Arabanızla ilgili bilmeniz gerekenler

Son güncelleme: 16.10.2022 11:49
  • Ankara Emniyet Müdürlüğü tarafından hazırlanan broşürde, sürücülerden araçlarının muayenelerini yaptırmalarına dikkat etmeleri istenerek şu hususlar hatırlatıldı: "Trafiğe çıkarılacak motorlu araçlarınızın teknik şartlara uyup uymadığı ekonomik yapıları da dikkate alınmak suretiyle belirli zamanlarda muayene edilerek tespit edilir. Araçlarınız, cinslerine, kullanma amaç ve şekillerine göre; hususi otomobilleriniz ile bunların her türlü römorkları, 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir, resmi ve ticari plakalı otomobiller ile bunların her türlü römorkları ilk 2 yaş sonunda ve davamın da yılda bir, lastik tekerlekli traktörleriniz ile bunların her türlü römorkları, ilk üç yaş sonunda ve devamında her 3 yılda bir, diğer bütün motorlu araçlarınız ile bunların her türlü römorkları, ilk 1 yaş sonunda ve devamında yılda bir muayeneye tabidir.

    'ARACINIZ VERDİĞİNDEN FAZLASINI ALIYORSA HURDAYA AYIRINIZ'

    Motorlu araçlarınız ekonomik ömürlerini doldurup, yanma, tahrip edilme, eskime, yıpranma ve kaza sonucu kullanılmaz duruma geldiklerinde, vereceğiniz bir dilekçe ile hurdaya ayrılır. Trafik emniyeti bakımından, muayene istasyonlarınca tehlikeli olacakları tespit edilen araçlarınız ise yetkililerin isteği üzerine hurdaya ayrılır.

    'ÇALINAN ARACIN VERGİ KAYDI'

    Aracınızın çalındığı tarihten bir ay sonra isteğiniz halinde; Savcılık veya mahalli zabıtadan aldığınız çalınma olayına ait belge ve buna ekli dilekçe ile vergi kaydını kapatabilirsiniz. Çalınan aracınızın bulunması halinde dilekçe vermek suretiyle vergi kaydını açtırabilirsiniz.

    'BENZİNDEN NASIL TASARRUF EDEBİLİRSİNİZ?'

    Yurdumuzda her geçen gün artan motorlu taşıt ve iş makinesi sayısı, yakıt tüketimini artırmaktadır. Petrol ihtiyacımızın çoğunluğunun yurtdışından karşılanması, fiyatlarının devamlı yükselmesi ve ağır ekonomik şartlar bizim tasarruflu davranmamızın en önemli gerekçesidir. Motorlu taşıtlarda normalin üstünde ve normal olmayan ölçülerde benzin harcaması iki ana kaynaktan meydana gelmektedir. Bunlardan birincisi aracın kendisinden kaynaklanan gereksiz harcamalar, diğeri ise sürücüden kaynaklanan gereksiz harcamalardır.

    Vasıtadan kaynaklanan gereksiz harcamaların önlenmesi için şasi, motor gibi aksamlar dikkatli ve muntazam yağlanmalıdır. Aksi halde yağsızlıktan dolayı sürtünme artacağından güç düşecek, parçalar çabuk aşınacak, bunlar da benzin tüketiminin artmasına sebep olacaktır. Bujilerin ayarsız, bozuk ve pis oluşu her 10 litrede l litre fazla benzin sarfiyatına sebep olur. Karbüratörün ayarsız ve pis oluşu, jikle kelebeğinin iyi açılıp kapanmayışı, spiral hortum içindeki çelik telin tutukluk yapması, keza el gazının aynı şartlarda bulunması benzin sarfiyatını artırır. Motorun elektrik ihtiyacını karşılayan malzeme ile bunun motora iletisini sağlayan akşamlardaki bozukluklar verimi düşürür benzin sarfiyatını arttırır. Tekerlek, lastik havalarının az olması yüzünden sürtünme artar, güç azalır ve dolayısıyla yakıt sarfiyatının armasına sebep olur. Debriyaj kaydırması, hava filtresinin tıkalı olması, soğutma sisteminin normal olmayışı yakıt sarfiyatını artırır.

