Niçin trafik lambaları kırmızı/ sarı ve yeşildir?

Son güncelleme: 24.07.2007 23:21
  • Trafik ışıklan uygulaması, önceleri demiryollarının trenleri kontrol için uyguladığı sinyaller örnek alınarak başlamıştır. Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak seçmişti. Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur. Demiryolları ilk faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı.

    Bir süre sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı. Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabili-yordu. Ama daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu.

    Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'geç' san rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar. Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir. Böylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu.

    Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu. İlk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı.

    Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kötüleşti. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı. Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı. Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu.

    Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi.
    1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı. Morgan 1963'de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı.

    Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı.

    Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır
    ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar
#20.06.2007 10:59 0 0 0
  • Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır
    ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar



    ßu konuda cok hakLısın arkadasım.haLEn onu örenemedik qitti..

    biLqiLErin için saqol
#20.06.2007 16:30 0 0 0
  • evet bende oyle yapiyorum
    bir gun pis bir kaza yapacam ama ne zaman
    hadi hayirlisi
#20.06.2007 17:11 0 0 0
  • hiç merakta etmemiştim dogrusu
    yınede tesekkurler paylasımın için....
#21.06.2007 15:08 0 0 0
  • @ eskitoprak

    sari ikazdir unutma
    Allah korusun , sen sari renkleri es gecme
#26.06.2007 19:53 0 0 0
  • bazen is yuzunden oluyo ama dikkatli olacam
#27.06.2007 08:15 0 0 0
  • Teşekkürler Bilginiz için Saolun
#23.07.2007 23:42 0 0 0
  • paylasim icin tskrler, ellerine saglik
#24.07.2007 23:21 0 0 0