Sevgili dostlarım,
Bu flash içinde kullandığım sprite ve scripleri merak edenler
aşağıdaki linkten SWI ve SWF dosyalarını download ederek görebilirler..
Eveeeeet,
artık biz bize elimizdeki bilgileri palaylaşaca bir duruma geldik..
Şimdi bu flash üzerinde çalışmalarımızın detaylarını inceleyelim..
Aslında özellikle çalışmalarımıza benim kişişel sayfamda başladığımız zamanda,
sizlere müzik ile yazılarımızın uyum içinde kullanılmasının,
izleyenleri farkına varmadan yaptığınız flashı beğenmelerine neden olacağını
bir iki defa belirtmiştim..
İşte bu flash ile elimden geldiğince müzik ile yazılar arasındaki
bağlantıyı sağlamaya çalıştım..
Kullandığım kar sprite'ı içindeki script, sizlere daha önce gönderdiğim
scripte benzer bir scripttir..
Tek farkla, bu defa sahne içine yazılmayıp, sprite içine yazıldığı için,
istediğimiz zaman görünmesini ve sahneden ayrılmasını,
sevgili dostumuz X Master'in de bahsettiği usül ile yaptım.
Yani sizler de scripti sprite içine yazarsanız,
sprite'ı herhangi bir efekt ile sahneye alabilir veya çıkartabilirsiniz...
Burada dikkat edeceğiniz önemli husus,
her sprite'ın kendisine ait bir tamamlama zamanı vardır.
Tabii ki bu size bağlı bir zamandır.
Eğer yaptığınız sprite örneğin Time bar'da 500 birim sonra hareketini tamamlıyorsa
bu sprite ı sahneye aldığınız efekt ile çıkış efekti arasındaki boşluk da
tam 500 birim olmalıdır.
Aksi halde yaptığınız sprite tam olarak işlevini tamamlamayabilir.
Bu durum kar veya yağmur yağışı gibi devamlılık gösteren sprite'larda önemli değildir.
Fakat örneğin benim son sahnede kullandığım çiçek yapraklarının
düşüşü sprite'ın çok erken veya çok geç bir efekt ile keserseniz,
yapraklar sahneden çıkmadan yarıda kalır..
yaptığınız sprite'ı eğer hiçbir efekt ile kontrol altına almazsanız,
aynı kar yağışında olduğu gibi.
bu defa flash bitinceya kadar, devam eder durur..
Eğer merak eder de SWI ve SWF dosyalarını download eder
inceleme yaparsanız, bu flash içindeki konuları bu sayfada ele alabiliriz.
Tabii sadece Teknik değil, sanat yönüne de burada değinebilirsiniz..
( Hatalar Dahil )
Örneğin Boğazın karşı sahilinde peşpeşe giden arabalar ile,
Boğaz köprüsü üzerindeki arabaların gidişini temin eden sprite
bana göre hatalı yapılmış bir sprite...
Neden mi.. Çok basit...
Hava kar yağışlı... Muhtemelen köprüde de kar biraz olsun kalınlaşmıştır.
Eh, öyle bir havada insanlar o kadar süratli araba kullanırlar mı..!
Bir iki trafik canavarı hariç, asla aklıbaşında sürücü o süratte gitmez..
Hele Avrupa yakasında giden iki araba var ki,
o karda birara sanki kuru havada yarışıyorlar gibi süratli gidiyorlar..
Ben bu flashın son sprite'ı için çok uğraştığımdan olsa gerek,
bahsettiğim hataları görmeme rağmen, flashı izlemeye açtım...
Eğer yaptığım flashı izlerken bunları göremediyseniz,
bilin ki, şiirin müziğin güzelliği sizi tesir altına almıştır...
İşte bu durum da, bir flash yaparken,
seçilecek şiir ve müziğin gücünü asla gözardı etmemezin gerektiğini gösteren
önemli bir örneğini teşkil etmektedir..
Sağlıcakla kalınız...
