Boğaziçi köprüsünün yapılışı

Son güncelleme: 30.06.2007 16:30

  • BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ VE İETT KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI

    Avrupayı Asyaya bağlayan 1. Boğaziçi Köprüsü;nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970de törenle atıldı. Kabataş ve Kadıköyden kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşıyarak tören alanına getirdi. 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı...
    20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)

    noimage

    Mart 1970de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı.
    noimage

    4 Ağustos 1971: Kule montajı
    noimage

    17 Ağustos 1971: Kule montajı

    noimage

    anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972).

    noimage

    noimage
    noimage

    Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü.
    İtalya ve İngilterede hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı...
    noimage

    Tabliyeler; Köprünün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı.



    21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili
    noimage

    Kuleler (henüz tabliyesiz)
    noimage

    Kulelerden birinin içi
    noimage

    Aralık 1972 de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar. Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi.



    Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı
    noimage


    Tabliye montajı devam ediyor
    noimage

    26 Mart 1973 de son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya dan Avrupa ya geçildi...



    26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken
    noimage

    26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere
    noimage

    Nisan 1973'de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı.
    1 Haziran 1973'de asfalt döküm işlemi tamamlandı.



    Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama
    noimage

    Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.



    23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı
    noimage

    Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973'de başladı ve Mayıs 1973'de bitirildi.



    Yaklaşım viyadüğü inşaatı
    noimage

    Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lidonun yanı)
    noimage

    20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası
    noimage

    8 Haziran 1973'de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı.


    Yaklaşım viyadüğü inşaatı
    noimage

    Bu arada; 15 Mart 1974de Çevreyolunun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsünün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974 de de Haliç Köprüsü açıldı).



    (Haliç Köprüsü;nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları)
    noimage

    Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı...İnşaat bitmek üzere
    noimage

    Ve Köprü 30 Ekim 1973'de törenle açıldı... (Cumhuriyet'in 50. Yıldönümü)
    noimage

    Açılış sabahı
    noimage

    30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar.
    noimage

    Açılış töreni. Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler...
    Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari psikolojisi). Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi)... Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden...



    30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı...
    noimage
#21.06.2007 18:37 0 0 0
  • Güzel bir paylaşımdı, teşekkürler OKaN
#21.06.2007 20:51 0 0 0
  • OKaN SÜPESİN SNA HELAL SÜPER YA BU HARİKASIN
#21.06.2007 21:30 0 0 0
  • paylaşımın içn teşekkürler
#21.06.2007 23:21 0 0 0
  • bu resimleri ilk kez görüyorum teşekkürler okan
#22.06.2007 08:23 0 0 0
  • Değerli bir paylaşım dı
    teşekkürler OKaN
#22.06.2007 08:55 0 0 0
  • aydınlatıcı bilgiler için teşekkürler sağol
#22.06.2007 15:57 0 0 0
  • Tesekkurler Okan bu tarigi resimler icin
#22.06.2007 15:58 0 0 0
  • Gerçektende etkileyici bendende yeni hali

    noimage
#27.06.2007 12:01 0 0 0
  • ilk kez gordum gercekten cok guzel

    ellerine saglik Okan
#27.06.2007 16:38 0 0 0
  • ellerine saglik gercekden deetkiliyici
#30.06.2007 16:30 0 0 0