Atamizin 19 Mayis da Kurtulus Savasini baslatmak icin Samsun 'a gectigi Bandirma Vapuru hakkinda bilgiler we resimlerdir.Bandirma Vapuru ve müzesi Samsunda bulunmaktadir.

















"BANDIRMA VAPURU ARTIK HEP SAMSUN'DA"

Türkiye Cumhuriyetine giden yolda, büyük Önder Mustafa Kemal ATATÜRK'ü ve 18 kader arkadasini Samsun’a getirip, milli mücadelenin baslamasina vasita olarak önemli bir görev yapan "Bandirma Vapuru" artik hep Samsun'da.
Bandirma Vapuru, Samsun'da, Dogu Park sahilinde, artik hep orada kalmak üzere demir atmis durumda
19 Mayis 1919 tarihini simgeleyen en önemli vasita olan Bandirma Vapurunun, Samsun'da özgün bir örneginin eksikligi hissedilerek, aslina uygun ölçülerde yapimi için, yogun çalismalar sonucu Il Özel Idaresinin 2000-2001 yatirim programina alinmasiyla, 09.05.2000 tarihinde ihale edilip yapimina baslanmistir.
Dogu Park dolgu sahasi mevkiinde bir koyda, 2000 m² si karada, 1000 m² si denizde olmak üzere 3000 m² alan, gemi-müze yapimi için Milli Emlak Idaresince Il Özel Idaresine 29 yilligina tahsis edilmistir.
Gemi, Taskinlar Gemi Sanayi Tic.A.S. tarafindan yapilip, 15.04.2001 tarihinde teslim edilmistir.
Müze olarak kullanilacak olan Gemi'de, Atatürk ve 18 arkadasinin yine özgün boyutlarda, Prof.Dr. Yilmaz BÜYÜKERSEN'in atölyesinde yaptirilan balmumu heykellerinin bulunacagi bir salon, kaptan köskü ve diger mahaller bulunmaktadir.
Geminin boyu 47.70m., genisligi 6.83m, yüksekligi 4.27 m.dir.
Müze Geminin çevre düzenlemesi bitirildikten sonra açilmasi düsünüldügü için, teslim alindigi tarihten sonra bugüne kadar çevre düzenlemesiyle ilgili çalismalar yapilmistir. Düzenlenen çevre içinde, genis bir tören alani, aslanli yol, üzerinde milli mücadelelerin safhalarini anlatan rölyeflerin bulundugu 70 m. uzunlugu ile bir duvar, 7 figürlü bir anit ve çesitli etkinlik mekanlari olacaktir.




BANDIRMA VAPURU"NUN TARIHÇESI

Gemi 1878 yilinda Iskoçya'nin Paisley bölgesindeki MacIntyre sirketi tarafindan Huston and Cardett tezgahlarinda 21 sira numarasi ile 279 grostonluk yolcu ve yük vapuru olarak insa edilmistir. Geminin ilk sahibi Dussey and Robinson sirketi gemiyi "Torocaderto" adi altinda 5 yil çalistirdi.
1883 yilinda Yunanli armatör Psicha geminin Londra'da olan kaydini Pire Limanina almis, 2 yil sonra da geminin adini "Kymi" olarak degistirmistir. Psicha gemiyi 5 yil kullanarak yine Yunanli bir armatöre satmistir.
1890 yilinda "Psicha"dan satin alan armatör Andreadis baska bir Yunanli armatör "Rama Derasimo Istanbul" sirketine satmis.
1894 yilinda Pire Limanindaki kayit o zamanki Deniz Yollari Isletmesi anlamina gelen "Idare-i Mahsusa"ya nakledilmis ve adi "Kymi" den
"Panderma" olarak degistirilmistir. Idare-i Mahsusa'nin adi 1910 yilinda "Osmanli Seyrüsefain Idaresi"(Osmanli Denizcilik Isletmesi) olunca geminin adi "Panderma" "Bandirma" olarak degistirilerek posta vapuru haline getirilmistir.
19 Mayis 1919 tarihinde Atatürk ve Silah Arkadaslarini Samsun'a getirdikten sonra yine posta hizmetlerine devam etmistir.
Bandirma adini aldiktan sonra birkaç kez kaza geçirmis, yük tasimaciligi yaptigi tarihlerde Ingiliz yapimi E11 model denizaltina çarptigi, attigi torpido sonucu batmak üzere oldugu, daha sonra motorunun büyük bir ariza yaptigi elde edilen bilgilerde yer almaktadir.
1925 yilinda gemi Ilhami SÖKE isimli sahsa satilarak, ayni sahis tarafindan 4 ay içinde Haliç'te sökülmüstür.


ReSimLeri Çeken Arkada$(Lar)a SonSuz Te$ekkürLer...

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 584
favori
like
share
tekkursun68 Tarih: 09.12.2007 15:11
tskler freedykrüger

cook güzel bi payla$im
casper Tarih: 09.12.2007 14:15
çok güzel bir paylaşım ,şu anda bunları görünce samsuna gitme isteğim arttı,umarım yolum düşer ve yakından görürüm bir gün
SU-PERISI Tarih: 20.08.2007 19:18
paylaşımın için saol freddykrueger