Yaşamın ilk yıllarında çocuklar kendilerine büyük bir rahatlık ve huzur sağlayan bir eşyaya bağlanabilir."Geçiş Objesi" olarak adlandırdığımız bu eşya, bazen bir oyuncak ayı, kimi zaman battaniye ya da bir giysi olabilir. Bebekler kendilerinin annelerinden ayrı ve farklı bir birey olduğunu fark ettiklerinde duygusal gelişimlerinde önemli bir basamak da gerçekleşmiş olur. Ancak yaşamdaki her yeni durum gibi bu da biraz kaygı ve karmaşa yaratır. Annenin güven veren yakın varlığından dış dünyaya geçmek oldukça zorlu bir süreçtir Bu devrede ayrılmak ve bağımsızlaşmak hem istenen, hem de biraz korkulan bir durumken, "geçiş objesi"nin, çocuk için büyük önemi vardır. Bu eşya çok tanıdıktır, neredeyse gerçek bir arkadaş gibi güvenilirdir ve çocuğun yeni çıktığı dış dünyada ona biraz anneyi hatırlatarak tatlı bir rahatlık sunar.

Artık bebek annesinin kendisini sakinleştirmesini beklemek yerine, kendini sakinleştirmeyi ve rahatlatmayı deneyimlemeye başlar.

Ayrıca "geçiş objesi" çocuğun sembolleri anladığını gösteren ilk işarettir, bu nedenle duygusal gelişimde önemli bir basamaktır.

"Geçiş objesi" kullanmayan çocuklar, kendilerini rahatlatmak için başka yollar bulurlar. Bunu belirleyen, tamamen çocuğun yapısal yatkınlığıdır.

Bazı çocukların dış dünya olaylarına daha fazla tepki verirken, bazı çocuklar daha az duyarlıdır ve bir geçiş objesine daha az ihtiyaç duyarlar. Bazı çocukların "geçiş objesi" ise somut ve görünen bir eşya olmayabilir.

Çocuklar daha çok yumuşak dokulu eşyaları geçiş objesi olarak seçerler. Çünkü duyusal olarak da doyurulmaya ihtiyaçları vardır.

Bu nedenle battaniye, sıklıkla "geçiş objesi" olarak seçilir, çünkü çocuğun elinin altındadır ve karyolasında mutlaka bulunur. Koku da çocuğun "geçiş objesi"ni seçmesinde önemli bir etkendir. Çocuğun "geçiş objesi"ne olan ihtiyacı, dış dünyaya uyum sağladıkça ve diğer insanlara bağlandıkça azalır. Güvenli ve korunaklı çevreler çocuğun kendini güvende hissetmesine ve tanımadığı kişi ve durumlarla karşılaşmasına yardımcı olur.

Geçiş objesiyle nasıl başa çıkılır?

Ebeveyn olarak, dış dünyaya karşı kaygılarınızdan ve düşüncelerinizden emin olun.

Çocuğunuzun belli bir rutine sahip olması, olaylar ve aktiviteleri tahmin edebileceği bir düzeni olması onu rahatlatır.

Sınıf aktivitelerine katılımını sağlayacak ilginç ve dikkat çekici materyallerle onu destekleyin. Ancak ilişkiye girmesi için ona biraz zaman tanıyın.

"Geçiş objesi"ni asla ödül ya da ceza aracı olarak kullanmayın.

Çocuklar er ya da geç "geçiş objesi"ni bırakırlar, ancak bunun belirgin bir yaşı yoktur. Çocuklar artan duygusal olgunlukla ailelerini ve evlerini zihinlerinde taşımayı ve hatırlamayı başaracaklardır.

"Geçiş objesi"nden rahatsızlık duymayın, çocuğunuzun bağımlılık ve bağımsızlıkla ilgili mücadelesine zaman tanıyın.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 412
favori
like
share
pisipisi Tarih: 29.08.2007 19:15
eline sağlık