Bu konu ilgili sorularınızı burada,
genel husuları ise ana sayfamızda ele alalırsak
daha iyi olur diye düşünüyorum ama herşeyde serbest olduğunuzu
lütfen unutmayınız.
hocam peşpeşe giden araba ışıklarını önce kırmızı kar taneleri sandım..sonra malum bizim köprümüzü farkedince normaldir bu kadar hız dedim
sonra keyifle izledim tabiki
aylardır çalışmadığım için inanın bu ihtisas kelimesi garip gibi benide korkutmaya başladı
ama öyle bir virüs ki bize bulaşan Özcan denizin de şarkısında dediği gibi
"Boğazıma kadar acılara battım desem inanırmısın
Bir çaresi bulunur diyorlar yalana bakarmısın"
boğazıma kadar flasha battım kısacası.. kaçarım yok
herneyse
boynumdaki fıtık da beni rahat bırakırsa
değerli yardımlarınız oldukca bununda üstesinden kalkacağıma inanıyorum.
Eğer yaptığınız flash animasyon içine
herhangi bir resim veya sprite yükleyip,
fakat daha sonra bunu kullanmaktan vaz geçtiyseniz,
ve bu gibi şeylerin SWF çıktınızda herhangi bir program ile
ele geçmesini istemiyorsanız,
bu seçeneğin işaretlenmesi gerekiyor diye tahmin ettiğim için
orayı da işaretledim.
Sevgili arkadaşlarım,
Tamam tamam galiba ben bazı şeyler anladım..
Şimdi bakın ne yapacağız...
Bu flashın SWI dosyasını programınız ile açın.
Sonra yeniden bir boş program daha açın..
Yeni açtığınız boş programının sahne ayarlarını,
özellikle de Frame Rate değerini benim flashımdaki gibi 20 yapın.
Sonra yeni programınıza bilgisayarınızdan,
bir adet boğaz köprüsünün gece resmini yükleyin..
Başka bir köprü de olabilir.
Önemli olan, resmin akşamüstü veya gece olmasıdır.
Çünkü oturup shape ler ile araba stop ve farlarını yapacağız.
Herşey hazırsa hemen başlayalım..
1. Önce sahilden veya köprü üzerinden geçen arabaların
yönüne karar verelim.. Diyelim ki bize doğru gelsinler..
O halde arabaları farlarını yapacağız demektir.
Bunun için küçük bir yuvarlak shape yapıp,
buna "Radial Gradient" ile renk verelim..
Bu renk yeni arabalarda eflatun veya mavi - beyaz,
eski arabalarda ise sarı-beyaz olursa daha güzel görünür..
( bendeki bu dikkati sakın gözden kaçırmayınız.. )
Eğer sabırlı birisi iseniz, her araba için iki adet far kullanmanız daha iyi olur.
Tabii bu far ışıkları resim küçükse herbir araba için tek bir tane olabilir..
Yok resim büyükce ise, mecburen iki tane yapacaksınız.
2. Yaptığınız bu far shape'ini mouse ile tutup,
başlama noktasına sürükleyiniz. Eğer resim küçükse,
sahnenin sol altındaki "View" seçeneği ile resmi iyice büyütünüz
ve farın yerini tam olarak tesbit ediniz...
3. Bunu yaptıktan sonra sahneyi tekrar normal hale getirip,
hani kuş veya kelebek uçurmak için kullandığınız
sahnenin hemen sol yanının üst tarafında bulunan
"Motion Path" ikonunun üstünü tıklayınız ve yaptığınız araba farının
köprünün üstünde ilerlemesini sağlayınız..
4. Mouse ile her tıklayışınızda yukarıda "Timeline" da ortaya çıkan
"Move" efektinin boyunu uzatmayı sakın unutmayınız..
Eğer unutursanız, araba farlarınız sanki Atatürk Hava Meyadanına inen
uçak farları gibi çok süratli olur..
İlk move efektinin süratini ayarladıktan sonra,
efekt boyunun uzunluğunu sayılsal olarak aklınızda tutup,
bundan sonra her bir move efektinin aynı boyutta olmasını sağlayınız.