    Sürücüden kaynaklanan gereksiz harcamalar; alçak vitesle seyretmek, şehir içinde seyrederken trafik ışıklarında ve sıkışık trafikte motoru durdurup çalıştırma ve kalkışlarda gaz pedalına gereğinden fazla basma ve pompalama, motoru çalıştırırken marşa gereğinden fazla basarak motoru boğmak. Yakıt sisteminde oluşan sızdırma yüzde 50'ye kadar varan benzin sarfiyatına, Fren ayarlarının bozuk, yağlamanın yetersiz olması, yüksek hızla gidilmesi, taşıtın düşük vitesle seyretmesi benzin tüketimini arttırır. Bu ülkenin vatandaşları olarak yukarıda belirtilen tüm hususlara dikkat etmemiz durumunda benzinden tasarruf ederek hem kendi harcamalarımıza kısıntı getirmek, hem de ülke ekonomisine katkıda bulunulmak suretiyle üzerimize düşen vatandaşlık görevini en güzel şekilde yapma bahtiyarlığına kavuşmamız mümkündür.

    KASKO YAPTIRIRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

    - Kasko yaptırırken öncelikli tercih olarak fiyatının alınmaması, hasarı eksiksiz ve çabuk ödeyen firmalarının tercih edilmesi gerekir.

    - Poliçede belirtilen araç değerinin yeni araçsa anahtar teslim satış fiyatıyla, kullanılmışsa, piyasa fiyatlarıyla aynı olmasına dikkat edilmesi gerekir.

    - Ferdi kaza sigortası ve ihtiyari Mali Mesuliyet Sigortasından verilen teminatlara ve ödenecek prime dikkat edilmesi gerekir. Çünkü piyasada pirimi düşük göstermek amacıyla bu teminatlar düşük tutulur.

    - Poliçedeki genel ve özel şartların iyi okunması gerekir. Kasko sigortasıyla birlikte sunulan ek teminatların içinde, grev lokavt, halk hareketleri, terör, deprem, sel ve artan mali mesuliyet gibi teminatların bulunup bulunmadığına bakılması ve bu teminatlardan istenilenlerin belirlenmesi gerekir. Aksi takdirde çok sık rastlanılan bu tür olaylar karşısında sigortalı olduğunuzu zannederek mağdur durumda kalabilirsiniz.

    - Teminatların dışında dikkat edilmesi gereken bir başka konuysa primlerin ödeme tarihleri, sigorta yapıldıktan sonra poliçede yazılı tarihlerde itibaren 15 gün içinde pirim taksiti ödenmediği takdirde, sigorta teminatı durdurulur. Bu tarihten sonra meydana gelecek hasar ödenmez.

    - Prim taksitleri acentelere veya şirketlere elden yatırıldığında karşılığında mutlaka makbuz alınması gerekir. Poliçenin enflasyona endeksli olup olmadığına dikkat edilmeli.

    'TRAFİK SUÇLARINA HANGİ MAHKEME BAKAR?'

    - Karayolları Trafik Kanunu'nun ilgili maddelerinde gösterilen; hafif para cezasını, hafif para cezası ile birlikte hafif para cezasını, belgelerin geri alınması ve iptali cezasını, iş yerlerinin kapatılması cezalarını gerektiren trafik suçlarına Trafik Mahkemelerince, bulunmayan yerlerde ise yetkili Sulh Ceza Mahkemelerince bakılır.

    - Zarar Ziyan ve Dava Açma: Trafik suçlarına ilişkin davalara Trafik mahkemeleri, Trafik Mahkemelerinin bulunmadığı yerlerde yetkili Sulh Ceza Mahkemeleri bakar.

    - Doğrudan doğruya sigortacıya dava açacağınız gibi hukuk mahkemesine de dava açabilirsiniz.

    - Sorumluluğunuz eşlettiğiniz bir motorlu araçla hareket halinde iken veya durma anında tedbirsizlik göstererek bir kişinin ölümüne veya yaralanmasına veya bir şeylerin zarara uğramasına sebebiyet vermeniz durumunda motorlu aracın işleticisi olmanızdan dolayı bu zarardan sorumlu olursunuz."
#18.09.2004 07:06 1 0 0
  • bilgilerin icin tesekkürler biz burda bu olaylardan pek bilgimiz olmuyor
#17.10.2004 01:31 0 0 0
  • Paylaşım için Teşekkürler
#16.10.2022 11:49 0 0 0