Trafik ışıklan uygulaması, önceleri demiryollarının trenleri kontrol için uyguladığı sinyaller örnek alınarak başlamıştır. Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak seçmişti. Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur. Demiryolları ilk faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı.

Bir süre sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı. Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabili-yordu. Ama daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu.

Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'geç' san rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar. Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir. Böylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu.

Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu. İlk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı.

Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kötüleşti. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı. Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı. Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu.

Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi.
1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı. Morgan 1963'de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı.

Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı.

Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır
ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 530
favori
like
share
Wish Tarih: 25.07.2007 00:21
paylasim icin tskrler, ellerine saglik
DeRTLi Tarih: 24.07.2007 00:42
Teşekkürler Bilginiz için Saolun
eskitoprak Tarih: 27.06.2007 09:15
bazen is yuzunden oluyo ama dikkatli olacam
Sari Menekse Tarih: 26.06.2007 20:53
@ eskitoprak

sari ikazdir unutma :46:
Allah korusun , sen sari renkleri es gecme :85:
muco07 Tarih: 21.06.2007 16:08
hiç merakta etmemiştim dogrusu
yınede tesekkurler paylasımın için....
eskitoprak Tarih: 20.06.2007 18:11
evet bende oyle yapiyorum :85:
bir gun pis bir kaza yapacam ama ne zaman :89:
hadi hayirlisi :76:
ZeuS Tarih: 20.06.2007 17:30
Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır
ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar



ßu konuda cok hakLısın arkadasım.haLEn onu örenemedik qitti..

biLqiLErin için saqol