Bu uygulama size araba farınızın aynı süratte ilerlemesini sağlar.
5. Baktınız ki bu çalışmanız sonunda araba farınızın hareketi size güzel görünüyor,
hemen bu farı, copy edip, "Paste In Place" ile çoğaltınız..
6. Yukarıdaki Timeline a baktığınızda aynı yerde başlayan,
aynı efektleri içinren farları göreceksiniz..
Resminizin üstünde de bir sürü far shape'i...
Şimdi herbir fara ait shape'i, köprünün üzerinde
harekete başlamasını istediğiniz yere mouse ile çektikten sonra,
efektlerin tamamını beraberce ileriye veya geriye sürükleyip,
araba farlarının müstakil olarak hareket emesini sağlayınız..
7. Baktınız ki, tüm arabalar çok disiplinli olarak aynı süratle gidiyorlar,
içindeki farların ait olduğu arabalardan bir kaçına
birer trafik canavarı koyunuz.
Bu işlem çok basittir..
Yukardaki move efektlerinin boyunu küçülttünüz mü,
o efekte ait olan araba süratle öndekileri geçer gider.
( Herbir araba farına verilmiş move efektlerinin aralarının
bitişik olacağını unutmayın..
Eğer araları açık olursa, o açıklık süresinde araba durur.)
8. Eğer buraya kadar yapılan işlemler sizi sıkmadıysa,
keyfiniz yerindeyse ve tabii ki canınız istiyorsa biraz da artistik çalışma ilâve edelim.
Geceleri bazen arabaların farları, özellikle dönüş noktalarında
birara sizin gözünüze gelince büyür...
Veya bir araba gece önündeki arabayı geçmek için selector ile ikaz edebilir.
Hatta bazen dörtlü falsherlerini bile kullanabilir..
Hayal gücünüze göre isterseniz bütün bunları verdiğiniz move efektinin
properties sayfasındaki "Move Settings" değerleri ile oynayarak yapabilirsiniz.
9. Artık tüm çalışmanızı izlediniz ve beğendiyseniz,
yaptıklarımızı paketleme ( sprite yapma ) zamanı geldi demektir.
Tüm araba farlarını, sahnedeki resim ile birlikte seçip,
üzerine sağ tuş yapıp da açılan pencereden:
Grouping - Group as Sprite
dediniz mi, artık sizin o resim içinde hareket eden arabalarınız var demektir.
Bu yaptığınızı hemen bir yerde saklayın..
Bakarsınız birgün lazım olur kullanırsınız..
Bütün bu anlattıklarımı, bu flashın SWI dosyası içindeki
"trafik" sprite'ının alt kademelerine bakarak inceleyebilirsiniz.
Hocam indirdim ama play dediğimnde basında donuyor kitleniyor sonrada hata veriyor in player dediğimdede acılmıyor sanırım benim pc den kaynaklı olsa gerek yarın iş yerinden deniyecegim birde ...
şimdi anlattıklarınızı deneyeyim bakalım becerebilecekmiyim
Ben bu flashı 19 Mayıs 2007 de burada paylaşmışım.
Flash içindeki kar script'ini ilk defa kullanmış
ve bu Scripti ilk defa Scane_1 yazan yerden ayırabilmiştim...
Bunu yaparaken Script içinde bir hata olmuş.
Bu gibi durumlarda program sizi Error vererek uyarır
ve sağ tarafta "Debug" penceresi içinde nerede hata yaptığınızı bildiren
kodları size gösterir..
Eğer böyle bir durum ile karşılaşırsanız, ki karşılaşmışsınız,
o zaman bu tip flashları program içinden değil;
File > test > In Player
seçeneği ile izlerseniz programınız hata vermez.
Buralarda bir yerde daha sonra paylaştığım kar Scripti
düzeltilmiş ve sizlerle paylaşılmıştır.
Ama bana artık o nerede diye lütfen sormayınız.
Çünkü bilgisayrımın içinde bulunan 5547 adet SWI dosyası içinde
kaybolmuş bir durumdayım..