.2010 20:00
saol eywallah
levent_28 Tarih: 19.11.2009 20:36
elien saglık
komando60 Tarih: 03.05.2009 11:15
TŞKLER
kepenek_35 Tarih: 24.11.2008 15:48
eywallah babacan emeğe saygı
wizar23 Tarih: 24.09.2008 16:26
güzel olmuş eline sağlık
kuvari Tarih: 29.12.2007 21:41
tesekkürler